Hallo allen,

Ik ben van plan om de digitale labvoeding van Pros na te maken met een kleine wijziging.

Ik wil namelijk in plaats van de Atmega8, die hij gebruikt, een PIC gaan gebruiken (of de 18f2520 of de 18F4420).

Het probleem is echter dat ik:
1. De broncode cq. software van de atmega niet kan vinden.
2. Niet helemaal zeker weet of (als de software aanwezig is) dit mogenlijk is om te zetten naar de desbetreffende PIC.

Wie kan mij helpen dit (en misschien later meer) probleem te verhelpen?
Alvast bedankt voor de tijd en moeite.

Groetjes Jorim

Ik moet toch echt m'n webstek eens gaan updaten... :-)

Die voeding heeft een nadeel: de NPN/PNP-combinatie aan de uitgang van IC2 is moeilijk stabiel te houden. Vandaar die dikke uitgangs-elco.
Ondertussen is gans de voeding verbouwd naar een regelsysteem dat losjes gebaseerd is op de Elektuur-voeding van '82.

http://prosje.be/CO/Schemas/Analoog.png

Deze regelt veel stabieler, en daarnaast is ook de stroombegrenzing digitaal in te stellen.
Er is wel iets waar je mee moet opletten: de GND van het stuurgedeelte is rechtstreeks verbonden met de positieve uitgangsklem. Als je via een RS232-verbinding met de voeding wil communiceren, kan dat voor problemen zorgen. Het is dan beter, een optische scheiding te voorzien, wat ik dan ook gedaan heb.

Oh, ja, ik heb de broncode van de oude versie ondertussen op z'n plaats gezet.

Pros,

Is die AD820 ook door een wat meer courante opamp te vervangen, de CA3140 bv.

Die zat er origineel ook in. Maar daar liep het mis - de CA3140 kan weliswaar 10mA sourcen, maar hij kan slechts 1mA sinken. En sinken is nu juist wat de opamps in het schema moeten doen.
Vandaar de AD820, die 15mA kan sourcen én sinken.

Oh, ja, wellicht doet een 741 het ook goed. Heb het niet getest.

[Bericht gewijzigd door pros op (13%)]

Bedankt voor je snelle reactie (en de broncode).

Zoals gewoonlijk ontstaan er op antwoorden weer nieuwe vragen, dus bij deze. ;)

Is SPstuur hetzelfde gebleven in jou nieuwe schakeling?
Zo ja hoe heb je die dan geintegreerd met de nieuwe schakeling?

Ik zie in de nieuwe schakeling 2 keer een DAC staan (Digitaal analoog converter). Waar komen die vandaan?

En die -5V... Waar komt die vandaan? Want ik kan die niet in de (oude) schema's terug vinden. Heb je daar dan vandaan?

Er is wel iets waar je mee moet opletten: de GND van het stuurgedeelte is rechtstreeks verbonden met de positieve uitgangsklem.

Hoe bedoel je dit? Als ik de schema's van het oude gedeelte nakijk kan ik daar nergens iets over terug vinden. (uiteraard zul je wel gelijk hebben, jij hebt m bedacht ;))

In hoeverre is de voeding te gebruiken binnen Labview? Het geheel loppt via rs232 dus ik neem aan dat dat ook mogelijk is. Moet ik dan nog op bepaalde dingen letten?

Nog (voorlopig) 1 laatste ding. Helaas ben ik heel slecht met de taal van de borncode. (zeg maar gerust dat ik het spoor al bijster raak na het Difine gedeelte).
Is er iemand die deze code toevallig kan omzetten naar Picbasic?
Als dat zo is zou dat helemaal geweldig zijn.

Alvast heel veel bedankt voor jullie moeite en sorry voor de vragenstorm ;)
Groetjes Jorim

Buiten de paneelmeters, de hoofdtrafo en wat buffer-elko's is er weinig overgebleven van de originele voeding.

DAC: in de nieuwe versie is dat telkens een R2R-ladder (zoals in de oude) maar de buffers zijn schuifregisters (74HC595). Je kan uiteraard ook een "echte" DAC gebruiken. Het belangrijkste is, dat de µC een gelijkspanning (of twee) kan produceren die redelijk precies en stabiel is.

-5V (en ook +15V): vermits de GND van het stuurgedeelte met de positieve uitgang verbonden is, moet dit gevoed worden met een afzonderlijke trafo. De negatieve spanning is geen absolute noodzaak bij opamps die tot hun negatieve voedingsrail kunnen regelen (zoals de AD820), maar het gaf me de mogelijkheid om desnoods andere opamps in te zetten.

Waarom de GND van het stuurgedeelte met de positieve uitgang verbonden is? Je kan een voeding zo maken:
http://prosje.be/CO/Schemas/ViedingsIdee1.png
Dat is rechttoe-rechtaan, en het werkt prima. Maar omdat niets in dit tranendal volmaakt is, kleven er enkele nadelen aan:
De meeste opamps kunnen hun uitgang niet hoger maken dan (Vcc - 3V). En over de eindtor(ren) valt ook bijna 2V.
Opamps die beter presteren zijn meestal geschikt voor lage spanningen. Maar ook andere opamps zijn beperkt in hun voedingsspanning.

Het kan ook anders:
http://prosje.be/CO/Schemas/ElektuurvoedingEenvoudig.png
Dit is een sterk-vereenvoudigde versie van de Elektuur '82 voeding. Het voordeel hierbij is, dat de opamp met een lage spanning gevoed kan worden, waarbij de te regelen spanning veel hoger kan zijn.
De eindtor(ren) moeten uiteraard wèl met die spanning overweg kunnen.

Wat ik nu gedaan heb, is P1 vervangen door een vaste weerstand, en de spanning op R1 instelbaar maken (met een DAC). In de praktijk komt er uiteraard wel meer bij kijken...

En C-broncode omzetten naar PICBASIC... dan begin je beter van nul, denk ik.

Pros,
sorry voor de mierenneukerij, hoor, maar...
In het schema is IC2 = CA3140, in de tekst is er sprake van CA3160.
Vermoedelijk zullen ze allebei wel kunnen, misschien is de CA3160 een later, verbeterde variant van de CA3140?

Oh, die opamps...

De CA3140 kan maar 1mA sinken - onvoldoende voor deze toepassing.
De CA3160 is een frequentie-gecompenseerde versie van de CA3130. Kan 22mA sinken - OK.
Momenteel zit er een AD820 in. Dat is een wat modernere opamp.

Hmmpff. Dit beginnerke weet nu minder dan ooit welke opamp te gaan kopen om een gelijkaardige voeding op te zetten.

vrij duidelijk toch ?

een CA3160 of een AD820. lees anders de datasheet van de opamp

Géén CA3160 voor het bovenstaande schema! Die mag --volgens de datasheet-- maar 16V voedingsspanning hebben. Hij zal wel niet onmiddelijk ontploffen als je er 20V op zet (mijn exemplaar overleefde het zonder kleerscheuren), maar het is niet aan te raden.

Overigens zal een simpele LM741 het ook uitstekend doen, net als de meeste doorsnee-opamps.