In deze schakeling:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/4/audio/1-watt-versterker.h…
wordt voor de opamp gekozen voor een LM 386. Op de datasheet staat dat De opamp minimaal moet gevoeg worden met 12V..
(datasheet):http://www.biltek.tubitak.gov.tr/gelisim/elektronik/dosyalar/6/LM386.p…
En op de 10W versterker staat er andere opamp, nl. de TDA2030. Deze schakeling werkt op 12V maar op de datasheet staat dat deze al kan werken op 8V.
(datasheet):http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/SGSThomsonMicroelectronics/m…

Mijn vraag is nu, kan ik op de schakeling van 1W die opamp vervangen door de opamp TDA2030? En kan ik hetzelfde schema laten werken op 9V?
Want ik wil mijn luidsprekertje compact maken.. En een 9V batterij is klein..
9V batterij:
http://img227.imageshack.us/img227/3391/duracellplus9v.jpg

Mvg
Bollaert Jonathan

Een LM386 is bruikbaar vanaf 4V. Staat in die datasheet.
Met je 9V batterijtje gaat het dus prima, of die lang mee gaat is een tweede.
Overigens zijn de LM386 en TDA's in technische zin geen opamp's.

Op 30 juni 2010 00:02:46 schreef Hugo Welther:
Een LM386 is bruikbaar vanaf 4V.

Ow ja sorry, ik heb waarschijnlijk niet goed gekeken naar die LM 386.

Met je 9V batterijtje gaat het dus prima, of die lang mee gaat is een tweede.

Ja dat weet ik.. Maar het is gwn voor in de trein ofzo..

Ja sorry, maar ik weet niet hoe ik ze anders moet noemen.. Op de schakeling ziet het eruit als een opamp. :p

Edit: Maar als ik de schakeling op 9V laat werken. Moet ik de weerstanden enal veranderen?

Edit 2: De opamp verbruikt tussen de 4(low)-8(max)mA. Dus Dat gaat toch redelijk lang meegaan?
En voor de weerstand dan in serie te plaatsen met de voedingsspanning van de batterij:
Uin = 9V Ur = 3V I = 4-8mA ==> ik kies weerstand voor 8mA.
R = 3/0,008 = 375ohm

Op 30 juni 2010 00:06:43 schreef turbello:
Ja dat weet ik.. Maar het is gwn voor in de trein ofzo..

Wat moeten anderen met jouw herrie?
Gelukkig is dat zo voorbij...

Edit: Maar als ik de schakeling op 9V laat werken. Moet ik de weerstanden enal veranderen?

Nee, niets.

Wat moeten anderen met jouw herrie?
Gelukkig is dat zo voorbij...

Voor op straat dan ofzo.. Of bij vrienden die eens willen meeluisteren :p

Edit
Die weerstand die ik daarjuist heb berekent. Moest dat eigenlijk? Nee zeker?

[Bericht gewijzigd door turbello op (22%)]

Als je zo'n versterkertje op zo'n 9V batterijtje wilt laten werken, is die zo leeg! Vooral die oplaadbare NiMh-9V batterijen raken snel leeg als je het in zo'n versterkertje gebruikt.

Maar wat noemen jullie snel leeg?
Bedoel je dan na 10minuten al ofzo?
of uurke?
of paar uurkes?

De batterij heeft 580 mAh :)

[Bericht gewijzigd door turbello op (14%)]

Reken maar uit, P=U*I, P is dan het vermogen in Watt, U is de spanning in Volt, en I is de stroom in Ampère.

1 = 9 * I => I = 1/9 = 111mA
Dat is dan wel als je spanning precies 9V is, en je versterker een rendement van 100% heeft. Puur theoretisch dus. Je batterijspanning daalt, en je versterker heeft geen 100% rendement.

Ga er voor het gemak dus even van uit dat I = 220mA.
Dan gaat je batterij van 580mAh dus iets meer dan 2 uur mee.
Helaas gaat ook dat niet op, want een 9V batterijblokje is niet gemaakt om constant een 'grote' stroom te leveren. Je mag blij zijn als het geheel een uurtje werkt. (Waarschijnlijk levert je versterker dan ook nog eens geen 1 Watt)

Neem beter een aantal 1.2V oplaadbare batterijen in serie. Die gaan vele malen langer mee. Ze hebben een grotere capacteit en zijn gemaakt om wel grote stromen te leveren.

[Waarschijnlijk levert je versterker dan ook nog eens geen 1 Watt

Muziek veranderd ook de hele tijd he.. Dus soms dan de versterker weiniger stroom nodig hebben..
Misschien soms eens 150mA enzo.. Dus de batterij zal een kleine 2uurkes meegaan..
Maar dat is meer dan genoeg :p

Dus eigenlijk zijn die oplaadbare 9v NiMh-batterijtjes meer geschikt om kleine rechtuitontvangerschakelingen te voeden dan versterkers à la 386 en de TDA7052.

Op 30 juni 2010 14:38:04 schreef mbbneon:
Ga er voor het gemak dus even van uit dat I = 220mA.
Dan gaat je batterij van 580mAh dus iets meer dan 2 uur mee.

Nog minder, door de hoge inwendige weerstand blijft er weinig van de 9V over, ik heb 5V gemeten bij die stroomsterkte.

Oftewel totaal ongeschikt.

neem gewoon 4 stuks AAA oplaadbaar, gaat langer mee en de spanning zakt niet in.

Op 30 juni 2010 00:02:46 schreef Hugo Welther:

wat zijn het dan wel, want in principe werken ze als een opamp.
zit er veel verschil tussen dan, kan me voorstellen dat de bandbreedte veel minder is