Mensen,

Ik ben van plan om een reiskoelkast(12v) aan te sluiten achterin mijn Transporter. Er zit echter geen 12v achterin. De koelkast trekt 75w nu is mijn vraag wat is de benodigde draaddikte en kan de massa gewoon op de carrosserie bevestigd worden? Daarnaast mag de koelkast niet aanstaan als de motor niet loopt, kan ik een accu scheidingsrelais gebruiken om dit te realiseren?

BVD

Opperstamper

min 2,5 MM2, direkt afzekeren bij de accu, en een relais ertussen die je aanstuurd met de D+ van de dynamo, massa kan gewoon aan de carrosserie.Een gewoon automotive relais volstaat

wel goede massa maken. goed schoonkrabben hoor.

Verder: de D+ zit traditiegetrouw op het laadlampje in je dashboard. Dat zoekt wat makkelijker ;-)

fripster

ik weet niet welk dash bord je het laatst hebt los gehad, maar de d+ bij de dynamo vind je toch zeker sneller, daar zitten maar 3 draden op , die dikke rode naar de accu kun je gelijk afstrepen, blijven er nog 2 over.

een gemiddeld dashbord heeft 2 a 3 stekkers met een stuk of 30 draden erin,

als je al bij een laad stroom lampje kunt is de auto ouder als 20 Jaar ;)

Ik zou de stuurstroom voor het relais bij de sigarettenplug aftappen. Deze is makkelijk bereikbaar en gelijk afgezekerd. De draad van koelkast naar relais naar accu direct afzekeren bij de accu.

Zo'n soort zekering is hier ideaal voor.
http://media.digikey.com/photos/Littelfuse%20Photos/0498100.M.JPG

Volgens mij heeft een transporter een soort voedingsstrip bij de accu of zekeringenkast. Hier kan je de zekering direct op vastschroeven.

1) akkoord met shiptronic dat D+ beter te vinden is op de alternator - daar heb ik het toch gevonden op mijn Peugeot Boxer
2) 2,5 mm² lijkt mij erg mager voor 75 Watt hetzij 6 amp, ik zou toch voor minstens 4 mm² gaan.
3) hoe ouder de wagen is, hoe meer kans je hebt om via het chassis een betrouwbare massa te kunnen maken. Aan recente chassis wordt meer en meer gelijmd ipv gelast.
4) TS, je doet er misschien goed aan wat vooruit te denken. Zoals je het nu wilt opzetten gaat je koelkast enkel kunnen koelen terwijl je rijdt. Overweeg misschien - of bereid minstens reeds voor - dat er ooit een tweede batterij komt die de koelkast ook bij stilstand voedt, en tijdens het rijden wordt bijgeladen. Nog een stapje verder leg je dan een zonnepaneel, voor als je eens meerdere dagen stilstaat.

2,5mm is toch riant voor die magere 6A?
Normaal kan 2,5mm gemakkelijk 20 tot 25A aan. In een auto kan het natuurlijk erg warm worden en dus is 20A dan wat erg wild maar 6A moet kunnen.

De vuistregel is 10A per 1mm2 dus dan heb je al genoeg aan 0,6mm2

Ik geef toe dat het een gevoelsmatige reactie was... onbewust reeds denkende aan die batterij die er allicht ooit nog komt, en dan komt er nog een handjevol verbruikers, misschien een 230V~omvormer...
Het trekken van die kabel is een stevig werkje (hij hoort ook beschermd te worden tegen doorschuren), dat wil je niet na een halfjaar opnieuw gaan doen, dus liever ineens dik genoeg.
Hangt de vereiste diameter ook niet af van de lengte? Zo'n Transporter is natuurlijk niet zo groot, maar het wordt toch wel een meter of vijf-zes, meen ik te begrijpen.

Op 28 juni 2010 23:18:01 schreef Wim schuiteman:

Bij 230V, bij 12V niet zo handig.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (72%)]

De vuistregel is 10A per 1mm2 dus dan heb je al genoeg aan 0,6mm2 Ap is dit wel heel krap ik zou voor 1mm2 gaan

1mm is ook best krap. Voor een echte verbruiker zou ik nooit onder de 1,5mm gaan. Daar zit meestal ook wat dikkere isolatie om.

edit, oa nav de reakties verderop
@Henry: warm he, draaddikte hangt toch puur van de stroom af?
dat was dus een domme opmerking.

Handig programma: http://www.vdln.nl/watersport/draaddikte.htm

Een te dunne stroomdraad geeft vooral bij gelijkstroom onnodig spanningsverlies en is door warmteontwikkeling gevaarlijk. Een zeker verlies is niet te vermijden, elke stroomdraad heeft weerstand. De toe te passen dikte van stroomdraden is te berekenen, waarbij je bijvoorbeeld uitgaat van een acceptabel verlies van rond de 5%. (Het classificatiebureau Germanischer Lloyd spreekt over maximaal 5% voor navigatieverlichting en 7% voor overig gebruik).

De volgende formule wordt gehanteerd waarbij 0,0175 staat voor de koperfactor (soortelijke weerstand bij 15° C).

