Het grote fake-onderdelen topic

Henry S.

Moderator

Op 25 mei 2022 21:18:08 schreef fred101:
Overigens ging het bijna verkeerd toen de dealer vroeg waar ik de onderdelen voor nodig had. Toen hij doorkreeg dat dit geen TVs waren zei hij dat ze onderdelen voor consumenten electronica verkochten. Toen ik zei dat dat geen bal uitmaakt als er een IR G4PC50U in mijn 8k kostende voeding zit dan moet er gewoon weer een IR G4PC50U in en IR maakt geen G4PC50U in lowbudget versie speciaal voor low budget wasmachines...daar was hij wel mee eens. Overigens behandelen ze het tot nu toe keurig, ik mag zelfs een schade claim indienen.

Firma H te A?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Alhoewel een toko als Reichelt erg onbetrouwbaar is qua levering (het komt best vaak voor dat onderdelen die 'auf lager' zijn na bestellen dat opeens toch niet zijn en dan een levertijd hebben)

Dat gebeurt bij Conrad ook.
Doos met 400 Wago connectoren besteld, levertijd opgegeven 2-5 dagen. Werden geleverd na ruim 3 maanden... (hadden we dringend nodig... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Op 26 mei 2022 11:58:57 schreef Henry S.[/message]:
[...]
Firma H te A?

Geen idee, ik ken geen leverancier met die letters. Ik heb te weinig ervaring met ze om ze openlijk aan de schandpaal te nagelen. Het is een leverancier die in het TV/audio deel van het forum heel erg veel wordt gebruikt en het ging om obsolete onderdelen. Ik zou het een heel ander verhaal vinden als het om een fake of gebruikt onderdeel ging wat nog in productie is. Het spul had ook geen prijs die te mooi is om waar te zijn. Eerder het tegenover gestelde.

Ik weet natuurlijk niet wat zij hebben betaald. Maar ik denk niet dat je je reputatie gaat vergokken om een paar euro te verdienen aan een obsolete onderdeel wat niet in hoeveelheden gaat. Kan goed zijn dat ze zelf ook genaaid zijn.

Gebruikt met evt nieuwe pootjes hoeft geen probleem te zijn. Als ze het maar communiceren. Zoals EricP aangeeft laat ik de klant beslissen. Ik had een thermometer waar de ADC kapot was en niet meer through hole te koop. Geen ruimte voor het gebruikelijke verloop printje en het ding was 30,= ex. De klant ging akkoord dat ik het creatief oploste. (verticaal deadbug op een voetje en daarna gefixeerd met epoxy) Het werkte daarna prima.

Ik wacht met de fotos even tot ik de nieuwe binnen heb en ze getest heb. Die ga ik na het testen ook decappen.

Iemand een tip over waar je rokend salpeterzuur kunt halen ? Ik durf het eigenlijk niet te gebruiken maar het is letterlijk de enige goede decap "oplossing" :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Sine

Moderator

Ik ben benieuwd fred, de versies die je hebt liggen zien er zo op het eerste gezicht niet genept uit. Er zit in ieder geval geen DIE in uit een BC547 ;)

Hoeben

Golden Member

Op 26 mei 2022 12:20:59 schreef fred101:
[...]

Geen idee, ik ken geen leverancier met die letters. Ik heb te weinig ervaring met ze om ze openlijk aan de schandpaal te nagelen[...]

Gebruikt met evt nieuwe pootjes hoeft geen probleem te zijn. Als ze het maar communiceren. Zoals EricP aangeeft laat ik de klant beslissen. Ik had een thermometer waar de ADC kapot was en niet meer through hole te koop. Geen ruimte voor het gebruikelijke verloop printje en het ding was 30,= ex. De klant ging akkoord dat ik het creatief oploste. (verticaal deadbug op een voetje en daarna gefixeerd met epoxy) Het werkte daarna prima.

Ik wacht met de fotos even tot ik de nieuwe binnen heb en ze getest heb. Die ga ik na het testen ook decappen.

Iemand een tip over waar je rokend salpeterzuur kunt halen ? Ik durf het eigenlijk niet te gebruiken maar het is letterlijk de enige goede decap "oplossing" :-)

Als die leverancier zelf ook gefopt is inderdaad er samen uitkomen. Things happen.

