Het grote fake-onderdelen topic

En als je namaak-koffiepad scheurt omdat het nieuwste type senseo (die je ook nog eens gratis uit de winkel mee kreeg) meer druk op blijkt te bouwen? Word je dan ook boos op de senseo-fabrikant? Want deze analogie gaat iets meer op dan die van jou.

Ik zou dan denken: ik moet andere koffiepads nemen, deze werken alleen met de oude senseo.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 6 november 2014 13:30:11 schreef Jochem:
En als je namaak-koffiepad scheurt omdat het nieuwste type senseo [..] meer druk op blijkt te bouwen? Word je dan ook boos op de senseo-fabrikant?

Wel als de hogere druk bewust is ingebouwd om namaak-koffiepads te slopen.

(Al zullen koffie-fetisjisten natuurlijk vinden dat het de koffie een rondere afdronk geeft en een prettig bittertje op de tong).

Om terug te komen op de discussie:

- FTDI maakt leuke chips.
- Namaak die meelift op hun succes is kwalijk.
- Concurrentie met gelijkwaardige of beter producten is wèl prettig.
- Als consument wil ik best meer betalen (binnen een bandbreedte) voor het origineel,
- Als consument is het lastig om vast te stellen of iets origineel is. Behalve dan algemeenheden als "Koopt nooit op Ebay".
- Als FTDI apparatuur in huis vernielt vind ik dat vervelend. Zeker als dit een bewuste actie is.
- Voorlichting/support vanuit FTDI om over te stappen naar het origineel is wèl een goede actie. Zoals Microsoft vroeger de "Competitive Upgrade" had. Alleen zie ik me zelf niet met een zakje chips en een soldeerbout aan de gang gaan om de boel te reworken.

maartenbakker

Golden Member

@Jochem: En zo is alleen maar aangetoond dat Senseovergelijkingen niet werken, de discussie schiet er geen steek mee op ;)

Hoe dan ook heeft FTDI zelf al een van de mogelijke juiste conclusies getrokken, namelijk dat het een foutje was om een destructieve test in de driver op te nemen. De discussie is dus eigenlijk mosterd na de maaltijd.

Edit: Ik zie dat Franzki de vergelijking nauwkeuriger probeert te maken... Maar ik ben er alsnog geen voorstander van. Je zet immers geen koffie met zo'n kabeltje :+ Het stukje onder "terug naar de discussie" snijdt hout en zal veel afwegingen bevatten die FTDI ook al gemaakt en herzien zal hebben.

De competitive upgrade zouden ze kunnen doen door bijvoorbeeld 99 cent te vragen om de driver te ontdoen van een nag-message waarna je (eerder genoemd) een licentie hebt om die driver met een product van de concurrent te gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 november 2014 13:45:17 schreef maartenbakker:
@Jochem: En zo is alleen maar aangetoond dat Senseovergelijkingen niet werken, de discussie schiet er geen steek mee op ;)

+1 voor jou, maar de discussie schiet überhaupt al pagina's lang niet op.

If you want to succeed, double your failure rate.

Als het doel van de discussie is om een officieel CO-standpunt te bepalen over deze kwestie, dan heb je volkomen gelijk.

Maar de vraag is of dat de bedoeling is van een discussie. Ik denk dat het juist goed is dat meningen en standpunten worden uitgewisseld en dat informatie wordt gegeven die niet iedereen heeft. Dan kan iedereen vervolgens zijn (of haar) eigen conclusie trekken.

Even een oude koe uit de sloot halen...

Zo zit je een serie van 10 dezelfde printjes te solderen, draai je ze allemaal om voor de laatste inspectie. En dan zie je deze er tussen zitten. Wat een ontzettend waardeloze fake!
Afkomstig van onze 'vrienden' van RS...

Is het nu een LM317 of een 7805? Ik heb in ieder geval alle 10 printjes apart gelegd om te testen of die wél juist zijn. Deze werd uiteraard onmiddelijk uitgesoldeerd.

http://www.m-voorloop.nl/CO/lm317_7805.jpg

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Wauw, van RS? Ik ben benieuwd naar hun reactie (ik neem toch aan dat je ze deze foto ook gemaild hebt...)

Een 7805 heeft niet eens deyelfde pinning als een LM317 als ik het goed heb. Een fake zou dus (2 kanten op) ook niet een beetje werken.

Wat had je precies besteld )type, maar ook merk)?

If you want to succeed, double your failure rate.

Maar wat is het nou? 317 of 7805?

