Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Oude troep en spoorwegen hebben altijd wel m'n interesse gehad. Spoorwegen nu wat minder, maar oude troep des te meer ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

iemand die weet wat deze componenten zijn? een datasheet of zo...
Google levert jammergenoeg niet echt veel op :(

http://sitevantobit.be/tim/elektronica/onbekende_componenten.jpg

fred101

Golden Member

Mijn google is voor electronica geoptimalseerd ;-)

hc02 quad input nor gate
7660 DC-DC voltage converter

Die ander weet ik niet

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 24 februari 2011 11:32:49 schreef fred101:

hc02 quad input nor gate

dat had ik ook al, maar met die andere opdrukken weet ik niet precies welk type, of hebben die niet van belang?

7660 DC-DC voltage converter

idem zoals hierboven, die CBA en tekst eronder, waar relateer je die dan mee?

fred101

Golden Member

Zover ik weet zijn dat meestal fabrikantnummers ivm datum of batch ofzo iets. 74hc02 daarbij zegt hc wat over het type maar al die 02's doen het zelfde alleen niet allemaal even snel. HCT, LS enz

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Die D45 ziet er uit als een tor of FET.
In ieder geval een driepolig component (dat laatste zie je natuurlijk zelf ook wel ;) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die CBA plak je er achter, ICL ervoor ( Harris is nu intersil ) krijg je ICL 7660CBA . Geeft type behuizing en temperatuurbereik A = 1.5 tot 12 volt , 0..70 graden, SIOC behuizing

De Logic afdeling is verkocht aan TI. De H moet er denk ik ook achter, wordt het 74HC02H

[Bericht gewijzigd door Sponcebert op donderdag 24 februari 2011 14:16:09 (21%)

Ik ben er klaar mee voor

ik weet op zich wel wat voor onderdeel dit is, maar de waarde/type lijkt me een beetje vreemd.

ik heb al een tijdje ene oude ups staan (apc BackUPS 1200vx). Daar wou ik weer eens mee verder gaan, maar na een paar keer startte hij niet meer op. het output ready ledje gaat niet meer aan.

na wat rondzoeken kwam ik deze jongens tegen:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/DSC03047.jpg

ziet er aardig rot uit (zeker die eerste).
Het (voor zover te lezen) opschrift vertelt mij 330uF 40V. alleen vind ik ze daar wel heel groot voor. hieronder zie je ze met 2 standaard 1mF en 2.2mF 50v elco's.
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/DSC03049.jpg

is er een reden dat ze zo groot zijn? (speciaal type oid) of is het opschrift waarschijnlijk niet goed (afgelezen)?

vraag het eens aan brokencore, hij heeft of had er ook zo een
http://www.circuitsonline.net/forum/view/86984/2
daar staat er wat fotootjes, en de eerste pagina staat er dat hij dat type heeft...

Brokencore had er zo een, ik heb die van hem toen de tijd overgenomen/opgehaald.

toen heb ik er wel een tijdje mee lopen spelen, daarna even niks. Nu wou ik weer aan de gang gaan, maar na een paar keer opstarten deed hij niks meer. toen vond ik die elco's.

mijn excuses, had erover gelezen dat jij die overgenomen had

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 24 februari 2011 18:48:39 (75%)

ik heb de condensator even uit zijn folietje gehaald (folie laagje om metalen behuizing). Nu weet ik dat hij ook stinkt. Dat met de witte en zwarte prut die erop zit lijkt me een duidelijk teken voor een hele rotte elco.

maar dan nog steeds de 'rare' waarde.

hij is overigens wel gepolariseerd, aan een kant staan plusjes

maartenbakker

Golden Member

Als de waarde echt 330u 40V is en niet bijvoorbeeld 3300u 40V of 330u 400V (!) dan betekent de grote afmeting toch iets anders, want dat is toch niet voor niets. Je zou bijvoorbeeld low-ESR elco's kunnen gebruiken, en/of meerdere parallell.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik kan er niet heel veel meer van maken als 330uF 40VDC. de text is bij beide wel wazig, maar ik kan niet meer tekens ontdekken. bij een staat 330uf 0-40VDC en bij de ander 330uF 40VDC.