Gebruik met nieuwe pootjes is wel een probleem. Totaal onbetrouwbaar. Als een Chinees er aangezeten heeft is de tekst ook veranderd, dat is standaard praktijk. Nieuw kunststof laagjes erop en laseren, het gaat ze alleen maar om het uiterlijk. Ik kreeg op een gegeven moment van een Chinees de vraag welke tekst ik op hun componenten wilde hebben, was normaal voor hen.

Ik wil dat salpeterzuur ook bestellen. Moet wel > 65% zijn. Ik zal eens bij mijn collega die die-, wirebonding en packaging doet eens navragen waarmee dat allemaal nog meer kan.

Soms werkt gewoon openknallen in de bankschroef ook (pak de componenten aan de zijkant vast), de epoxy hecht niet zo goed aan de chip en springt open.

De twee rechter zijn exact gelijk zo te zien. Zeer kleine kans dat de een fake is en de andere niet (zo precies maken ze die niet na)
Ook vreemd is dat die andere 'fakes' verschillende batchnummers hebben, dat verwacht je niet (onnodig werk voor de 'faker'...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik wil dat salpeterzuur ook bestellen. Moet wel > 65% zijn. Ik zal eens bij mijn collega die die-, wirebonding en packaging doet eens navragen waarmee dat allemaal nog meer kan.

Soms werkt gewoon openknallen in de bankschroef ook (pak de componenten aan de zijkant vast), de epoxy hecht niet zo goed aan de chip en springt open.

Ik ben benieuwd of je er aan kunt komen. Je moet rokend salpeterzuur hebben, niet de 65%. Van het wetenschapsforum:

Rokend salpeterzuur bevat tegen de 100% HNO3.
Het distikstofpentoxide verdampt als bruine rook, en het water blijft in de vloeistof. Als je rokend salpeterzuur dus aan de lucht laat staan, zal het zich vanzelf verdunnen en uiteindelijk zal het ophouden met roken.

Rokend salpeterzuur is in ieder geval sterker oxiderend en een sterker zuur dan normaal (geconcentreerd) salpeterzuur, en zal bij de meeste reacties dus beter reageren. In het algemeen kun je dus stellen dat rokend salpeterzuur dus beter is dan normaal salpeterzuur. Daarvoor is het dan (nóg) gevaarlijker om mee te werken en een stuk duurder.

Wat ik nu doe is de zwarte behuizing roodgloeiend stoken en daarna idd met een tang of bankschroef. Dat werkt wel maar niet zo mooi als wat ik zie bij mensen die salpeterzuur gebruiken. Alleen is dat spul heeeeel erg gevaarlijk.

Ook gaaf is Xray, the Signal path heeft er eentje.

[Bericht gewijzigd door fred101 op 26 mei 2022 17:18:54 (34%)]

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
fred101

Golden Member

Op 26 mei 2022 13:16:04 schreef Arco:
De twee rechter zijn exact gelijk zo te zien. Zeer kleine kans dat de een fake is en de andere niet (zo precies maken ze die niet na)
Ook vreemd is dat die andere 'fakes' verschillende batchnummers hebben, dat verwacht je niet (onnodig werk voor de 'faker'...)

Fake of gebruikt kan beide met originele of nieuwe pootjes. Gebruikt en heel is niet direct een probleem (alleen niet zo netjes maar hij doet wat hij hoort te doen) Fake in de zin van iets anders met de opdruk van iets wat duurder is, is wel een probleem.

Fake in de zin van het zelfde onderdeel, nieuw gemaakt volgens specs maar met een valse merk opdruk is voor mij ook geen technisch probleem. Als het doet wat het moet doen en het origineel niet meer wordt gemaakt.

Maar als je pootjes vernieuwd, hoe bijna onzichtbaar dan ook, dan is het een gebruikt onderdeel. Als je er dan ook nog een nieuwe opdruk opzet dan is de kans wel erg groot dat het zowel gebruikt als fake is. Anders laat je m.i. de opdruk wel staan.

De meest rechtse was origineel, ik denk die er naast ook maar ik had ze gewoon randon even snel op een rijtje gelegd voor de foto. Die rechtse weet ik omdat ik een pootje heb gemarkeerd. Ze lijken op de foto allemaal gelijk maar in het echt zie je direct de verschillen.
Belangrijkste reden zijn de pootjes. Kleur verschil, harder en vooral ter hoogte van de behuizing (het bredere deel van de poot) is hij dikker dan de rest van de poot. Daarnaast de ongelijkheid als je ze kaal maakt. Normaal is zo'n ding glad en vlak niet zoals bij de 4 anderen dat je het koper maar deels ziet en ongelijkheden zijn "opgevult" met tin.

