Op 1 november 2014 10:11:52 schreef Jochem:
Neutrale partijen..?! Als een fabrikant een namaak-chip gebruikt is dat een bewuste keuze. En als ik op ebay of via DX een RS232<->USB convertertje koop, dan kan ik op m'n klompen aanvoelen dat het voor die prijs wellicht discutabel zal werken.
Hoho! Ik ben kleine "fabrikant". Die RS232<->USB convertertjes voor bijna niets daar zit een goedkope chip op. En de ontkoppeling is bagger en van de 12V niveaus is weinig meer over. Daarom zijn ze goedkoop.
Wat ik als "kleine fabrikant" ook merk is dat als je een product maakt op basis van een chip van 1 euro, je misschien 10 euro voor het geheel kan vragen. De "meerprijs" om er dan een chip van 2 euro in te zetten is maar 1 euro. Die versie kan je dan voor 11, 12 of 15 verkopen.
Verder zijn er talloze componenten die veel goedkoper worden wanneer je grotere aantallen koopt. Deze weerstandjes bijvoorbeeld. Die zijn meer dan 10x goedkoper als je er 15000 koopt dan wanneer je er 200 koopt.
Dat chinezen bereid zijn om voor EUR 0.70 een ding individueel te verpakken en op de post te doen weten we. Dus zullen er ook zijn die 1000 chips kopen en individueel verpakt verkopen. Dus een FT232R gebaseerde USB converter hoeft echt niet meer dan EUR 2.40 te zijn, en dan kan er dus een echte FT232R chip op zitten: Bij farnell kosten de FT232R chips dus 1.72 als je er meer dan 3000 koopt.
Bij DX zijn de goedkope USB<->RS232 converters ongeveer 3 dollar, dus financieel gezien zou daar gewoon een legale FTDI chip op kunnen zitten....
De FTDI chips die ik uit China heb laten komen kostten ongeveer 2.50 per stuk. En die worden niet individueel verpakt en verstuurd.
Hoe kun je nou van FTDI eisen dat hun drivers met de chip van een ander werken, en blijven werken?
Gebruik jij Windows? Gebruik jij Office? Hoe kan Microsoft nu garanderen dat Office niet "rare dingen" gaat doen als jij vraagt om een door LibreOffice geschreven bestand in te lezen?
En als jij dan van mij of een werk collega een bestand gemailed krijgt, wat door LibreOffice geschreven is? Brief_janssen_voor_controle_door_jochem.docx ... Ga jij dat hexdumpen om te kijken of ie door Libreoffice geschreven is en weiger je hem te openen? LibreOffice heeft z'n best gedaan om "compatible" te zijn. Dus onder normale omstandigheden zal het werken.
En op een dag stop Microsoft in een update een 'IF geschreven_door_libereoffice() THEN format ("C:"); ' in z'n Office programma. PC kapot, kan je uren klooien om de boel weer werkend te krijgen. Tja, Microsoft heeft veel werk gestopt in het bestandsformaat van Word en kan niet zomaar toestaan dat anderen daar gebruik van maken. Prima als je LibreOffice gebruikt, maar dan met Office verder werken met dat bestand hoeft Microsoft niet te ondersteunen toch?
Het "is niet ondersteund" en "als het niet werkt hoef je ons niet te bellen voor hulp" is tot daar aan toe. Maar dan moedwillig de boel saboteren dat er significante schade ontstaat is heel wat anders.
In het voorbeeld van "office" is het acceptabel dat Microsoft na de "upgrade" ineens een popup laat zien: "Dit bestand is geschreven met LibreOffice, Microsoft kan de compatibiliteit met Microsoft Office niet garanderen". Idem kan FTDI een irritante popup laten zien: "U heeft een FAKE FTDI chip in uw hardware zitten. FTDI kan niet garanderen dat dit correct werkt".
In de maanden voorafgaand aan dit debacle heeft de FTDI driver de fake chips gesaboteerd door alle bytes die van het device komen als "nul" door te geven aan de applicatie. Daar is geen heisa over geweest.
Sorry hoor, maar FTDI heeft een eigen VID (+PID) en ze ontwikkelen en leveren drivers voor hun eigen product. Nu zijn hier dus een heel aantal personen die vinden dat als de drivers van FTDI niet werken met de namaak-chip van EEN ANDER (die een oneigenlijk VID/PID gebruikt), dat de schuld is van FTDI en niet van de Chinees die chips namaakt en daarbij nalaat om eigen drivers te ontwikkelen?
De chinees die een USB<->serieel chipje ontwikkelt kan kiezen voor het protocol "CDC" (Communications Device Class) kiezen. Een standaard communicatie protocol gedefinieerd door de USB groep. Doe je dat, hoef je geen drivers te schrijven. Zitten standaard in Windows. Niet helemaal netjes hebben ze er voor gekozen om het FTDI protocol te gebruiken. En ook geen driver te schrijven. Sindsdien heeft FTDI dingen als: "Mag alleen met echte FTDI devices gebruikt worden" en "we behouden ons het recht voor om je device te bricken" aan de licentie toegevoegd.
FTDI kan aan het namaken van hun devices diverse dingen doen.
De prijs kan je zodanig zetten dat het ontwikkelen en produceren van de compatible chip dus niet rendabel is.
Je kan blijven innoveren. (FTDI heeft er HEEL lang over gedaan om met een 480mbps product te komen. Ik moest op andere fabrikanten over omdat FTDI niets in die regio had... En dan nog is het te duur. (bij 100 stuks 3.94 voor een FTDI, bij 100 stuks 2.40 voor een Cypress cy7C68014A.....) )
Ik heb een namaak Saleae Logic uit China. Nog geen 10 euro voor betaald. Op het moment dat de software van Saleae ineens niet meer werkt met mijn product, en misschien zelfs andere firmware in mijn product laadt, dan vind ik dat reuze jammer, maar ik ga ZEKER niet lopen mekkeren tegen Saleae.
Saleae heeft net als FTDI nadat de klonen op de markt kwamen als de sodemieter de voorwaarden/EULA aangepast. De nieuwere Saleae software werkt volgens mij inderdaad niet met de chinese cloons. Maar wat ze niet doen is expres je ding voortaan onklaar maken door dingen naar de eeprom te schrijven. /daar/ is men boos over met FTDI.