Het grote fake-onderdelen topic

rob040

Golden Member

Op 1 februari 2021 13:40:32 schreef -chefke-:
[...]

90 % van mijn alie pakketjes komen uit "Sliedrecht" bijvoorbeeld.

Volgens mij is dat een retouradres en komen de goederen uit andere landen. Bij aankoop zie je vaak uit welk land geleverd wordt.

maartenbakker

Special Member

Op 1 februari 2021 15:15:59 schreef Sine:
[...]

Het symbool laat ook vrolijk een thermisch en magnetisch deel zien.

Dat dacht ik al maar wist dat niet zeker, het nummer van de norm opzoeken was een snellere manier ;-)

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedoel je Schiedam?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 februari 2021 08:16:48 schreef Sine:[bijlage]

Maar het klopt toch met wat er op staat?
Bij 4500A zal die draad wel zijn doorgesmolten hoor >:)

Je bedoelt Schiedam.
Daar zit geen European warehouse met allemaal artikelen hoor. Als je iets met AliExpress Standard laat sturen komt het daar terecht en wordt verzending naar adressen binnen Europa verder geregeld. Vandaar dat je dan soms ook 3 verschillende pakketjes in 1 envelop krijgt terwijl het 3 volledig verschillende bestellingen zijn die allemaal afzonderlijk zijn verzonden.
Als je spullen daar werkelijk vandaan zouden komen hoefde je er niet een paar weken op te wachten.

Op 1 februari 2021 09:22:03 schreef Lambiek:
En zolang daar gekocht wordt stoppen ze niet met die troep maken ook.

Er komt alleen maar ellende uit dat land.

Chauvinistische en foute conclusie. Azie heeft Europa gewoon ingehaald op productie van oa elektronisch materiaal. Nederlanders schijnen dit iets moeilijker te aanvaarden dan Belgen. komt waarschijnlijk door hun glorieus technisch verleden met firma's zoals Philips.

Bijna alles komt uit dat land. Ook degelijk materiaal.

De fout zit bij de krentenkakkers die uit misplaatste zuinigheid het web afspeuren naar koopjes en denken de slag van hun leven te slaan als ze materiaal kunnen kopen aan een fractie van de gangbare prijs.

Zo krijgen ze zelf het deksel op de neus. Maar of ze er wat van leren? vrekkigheid is een hardnekkige eigenschap. En iedereen is in zekere mate gevoelig voor koopjes.

Het zijn net de koopjesjagers die de troephandel in stand houden.

Wauw, ik zag net 200 OC71's voor 3Eu incl. verzending !! Als ik de lak erafkrab kan ik daarvan een fototransistor maken. En ik heb net een schakeling gezien in Elektuurlijk 1973 voor een belichtingsmeter. Als ik er daar 200 van maak kan ik ze vast kwijt aan een fotografieclub
En met de winst kan ik dan weer nieuwe dingen bestellen. Untsoweiter. Zo word ik vast rijker dan Elon Muskiet en Ebenezer Scrooge samen :-)

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.
maartenbakker

Special Member

Je loopt achter wat betreft de herkomst van producten, er is een politieke en economisch beweging in gang gezet omdat China zich politiek helaas een beetje onmogelijk aan het maken is en andere landen/bedrijven dat eindelijk door beginnen te krijgen.

Ik geef je wel deels gelijk dat er iets van eigen schuld zit bij de goedkope troep (jouw voorbeeld raakt echter kant noch wal als vergelijking), maar op deze manier kan het nauwelijks ergens anders ter wereld in zo'n "perfect storm" van rotzooi resulteren. Als je je een beetje verdiept in de cultuur en vooral de invloed van de politiek daarop, dan snap je prima hoe dat juist in China zo ver heeft kunnen komen.