Ze zijn allemaal ontploft, de brokstukjes, zover ik ze nog kon vinden, liggen er los op.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Lambiek

Special Member

Op 26 mei 2022 14:05:18 schreef fred101:
Ze zijn allemaal ontploft, de brokstukjes, zover ik ze nog kon vinden, liggen er los op.

Deze keer wel getest met gehoorbescherming mag ik hopen. :o

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 mei 2022 13:49:16 schreef fred101:
Wat ik nu doe is de zwarte behuizing roodgloeiend stoken en daarna idd met een tang of bankschroef. Dat werkt wel maar niet zo mooi als wat ik zie bij mensen die salpeterzuur gebruiken. Alleen is dat spul heeeeel erg gevaarlijk.

Hoe gevaarlijk is heeeel gevaarlijk?

Het lijkt me duidelijk dat je het spul niet op je lijf, kleren of ogen moet krijgen maar dat geld voor de vonken van de slijptol ook -> oude kleren, lasschort, handschoenen en bril.

Ik kan me voorstellen dat de "rook" van rokend salpeterzuur ook niet echt lekker ruikt, en dan moet je eigenlijk een zuurkast gebruiken. Of buiten met genoeg wind.

Je wil alleen maar een kleine die blootleggen dus volgens mij heb je aan een paar druppels genoeg. Een emmer water erbij en het is verdunt tot onschuldige concentraties, "Dilution is the solution to polution".

Ik haal hier bij de pool-shop zoutzuur in 30%, en chloor in 15% concentratie in tanks van respectievelijk 5 en 15L. Moet je ook niet in je ogen of op je lijf krijgen.

fred101

Golden Member

Je wil alleen maar een kleine die blootleggen dus volgens mij heb je aan een paar druppels genoeg. Een emmer water erbij en het is verdunt tot onschuldige concentraties, "Dilution is the solution to polution".

Het schijnt heel heftig met water te reageren.

Een andere belangrijke toepassing is raketbrandstof. Voor dit doel wordt een mengsel van HNO 3 , distikstoftetroxide en waterstofperoxide, ook bekend als rood rokend salpeterzuur, bereid.

[Bericht gewijzigd door fred101 op 26 mei 2022 17:38:16 (28%)]

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 26 mei 2022 16:56:47 schreef blurp:
Een emmer water erbij en het is verdunt tot onschuldige concentraties, "Dilution is the solution to polution".

Heel klein beetje natronloog (gootsteenontstopper) in het water en het salpeterzuur wordt dan omgezet in natriumcarbonaat (soda). Gooi je teveel natronloog in het water, dan kan dat water je huid oplossen. Dan krijg je grote rode gladde vlekken op je huid.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 26 mei 2022 18:53:21 (16%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Hoeben

Golden Member

Op 26 mei 2022 18:51:33 schreef ohm pi:
[...]Heel klein beetje natronloog (gootsteenontstopper) in het water en het salpeterzuur wordt dan omgezet in natriumcarbonaat (soda). Gooi je teveel natronloog in het water, dan kan dat water je huid oplossen. Dan krijg je grote rode gladde vlekken op je huid.

Tijdens de reactie wordt wel veel warmte opgewekt. Altijd opletten.

Het natronloog kun je dan wel weer als gootsteenontstopper gebruiken.

EricP

mét CE

Dat gebeurt bij Conrad ook.
Doos met 400 Wago connectoren besteld, levertijd opgegeven 2-5 dagen. Werden geleverd na ruim 3 maanden... (hadden we dringend nodig... :( )

Daar doe ik al een paar jaar geen zaken meer mee. Te onbetrouwbaar. Zowel qua wat ze leveren als qua wanneer ze leveren.

Het schijnt heel heftig met water te reageren.

Vroeger, heel lang geleden, bij scheikunde geleerd: spul wat erg fel reageert, is doorgaans zo fel omdat de reactie exotherm is. Ofwel: als je het koelt, is het al minder heftig. Laat water nou een hoge warmte capaciteit hebben en daarmee prima koelen...