Als vliegen achter vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegen achterna
Arco

Special Member

Wauw, van RS? Ik ben benieuwd naar hun reactie

Zal na 20 jaar wel meevallen... ;)
Aangezien de 7805 opdruk er als laatste op staat zal het dat ook wel moeten voorstellen.
Ik ken Vortex trouwens niet als IC maker, alleen als disk controller fabrikant (ICP-Vortex)
http://i00.i.aliimg.com/photo/v1/163637996/Adaptec_ICP_Vortex_GDT7643RN_4_Channel_U160.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

"lasermachine stond nog op LM317. Oeps." (Zoiets?)

Ik had een LM1117-5 waar consequent 3,0 V uit kwam. Die ligt nu bij Robin F. :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

De MC7805 opdruk is ook van een ander merk: Magnatek...

0900766b8006183a-2.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij erg oud. 9502 en 9504 is 1995 week 02 en 04.
Zeker niet RoHS, kan niet van RS komen, tenminste niet van de laatste jaren.

Vermoed ik zo..

Sine

Moderator

Van dat "pijltjesmerk" heb ik ook eens torren gehad van Farnell, dat was ook niet helemaal wat er op stond. Daarbij was ook erg duidelijk de originele opdruk er afgeschuurd en een nieuwe print er op geplakt.

Junk!

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 12 september 2015 23:21:12 (30%)

Sine

Moderator

Laaaaang lang geleden.

Over de bewuste torren: http://www.circuitsonline.net/forum/view/24146

-edit-

Foto's zijn helaas ooit verlorengegaan :(

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 12 september 2015 23:33:07 (22%)

Arco

Special Member

Wie kent het merk van die pijltjes?

Zie mijn link boven... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je zelfs van RS en Farnell fake torren krijgt, wordt het wel heel erg. Bij die leveranciers koop je ook geen "generieke LM317", maar een specifiek type van een specifieke fabrikant.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Magnatec inderdaad,

En farnell levert de betreffende tor nog steeds
http://www.farnell.com/datasheets/355547.pdf

Ik kan me vergissen, maar die datasheet lijkt verdacht veel op een oude philips sheet waar ze zelf een andere kop boven gezet hebben.

En zo te zien is het een dozenschuiver http://products.semelab-tt.com/magnatec/

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 13 september 2015 10:34:58 (48%)

Volgens mij is Magnatec een samenwerking met Philips.
In de USA heeft Philips Magnafox voor CATV apparatuur.
Vandaar de datasheet.

Ik heb nog wel een linkje is misschien handig als je logos wil bekijken.

http://www.classiccmp.org/rtellason/logos/semiconductorlogos.html

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Magnavox inderdaad, maar dat heeft niks met magnatec te maken.

Magnatec kijkt naar welke onderdelen er gewild zijn, koopt iets in wat daar op lijkt schuurt het label er vanaf en prakt er een nieuw type nummer op. En kan op die manier obsolete en moeilijk te krijgen onderdelen leveren.

@ Sine,

Ja het kan best een namaak zijn maar Magnatec bestaat wel en RS en Farnell leveren wel componenten met die naam??

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Magnatec lijkt me inderdaad een wat twijfelachtig merk...
Maar overal laat men wel eens een steekje vallen. Tijd terug bij de originele importeur 100 stuks 68HC11F1 besteld. Waren er 21 van kapot.
(importeur kon 't niet verklaren, en wilde ze ook niet vergoeden. Zei dat het onmogelijk was dat ze bij hun kapot de deur uit waren gegaan... :( )
Veel bedrijven zijn ISO9002, dan wordt het ook moeilijk uitleggen hoe iets kapot de deur uit kan gaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 13 september 2015 11:56:33 schreef electron920:
@ Sine,

Ja het kan best een namaak zijn maar Magnatec bestaat wel en RS en Farnell leveren wel componenten met die naam??

Gr Henk.

Jazeker

http://nl.farnell.com/semelab/bdv64a/darlington-transistor-sot-93/dp/1…

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 september 2015 11:56:33 schreef electron920:
@ Sine,

Ja het kan best een namaak zijn maar Magnatec bestaat wel en RS en Farnell leveren wel componenten met die naam??

Gr Henk.

Buiten fakers, bestaan er ook nog eens resellers. Dat was al in de buizentijd en zelfs grote fabrikanten als RCA, GE en Philips deden daar aan mee. Werd de vraag te groot voor de productiemogelijkheid dan kon er een order bij een conculega gesteld worden, die dan op het eigen berdijf van stempel en datumcode voorzien werd. Dit gebeurde vooral tijdens WO-II vanwege grote militaire spoedorders.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †