Ik had ook bedacht dat als je het blikje niet aard hij er net zo goed niet had kunnen zijn. Het vormt dan immers geen afscherming.
Maar ik was bang dat ik daardoor misschien ongewenste capaciteiten zou krijgen of de inductie van de spoel zou veranderen.
Ik had ook bedacht dat als je het blikje niet aardt het er net zo goed niet had kunnen zijn. Het vormt dan immers geen afscherming. Maar ik was bang dat ik daardoor misschien ongewenste capaciteiten zou krijgen of de inductie van de spoel zou veranderen.
De zelfinductie verandert daardoor niet veel meer: het huisje zit al om de spoel.
Maar het voordeel van het huisje aarden is inderdaad dat je de meeste capacitieve koppeling naar andere onderdelen zo kwijt raakt.
De parasitaire capaciteit neemt wel nog een klein beetje toe door aarden, maar is daarna wel veel stabieler.
Aard je niet, dan krijg je het Zuster Buitenhuis effect: als je naar de spoel wijst, verloopt de schakeling van frequentie.
YEEEEEH. Het werkt.
In vergelijking tot het bergijpen, rekenen en simuleren was het bouwen een fluitje van een cent. Ook het afregelen viel alleszins mee. Meetzender op 10,7Mhz, en gewoon de voltmeter er op en de uitgang op 0 regelen. Daarna scoop op de uitgang, meetzender FM aan en gaan met die banaan. Daarna de LF versterker aangesloten en een ipod aan de fm ingang van de meetzender gehangen. Het geluid is top, tenminste wat je kan verwachten van een lm386 en een 1/4W speakertje van €2,00.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Hoe hoog is de Q van dit soort Toko KANK-spoeltjes? Ik weet nog dat Philips in de jaren '80 zo'n rood MG-oscillatorspoeltje als ingangskring van twee rechtuitontvangers gebruikte in de experimenteerdozen
Hoi, hoi, hoi, wat leuk. Ik vind het altijd zo fijn als de theorie gewoon blijkt te kloppen (ALS je tenminste genoeg theorie gebruikt
).
Zou je eens kunnen proberen nauwkeurig te meten hoeveel volt (piek-piek, bijvoorbeeld) er in gaat en hoeveel volt (dan ook piek-piek) audio er uit komt bij welke zwaai?
Met dit schema in de simulator (maar dan met 2x82p en 22p koppel, 4.4u spoel, en bij de generator SFFM 0 0.375 10700000 200 400) komt er een gesimuleerde 340mVtt uit.
Dat is geen slechte overeenkomst!
heerlijk zeg als de praktijk klopt met de theorie!
Zo op naar de volgende stap: een 10,7MHz IF filter + versterker/limiter om van de AM af te komen.
* pientertje slaat EMRFD open
Ik ben wat aan het rekenen geslagen voor een IF versterker. Maar nou vroeg ik me af: Wat voor een signaal kan ik aan de uitgang van mijn mixer verwachten. Wat is een normale grootte om van uit te gaan?
Ok ik ben aan rekenen en lezen gegaan en ik ben met dit schema gekomen:

L2 is een RFC.
Er is duidelijk wat mis aan dit schema. Dit is de grafiek van de uitgangsspanning vs frequentie:
Ik kon dit niet geloven, ik heb hem in echt ook maar gebouwd. En hetzelfde resultaat: een gekke bult. En de versterking bij 10.7Mhz is maar 2x.
Wat is er mis?
Ik zou beginnen met een weerstand van 100K van gate naar aarde. De Gate zweeft nu voor DC.
Met een condensator/trimmer parallel aan L2 kan je de kring afstembaar maken. Dat verbetert de versterking ook.
Volgens mij is dit een schema dat heel moeilijk stabiel te krijgen zal zijn. De ingang is nogal hoogomig en er zitten spoeltjes in die elkaar mogelijk zien.
De ingangs serie kring zal weinig doen. Ook ver naast de resonantie frequentie is de ingangs impedantie van de fet veel hoger dan de impedantie van de kring. Of probeer je de ingangs capaciteit van de fet uit te stemmen ?