De demo: wat water op een stukje natrium leverde veel meer spektakel op dan een even groot stukje natrium in water mikken.
Ik geloof nooit dat een paar druppels in een emmer water qua 'spektakel' de moeite waard gaat zijn.

Voor (voor zover ik weet alle) geconcentreerde zuren en logen geldt dat je veilig het geconcentreerde zuur aan water kan toevoegen, druppelsgewijs.
Doe je dit te snel, dan gaat de boel koken.

Omgekeerd is het een ander verhaal, en kan het water direct gaan koken door de eerder genoemde exotherme reactie, en daardoor het gevaarlijke geconcentreerde zuur/loog rondspatten.

Er zijn wat zaken waar je op moet letten bij rokend salpeterzuur. Een heel belangrijke is dat je GEEN nitrielrubber handschoenen draagt, omdat die in de brand vliegen als er genoeg rokend salpeterzuur op komt.
Dit geldt ook voor latex handschoenen.
Butylrubber schijnt weer wel te kunnen. Vraag het na bij de leverancier.

Met wat lagere concentraties (60 procent bijvoorbeeld) is nitriel wel weer bruikbaar, maar het zal in enkele minuten het rubber vernielen. Krijg je het op je handschoen, dan alsnog direct vervangen.

Bij die concentratie is huidcontact ook minder ernstig. Je hebt ongeveer 10 seconde om het af te spoelen. Laat je het langer zitten, dan krijg je natuurlijk wel echt grote problemen.

Alle risico's zijn wat mij betreft beheersbaar, zeker gezien de hoeveelheid die je voor decapping nodig hebt erg klein is. Maar om het veilig te houden, moet je dus wel gewoon volgens de regeltjes werken.

Wat natrium betreft: een brok van 2 bij 3cm in de sloot gooien geeft een scherpe knal, harder dan het hardste legale vuurwerk. Dat is echt wel heel spectaculair. Duurt wel even voordat de reactie op gang komt.
Het is een eindejaarsdemonstratie op m'n school :)

Het probleem met salpeterzuur is dat het een precursor voor heel veel explosieven is, en dat je dus als particulier er amper aan kan komen.
Misschien kan je nog het best eens met je IC langsgaan bij een bedrijf/onderzoeksinstelling dat het standaard in het lab heeft.
Mijn middelbare school heeft geen doel voor zulke hoge concentraties. Ik zou het graag voor je regelen maar ik vrees dat de concentraties die wij gebruiken, veel te laag zijn.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 26 mei 2022 21:08:56 (13%)]

fred101

Golden Member

Op 26 mei 2022 21:03:18 schreef Ledlover:

Mijn middelbare school heeft geen doel voor zulke hoge concentraties. Ik zou het graag voor je regelen maar ik vrees dat de concentraties die wij gebruiken, veel te laag zijn.

Bedankt voor de uitleg. Heb jij wel eens geprobeerd of het lukt met een lagere concentratie. Misschien werkt het maar duurt het veel langer. Ik heb liever iets wat bv een week duurt als het daardoor veiliger te gebruiken is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Robin F.

Golden Member

Aan rokend salpeterzuur zou ik niet beginnen, dat lijkt me toch iets te riskant als je geen compleet chemisch lab ter beschikking hebt. In plaats daarvan kun je heet geconcentreerd zwavelzuur proberen: is ook geen fijn spul, maar voor mijn gevoel toch iets veiliger dan HNO3. Nog steeds verstandig om het in een zuurkast of in de buitenlucht te doen.

Na afloop (als het is afgekoeld) inderdaad in een grote pot water gieten en neutraliseren. Soda (Na2CO3) is daar handiger voor dan NaOH, omdat het spul zelf niet zo bijtend is en omdat het bruist zolang er nog zuur aanwezig is.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Op 26 mei 2022 12:02:24 schreef Arco:
[...]
Dat gebeurt bij Conrad ook.
Doos met 400 Wago connectoren besteld, levertijd opgegeven 2-5 dagen. Werden geleverd na ruim 3 maanden... (hadden we dringend nodig... :( )

Conrad en Reichelt zijn vrij nauw verweven, dus ze zullen allicht sommige dingen op dezelfde manier doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 mei 2022 21:48:29 schreef Robin F.:
Soda (NaCO3) is daar handiger voor dan NaOH, omdat het spul zelf niet zo bijtend is en omdat het bruist zolang er nog zuur aanwezig is.

