wezz
meten is weten. gissen is missen.
ok alvast bedankt anders had ik gewoon die zekering vervangen zonder omkijken
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Nameten van zekeringen zou ik niet doen in de ohmstand (als je ze er niet uithaalt). Mijn achteruitrijschakelaar maakte kortsluiting. De zekeringen controleren gaat als volgt:
Pak ergens het chassis met de zwarte draad, zet de meter op volts, en tik de zekeringen 1 voor 1 aan beide kanten aan met de rode kabel van de multimeter. 1 kant zal wel aan de accu (al dan niet door het contact geschakeld) staan. De andere kant moet hetzelfde voltage hebben. Alletwee 12V, dan is ie in orde, alletwee 0V, dan moet je het contact aanzetten o.i.d. 1 12V, de andere 0V: zekering kapot.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Wat rew beschrijft probeerde ik bovenin ook te beschrijven, misschien was ik niet helemaal duidelijk.
Wat daandc beschrijft doe ik ook weleens, maar je moet daarbij opletten:
Op 19 mei 2010 17:41:11 schreef daandc:
Het circuit waar de zekering van door is geeft dan 12 volt aan .
(personenwagens)Want als een zekering heel is meet je op je meter niks. (0.00 dus)
De door jou gebruikte meetmethode gaat uit van ingeschakelde verbruikers in elk circuit. Als je een circuit tegenkomt wat geen stroom voert, dan meet een kapotte zekering ook 0V.
Klopt jochem maar dit is een kwestie van verbruikers inschakelen .
Of nog mooier er zijn zekeringen in de handel met een klein lampje .
Als de fuse heel is brand ie niet .
Zodra het lampje flipt gaat ie branden.(uiteraard voor de luie monteur. 
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
In een fusebox vol zekeringen waar je niet van weet waar ze heen gaan is het niet altijd makkelijk om alle verbruikers in te schakelen. Je hebt ook fuses die leiden naar delen van het systeem die niet 'met de hand' in te schakelen zijn.
Maar ik heb jouw meetmethode ook weleens gebruikt hoor, het ging mij er alleen even om dat TS niet zomaar op die manier kon gaan meten zonder de nu aangehaalde kennis.
wezz
ik heb eergister de zekering vervangen. maar nu begint het lampje van de airbag te knipperen! is ie stuk en moet ik ermee naar de garage of moet ik geen actie ondernemen? p.s. de aansteker werk weer:D
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (30%)]
Ik zou naar de garage gaan. Je komt er sowieso niet mee door de APK op deze manier. Lampje verwijderen werkt niet, bij het inschakelen moet dit lampje even gaan branden ten teken dat hij een selfcheck doet.
Bovendien is een malfunctionerende airbag wel heel erg gevaarlijk. Hij zou zomaar niet kunnen functioneren als het nodig is of er zomaar tijdens het rijden uitfloepen. Dat laatste is vrijwel uitgesloten, maar je wil het toch niet meemaken.
Als het een bedrijfwagen is waar personeel mee op pad moet zou ik die auto niet eens weg durven sturen!
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (33%)]
wezz
het is onze privé auto maar ik zal er toch mee naar de garage moeten want, als je over de snelweg rijdt en da ding ontploft kan het wel eens gevaarlijk worden
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (67%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een kennis heeft dat ook gehad met een renault megane die ook begon over de airbag toen hij nog geen 3 maanden oud was . het bleek een reset nodig te hebben blijkbaar . overigens is het ontploffende airbag verhaal meestal door een vergeten massadraad aan het stuur naar de airbag , en gezien het stuur gelagerd is kan deze zwevend zijn . icm een fleecetrui kan dat leuke dingen opleveren . bmw en andere auto's hadden dit eerder ook al .
wezz
en dat resetten kan je dat zelf? of moet dat in de garage?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (82%)]
heeeeeel soms werkt het om de accupool 5 Min. los te halen, maar reken er maar op dat hij door de dealer gereset moet worden.
De fout komt mischien door een van je wazige metingen, sommige foutcodes vedwijnen ook na x aantal keren starten en de foutcode niet meer is voor gekomen.
testman
het was garantie dus dit had de garage gedaan , maar wat shiptronic al zegt je kunt even afwachten , en anders de accu los ( moet je wrs wel de radio herprogrammeren ) ook zit er in de zekeringkast een aparte zekering voor de airbag , is die niet los of stuk ? dan ziet de computer hem niet en krijg je dit , de apk keurt hem af hierop dus ik hoop dat je nog tijd hebt .
wezz
de APK duurt nog wel even ik denk dat we gewoon even alles resetten en het dan goed is want hij knippert maar af-en-toe. bedankt!
