Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Ja, daar zitten vaak meerdere schakelende voedingen in. Hij hoeft niet van de hoofdvoeding te zijn.
Ook op moederborden zitten die dingen, vaak rond de processor om daarvoor alle voedingspanningen te creëren uit de +/- 12 en +/-5 V uit de hoofdvoeding.
Ook elders op het moederbord en op bijvoorbeeld videokaarten vind je ze in alle soorten en maten

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Okido :)
Hebben ze ook nut als knutselmateriaal? En die spoelen/trafo's/gele dingen links op deze foto?
Want die nemen best veel plaats in, anders gooi ik ze weg.

Van die gele dingen heb ik er ook nog een hoop, vooral uit adapters en computer voedingen gesloopt een keer. Ik ben ook benieuwd of ik er iets mee kan, anders verdwijnen ze in de container.
De kern leek me sowieso wel handig voor als ik iets nodig had om een spoel om te wikkelen (of om het veld te vangen).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 25 april 2011 13:03:41 (36%)

Tidak Ada

Golden Member

Die 'gele dingen' zijn ook trafo's met ferrit kernen. De kernen zouden bruikbaar zijn als je de gegevens van de kernen hebt. dan kan je ze gebruiken om dc-dc converters en omvormertjes temaken.

Die grote dinge op de achtergrond zijn fly-back trafo's. Die worden door de terugslag van de lijnafbuiging (16250 Hz) gevoed en verzorgen de hoogspannig van de beeldbuis Zo 25.000 à 30.000 Volt, dus beslist niet ongevaarlijk. als je meer ervaring hebt, kun je er leuke experimentjes mee uitvoern.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat was dan ook de hoofdreden dat ik die crt's gesloopt heb ;D
Ook 2 grote bundels koperdraad heb ik er uit, die zullen zeker eens van pas komen :)

maartenbakker

Golden Member

Op 25 april 2011 09:45:47 schreef cg-pirre:
[...]
Hij komt uit een crt scherm, maar je hebt waarschijnlijk wel gelijk, want het is een zwaar ding :)
Bedankt!

Het zou zomaar kunnen dat het een spoel is met een voormagnetisatiemagneetje erop, die zag je ook wel eens in dit model. In elk geval komt hij uit het horizontale afbuigcircuit, dus niet uit de voeding.

Op 25 april 2011 10:02:56 schreef cg-pirre:
Okido :)
Hebben ze ook nut als knutselmateriaal? En die spoelen/trafo's/gele dingen links op deze foto?
Want die nemen best veel plaats in, anders gooi ik ze weg.

De meest rechtse, waarschijnlijk alle 3 de meest rechtse, zijn common mode spoelen voor netfilters.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 25 april 2011 13:02:08 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het zou zomaar kunnen dat het een spoel is met een voormagnetisatiemagneetje erop, die zag je ook wel eens in dit model. In elk geval komt hij uit het horizontale afbuigcircuit, dus niet uit de voeding.

Die zwarte spoel is een hor. lin. spoel uit een Sony TV.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Lucky Luke

Golden Member

Op 25 april 2011 11:38:29 schreef Tidak Ada:
Die 'gele dingen' zijn ook trafo's met ferrit kernen. De kernen zouden bruikbaar zijn als je de gegevens van de kernen hebt. dan kan je ze gebruiken om dc-dc converters en omvormertjes temaken.

Daar heb ik er ook een paar van, uit een PC voeding.

Zou er niks mee te doen zijn met volgens het principe van deze schakeling:
http://en.wikipedia.org/wiki/Joule_thief ?

Die dingen hebben meerdere wikkelingen, dus je kunt er 1 als feedback gebruiken.

Al zou je wel heel gemakkelijk erg hoge spanningen kunnen krijgen aangezien ze bedoeld zijn om gelijkgerichte netspanning om te zetten in wat lagers...

Als je dan ipv 320Vtt primair 12Vtt primair gebruikt komt er amper nog wat uit, maar wissel je primair en seccundair om...

Hmm... Leuk idee voor een batterijgevoede spaarlamp? 600+ lumen zaklantaarn...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Op 25 april 2011 13:54:04 schreef Zoef de Haas.:
[...]

Die zwarte spoel is een hor. lin. spoel uit een Sony TV.

