Het grote fake-onderdelen topic

Op 15 februari 2023 23:28:30 schreef Hoeben:
Atmel heeft vervangers voor de GALs: https://www.microchip.com/en-us/products/fpgas-and-plds/spld-cplds# alhoewel ik bij eentje wel een een functie miste die de Lattice wel had, een fliflop of klok of zo. Maar voor een decoder maakt het niet uit, dit werkt.

Hey, dat wist ik niet dat die er waren, goed om te weten.
Effe naar de ATF16V8 gekeken, is de replacement van de bekende GAL16V8. En ook nog in TSSOP housing.

Voor jouw doel heb je dan de ATF22V10.. serie nodig zou je dat willen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Op 15 februari 2023 23:15:21 schreef henri62:
[...] Is het output voltage daarvan niet aan de lage kant (die chip is 50V)? Ik dacht dat nixies op een veel hogere spanning werkten.

Een 74141 clampt ook al bij 55V
De truc is dat de kathode die je verlicht wilt hebben op een behoorlijk lagere spanning dan de andere kathodes moet hebben.
50V is behoorlijk lager genoeg ;) Been tere, done that.

Afijn ik heb zoiets jaren geleden ook eens gemaakt met een 16V8 GAL in PLCC uitvoering, was in dat geval een BCD naar 7 segment decoder en leading zero onderdrukking. Maar 1-10 decoder stelt ook niks voor.

Met een zwik torretjes erachter (evt van die digital transistors) met de juiste spanning kom je een heel eind. Nadeel is dat die GALs ondertussen ook al obsolete zijn.

Dat is een manier, maar waarom zou je nog met GAL's gaan stunten? Stuur het spul aan met een schuifregister en prak een lookup table in je controller.

Op 15 februari 2023 23:47:05 schreef Sine:
[...]
Dat is een manier, maar waarom zou je nog met GAL's gaan stunten? Stuur het spul aan met een schuifregister en prak een lookup table in je controller.

Als je inderdaad genoeg hebt aan 50V is die TPIC6B595 een prima keuze. Ik heb ze zelf ook veel gebruikt.

Tenzij je aan een bestaand iets wat BCD is de boel moet vastknopen.

Oh ja: Dat van die BCD naar 7 segment decoder is ook alweer een 25 jaar geleden dat ik dat gemaakt had.

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 16 februari 2023 00:01:52 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Op 15 februari 2023 21:35:32 schreef Henry S.:
Zoiets als deze Philipskloon:

[bijlage]

Die ziet er op het eerste gezicht plausibel uit. Wat mis ik?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Afhankelijk van de gebruikte laser/silkscreendruk en grootte van de behuizing kan het logo gewoon kloppen. Zie bijvoorbeeld ook een redelijk boven twijfel verheven toepassing op https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nedap_ESD1_-_Keyboard_controll…

De batchcode en datumcode zien er ook plausibel uit; dat is het eerste waar ik naar kijk als er geen andere overduidelijke aanwijzing voor vervalsing is.

Wel ziet de hele foto er "te gelikt uit" maar dat kan een professionele geretoucheerde productfoto zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 16 februari 2023 21:28:57 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er ontbreken bij nader inzien (ik zag het eerst ook niet) bepaalde onderdeeltjes in het logo. Buitenkant lijkt te veel om toeval te zijn, maar in een rechtszaak.... "Oh, we hebben gewoon een vierkant getekend en dan een cirkel met z'n diameter op 1 van de zijden. Dat vonden we een leuk plaatje". (Dat is het philips logo, hier is de cirkel ook nog 1 maatje kleiner getekend...)

Kijk maar eens op google hoe het logo er meestal uitziet....
https://www.google.com/search?q=philips+chip+hef&tbm=isch&ved=…

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Dat 'kale' logo ben ik al vaker op Philips chips tegen gekomen. Dat zijn geen fakers.

Op 15 februari 2023 20:09:36 schreef rob040:
Ik ben op zoek naar een tiental 74141 IC's om nixie buisjes aan te sturen.
Niet meer te krijgen via reguliere kanalen, maar op AliE vind ik ze nog wel bij diverse aanbieders.
Die zien er dan zo uit:
[bijlage]

Dat lijken Texas Instuments IC's met een redelijk moderne stempeling, alleen het logo ontbreekt.
Ik vertrouw het niet, wat denken jullie?

Heb ze een paar maandjes geleden ook via Ali gekocht. De advertentie gaf een foto van het IC zonder enkele opdruk. 10 stuks voor 11,81 gratis verzenden. Gok dus!! Toen ze binnen waren waren ze met opdruk en TI logo en ze doen het gewoon, geen verschil. Dat is uiteraard geen zekerheid dat het nu weer goed uitpakt, maar bij ging het goed.

rob040

Golden Member

Op 17 februari 2023 21:28:28 schreef Eric21:
[...]