Waarmee ik niet zeg dat iets vergelijkbaars niet ook in andere landen kan gebeuren in een bepaald ontwikkelingsstadium van de economie. Duitsland, Japan en Taiwan (grotendeels zelfde basiscultuur als China, maar ander regime) hebben ook een stadium van 'rotzooi produceren' doorgemaakt maar dat was een stadium en niet de staat der dingen.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

IK weet bijna zeker dat het voor China ook een fase is van dat ze troep produceren. Al zal dat er wel een van de zeer lange adem worden. Er zijn gelukkig oo veel Chinezen die wel hun best doen om voor kwaliteit te gaan. Mijn vriendin bijvoorbeeld.

Er komt alleen maar ellende uit dat land.

Chauvinistische en foute conclusie.

Allebei de uitspraken zijn helaas fout. China maakt aan de ene kant tegenwoordig zelf beter CPU's dan Intel of AMD wel merendeel voor eigen markt vanwege diverse schendingen maar toch wel een zelf gemaakt chip met ook eigen ontwikkeling. Kortom ze maken geweldig goede producten die kunnen meten met de rest van de wereld. En aan de andere kant verkopen ze de grootste troep die je nog niet eens kan verzinnen

Mijn collega/kamergenoot heeft een 128Gb extreme microSD kaart van Sandisk gekocht.... Op aliexpress....

Vorige week de eerste binnengekomen. Vandaag een tweede. Ik heb hem uitgepakt omdat ik aan de buitenkant dit keer niet kon zien dat ie niet voor mij was....

Ik heb hem aan een test onderworpen. Schrijft met mijn SD kaart lezer 80Mb per seconde. Leest ook zoiets. Dit is normaal voor een ("echte") sandisk extreme.

Ik heb 128Gb aan "unieke data" op het ding geschreven en 1% daarvan teruggelezen ter controle. (random: Het ding kan niet voorspellen welke 1% ik ga teruglezen). Alle teruggelezen data is correct.

Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat ik hem nu ook het hele ding kan laten lezen. (De 1% lezen tijdens het schrijven is een truuk om snel een hint te hebben als ie verkeerde data begint terug te krijgen... Maar ik zal hier wel commentaar krijgen dat ik 99% niet gecontroleerd heb... Morgen weet ik of ie ook alle data heeft teruggelezen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Sandisk Industrial schijnt beter te zijn. Heb er zelf geen ervaring mee. https://www.amazon.com/SanDisk-Industrial-MicroSD-SDSDQAF3-016G-I-Adap…

Er is ook nog een Sandisk max endurance versie

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 2 februari 2021 18:25:06 (14%)]

maartenbakker

Special Member

Op 2 februari 2021 16:07:16 schreef benleentje:
IK weet bijna zeker dat het voor China ook een fase is van dat ze troep produceren. Al zal dat er wel een van de zeer lange adem worden.

Dat laatste bedoel ik eigenlijk ook, want niets is voor eeuwig (bijvoorbeeld Honecker dacht dat de DDR nog 1000 jaar zou bestaan en een paar jaar later was het over). Ik weet dat er veel Chinezen voor kwaliteit gaan, daarom zijn westerse producten daar ook nog steeds erg populair. Het is geen kwestie van ras of volksaard want dan zouden Taiwan en voorheen Hong Kong nooit zo succesvol geweest zijn, het is het regime dat een cultuur schept waarin dit stadium van de economie een soort dood punt blijft. Kan het moeilijk onder woorden brengen zoals ik het begrijp, heeft iets te maken met ieder voor zich en niemand voor ons allen (want de partij geeft niet thuis, maar heeft god al verboden dus die is er dan weer niet om dat stukje in te vullen).

Ik weet ook dat een bevriende handelaar een vast Chinees contact (eenvrouwszaak) heeft dat voor hem bemiddelt met leveranciers. Zo iemand is dan wel erg zorgvuldig om de goede handelsrelatie in stand te houden. Ik aarzel zelf ook niet om op Ali Express te kopen, maar je moet het allemaal een beetje proberen in te schatten. Actuele IC's die nog op een stukje van een rol zitten hebben bijvoorbeeld een kleinere kans om vals te zijn dan moeilijk verkrijgbare types die al een aantal jaar uit productie zijn.

