Hallo CO'ers
Ik heb een Technics versterker (zonder AB) , type SU V470.
Hij vertoont alle kenmerken van een defecte potmeter: krakende volumeknop, kanaal dat wegvalt ...
Dus zou ik de potmeter willen vervangen, maar ik heb geen idee welke in aanmerking komt. Het gaat om een Alps, met het opschrift
R1R2 20kb/ 040R r3r4 100 K 4 B.
Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten
Je moet een logaritmische potmeter hebben (ook wel B-curve genoemd). De waarde zie ik niet goed, 20k of 100k? Zal wel 100k zijn, maar meet de oude gewoon even op.
Verder hoeft de nieuwe alleen maar op de plaats van de oude te passen.
Die letters die je noemt, staan die echt op de potmeter zelf?
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (13%)]
Gelokt door de titel lees ik teleurgesteld het bericht zelf
... het is potentiometer en niet potentiemeter. Voor het geval je met rode wangen bij de elektroshop staat.
Voor zover ik kan zien wel, maar zoals je uit de foute titel al kon opmaken ben ik een leek, maar ik wil het toch proberen.
Ik heb een foto van dat ding genomen:
http://1kip7w.bay.livefilestore.com/y1pH60SzJJla6T_-xns2S87pcpSNLEs1sr…
Waar zou ik zo'n vervanger kunnen vinden? Want zo te zien heeft-ie 12 pinnetjes?
Bedankt!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]
@fzwart
Haha Ik dacht toch ook dat het potentiemeter was.
Heb dit zelf in de elektroboer gezegd en hij wist wat ik bedoelde..
@lesalebébé nog veel succes!
Gezien het feit dat ie 12 pinnen heeft en de omschrijving doet vermoeden dat het een 4-voudige potmeter is (r1+r2 20kb, r3+r4 100kb) ??? loont het de moeite om met een ohmmeter uit te zoeken welke pinnen waar voor dienen.
Misschien is er dan iets van 2 stereo-potmeters aan elkaar te maken.
[Bericht gewijzigd door fzwart op (14%)]
Dat is een gewone stereo potmeter. De TS heeft een viervoudige.
De potmeter van de TS is inderdaad speciaal met twee secties van 20k log en twee secties van 100k log.
Technics zelf al benaderd?
Voor een volumeregeling? Jemig, hoe deden ze dat dan?
Ik had trouwens die foto nog helemaal niet gezien. Maar aan de tijden bij de posts te zien snap ik dat nu wel; dat was secondenwerk zeg.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (57%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws
openmaken, schoonmaken, (evt. druk op de koolbaan verhogen, of loper verplaatsen ) opnieuw invetten en weer in elkaar zetten.
Dat zou ook nog een mogelijkheid zijn.
Zo te zien heeft die potmeter het probleem dat het huis en de lippen waarmee hij bij elkaar wordt gehouden van een soort alu legering is. Die breken in zo geval altijd af.
vanzwam
Ik heb geen schrik iets nieuw te beginnen omdat de Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals
Wat je misschien ook kan proberen: neem 2 X 20K en 2 X 100k PT15 trimmers. Daar kan een asje door. Natuurlijk, het is kunst en vliegwerk zo, maar beter dat als niets vind ik
Op 24 mei 2010 20:52:23 schreef Hugo Welther:
Zo te zien heeft die potmeter het probleem dat het huis en de lippen waarmee hij bij elkaar wordt gehouden van een soort alu legering is. Die breken in zo geval altijd af.
Tja op deze foto moelijk te beoordelen, front is zeker aluminium, maar dacht dat de rest omgevouwen "blik" was.
Op 24 mei 2010 19:39:57 schreef lesalebébé:
Ik heb een Technics versterker (zonder AB)
Tja , met een paar digipot's heb je zo* een AB functie
*+ dikke korrel zout
ik vermoed dat iedereen mij nu gaat willen afschieten, maar bij auto radio's die kraken spuit ik er WD40 in, paar keer pot goed ronddraaien en dan met perslucht alles weer uitblazen.
de koolstofbaan is dan beetje vettig en het gekraak is weg. ik doe dit bij oldtimers en jaren later werkt het ding nog steeds goed.
aangezien de huidige potmeter toch zijn beste tijd heeft gehad, heb je niets te verliezen (of wacht misschien nog ff de volgende reacties af)
robert2411
let niet op mijn spelling ik heb dyslexie
kan je beter het volgende doen
eerst kontakt 60 er in spuiten goed met de pot rondraaien en laten drogen (ik laat hem minimaal een uurtje of 2 drogen)
daarna kontakt wl er in spuiten weer de pot goed ronddraaien en laten drogen
en daarna nog kontakt 61 er in spuiten en weer goed ronddraaien en laten drogen.
dit is in ieder geval beter als de wd 40
Op 24 mei 2010 20:56:55 schreef vanzwam:
Wat je misschien ook kan proberen: neem 2 X 20K en 2 X 100k PT15 trimmers. Daar kan een asje door. Natuurlijk, het is kunst en vliegwerk zo, maar beter dat als niets vind ik
Nadeel is dat trimmers niet voor continue regelen bedoelt zijn, en snel gaan kraken. Van de wal in de sloot.
Aan potmeter demonteren zit idd het risico van afbreken, voorzichtig uitvouwen, niet door de vouw heenduwen, dat scheurt meteen.
Schema staat btw hier: http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/26071/_.html In zeer beroerde kwaliteit...
In het blokschema is te zien dat de volumeregeling voor en achter de toonregeling zit (vraag niet waarom).
Eventueel de ene helft met een instelpotmeter doen en de andere helft met een nieuwe stereolog potmeter.
pa3gws