Linearteit was het inderdaad. Alleen deze komt vast niet uit een Sony gezien de opschriften (ander nummersysteem), al is het wel sprekend een van de bouwvormen die ik inderdaad in Sony ben tegengekomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb hier een stuk van een elektrische kookplaat (of eigenlijk heb ik de hele kookplaat). daarin zitten een 4-tal draaiknoppen. uit(schakelaar)-oplopend vermogen-max(schakelaar).

Nu dacht ik dat het een mooie potmeter zou zijn voor een keer.

maar zo te zien doet hij het niet op die manier.
ohms doormeten geeft niks nuttig. 3 opties. 0 ohm, oneindig en ca 5k.

iemand een idee hoe zo'n ding gebruikt wordt? en of het nog enig nut heeft?
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/IMAG0042.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/IMAG0043.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/IMAG0045-1.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/IMAG0047-1.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/IMAG0046-1.jpg

klinkt als, niet echt bruikbaar voor mij

maartenbakker

Golden Member

Zulke dingen worden wel vermogensregelaar genoemd. Het zijn een soort primitieve PWM-regelaars waarbij de periodes in minuten geteld worden inplaats van in hertzen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ziet eruit als een Atag knop ;)

zonder prutsen kom je nergens!

@timberleek:
Naar mijn mening is dit een regelaar met puls/pause schakelaar.
Voorbeeld
bij 0 = uit
bij 1 = 2 sec aan 10 sec uit
bij 2 = 4 sec aan 8 sec uit
bij 3 = 6 sec aan 6 sec uit
bij 4 = 8 sec aan 4 sec uit
bij 5 = 10 sec aan 2 sec uit
bij 6 = continu aan
P.S. de tijden is bij benadering.

MVG Gerard. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

ok bedankt voor de info.

maar dan zijn ze niet echt nuttig voor mij ben ik bang

@timberleek:
Ze zijn ook bedoelt voor een temperatuur regeling.
Maar als men ze onbruikbaar vind, en richting 'kliko' gaat mag het dan naar Rotjeknor ?

MVG Gerard. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

het is inderdaad een ATAG

oude inductie (denk ik) kookplaat. met een wcd aan de voorkant?????

@gerardMonique

you've got mail

Zal wel eerder keramisch dan inductief zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.

Een goedenavond luitjes

Hier twee onderdelen die ik niet zo gauw kan thuis brengen .

Onderdeel 1

http://www.uploadarchief.net/files/download/carkit%20003.jpg

Onderdeel 2

Dit lijkt me een diode maar deze spert in bijde richtingen .

http://www.uploadarchief.net/files/download/carkit%20005.jpg

Het printplaatje is van een carkit waarvan de voeding is weggevallen.

Ik heb de eerste gegoogled maar kwam op vage site,s uit ipv datasheets .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

dat geloof ik direct. ik heb de plaat zelf niet bekeken.

pa nam hem vandaag mee uit een gesloopte keuken

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dus toch allebei diode,s henry !!!

Vandaar dat ik ze niet kon meten .

Tvs dioden! deze zullen dan om de piekspanning te onderdrukken aanwezig zijn .

In ieder geval bedankt!

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Ik ben voor me neefje zijn electrissche trapautotje aan het opknappen nu kwan ik het volgende onderdeel tegen waarvan ik niet weet wat het is.
http://i254.photobucket.com/albums/hh97/mrgforce/IMAG0077.jpg
Het is een rechthoekig bloke met 2 m4 schroefdraad stukjes dr om. De schakeling werkt simpel. Je komt met de plus en min van de accu bij een schakelaar, hier kan je de rijrichting bepalen dus een simpele omkeer schakeling. Vervolgens loopt het naar dit blokje en daarna naar hrt gas pendaal war een gewoone simpele s harde schakelaar is. Dan gaat ieverder naar de rem. Dit is een 2 pokige svhakelaar. Die nc is en als je remt no en dan een weerstand in serie naar de ground. Vervolgens gaat ie. Bij nc naar de motors. Iemand een idee wst het is. Er staat vaagjes 30a op, denk zelf is van soft start of warmtwe zekering. Of iets va bimetaal. Of thyristor?

dat is zo'n ouderwetse roestverzamelaar denk ik zo :)

als er maar 2 draden zijn valt relais af , en aan de opbouw te zien is het een klixon beveiliger in zware uitvoering . wip het kapje er eens af om te zien wat er in zit.

het ding stond zeker buiten in de regen , gezien het hele accucompartiment vol heeft gestaan.....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten