Het grote fake-onderdelen topic

Ja, de review van die Turk is van een paar dagen geleden. De eerste review en niet best. :S Bij andere chips van deze leverancier staan wel veel goede reviews. Bij jou begint het bovenste nummer met 21, bij mij is dat 93. Overige cijfers/letters identiek. Lijkt dus niet dezelfde batch. Proberen is het enige dat zekerheid zal geven.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
rob040

Golden Member

Op 28 februari 2023 21:01:58 schreef Eric21:
Bij jou begint het bovenste nummer met 21, bij mij is dat 93.

Ah, dat was een aanname van mij, omdat ik weinig handel zag.
Inderdaad, we gaan het (ooit) zien.

Op 28 februari 2023 21:07:59 schreef fred101:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:74141_TI_7437_package_top.jpg
Plaatje van een jaren 70 versie
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:74141
Binnenkant

Hier liggen er nog een stel op een print van een 6 digit zelfbouwteller met ZM1000 neonbuisjes, uit 1971 met de keramieke 7441 uitvoering van Fairchild.
Dat was trouwens geen nostalgie want 7 segment LED's waren voor de amateur nog niet los te koop.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 28 februari 2023 22:38:59 (10%)

rob040

Golden Member

Ha Raaf, er mis een eentje (7441 versus 74141)... ;-)

Dat maakt niet zoveel uit de oer TTL nixiedriver was de 7441 :-) Verschillen
http://www.tube-tester.com/sites/nixie/74141-NDT/74141-NDT.htm

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 28 februari 2023 22:41:39 (38%)

rob040

Golden Member

Op 28 februari 2023 22:40:01 schreef RAAF12:
Dat maakt niet zoveel uit de oer TTL nixiedriver was de 7441 :-)

Edit: Toch zelfde functionaliteit...

Grrr, edit is een reactie geworden, maar idd ik zag het net ook.

[Bericht gewijzigd door rob040 op dinsdag 28 februari 2023 22:42:06 (14%)

Een ceramische chip (MIL spec waarschijnlijk), moet je zuinig op zijn. Dat zijn een van de weinige chips die lang blijven leven en als het goed is geen "interne rot" vertonen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 28 februari 2023 16:51:10 schreef Kruimel:
Oef, gelaserde tekst, zal zeker originele NOS zijn... :z

De matte laag loopt door in het deukje linksonder. Ik vrees dat ' ie overgeverfd is (blacktopping).

(Zoals in het filmpje dat Fred linkte: waarom? Niet-overgeverfde ongeschuurde gerecyclede chips zijn eigenlijk meer waard, omdat er minder mee geprutst is)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik denk dat verzamelaars dat vinden. Minder mee geprutst, origineel uit 1973 enz.

Maar het gros van de ebay-kopers betaalt meer voor "nieuwe" chips. Niet voor gerecyclde. Stel jij wil een zwik 74HCT595's kopen om een hele hoop losse signaaltjes te sturen... Wat heb je liever "nieuwe" chips of "gerecyclde"?

En daar komt bij dat de chinese recylce boeren niet doorhebben welke chips "verzamelaarswaarde" hebben en dus niet de blacktop behandeling moeten krijgen en welke niet.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 1 maart 2023 09:42:02 (22%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 28 februari 2023 22:56:56 schreef henri62:
Een ceramische chip (MIL spec waarschijnlijk), moet je zuinig op zijn. Dat zijn een van de weinige chips die lang blijven leven en als het goed is geen "interne rot" vertonen.

Wat heet lang leven. Ik heb nog wat spul uit de late jaren 60 (met nixies) waar een mix van cerdip en kunststof packages zitten. Still going strong.

http://gigawatts.nl/co/div/systron_donner_counter/IMG_1916-1.JPG

flash2b

Special Member

Kennelijk wel gerepareerd aangezien de 7490's in het voetje van 1974 zijn en de rest van de ICs uit 1968 waaronder een gouden 7490

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Sine

Moderator

Klopt, die heb ik zelf vervangen, daarom zitten ze ook in een voetje.

Maar dat was niet omdat ze door ouderdom gesneuveld zijn, maar omdat er een keer een overslag is geweest van de 230V naar de print. Daarom is het in dat gebiedje een beetje zwart.

maartenbakker

Golden Member

Op 1 maart 2023 09:41:14 schreef rew:
Ik denk dat verzamelaars dat vinden. Minder mee geprutst, origineel uit 1973 enz.