het irritante is alleen dat er geen schema's etc van te vinden zijn. Dat spul schijnt staatsgeheim te zijn (rare amerikanen :P).

er staan ergens anders nog 2 elco's. ook van die metalen behuizingen.
die zijn ook al zo groot.
40v 2700uF en ze meten 2.5cm diameter bij 7cm hoog.

hier is de overige tekst wel te lezen trouwens. de totale informatie is :
Sprague
extralytic
674D
2700uF 40VDC
105C
9004L 0101
+++++

en die plusje zijn dan natuurlijk de polariteit

Die elco's met J.D erop zijn LOW ESR elco's

die J.D elco's zijn van een versterkertje die ik ooit eens gebouwd heb. was als vergelijking van het formaat met die uit de ups. Met die j.D's is niks mis

Shiptronic

Overleden

Mischien de categorie "oud" , toen was alles groter .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb ze nu even vervangen door 2 1000uF 50 en 63v exemplaren.

ze zaten na een viertal diodes welke na een trafo kwamen dus ik vermoedt dat het gewoon buffers waren. dan kan 1mF ook wel.

geen rare dingen met aanzetten, alleen doet hij het ook nog niet.

nog even verder zoeken dus;-)

Henry S.

Moderator

Op 24 februari 2011 11:19:04 schreef Tim Blanckaert:
iemand die weet wat deze componenten zijn? een datasheet of zo...
Google levert jammergenoeg niet echt veel op :(

[afbeelding]

D45: XC61FC3412M of XC61HC3412MR
HC02: 74HC02, die Harris is vergelijkbaar met 74HC02D of 74HC02M (SOIC-14), laatste letter is wat fabrikant afhankelijk.

Op 24 februari 2011 16:54:07 schreef timberleek:
er staan ergens anders nog 2 elco's. ook van die metalen behuizingen.
die zijn ook al zo groot.
40v 2700uF en ze meten 2.5cm diameter bij 7cm hoog.

hier is de overige tekst wel te lezen trouwens. de totale informatie is :
Sprague
extralytic
674D
2700uF 40VDC
105C
9004L 0101
+++++

en die plusje zijn dan natuurlijk de polariteit

Oude longlife elco's.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 februari 2011 17:59:40 schreef Shiptronic:
Mischien de categorie "oud" , toen was alles groter .

Kwamen ze niet uit de US? Daar is ook alles "much bigger" :)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Diamon

Golden Member

De accu's zijn nog wel goed ?.
Als deze slecht / rot zijn, start je UPS ook niet (slecht) op.

maartenbakker

Golden Member

Op 24 februari 2011 17:39:23 schreef Luckyboy:
Die elco's met J.D erop zijn LOW ESR elco's

Ja en nee. Je kan ze low-ESR noemen, maar de kwaliteit is maar matig, dus in zware toepassingen inzetten is alsnog niet aan te bevelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oude elco's zijn altijd groter, en dat scheelt best een hoop. Heb ik ook al gemerkt in oude versterkers, voedingen, etc.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Ik heb hier nog wat gevonden in mijn kastjes:

Op het eerste zicht lijkt het een trimpotmeter, maar als ik het zwarte rondje eraf draai, zie ik gewikkeld koperdraad(spoel?,waarde?)

Opschrift is:
89247
1322A

ik heb nog een onderdeel,hiervan ben ik zeker dat het een trimpotmeter is:

vierkant metalen huisje
Opschrift:
MITSUMI
0-1
322A
97MM

wat is de waarde?

3.2k?

[update] Hey, de 1322A komt ook van die andere.

Het kan best normaal zijn dat een potmeter van weerstandsdraad gewikkeld is. Meet ze eens door....

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 27 februari 2011 16:36:22 (94%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten