Het grote fake-onderdelen topic

rob040

Golden Member

Dat zou helemaal een giller zijn.
Was mij niet opgevallen, dacht dat het font van latere TI IC's was.

Ik heb nog geprobeerd om de zwarte lak te laten oplossen met thinner of met alcohol.
Geeft geen krimp.

Overigens had ik binnen het uur mijn geld terug na het inleggen van een claim.

Sine

Moderator

Heb je nog getest of ze wel werken?

Hoeveel heb je er nodig? Ik heb wellicht nog wat 141's rondslingeren die ik toch niet meer ga gebruiken.

fred101

Golden Member

Ik zag in een video dat ze Aceton gebruiken

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rob040

Golden Member

@Sine: Nee, niet getest, mijn lab zit nog in verhuisdozen en dat blijft nog even zo.
Ik heb er 6 'nodig'. Mocht je die eens tegenkomen en er van af willen, dan hoor ik het graag. Heeft geen haast, gezien het voorgaande. ;-)

@Fred: Wel aan gedacht, maar niet in huis.

fred101

Golden Member

https://youtu.be/QOhLlvNlI20 Een video van Linus, het gaat over fakes op amazon. Vanaf ongeveer 10 minuten gaat het over hoe scam advertenties en scammers werken om bv fake review te krijgen. Erg interessant en verontrustend (Gelukkig koop ik nooit op Amazon)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 5 maart 2023 19:56:11 schreef rob040:
@Sine: Nee, niet getest, mijn lab zit nog in verhuisdozen en dat blijft nog even zo.
Ik heb er 6 'nodig'. Mocht je die eens tegenkomen en er van af willen, dan hoor ik het graag. Heeft geen haast, gezien het voorgaande. ;-)

@Fred: Wel aan gedacht, maar niet in huis.

Evt kan ik die zes keramieke SN7441 ook wel uitsolderen als je wat tekort komt. Is een prima alternatief voor de opvolger SN74141. Doet de 0-9 en decimale punt hetzelfde.

RAAF12

Golden Member

Op 7 maart 2023 18:42:35 schreef Sine:
Met dp? Dan heb je wel hele speciale ;)

Aai, is ook zo die wordt niet meegeschakeld!

vergeten

Golden Member

Op 7 maart 2023 09:50:48 schreef fred101:
https://youtu.be/QOhLlvNlI20 Een video van Linus, het gaat over fakes op amazon. Vanaf ongeveer 10 minuten gaat het over hoe scam advertenties en scammers werken om bv fake review te krijgen. Erg interessant en verontrustend (Gelukkig koop ik nooit op Amazon)

De fake SSD in het begin van dit filmpje is geen fake maar gewoon 16Gb 8)7 maar daar ging het niet om.
Als je niet oplet tuin je er wel makkelijk in :(

Gelukkig currently unavailable :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hewlett

Honourable Member

Hoi rob040,

In het geval van de 74141 bestaat er een Russisch alternatief, namelijk de K155ID1, deze ICs zijn in Rusland relatief lang in productie gebleven, jaren nadat de originele 74141 in het westen uit productie ging. Wellicht tegenwoordig ook nog online te vinden, ik heb het niet gecheckt of ze nog te vinden zijn.

Net even in mijn voorraad administratie gekeken. Ik heb aardig wat originele TI 74141N (NOS, ongebruikt in originele verpakking, week 22 1981) op voorraad en een verzameling Russische alternatieven. Wellicht kan ik je helpen. Hoor het wel.

Groeten,

Hessel

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Rob041,
Pfffff, Dat is echt goed balen. Ik heb dus gezegd dat ze goed werken. Nixie doet het netjes en ik dacht dat ik daar ook zo'n nieuw gekochte chip in had gezet. Er zaten er nog 9 in het bakje (voor toekomstig projectje). Van het weekend opengeschroefd en ..... niet dus. Oude type, de echte. Ik heb die 9 op de pijnbank gehad en allemaal dus fake. Waar nummer 10 is weet ik dus niet meer. Wat een afgang. Sorry daarvoor. Via Ali alsnog een report gemaakt en die verkoper ook aangeschreven. Jaar te laat, hij leest het, maar geen reactie (had ik ook niet verwacht). Misschien dat Ali nog gaat reageren. Dat geld geloof ik wel, maar dit soort lui mogen ze wat mij betreft een dikke blokkade geven.

rob040

Golden Member

@Hessel: Ik weet van de Russische versies, maar ben nooit een fan van USSR en DDR chips geweest. Geen goed gevoel bij de kwaliteit. ;-)

Ik zie dat je geen emailadres publiek hebt staan, heb zeker interesse in een aantal originele 74141's.
Wellicht kun je mij mailen?