Je hebt gelijk. Mijn scheikunde is ook al weer 50 jaar oud en dan vergeet je wel eens wat. Nu weet ik het weer.
Verdunde ammoniak kan je ook gebruiken. Dan krijg je als eindresultaat ammonsalpeter. Dat is goed voor de plantjes, maar niet goed voor de Natura 2000 liefhebbers of de Groene Khmer.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Hoeben

Golden Member

Mbt decappen:
Ik vind net een verslag van de TUE waarin ze epoxy oplossen met PEG200 en NaOH. Wel bij hoge temperatuur. Mail me maar voor een kopie.

Dat lijkt me redelijk veilig. Ik ga dat bestellen en het eens uitproberen.

Ik zie nog als probleem dat epoxy voor elektronische componenten veel fillers heeft. Die moet je dan telkens mechanisch wegvegen, verwacht ik. Misschien op een hotplate met een teflon roerstaafje erin (zo een met ronddraaiende magneet onder de plaat)? Een zuur heeft als voordeel dat die de fillers ook opvreet.

Henry S.

Moderator

Op 26 mei 2022 12:20:59 schreef fred101:
Ik weet natuurlijk niet wat zij hebben betaald. Maar ik denk niet dat je je reputatie gaat vergokken om een paar euro te verdienen aan een obsolete onderdeel wat niet in hoeveelheden gaat. Kan goed zijn dat ze zelf ook genaaid zijn.

Ja, en ja (maar dat laatste bewust). Er zijn er bij die niets anders doen, en bij reklameren blijkt dat we 'die andere batch' moeten hebben. Of wordt er gezegd dat eerdere levering uit dezelfde batch waren (niet dus).

Gebruikt met evt nieuwe pootjes hoeft geen probleem te zijn.

Daar kan je geen garantie op verlenen, en reklameren is dan ook niet meer mogelijk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lambiek

Special Member

Je zou ondehand bang worden om nog iets te bestellen. Ik vrees dat het alleen maar erger gaat worden met een te weinig aan componenten, er zijn er altijd die daar een slaatje uit willen slaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Vandaag ook een twijfelgeval in handen gehad.
Met 5 dagen vrij besloot ik gisteren de voorbereidingen te treffen voor het reviseren van m'n laatste twee V-mount accu's.

Vandaag nummer 5 (de laatste) openen om de oude cellen te verwijderen. Opvallend: de logische zekering was ook bij deze heel en bij meten van de restspanning bleef de meter bij 100 mV steken: echt helemaal dood en dat was best opvallend. Bij alle andere vier had ik nog minstens 8 Volt of meer over, en waren 1 of 2 groepen cellen helemaal dood en de rest nog best in orde.

Na het verwijderen van de laatste strip van de print, kon ik de cellen lospulken om de afstandhouders ertussen te verwijderen.

En toen zag ik dit: ik heb nu 4 V-mounts (16 cellen elk) en heel wat laptop-packs geopend, maar een 'total failure' zoals hier heb ik nog nooit eerder gezien.

Vervelend (omdat ik het vrij laat pas doorhad): menig cel, ook die geen tekenen vertoonden, was aan het lekken. Pas toen m'n handen onder zaten en ik iets raars rook, ging ik op onderzoek uit. Hier drupte het echt uit...

Na het lospulken van de cellen: jep, die is écht stuk.

Wat echt opvalt: alle andere accu's hadden in elke cel 'UR18650SW' in de krimphuls gedrukt staan. Ik heb elke cel van deze accu onderzocht maar niet 1 cel had een type-opdruk...

Gecombineerd met het catastrofaal falen en het feit dat echt elke cel hartstikke dood is, twijfel ik of dit wel originele cellen zijn geweest.

Daarnaast is het lospulken van de strips en daarbij iets manipuleren van de cellen voor sommige cellen een zodanige belasting geweest dat ze op begonnen te warmen. Ik vond de situatie zelfs zo link dat ik ze individueel verpakt buiten in een hokje/bakje van straatstenen heb gelegd. Áls ze nog willen ontbranden, heeft dat hopelijk geen gevolgen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
mel

Golden Member

Dat opwarmen moet je idd mee uitkijken. ik had eens een accu van een portofoon, en die werd ook warm. Die heb ik gelijk naar buiten in de sneeuw gegooid...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..