En weer helemaal richting on-topic en om GD te plagen met z'n OC71: Ik heb hier wat transistoren. Doosje met 50 ongestempelde torren in TO-8 huisje. Op het doosje staat gestempeld "TF78 ÄHNLICH". Destijds waren er vast wel handelaren die dan een mooi stempel kochten of maakten om er toch nog "echte torren" van te maken die ze duurder konden verkopen (vermogenstor dus niet het goedkoopste grut). Wat dat betreft is vervalsen dus ook niet landgebonden.

Volgensmij maakt men in China gewoon wat er gevraagd wordt. Het verschil is dat zij de verantwoordelijkheid leggen bij de kopende partij waar wij normaal de verkopende partij verantwoordelijk houden.

Wil jij een batterij waar 100000mAh op staat? Prima, printen wij dat erop. Wil jij automaten voor show/demonstratie doeleinden? Prima, maken wij. Tja, daarna gaat iemand ze als echt verkopen en haalt er geld tussenuit. Wetende dat ze het toch niet terug hoeven te betalen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
maartenbakker

Special Member

Dat komt zeker voor, maar hou er rekening mee dat die kopende partij ook gewoon in China kan zitten. En dat er soms gewoon gestempeld wordt om iets beter te kunnen verkopen zonder dat de koper erom vraagt.

MB, geef eens toe dat China helemaal niet achterloopt, integendeel.
Maar zolang er een markt is voor minderwaardig materiaal of zelfs namaak, als het maar goedkoop is, zullen ze de fabrikatie en uitvoer niet verbieden. Het brengt immers extra buitenlands geld in het nationale laadje.
Wat niet betekent dat ze geen degelijke zaken kunnen realiseren.
En dat zelfs een groot deel van de uitvoer prima materiaal betreft.

Het is natuurlijk geen toeval dat het een bepaald publiek is , hier talrijk aanwezig, die zich op wonderbaarlijke wijze van al die namaak en minderwaardig spul zeer goed bewust zijn, soms door scha en schande :-)

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.
maartenbakker

Special Member

Waar beweer ik dat China achterloopt? En voor zover ik dat beweer, denk je niet dat dat gewoon waar is? Een aanzienlijk deel van de productie zit in een bepaald ontwikkelingsstadium waar andere landen en regio's ook doorheen gegaan zijn, alleen doen zij dat op een zeer specifieke manier doordat ze een vrij unieke manier van een land besturen hebben. Dat betekent niet dat er niet tegelijk ook productie kan plaatsvinden die aan hogere eisen voldoet.

Wat ik als belangrijkste punt beweer is echter dat de markt voor rotzooi niet alleen gemaakt wordt door de afnemers. Bedrijven en consumenten lichten elkaar op precies dezelfde manier op als westerse klanten die iets goedkoops willen. Hoe zou je dat dan verklaren>?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 2 februari 2021 23:27:05 (90%)]

Sine

Moderator

En daarmee gaan we HEEEL erg offtopic ...

Robin F.

Golden Member

Om weer terug te gaan naar de fakes: niet alleen dure en bijzondere chips worden nagemaakt, ook goedkope achterhaalde meuk als de UA741:

Deze koop je voor 5 cent per stuk op Aliexpress. Het package ziet er slecht uit, met plastic vol bramen, en zelfs een stukje leadframe dat uitsteekt onder de inkeping. Ze doen het wel min of meer, alleen lijken de offset adjust-pinnen niet aangesloten. En dat klopt:

Er zit iets van een LM358 in waarvan ze maar één kanaal hebben afgemonteerd. Deze dingen zijn dus niet omgestempeld, maar echt apart geproduceerd. Blijkbaar verkopen ze dus behoorlijke aantallen, want anders kun je hier toch geen winst mee maken...

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Sine

Moderator

Ik weet dat men in bepaalde audio richtingen nog wel eens een 741 gebruikt.
En het is DE standaard opamp waar alle projecten tot in de late 90's gebruik van maakten, dus wellicht dat hobbyisten dit stuk obsoleteum blijven bestellen.