Maar het gros van de ebay-kopers betaalt meer voor "nieuwe" chips. Niet voor gerecyclde. Stel jij wil een zwik 74HCT595's kopen om een hele hoop losse signaaltjes te sturen... Wat heb je liever "nieuwe" chips of "gerecyclde"?

En daar komt bij dat de chinese recylce boeren niet doorhebben welke chips "verzamelaarswaarde" hebben en dus niet de blacktop behandeling moeten krijgen en welke niet.

Het gaat veel bouwers en reparateurs denk ik meer om de specs. Als een gerecyclede een betere kans heeft om de specs te halen, dan kopen ze die liever dan een verdacht mooie nieuwe.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 maart 2023 09:41:14 schreef rew:

Ik bedoelde meer: als het dan pulls moeten zijn, dan liever pulls die als pulls vermarkt worden, dan pulls waar een schuurmachine, verfspuit en laser overheen gehaald is. Daar gaat zo’n chipje niet beter van werken. En dan nog een foutief typenummer er op (hogere snelheidsklasse, bijvoorbeeld) helpt niet met foutzoeken ook.

Goed, ze willen ze er ‘als nieuw’ uit laten zien. Gelukkig lukt dat niet erg. Innerlijk vind ik nog steeds belangrijker dan uiterlijk, ook bij chips.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 28 februari 2023 16:18:55 schreef rob040:
De SN74141N's van AliE via de tip van Eric21 zijn binnen, zo zien ze er uit:
[bijlage]
Moderne stempeling met logo, geen idee wat voor een conclusie te trekken.
Kan nog wel even duren voordat ik ze ga inzetten, dus kan niet zeggen of ze werken.

Logo van Texas Instruments, maar font van ST Micro. Interessante combo.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
rob040

Golden Member

Dat zou helemaal een giller zijn.
Was mij niet opgevallen, dacht dat het font van latere TI IC's was.

Ik heb nog geprobeerd om de zwarte lak te laten oplossen met thinner of met alcohol.
Geeft geen krimp.

Overigens had ik binnen het uur mijn geld terug na het inleggen van een claim.

Sine

Moderator

Heb je nog getest of ze wel werken?

Hoeveel heb je er nodig? Ik heb wellicht nog wat 141's rondslingeren die ik toch niet meer ga gebruiken.

fred101

Golden Member

Ik zag in een video dat ze Aceton gebruiken

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
rob040

Golden Member

@Sine: Nee, niet getest, mijn lab zit nog in verhuisdozen en dat blijft nog even zo.
Ik heb er 6 'nodig'. Mocht je die eens tegenkomen en er van af willen, dan hoor ik het graag. Heeft geen haast, gezien het voorgaande. ;-)

@Fred: Wel aan gedacht, maar niet in huis.

fred101

Golden Member

https://youtu.be/QOhLlvNlI20 Een video van Linus, het gaat over fakes op amazon. Vanaf ongeveer 10 minuten gaat het over hoe scam advertenties en scammers werken om bv fake review te krijgen. Erg interessant en verontrustend (Gelukkig koop ik nooit op Amazon)

Op 5 maart 2023 19:56:11 schreef rob040:
@Sine: Nee, niet getest, mijn lab zit nog in verhuisdozen en dat blijft nog even zo.
Ik heb er 6 'nodig'. Mocht je die eens tegenkomen en er van af willen, dan hoor ik het graag. Heeft geen haast, gezien het voorgaande. ;-)

@Fred: Wel aan gedacht, maar niet in huis.

Evt kan ik die zes keramieke SN7441 ook wel uitsolderen als je wat tekort komt. Is een prima alternatief voor de opvolger SN74141. Doet de 0-9 en decimale punt hetzelfde.

Op 7 maart 2023 18:42:35 schreef Sine:
Met dp? Dan heb je wel hele speciale ;)

Aai, is ook zo die wordt niet meegeschakeld!

vergeten

Golden Member

Op 7 maart 2023 09:50:48 schreef fred101:
https://youtu.be/QOhLlvNlI20 Een video van Linus, het gaat over fakes op amazon. Vanaf ongeveer 10 minuten gaat het over hoe scam advertenties en scammers werken om bv fake review te krijgen. Erg interessant en verontrustend (Gelukkig koop ik nooit op Amazon)

De fake SSD in het begin van dit filmpje is geen fake maar gewoon 16Gb 8)7 maar daar ging het niet om.
Als je niet oplet tuin je er wel makkelijk in :(

Gelukkig currently unavailable :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.