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (65%)]
testman
knippert af en toe ? tijdens rijden dan ? dan kan er een stekker los liggen aan de unit die de airbag regelt of een losse draad richting stuur . ik meen me ook te herinneren dat er stuurunits waren die vuile stekkers kregen en een aantal keren de stekker erin en uit steken was de oplossing dan . het knipperen is dan met slechte wegen of gaten in de weg ? of meer met draaien van het stuur of een bepaalde bocht .
wezz
ik woon in oisterwijk en ging naar het St.Elisabeth ziekenhuis in tilburg ik reed over de Ringbaan-Zuid(vlakke weg) in in een keer zag ik het lampje van de airbag knipperen. ik breng die auto wel naar de garage in de buurt dan is het ook opgelost(ik durf zelf niet goed aan de auto de klooien)
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (47%)]
testman
kun je ook beter doen met zoiets , want als er een ongeluk gebeurt en je hebt letsel wat door een andere party betaald moet worden , en ze komen achter dit "probleempje " dan schuiven ze vlot de schuld in jouw schoenen omdat het defect bekend was .
Je airbag zal er echt niet zo maar uitklappen !!
Maar het is wel verstandig om het systeem uit te laten lezen .
Wederom omdat sinds de nieuwe regeling apk veiligheids systemen correct moeten werken .( zoals gemeld door mede t.s er,s)
En wat de stekkers betreft die knip ik eraf en soldeer de draden aan elkkaar krimpkous er overheen gegarandeerd dat dit niet meer terugkomt.
Bedrading en stekkers zijn bij oudere auto,s een probleem of je moet een jap rijden die hebben er minder last van . 
wezz
nou je weet maar nooit met een peugeot hoor! met deze auto hebben we al vanalles meegemaakt nou ik heb het er niet zo op in de auto solderen. ik breng hem naar de lokale garage en laat hun het werk doen ik soldeer niet graag aan een auto.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]
Nee wezz als je denkt dat je het aandurft moet je het zeker niet doen .
Het was alleen een voorbeeld als aanvulling op andere tips over de stekkers controleren .
Ik zelf zit in mijn vrije tijd altijd aan auto,s te knutselen (troubleshooten) en weet wat ik doe .
wezz
jha ik weet allemaal wel wat ik doe maar ik heb een snelsoldeerder zon groot ding op een kleine plek een heel gehannes
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (61%)]
wezz
sorry dat ik al zolang niet meer heb gereageerd op dit topic maar ik was een tijd weg, vakantie, camping je weet wel. maar in die tussentijd heb ik de zekering wel gemaakt! het was nr. 20 en er was kortsluiting ergens in de bedrading ik heb het allemaal gerepareerd. en een elektrotape op de open stukjes bedrading gedaan. iedereen alsnog heel erg bedankt voor de medewerking:D
mvgr. Wesley
p.s. de airbag is ook gemaakt 
PVC isolatietape gaat los. Het rolt zichzelf langzaam af, door de hitte als de auto in de zon staat. Draad doorknippen op de beschadigde plek, krimpkous er om schuiven, solderen, krimpkous over de soldering schuiven, krimpen.
Tja ledlover zo zou ik het ook gedaan hebben maar de ts er soldeert niet zo graag aan auto,s.
quote..nou je weet maar nooit met een peugeot hoor! met deze auto hebben we al vanalles meegemaakt nou ik heb het er niet zo op in de auto solderen. ik breng hem naar de lokale garage en laat hun het werk doen ik soldeer niet graag aan een auto.
Op 21 juni 2010 16:27:11 schreef wezz:
p.s. de airbag is ook gemaakt
Die foutmelding van de airbag zal gekomen zijn dat jij met ingeschakeld contact de zekering van de airbag hebt losgetrokken.
De foutmelding zal dan ook luidden: "Geen of te weinig spanning aanwezig".
(Ik heb dat namelijk ook gehad met een polo, waarvan de verlichting van de klokketellers kapot was. Natuurlijk iedere zekering losgehaald, gecontroleerd en weer teruggezet/vervangen).
Dat doe ik dus nooit meer, die grap kost me elke keer 25 euro als ik de deurklink al vast heb van de garage.
Op 21 mei 2010 20:14:18 schreef wezz:
... de garage in de buurt dan is het ook opgelost(ik durf zelf niet goed aan de auto de klooien)...
Veel reparaties zijn net zo makkelijk als een wiel verwisselen, alleen de oorzaak is vaak net wat lastiger te vinden. Ik doe alles aan een auto, behalve aan veiligheidssystemen zoals airbags, abs-sensoren etc etc. Dat laat ik over aan de garage, is wel wat duurder. Als alle airbags afgaan als je voor het stoplicht staat, dan gaan alle kosten linea recta naar de garage.
[Bericht gewijzigd door Stefanh001 op (41%)]