Heb ze een paar maandjes geleden ook via Ali gekocht. De advertentie gaf een foto van het IC zonder enkele opdruk. 10 stuks voor 11,81 gratis verzenden. Gok dus!! Toen ze binnen waren waren ze met opdruk en TI logo en ze doen het gewoon, geen verschil. Dat is uiteraard geen zekerheid dat het nu weer goed uitpakt, maar bij ging het goed.

Heb je een linkje? Ik ga het dan bij die supplier ook eens proberen.

Het waren deze https://tinyurl.com/sn74141 Rob. Ik zei paar maanden terug maar het was dus vorig jaar april dat ik ze kocht. Tijd gaat snel :-)

rob040

Golden Member

Dank voor de link, Eric. We gaan het zien...

Ik zei paar maanden terug maar het was dus vorig jaar april dat ik ze kocht. Tijd gaat snel :-)

Ik reken het goed. ;-)

Henry S.

Moderator

Op 16 februari 2023 21:27:29 schreef maartenbakker:
Afhankelijk van de gebruikte laser/silkscreendruk en grootte van de behuizing kan het logo gewoon kloppen. Zie bijvoorbeeld ook een redelijk boven twijfel verheven toepassing op https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nedap_ESD1_-_Keyboard_controll…

De batchcode en datumcode zien er ook plausibel uit; dat is het eerste waar ik naar kijk als er geen andere overduidelijke aanwijzing voor vervalsing is.

Dat voorbeeld uit een Philips apparaat zal dan ook wel orgineel zijn.

Op 17 februari 2023 14:14:28 schreef Sine:
Dat 'kale' logo ben ik al vaker op Philips chips tegen gekomen. Dat zijn geen fakers.

Van een betrouwbare leverancier?

Ik viel niet alleen over het logo, het was oa allemaal te 'Chiny'. De fakers worden ook steeds beter als het om geld gaat, het maakt mij werk er niet gemakkelijker op.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

rob040

Golden Member

De SN74141N's van AliE via de tip van Eric21 zijn binnen, zo zien ze er uit:

Moderne stempeling met logo, geen idee wat voor een conclusie te trekken.
Kan nog wel even duren voordat ik ze ga inzetten, dus kan niet zeggen of ze werken.

Kruimel

Golden Member

Oef, gelaserde tekst, zal zeker originele NOS zijn... :z

Ik zou testen wat er gebeurt als je (via een weerstand) 60V op de uitgangen zet. Je eerste zorg is hier IMHO dat je bij doorslag niet je voedingsrail of de BCD inputs op 60V zet, want dan kan je de hele schakeling wegsmijten.

rob040

Golden Member

Volgens Eric21 werken ze. Ik denk dat ze uit dezelfde batch komen, want het aantal verkochte items bij die verkoper was maar 3.

Niet grappig, ik zie net dat vandaag een Turk een slechte review heeft geschreven. :(

Op 28 februari 2023 18:09:49 schreef rob040:
Niet grappig, ik zie net dat vandaag een Turk een slechte review heeft geschreven. :(

Daar moet je doorheen kijken! Niet alles wat een of andere Turk schrijft is waar. Je moet zelf testen. Niet één exemplaar maar meerdere of allemaal. En bescherm de voorliggende 74.. IC's goed, want bij een beetje overspanning gaan ze allemaal hemelen. Zie post van Kruimel hiervoor.

Op 28 februari 2023 18:09:49 schreef rob040:
... want het aantal verkochte items bij die verkoper was maar 3.

Meer kon hij er niet van verkopen, want toen wisten alle potentiële klanten dat hij rotzooi verkocht :+ Geintje!

maartenbakker

Golden Member

De opdruk zal nep zijn, wat eronder zit kan van alles wezen: ook nep, een gebruikte van het juiste type, second source met "vergelijkbare" specs, echte namaak. En alles er tussenin.

Henry S.

Moderator

Scheve lasering, een uitgefreesd gat, fake.
Wel loodvrij, misschien...

Sine

Moderator

Wat ben je aan het bouwen wat dwingend antieke 74141's nodig heeft?

rob040

Golden Member

6-digit klok met originele Philips buisjes.
Kan het ook wel oplossen met een 7442 en wat torren...
Qua ontwerp wil ik hetzelfde tijdvak aanhouden als de buisjes, dus simpele poortjes logic.

Henry S.

Moderator

Op 28 februari 2023 20:27:34 schreef rob040:
[...]
E4, zou wel moeten. :)

Ik weet niet wanneer de produktie gestopt is, het is heel lang geleden, maar toen waren er vermoedelijk nog geen loodvrije pootjes.