INMIDDELS bestaat er software om het ding weer aan de gang te krijgen, maar in eerste instantie was het ding voor de meeste mensen niet meer bruikbaar, zeker niet voordat bekend werd wat er precies was gebeurd.
Als ik het motorblok van je auto vol giet met cement, is dat volgens jouw definitie ook geen "vernieling". Ik heb immers niets aan het motorblok zelf veranderd, alleen iets eraan toegevoegd, en aangezien er hamers en beitels bestaan, kun je het motorblok ook best zelf weer in werkende staat herstellen. En toch denk ik dat je met me eens zult zijn dat het in ieder geval niet deugd wat ik dan gedaan heb.
Liegen is wettelijk, in beginsel, niet verboden. Het is wel verboden om je als persoon voor een ander uit te geven, of om te liegen als middel om fraude te plegen of iemand op te lichten, maar de daad op zich is niet verboden.
Ik heb nooit een tentamen octrooirecht gedaan (of er les over gehad), dus je weet er ongetwijfeld meer van dan ik, maar voor zover ik weet kan de octrooihouder niet zomaar consumenten aanklagen omdat ze een product gebruiken van een andere fabrikant dat inbreuk maakt op een octrooi. Dat zou toch leuk worden; Apple zou alle gebruikers van Samsung telefoons kunnen aanklagen, en andersom! Dat is een zaak tussen Samsung en Apple; als gebruiker kun je redelijkerwijs helemaal niet weten of er inbreuk gemaakt wordt op een patent, aangezien je niet weet hoe het product echt in elkaar steekt, en of de fabrikant daar niet gewoon een licentie voor heeft afgesloten.
Aangezien de clones een andere implementatie zijn, en geen directe kopie, is het daarbij nog maar de vraag of er wel inbreuk gemaakt wordt op een patent.
Nog los van die vraag, had FTDI dit als beschaafde volwassenen IN DE RECHTZAAL MOETEN UITVECHTEN MET DE PRODUCENT.