De lengte heb ik gegokt (totaal 8 meter van voor naar achter)

Uitkomst:

http://i303.photobucket.com/albums/nn151/theocanon/koelkastdraad-1.jpg

Bij een lengte van 6 meter:

http://i303.photobucket.com/albums/nn151/theocanon/koelkastdraad2-1.jpg

[Bericht gewijzigd door theove op (46%)]

Draaddikte hangt af van hoeveel vermogen (/spanning) je mag verliezen in een draad.
P = R * I²
U = R * I
De weerstand van de draad is afhankelijk van de oppervlakte (diameter) en van het materiaal, meestal koper.

Op 230V kan het geen kwaad dat je 3V verliest over een kabel, bij 12V is dat totaal niet gewenst. Daarom dat je bij 12V dikkere draad zou moeten nemen tov 230V.

een koelkast op 12v heeft bij 2,5mm2 minder spanning over dus is de stroom ook lager dan . zo'n koelkastje is het beste op een omvormer 12-230v en dan werkt de thermostaat ook . 12v is niet haalbaar en met een 30 graden omgeving is 2 volt verlies al veel te veel om vlees ed nog eetbaar te houden .voordeel is dat de omvormer bij de accu kan en de 230v kabel naar de koeler en dan is spanningsval minder erg .

Om je even een inspiratie te geven hoe hier het spul in de camper aangesloten is.

Het is voor een enkele reis van 4 weken, we reizen van camping naar camping. Er zitten echt geen hele dagen tussen dus met nog wat extra koel elementen moet het toch wel koud te houden zijn. De auto is van voor naar achter 5.10 m die kabel zal dus zeker tegen de 6 meter lang worden . Volgens de berekeningen van theove zou ik dan dus wel genoeg moeten hebben aan 2.5qmm, of is er over 6 meter toch te veel verlies. Ik dacht het handeltje trouwens af te zekeren met een 7.5A zekering is dit toereikend of is er door de lengte wat extra stroom nodig?

je kunt in zo'n koelkastje echt geen zekering zetten die bijna gelijk is aan het vermogen . ik heb er al meerdere gemaakt en onderweg gaat de zekering eruit ook omdat de boordspanning tijdens rijden 14 volt is en dan loopt de stroom op . beter een 10 amp of 15 amp zekering gebruiken vooraan in de kabel . bij 15 amp beter een 4mm2 gebruiken . bij de bouwmarkt hebben ze luidsprekerkabel die 2,5mm2 is en sommige bouwmarkten hebben ook 4mm2 van die platte kabel en is per meter te koop .

Zelf zou ik niet naar een bouwmarkt gaan maar naar een lokaal inbouwcentre, daar hebben ze die draad 2.5mm2 en 4mm2 gewoon op de rol, alsook de zekering houders, bovendien zijn die "boem-boem-box" jongens gewend aan grotere stromen. Vanwege de lengte zou ik ook gaan voor minstens 2.5mm2.

Groeten, Bram

Op 28 juni 2010 23:18:01 schreef Wim schuiteman:

"De" vuistregel bestaat niet. "Een" vuistregel wel. Toen ik bij mastervolt werkte was daar een vuistregel:

- 3 á 4 ampere per mm2 gelijkstroom
- 7 á 8 ampere per mm2 wisselstroom

Wij hebben hier op de haven koelsystemen die echt niet goed gaan koelen als je een 1 mm² gebruikt, maar wel met een 2,5 mm2.
Plus dat zo'n draadje totaal geen mechanische sterkte heeft. Nu hoeft dat misschien niet zo in de situatie van TS maar toch.

Big fat mama heeft een goed punt, dat koelding van jouw koelt nu alleen tijdens het rijden. Beter is om de koelkast vóór te koelen op of 220 volt, of door een separate accu. Dan heb je er tenminste wat aan!

Groeten

De koelbox moet idd voor gekoeld worden want de thermostaat werkt niet op 12V, aangezien we onderweg genoeg gelegenheden hebben om dat ding aan 220V te hangen lijkt mij dit geen probleem.

Maar goed, zolang alleen die koelbox maar aan die kabel hangt moet ik met 2.5qmm klaar zijn en dan is afzekeren op 10A voldoende? Anders moet ik ff naar autoindus voor wat 4qmm draad

Reken wel reeel, een auto is geen 12 V maar min 13,8 !! das toch vaak een heel verschil ;)

en 10A/mm2 vind ik wel een hele vage regel, wat word er met de lengte gedaan.

heen en terug had ik niet gerekend, TS wilde via chassis, en dat is ook het meest verstandige , minste verliezen.

als je toch later wilt uitberijden is het zeker verstandiger om 1 goede dikke voeding te leggen (evt extra accumet een acccu scheidings relais of diode brug (dan wel 1 met compensatie)

en ondanks de lullige 6A, maar wel de lengte van de bus in geschat, is 2,5 mm2 echt minimaal, prutsen met sigarette aansteker pluggen is al helemaal drama, gewoon een degelijke vast aansluiting maken, en met eigen zekering.

