Het grote fake-onderdelen topic

maartenbakker

Golden Member

Daar staat tegenover dat hout op zijn minst voor sommige werkschoenen in principe wel toegelaten is sinds iemand die graag op klompen bleef lopen deze heeft laten keuren. Blijft natuurlijk staan dat blik geen staal is en spaanplaat geen hout, in de zin van de warentest.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 november 2013 21:31:42 schreef pros:
[beetje offtopic]
Ook met werkschoenen. Die moeten een stalen tip hebben, zodat je tenen het overleven als er wat op valt, en een "stalen zool", zodat een uitstekende spijker niet meteen je voetzool doorboort.

Kleine opmerking:
Veiligheidsschoenen heb je in meerdere categorieen.
Dus niet iedere veiligheidsschoen behoeft een stalen zool te hebben.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl
Tidak Ada

Golden Member

@CrossFireX:

Wat dacht je nu 300B's ('audiofiele'*) buizen) van Wetern Electric gemakkelijk $1.500 opbrengen... dan gaat namaak echt lonen.

*) Voor audiofiel wordt ook wel eens het "synoniem" audiofool gebruikt ;-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Het is misschien normaal(andere fabriek/productielijn), maar ik wou het toch graag weten.

Ik heb gisteren op Rosmalen 7805 spanningsregelaars gekocht.

Deze zijn van ST maar hebben enkele afwijkingen met andere 7805 van ST.

- Het lettertype is anders
- De opdruk staat op sommige 7805's scheef of gedeeltelijk
- Het ST logo is minder leesbaar dan op andere 7805's van ST.
Volgens mij staat er meer "57" ipv "ST"

Op diezelfde stand werden ook zeldzame/obsolete componenten verkocht.

Hier de foto's van de verdachte 7805's (ik heb momenteel geen andere 7805's bij de hand voor vergelijking)

http://i58.tinypic.com/67vdwi.jpg
http://i59.tinypic.com/3012gjm.jpg

Waarschijnlijk niets aan de hand; even goed testen (minimale dropout, verloop over bereik ingangsspanning, thermische beveiliging, en eventueel stabiliteit bij wisselende belasting), en vergelijken met datasheet en "known good" (of betere "suspected good") exemplaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Ze zien er niet overduidelijk vervalst uit op het eerste gezicht. Bovendien geldt bij ST (en sommige andere fabrikanten): hoe slechter leesbaar de opdruk, des te groter de kans op een origineel onderdeel.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik vind die onderste daarintegen behoorlijk slecht bedrukt, een deel is zelfs compleet van het IC af gevallen.

Ik meende me te herinneren dat toen ik met mijn selectie fake/rebadged NE602 in dit topic informatie kreeg van iemand uit de IC industrie dat enige afwijkingen in opdrukken werd afgekeurd. Dit vind ik dan een hele grove afwijking.

Over fakes gesproken, ik was dus ook in rosmalen en was op zoek naar 10 slag trimmers van bourns, vishay etc. Ik kwam alleen "Borter" en "Bochen" tegen, en die werken niet zo fijn vind ik. Trimmen met die dingen is best wel een drama.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

"Borter" en "Bochen"

Dit is bij elektronica zaken al jaren aan de gang, goedkope chinese meuk, condensatoren, weerstanden enz via ebay ed kopen en voor de volle mep verkopen. Probeer maar eens merk elco's te kopen, hebben ze niet, wel de chinese brol merken JD, NA enz. Vreemd he dat iedere serieuze elektronicus direct bij Digikey / Farnell of Mouser gaat bestellen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
flash2b

Golden Member

@Luckyboy

Het logo ziet er idd erg 'vreemd' uit. Opdruk CCOKJ is voor productie uit China.

Zijn de letters erop gedrukt, of in gelaserd zoals:
http://d2hcq6ej8tp1ns.cloudfront.net/large/SC-VR-L7805_LRG.jpg

Edit:
CCOKJ is niet China.

bprosman

Golden Member

De 0 of O in CCOKJ is ook anders.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Als CC0KJ voor China staat, waarom staat er dan MAR voor Marocco onder? Verschil tussen de chipproductie en de diffusie? Loont dat voor zo'n simpel IC? Of staat MAR niet voor een land?

Overigens mis ik foto's van de achterkanten, dat kan ook wat zeggen.

@Squant: opdruk die erafvalt is inderdaad wel een puntje voor "vals", maar ik ben nog niet overtuigd. Als de opdruk niet gelaserd is, is het inderdaad wel 100% zeker vals.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Golden Member

Sorry, je hebt gelijk. MAR=Marocco. Ik heb 7805 waar CHN op staat, dat is wel China.

Henry S.