@Eric: Geen probleem, ik wist dat het een gok was en vertrouwde op een refund als het mis zou gaan. Wel jammer dat je nu zelf ook met een probleem zit...

maartenbakker

Golden Member

Russische en Oost-Europese IC's waren bij mijn weten prima. Goede kopieen, exportkwaliteit en geen vervalsingen (hoewel er net als bij buizen soms ergens onderweg typenummers van westerse equivalenten op terecht kwamen - de onschuldigste manier van vervalsen waar in principe niet zoveel mis mee is zolang de opdruk klopt).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Turbokeu

Golden Member

Voor mijn eerste nixieklokken had ik mij (duur) een 6-tal originele en NOS Texas Instruments SN74141 nixiedecoders aangeschaft.

Toen ik echter bewust werdt dat de Russische K155IDx (plastic) en KM155IDx (ceramic) betere specificaties hadden dan de originele 74141's heb ik deze dan ook snel vervangen.

Ik heb dus ergens nog zes SN74141's liggen die ik nooit meer zal gebruiken (temeer daar ik ooit 50 stuks KM155IDx aangekocht heb voor minder dan 50 cent/stuk).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
rob040

Golden Member

Oké, oké, ik zit er wat de IC's betreft blijkbaar naast.
As said, het is mijn gevoel en dat heb ik bij zo'n beetje alle techniek die daar vandaar komt.

@Turbokeu: Wel straf dat de specs van de namaak zelfs beter zijn dan het origineel. Is dat op papier of ook in werkelijkheid?

Vaak begin je met namaken als het origineel al enige tijd "uit" is. Dan weet je dat het een nuttige chip is die goed verkoopt. Stel je maakt in de tijd van de Pentium een 386 na, dan kan het op een "moderner proces" en kan je zomaar hogere snelheid halen dan het origineel. Dat soort dingen zijn hier waarschijnlijk aan de hand.

En als TI toevallig een 100V proces had, en de russen een 120V en ze echt verwachten dat die 100V nodig is, dan kies je natuurlijk voor de 120V. Je KAN roepen, we gaan de boel beduvelen: de 80V is goedkoper. Dat zou in china wel eens kunnen gebeuren. (maar mijn ervaring is dat ze gewoon roepen dat ze een compatible hebben (door hem hetzelfde typenummer te geven), maar dan de specs die lager zijn gewoon in het datasheet zetten.

Ik heb meegewerk aan een project... rond 1995 hebben wij een processor ontworpen. Die haalde 386 snelheden: 42MHz. Volgens mij was intel ondertussen aan "pentium" toe (het typenummer 80586 was al bezet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Intel is hoofdzakelijk van de aanduiding 286/386/486 afgestapt, omdat een numerieke naam als merk eigenlijk niet te beschermen is.

AMD maakte de 386 bijv. gewoon na en zette er ook 386 op.
Een rechtzaak daarover heeft Intel verloren: een nummer alleen is te generiek om te kunnen beschermen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Peugeot heeft het patent op de 0 in het midden van het modelnummer. https://www.porsche.com/international/accessoriesandservice/classic/mo… Blijkbaar zijn nummers toch wel te patenteren.

maartenbakker

Golden Member

Intel heeft de Pentium 80501 genummerd, mogelijk om te benadrukken dat ze de 86 niet meer in het nummer wilden hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Een Philips 74HCT245N met een opdruk die ik niet vertrouw, komt uit een oude stock zonder goede bronvermelding. Het logo heeft in de verdrukking gezeten en de streep is blokkerig.

Komt een Philipskenner dit bekend voor, of kan deze (en de rest) in het ronde archief?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Bedankt, die afbeelding was net wat ik nodig had.

Alles buiten het typenr komt overeen. Ik kan morgen iemand blijmaken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 8 maart 2023 17:35:08 schreef maartenbakker:
Intel heeft de Pentium 80501 genummerd, mogelijk om te benadrukken dat ze de 86 niet meer in het nummer wilden hebben.

Nee, ze moesten omdat de 80586 al bestond. Dat is een ethernet controller. Hmm. Het internet is behoorlijk stil over dat ding. Er is een relatief moderne ATOM processor met 80586 in de aanduiding. En allerlei mensen gebruiken het als foutieve aanduiding voor "pentium". Maar ik ken de 80586 als ethernet controller. Het zou kunnen dat het datasheet niet op het internet staat omdat je het toen alleen onder NDA kon krijgen. Dat was toen nog gebruikelijk. (en tegenwoordig helaas nog niet uitgestorven).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 19 april 2023 23:40:03 schreef Hoeben:
Niet te zeggen. Ik ken die witte streepjes zo niet. Maar hier is een HCT die er wel veel op lijkt: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nedap_ESD1_-_mainboard_-_Phili…

Ik ook niet, in mijn oude voorraad kom ik alleen deze tegen (en ja > 30 jaar dus geen namaak) Alle drie met een doorlopende streep naast het logo. Kijk eens of de opdruk er makkelijk afgaat. Lijkt mij een fake.

Henry S.

Moderator

Lijkt me niet, de Nedap foto's blijken een goede referentie te zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.