[Bericht gewijzigd door luukh op (24%)]
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
@Pientertje:
Er is duidelijk wat mis aan dit schema. Dit is de grafiek van de uitgangsspanning vs frequentie:
Ik kon dit niet geloven, ik heb hem in echt ook maar gebouwd. En hetzelfde resultaat: een gekke bult. En de versterking bij 10.7Mhz is maar 2x.
De uitgangsimpedantie van je versterker met alleen maar L2 in het draincircuit is laag. Zl=2.Pi.f.L = 2.Pi.10,7.10^6Hz.1.10^-6H. Zl=67 Ohm. Geen wonder dat er dan nauwelijks spanning over L2 valt. Gebruik je een afgestemde kring in het draincircuit, dan wordt je uitgansspanning veel hoger vanwege de hoge impedantie van de afstemkring resonant op de gewenste frequentie.
Aan de ingang van de J-FET kun je ook een afstemkring aansluiten, maar vanwege de aanwezige Miller capaciteit tussen de drain en de source gaat je versterker gemakkelijk oscilleren. Om dat te voorkomen, gebruik je een cascodeschakeling van twee in serie geschakelde J-FET's of een Dual-Gate MOS-FET, waarbij je er voor zorgt dat de beide spoelen elkaar niet kunnen zien.
OK een afgestemde kring dus in het drain circuit. Dat snap ik.
Maar wat je zegt over het ingangscircuit snap ik niet helemaal. Tenminste het verband tussen een afstemskring, het millereffect niet. En ook niet hoe een dual gate fet dit op kan lossen, wat sluit je dan op de 2e gate aan?
De tweede Gate zet je bijvoorbeeld op halve voedingsspanning. Met deze spanning kun je de versterking instellen. En je ontkoppelt gate 2 naar aarde.
Probleem is dat er een kleine capaciteit zit tussen gate en drain. En die is ook nog eens afhankelijk van de versterking (miller). Hoe hoger de versterking hoe groter de capaciteit.
Met een hoogohmige ingang komt er best veel uitgangsspanning terug op de ingang. Zeker met 2 afgestemde kringen is er wel ergens een frequentie waarbij het teruggekoppelde signaal het ingangs signaal versterkt (in fase). Als de versterking dan ook nog hoog genoeg is dan heb je oscillatie.
Met een dual gate mosfet heb je er minder last van. Maar ook die kunnen oscilleren.
[Bericht gewijzigd door luukh op (12%)]
Op 2 april 2011 22:07:44 schreef pientertje:
Wat voor een signaal kan ik aan de uitgang van mijn mixer verwachten. Wat is een normale grootte om van uit te gaan?
Dat hangt toch erg van het ontwerp af natuurlijk; en bij buizenspullen lagen de niveaus naar de detector vaak wat hoger dan bij halfgeleiderontwerpen.
Om toch énig idee te hebben, een (al oud) plaatje uit het Britse handboek:
Niet iedere mixer versterkt, natuurlijk. Het kan ook zijn dat ze hier met een trafo of LC-netwerkje van 50 ohm naar een rooster van een buis zijn gegaan; dan gaat de spanning ook omhoog.
Vaak zit je met een ontvanger toch met een totale versterking van iets van 120 dB te rekenen (de AGC regelt die bij sterkere signalen natuurlijk wel terug).
Stel nu eens dat de HF voorversterker hiervan 10 of 20 dB levert, en het LF gedeelte 20 of 30; dan moet de middenfrequent toch iets van 70 tot 90 dB gain leveren. Inderdaad zit meestal de meeste gain in de MF.
ben nog wat gaan lezen en klooien. Ik heb in EMRFD het volgende schema gevonden:
Spoeltje is 20 windingen op ft37-43
In de simulatie werkt dit goed, in het echt helaas wat minder. Hij haalt de beloofde versterking van ca 30dB prima, maar helaas rond de 1MHz. Op 10MHz blijft er niets van de versterking over. Ik heb al het aantal windingen gehalveerd, maar dat helpt ook niet echt. De maximale versterking komt dan rond de 2MHz uit, maar er is dan niet meer dan 10x versterking over. Ook het toevoegen van een condensator van 50pf parallel aan de spoel (met de helft van de windingen) doet ook niets.
