Het grote fake-onderdelen topic

bprosman

Golden Member

Besteld, en tot onze verbazing was de behuizing twee keer zo lang, een TO-92L.

Die ken ik alleen van de Maxim temperatuur sensoren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Special Member

Was in Japan vrij gebruikelijk als er wat meer gedissipeerd moest worden. Dus KEC heeft Toshiba ofzo gekloond en is daarna via Fairchild overgenomen door ON. Zo is die rare behuizing opeens Amerikaans. Of met Maxim was hij het al, maar daar kende ik hem dan weer niet van.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Van Maxim ken ik hem ook niet, van Japanse torren wel, daar kwam je dat regelmatig tegen.

Hoeveel effect dat heeft is dan weer discutabel ;)

PE9SMS

Golden Member

Ja, Japanse torretjes waren ook wel eens van die lange inderdaad, met Cxxxx typenummers. Meen dat ik die wel in 27mc bakkies tegenkwam.

This signature is intentionally left blank.

Rond 1988 te maken gehad met een "niet identieke" 7805....

Er was +5 en -5V nodig. Dus een 7805 en een 7905. In de prototypes wertke dat allemaal prima, maar in prodcutie niet. Wat blijkt: De 7805 was VEEL zwaarder belast dan de 7905, dus de negatieve voeding kwam sneller op dan de positieve. Dan was er 1 onderdeeltje wat 10V nodig had en tussen +5 en -5V was aangesloten. Die trok dan de 7805 z'n uitgang onder nul en de voor de productie gekochte exemplaren konden daar niet tegen (startten niet verder op). Er was een "7805" gekocht in de juiste behuizing maar niet hetzelfde merk als wat "development" had gebruikt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Dat is smerig inderdaad. Vaak zie je bij dubbele voedingen ook een diode in sper over de uitgang. Dat is ook niet voor niets.
Ik geloof ook niet dat een 78xx perce blij is met een negatieve spanning op de uitgang.

Negatieve exemplaren moet je nog beter voor oppassen, de meesten hebben een (niet onaardige) belasting nodig om te kunnen regelen. Bij het ontbreken daarvan loopt de uitgangsspanning gevaarlijk hoog op.

Ik zat toen in het "software team". Ik wilde graag leren wat er in de hardware hoek gebeurde, dus hoorde ik wel eens eea. Volgens mij is toen gewoon besloten: Je moet de ST versie van de '7805 kopen, niet meer de TI. (verzonnen merken.) Maar die diode zal vast ook werken (maar toen was "een nieuwe batch printen" nog best prijzig. Ze zullen vast de niet werkende 7805's uitgesoldeerd hebben en vervangen. ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 10 augustus 2022 12:52:49 schreef maartenbakker:
Was in Japan vrij gebruikelijk als er wat meer gedissipeerd moest worden. Dus KEC heeft Toshiba ofzo gekloond en is daarna via Fairchild overgenomen door ON. Zo is die rare behuizing opeens Amerikaans.

Een leuke aanname, maar in dit geval niet correct. De MC78L05ACP bestaat officieel niet in TO-92L.

Deze wordt ook niet meer geproduceerd door ON, en is vervangen: MC78L05ACPG. https://octopart.com/mc78l05acp-onsemi-535533?r=sp

De leverancier is diep door het stof gegaan met een mega excuusmail.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Special Member

Als hij een ON-typenummer heeft (bovendien een dat identiek is aan dat van een gewone TO-92) dan kan het inderdaad niet kloppen. Dat stukje had ik even over het hoofd gezien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb op eBay een paar BF245C's gekocht van een Duitse verkoper "bra-elektronik".

Ik heb nog een paar oude exemplaren liggen, dus heb ik ze vergeleken met een eenvoudige componenten tester.

Het resultaat van mijn 5 oude BF245C's is consistent:

Id = 3,4 - 4,1 mA
Vg = 2,17 - 2,86 V

De nieuwe BF245C is dat niet:

Id = 0,65 - 0,7 mA
Vg = 450 - 550 mV

Hetzelfde resultaat had ik met een paar Chinese 2N3819's, die goed overeen kwamen met de waardes voor de "Duitse" BF245C.

Wat mag ik concluderen uit deze veel lagere waardes voor Id en Vf? Zijn dit fakes, slechte imitaties, of een verbeterde versie?

(Foutief Vf geschreven, gecorrigeerd = Vg)

Henry S.

Moderator

Verkeerd gelaserd en via de achterdeur de fabriek verlaten, of (en dat komt veel veel veel veel vaker voor), afgeschuurd en opnieuw gelaserd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wat mag ik concluderen uit deze veel lagere waardes voor Id en Vf? Zijn dit fakes, slechte imitaties, of een verbeterde versie?

Dt de eerste een FET is en de andere minimaal een diode en met een beetje geluk is het een transistor waarvan je verder niet weet.

Aan het logo te zien is het fake. Die F is te dun. Verder lijkt het meer een transistor.
Waar is die Id op gebaseerd? Kan niet de Vgs (of Vbe) zijn? Is dat tov een stroom door de b-e overgang, mits er uberhaupt een stroom door de basic loopt? Hoe weet die tester dat? Nog lastiger voor meting aan een fet.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
blackdog

Honourable Member

Hi ronw,

De metingen van jou komen niet overeen met mijn selectie van BF245C, de meeste van Philips die ik hier heb.

BF245 Idds volgens Philips datasheet bij 15V
A versie= 2 tot 6,5mA
B versie= 6 tot 15mA
C versie= 12 tot 25mA

Groet,
Bram

Existence, well, what does it matter? I exist on the best terms I can... Heart and soul, one will burn
Henry S.

Moderator

Ik vermoed dat de afwijkende resultaten door de beperkingen van de tester komen.

N-fets zijn goed te selecteren op Idss mbv een labvoeding. Ze de drain met een mA meter in serie aan de plus, en de gate samen met de source aan de massa. Als je de voedingsspanning opdraait zal op een bepaalt moment de stroom stabiliseren, je Idss.

Op 24 augustus 2022 17:15:17 schreef henri62:
Aan het logo te zien is het fake. Die F is te dun.

Idd, en ik heb ze kortgeleden nog dunner, en met onderbroken lijntjes, gezien.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 augustus 2022 19:02:19 schreef Henry S.:
Ik vermoed dat de afwijkende resultaten door de beperkingen van de tester komen.

Ah, dat zou raar zijn. Ik heb 5 oude BF245C's getest van verschillende producenten/series. Alle bevinden zich in dezelfde regio qua Id en Vg. Echter, de nieuwe uit Duitsland valt er behoorlijk ver buiten, met significant lagere waardes.

Ik neem deze testers niet te serieus, maar dit is een te duidelijk verschil om toeval te zijn.

Alleen vraag ik mij nu nog steeds af, wat voor een FET kan dit zijn? Is er een typenummer wat zou kunnen corresponderen met veel lagere waardes dan wat de meter aangeeft voor de echte BF245C's?

Ik zal een VFO mee maken, en dan zie ik wel of de FET werkt of niet.

BRAM:
Dat is duidelijk een manco van zulke eenvoudige testers, je hebt geen flauw idee bij welke spanning deze resultaten worden weergegeven. Ik zie zo'n meter meer als een vergelijking.

(P.S. Tov. mijn vorige meter, valt de Hfe van transistoren zo'n 100 punten lager uit, en is de Vf van schottky diodes een paar honderd mV hoger)

blackdog

Honourable Member

ronw,

Het is vrij makkelijk testen zonder een speciale tester, neem een 9V batterij, sluit de Gate en Source kort verbind die aan de - van de batterij en de drain via een multimeter op het mA bereik aan de + van de 9v batterij en dan je leest de Idds uit.

Dat is de manier waarop ik de Fets als eerste selecteer, de speiding is namelijk flink groot en
je hebt meer kans op deze manier, om er b.v. twee te vinden, als je een goed paartje wilt hebben.

Verder heb ik een PEAK DCA Pro, als ik meer wil zien van de voor ge-selecteerde Fets, dit doe ik met grafieken van de PC software.
Wat je zelf al aangeeft, de goedkope testers zijn daar eigenlijk niet goed genoeg voor.

Als je wat meetapparatuur hebt, zoals een functie generator en een scoop of mV meter, kan je ook vrij simpel de stijlheid meten.

Groet,
Bram

Existence, well, what does it matter? I exist on the best terms I can... Heart and soul, one will burn
Henry S.

Moderator

Op 24 augustus 2022 21:40:03 schreef ronw:
Ah, dat zou raar zijn. Ik heb 5 oude BF245C's getest van verschillende producenten/series. Alle bevinden zich in dezelfde regio qua Id en Vg. Echter, de nieuwe uit Duitsland valt er behoorlijk ver buiten, met significant lagere waardes.

Ik neem deze testers niet te serieus, maar dit is een te duidelijk verschil om toeval te zijn.

Ik bedoel, net als Blackdog, dat ook de waarden van de orginele te laag zijn voor een BF245C. Dus even testen op 9V oid, dan kan je ook ongeveer bepalen welke fet je wel gekregen hebt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Henry/Bram:
Zal ik morgenavond doen. Vanavond mijn test VFO afgemaakt.

En toen de grote verrassing!

Alle oude BF245C's gaven hetzelfde resultaat: een flatliner!

De nieuwe Duitse BF245C:

Oude BF245B:

Oude BF245A:

Nogmaals, allemaal getest onder exact dezelfde omstandigheden!

De nieuwe BF245C werkt dus wel, maar de golfvorm is slechter dan de oude A/B's.

Ik heb verder 2 verschillende J310's getest, één deed het nog beter dan de BF245A, de ander deed niets.

2N3819, MPF102 en PN4117 deden eveneens niets.

Ik neem aan dat het wijzigen van de waardes van de source/drain weerstanden dit moet kunnen oplossen.

Het schema was gebaseerd op de MPF102.

Behalve dat er fakes op de markt zijn, is de variatie in eigenschappen ook een probleem.

Van 10 printjes was dit de enige die het niet direct deed. En dan heeft ie deze CPU.

Met normale belichting met een loupe kon ik de "mislukte letters" niet zien. Helemaal niet.

Dat ie het niet deed bleek aan een slechte soldering bij de USB connector te liggen.

Onder de microscoop zijn ze JUIST extra zichtbaar met bepaalde belichting. Zie andere foto. Alle andere waren gewoon normaal gelaserd.

Iedereen roept steeds "afwijkende bedrukkiung -> moet fake zijn", ik denk niet dat dat hier speelt. Ik hou het op een onbelangrijk produtciefoutje.

[Bericht gewijzigd door rew op 3 oktober 2022 19:20:32 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hoeben

Golden Member

Is niet te zeggen zonder een goede foto van de zijkant. Dan is zichtbaar of er nieuw epoxy op het oppervlak zit. Maar ook dat zegt niet alles.

Het zou een foutieve laserinstelling kunnen zijn. Of een standaard component wat op snelheid geselecteerd wordt en daarna nog een belasering krijgt.

Het lijkt erop dat de uitlijning niet hetzelfde is. Dus het zijn twee laserstappen geweest. Fake of niet is niet te zeggen.

Wat is het precieze partnummer?

STM32F072C8T6

Ze zijn er niet in verschillende snelheidsvarianten. Alleen 64- of 128k FLASH.

[Bericht gewijzigd door rew op 3 oktober 2022 23:01:34 (76%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hoeben

Golden Member

Ik heb even ingezoomd. Je kunt zien dat die onzichtbare letters dieper en smaller zijn ingesneden. Andere setting van de laser dus.

Helemaal fake kan eigenlijk niet als ze werken. Misschien het bouwjaar opgefrist? Maar dan lijk het me sterk dat je voor 2009 gaat. Wel is het opgehoogde midden van die cirkel linksonder verdacht.

Hij is gemaakt in Taiwan en alle andere die ik vind komen uit China. Ook verdacht. Maar als hij het doet voor de hobbyist goed genoeg.

Ik zou hem voor bedrijven zeker afkeuren.

Ik heb 50 bestukte printplaten gekocht voor een product wat ik verkoop. Alle andere 1) doen het al jaren "in the field", 2) zien er normaal uit.

Wegens de niet goed gesoldeerde USB stekker, was dit de laatste die van "fase programmeren" naar "in mekaar zetten" is gegaan. Dus op de tafel "in mekaar zetten" zal ie bovenop hebben gelegen. Er zijn er nu drie af, dus ik vermoed dat ie in 1 van de afgemaakte producten zit.

[Bericht gewijzigd door rew op 4 oktober 2022 11:05:35 (49%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 oktober 2022 23:24:56 schreef Hoeben:
Andere setting van de laser dus.

Ja. Vooral eigenlijk: Het lijkt er op dat de laser gewoon goed in focus was terwijl ze voor de normaliter beter zichtbare letters de boel een beetje uit focus halen.

Maar goed. Zelfs in de bankbiljetten fabriek heb ik gezien dat ze "matig product" gewoon de markt in sturen. (de eerste van de biljetten die ik "in het wild" in handen kreeg weet ik dat onze proces stap een factor 7 "buiten spec" was. Kan je met het blote oog zien. Tolerantie op positie was +/- 100 µm, deze zat ongeveer 700 µm van z'n plek...)

[edit: sorry, oud window. reactie op ander stuk.]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/