Het was al duidelijk dat het lang niet altijd de moeilijke en dure onderdelen zijn ... (tot groot ongeloof van een bepaald CO lid ;) )
Men maakt alles na waar maar het kleinste beetje geld te halen valt.

En het is inderdaad niet allemaal meuk, voor de laatste CO voeding hebben we ICL7107's en lineaire optocouplers uit China laten komen.

Die ICL's zijn uiteraard cloontjes, maar die maken ze al jaren succesvol na.
De opto's hebben we bij een paar leveranciers besteld en uitgebreid getest, daar hebben we geen enkele tussen kunnen ontdekken die buiten de specs lag.

Het probleem is dat je echt alles moet testen, en als je dan denkt een betrouwbare leverancier te hebben gevonden dan weet je nog niet of je bij een volgende order exact de zelfde onderdelen krijgt.

Daarnaast heb ik ook wat power audio torren besteld, en die waren heel erg duidelijk wel genept, bij een fractie van het vermogen wat ze mochten verstoken (en ruim binnen de SOA) piepten die door.

Het probleem is dat je echt alles moet testen

Root testhouse heette dat vroeger dacht ik.

Lambiek

Special Member

Op 4 februari 2021 23:52:47 schreef Sine:
Het was al duidelijk dat het lang niet altijd de moeilijke en dure onderdelen zijn ... (tot groot ongeloof van een bepaald CO lid ;) )
Men maakt alles na waar maar het kleinste beetje geld te halen valt.

Ik vraag me nog steeds af waarom dat niet aangepakt wordt. Er zit niet alleen rotzooi tussen maar ook levensgevaarlijk spul. Denk aan de voedingen die spontaan in brand vliegen en spoorafstanden die niet kloppen, veel te krap dus.

Maar ja, alles draait om geld hé.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 februari 2021 22:57:38 schreef Robin F.:
Deze dingen zijn dus niet omgestempeld, maar echt apart geproduceerd. Blijkbaar verkopen ze dus behoorlijke aantallen, want anders kun je hier toch geen winst mee maken...

Het is verrassend hoe kleine series voor die gasten rendabel zijn.

Voor mij hebben ze legitiem 100 stuks RGB led met "andere pinout" zitten maken. Dat kostte $50 of $70. De leds zijn dan wel 10x duurder, en dat is voor 90% "opstartkosten", maar als jij denkt dat de opstartkosten 10000 zijn om een "chip-in-package" lijn op te starten dan zou het breakeven punt dus wel eens 10x of 100x eerder kunnen vallen omdat die opstartkosten daar zo laag zijn.

bprosman

Golden Member

Op 5 februari 2021 05:49:18 schreef KGE:
[...]

Rood met een d ;)

https://www.roodmicrotec.com/en/about-roodmicrotec/history

Kan me de dure geteste memory chips nog wel herinneren die ook letterlijk een "Rode verfstip" kregen als ze daar getest waren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Special Member

Op 3 februari 2021 09:53:59 schreef Sine:
En daarmee gaan we HEEEL erg offtopic ...

Sorry, het gaat bij mij altijd kriebelen als de afnemers de schuld in de schoenen geschoven krijgen, dus probeer ik meer knelpunten uit te lichten. Die zijn vaak het duidelijkst als je de achtergronden er een beetje bij hebt.

Die powertorren die jij noemt die duidelijk genept waren, ken ik ook. Zoals de bekende lijnafbuigtorren met als merkje SH erop, maar dan de audiovariant.

Ik vraag me wel af hoe het zit met powertorren die door de halfgeleiderfabrikant zelf als legitieme second source worden aangeboden. Ik denk aan merken als ISC en CDIL. Vooral bij ISC hoor ik van anderen meestal slechte verhalen, dus heb ik ze vermeden en zelf nooit zo aan de tand gevoeld.

Shiptronic

Golden Member

Vaudje

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 20 maart 2021 17:35:49 (93%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.