Wat kan ik doen om dit ding aan de praat te krijgen?
dawmast
@Pientertje:
In de simulatie werkt dit goed, in het echt helaas wat minder. Hij haalt de beloofde versterking van ca 30dB prima, maar helaas rond de 1MHz. Op 10MHz blijft er niets van de versterking over. Ik heb al het aantal windingen gehalveerd, maar dat helpt ook niet echt. De maximale versterking komt dan rond de 2MHz uit, maar er is dan niet meer dan 10x versterking over. Ook het toevoegen van een condensator van 50pf parallel aan de spoel (met de helft van de windingen) doet ook niets.
Zou dit te maken hebben met de interne parasitaire capaciteiten van de smoorspoel L1? De impedantie van L1 wordt naarmate de frequentie toeneemt steeds hoger, totdat die samen met de interne capaciteiten een parallelkring vormen met een resonantiefrequentie rond 2 MHz. Daarna daalt de impedantie van L1 totdat die samen met de interne capaciteiten een seriekring vormen met een zeer lage impedantie rond 10 MHz.
Om deze vervelende effecten te verminderen, kun je parallel over deze spoel een weerstand van 2k plaatsen om deze te dempen. Nog beter is het om in het drain circuit van de bovenste FET een afstemkring te plaatsen. D.m.v. het cascode circuit zijn de in- en uitgang goed gescheiden van elkaar. Denk er wel om dat bij de opbouw van deze schakeling de in- en de uitgang elkaar niet mogen zien, anders gaat de boel oscilleren.
De 4 in serie geschakelde diodes in het source circuit van de onderste FET zijn eigenlijk niet nodig, zijn alleen bedoeld om een voorspanning te geven. De juiste -Ugs voorspanning instellen doe je d.m.v. de sourceweerstand. D.m.v. een spanningsdeler aan de gate van de bovenste FET kun je deze gatespanning op de halve voedingsspanning instellen.
[Bericht gewijzigd door dawmast op (11%)]
Ik zal eens een afstemkringetje proberen. Maar zal de parasitaire capaciteit dan niet weer roet in het eten gooien. Hoeveel is die capaciteit ongever zodat ik daar rekening mee kan houden?
140uH lijkt ook wel èrg groot voor 10MHz. Dat zou neerkomen op een impedantie van bijna 10kΩ - hetzelfde als een C van 1,5pF en dat is een heel kleine C.
In wat voor impedantie moet die versterker zijn uitgangssignaal gaan afleveren? Neem dan de impedantie van die spoel een keer of vier zo groot als dat bedrag; dat is zat en dan heb je minder problemen.
Waar ongeveer in het boek vond je dit schema?
6.17 fig 6.45. In dat schema zit er nog een inpedantieaanpassing mbv een secundaire wikkeling op de spoel. Maar dat heb ik nu bij het testen nog even weggelaten en alleen naar de spanningsversterking gekeken.
Hij moet dit in een keramisch filter gaan stoppen, de impedantie zal rond de paar honderd ohm komen te liggen. Dus een spoeltje van 0.178uH? Dat klinkt wel erg laag.
Ik zie het. Het is dan een iets ander verhaal, doordat de primaire winding dan wordt belast door de belasting aan de secundaire. In het boek ziet de drain dus (20/5)2 × 50 = 800 Ω parallel aan de eigen zelfinductie van de primaire. Dat dempt wel wat.
Maar op p2.27 staat
A typical 7-MHz application uses a 20-turn primary on a FT37-43 toroid with a 5-turn output link.
Voor 10, zéker voor 14, zou je dan toch wat minder windingen verwachten; de helft of zo.
0,178 uH is vast een rekenfout - dat zou een impedantie van 11 ohm zijn op 10 MHz.
dawmast
Een voorbeel van een hoogfrequentversterker in cascode-configuratie is te zien in deze tweekrings rechtuitontvanger.

Niet 'regeneratief' vandaag, Danny? 
e: Oh ja, gelukkig toch nog. In de tweede trap deze keer. 
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (46%)]
dawmast
Het gaat deze keer niet om het regeneratieve gedeelte, maar om een voorbeeld van een hoogfrequentversterker als cascode. Dit is naar een ontwerp uit een Elektuur van juli/aug 1997.
[Bericht gewijzigd door dawmast op (20%)]