Moderator

Ik kan dit niet echt fake noemen, ik heb wel beroerdere stempels van ST gezien. En gelasered, dat is over het algemeen teveel werk.
[OT]

Op 16 maart 2014 21:13:52 schreef Roland van Leusden:
Dit is bij elektronica zaken al jaren aan de gang, goedkope chinese meuk, condensatoren, weerstanden enz via ebay ed kopen en voor de volle mep verkopen.

Niet zo zeer via ebay, maar vooral veel Nedis meuk... Maar dar komen ze ook van terug, Nedis doet niet zoveel meer.
[/OT]

Maar Bochen potmeters ed zijn idd direkte klonen van Bourns, inclusief overgenomen typenrs.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Shiptronic

Golden Member

deze dus

http://farm6.static.flickr.com/5124/5230789958_5036809ea9_b.jpg

ik dacht zelfs dat er fake waren waar zelf gewoon Bourns opstaat.

het verschil : http://www.bourns.com/PressReleases.aspx?name=counterfeittrimmers

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik vraag ook even jullie advies. Ik heb een GT50N322 in China gekocht waarvan:

-de behuizing anders is. De nieuwe is vierkant en zwart, de orginele heeft zilveren bovenhoekjes
-het opschrift anders is. De transistor die er in zat heeft als opschrift 50N322, de gekochte heeft er GT voorstaan.

Er is niet gebruik gemaakt van "black topping" of een opgedrukt typenummer. De bedrukking kan tegen Video 90, een bekend oplosmiddel.
Ik zie ook geen schuursporen.
De Chinese leverancier wil er een met een andere behuizing opsturen.

Hoe kom ik er achter of ik een goede tor heb?

http://elektryk-trojmiasto.pl/mikrofala.html

Hier zien jullie de 2 soorten behuizing waar ik het over heb. Het verhaaltje op deze site gaat niet helemaal op. Ik meet wel een antiparallel diode.

Hoe kom ik er achter of ik een goede tor heb?

Gebruiken lijkt mij, het werkt wel of het werkt niet.

De Chinese leverancier wil er een met een andere behuizing opsturen.

Tsja, ik zou contact opnemen met die poolse website die schijnbaar wel orginelen heeft.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Als het nderdeel niet voldoet aan de uiterlijke kenmerken die in het datablad (of evetueel in meerdere versies van het datablad) genoemd worden, is de kans op fake zeer groot.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben bang dat ik, als ik het onderdeel gebruik, meer beschadig dan alleen het onderdeel zelf. Ik heb ook een 35GT321 moeten kopen, en nog een defecte dure tor erbij is niet mijn plan. Wie het beter weet mag het zeggen.

Wie het beter weet mag het zeggen.

Geld terug vragen van die chinees, met Ebay / PayPal is dat in het geval van duidelijke fakes niet zo moeilijk. Daarna kopen bij een bedrijf die wel orginelen heeft. Het is jammer dat de bekende leveranciers zoals Digikey / Mouser / Farnell of RS deze componenten niet hebben.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Weer een duidelijk voorbeeld van de slimme chinezen
De fake OPA627 van Ebay

http://zeptobars.ru/en/read/OPA627-AD744-real-vs-fake-china-ebay

Grtz,
Max

Gisteren per post twee stuks 2SC1306 gekocht bij een winkel in Kampen. In plaats daarvan werd 2SC2166 geleverd. Soit. Meteen uitgeprobeerd: fake. Ze meten goed door maar geven geen HF versterking.
Ze zagen er al niet zo lekker uit, maar dat zegt niet alles. Mijn originele Mitsubishi doet het in dezelfde versterker prima.
Voorafgaande aan de bestelling had ik al geïnformeerd naar de echtheid.
Ik heb mijn geld teruggekregen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/2sc2166.jpg

Ben al even aan het stoeien met een motordrive van een CNC machine die nu voor de 3e keer stuk is gegaan in heel korte tijd.
Ik twijfel aan deze BUX48.
Dit is een defecte van Rockwel
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/20140714_bux48%20rockwel_klein.jpg

Dit is er 1 van ST
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/20140714_bux46-st_klein.jpg

Of is het toch een productie verschil?
Overigens kras je zonder moeite het ST logo van het huisje.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Henry S.

Moderator

Ik zie zo alleen een produktieverschil, beide foto's hebben een nette die. Heb je ook een foto van de STM stempel?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 15 juli 2014 01:04:13 (18%)]

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ST heeft in 2011 nog aan de die van (o.a.) de BUX48 lopen sleutelen (google maar op de naam van de PCN: "APM-PWR/11/6716").

Dus het verbaast me niet als ze een andere (en iets kleinere) die gebruiken dan rockwell.

ST is eind 2012 met de BUX48 gestopt, ik kan zo snel niet vinden wanneer (of) Rockwell gestopt is.