@Maurice, die zekering die je voor stelt is veel te zwaar, je kabelboom is allang gesmolten voor de zekering ook maar enigzins door heeft wat er aan de hand is.

Helaas zie ik dit dagelijks teveel voor komen, heb zelfs al eens kabels afgeknipt, eerder kreeg de klant de auto niet meer mee naar huis, wat ze daarna zelf doen is niet miijn verantwoording, wel als ik het zie en niets doe, later zeggen dat dacht ik wel, of had ik wel verwacht, daar heeft niemand iets aan.

PS. op nieuwe dynamo's vind je ook geen D+ meer, wel 2 draden CANhigh en CANlow, idem voor Dashbord, ook geen D+ meer en geen laadstroom lampje maar een LCD-tje, in dit geval pak je de stuurdraad van de branstofopvoerpomp in de branstoftank ;)

als je een oliedruk schakelaar hebt kan je ook die gebruiken, als motor niet loopt geen olie druk = geen spanning ;) zowel van oliedrukschakelaar als olie lampje te halen, voor benzine motoren zijn er ook relais verkrijgbaar die naar de -1 aansluiting van de bobine kijken, zolang er pulsen voorbijkomen, is er spanning op de uitgang, continu hoog of laag niveau aan de ingang, na 5 sec valt relais af, elke LPG=boer heeft die altijd op voorraad liggen.

Op 29 juni 2010 01:59:36 schreef Technojunk:
Om je even een inspiratie te geven hoe hier het spul in de camper aangesloten is.

+ en - kabel op de accu , waar zijn de krimp bussen? de kant met de M6 moertjes zit keurig vast, de kant met de 2 boutjes en de kabel er onder geklemd is waardeloos.
+ kabel ligt los te slingeren over de steun die de accu vasthoud !

voor de rest ziet het er keurig uit heb "fabrieks af" gekkere dingen gezien ;) hoewel iki ook geen fan ben van de snelklemmen op de accu, het systeem is goed, de uitvoering en degelijkheid van de klemmen zelf helaas matig .

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]

Op 29 juni 2010 22:28:39 schreef Shiptronic:

@Maurice, die zekering die je voor stelt is veel te zwaar, je kabelboom is allang gesmolten voor de zekering ook maar enigzins door heeft wat er aan de hand is.

Dat weet ik, ik bedoelde vooral het soort zekering. Deze zijn er vast wel voor 10A te vinden? Of desnoods 25, en dan met 6mm2 naar achteren?

die maat is echt voor grote waardes,zou me verbazen als ze hier ik kleinere waarden voor hebben, maar je hebt kwa inbouw plek wel gelijk, ook ik pak in deze kasten hier op deze manier mijn voeding, dat werkt perfect af !!!

[edit] 30A is het kleinste wat ik zo 1,2,3 in dit formaat vind : http://www.rdae.nl/zekeringen-houders/zekeringen/midi-zekering-30a-mid…

Ik reageer mischien wat fel, maar als het 12V is en je het ongestaft aan kunt raken denken er teveel dat ze het zelf wel even kunnen, alemaal goed bedoeld natuurlijk, maar zelfs van gerenomeerde dealers zie kwa auto electra veel te veel "gepruts" voorbij komen, met oplossingen die meer problemen veroorzaken. dan de oorsprongkelijke oorzaak weg te nemen.

slechte stekkers, metname niet water dicht onder een motor kap is vragen om storingen, die verekkte blauw knijp dingen die halve kabelbomen wegsnijden, de isolatie beschadigen waardoor er vocht in de krne kruipt en je dus 2 M moet vernieuwen of zelfs hele nieuw kabels moet leggen, omdat iemand te lui is geweest om even een degelijke verbinding te maken ? kroon stenen ? die horen niet in een auto thuis !! zeker als je niet weet waat adereind hulsjes zijn, en er ook de juite tang voor hebt, en niet dat zijn niet de water, kombinatie, of knijp tang (Grrrrrrrrrrrrrrr) degelijke water dichte stekkers met goede rubbers (ook voor de verschillende kabel diameters) de juiste tang om de connectors te krimpen , en de bijbehoerende draad diameter voor de juiste connector heeft niet iedereen liggen , dus 0,75mm2 in een Blauwe AMP stekker aaangeknepen met een waterpomp tang moet dan maar voor "goed" doorgaan.

mijn werk betaat voor 80% van dit soort rommel op te ruimen !!, bij zulke vage storingen verdwijt alles wat er niet in thuis hoord in een doos, bedrading word in orginele staat hersteld met dege;ijke stekkers en connectoren, en voor 75% volstaat dit om de meest raadsel achteige klachten naar de euuwige jacht velden te verbannen, er blijft altijd een % raadsel over om verder te speuren :)

snelklemmen tegenwoordig zijn zooi idd , maar ik heb er hier nog die werken volgens het spantang principe daar zet je een groot ringoog onder , waar je met 6mm2 of 10mm2 verder gaat . zaten in de 90's in elek rolstoelen met loodgelaccu's van 55 ah .