dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
@Pientertje:
Wat voor type filter kan ik het beste voor de preselector gebruiken? Hij moet dus filteren en ook impedantieaanpassing tussen (spriet)antenne en RF-versterker doen.
Het beste kun je een afstemkring nemen die meeloopt met de oscillatorkring (tracking). Een afstemkring als preselector heeft een beperkte doorlaatbandbreedte van een paar Mhz. Voordeel daarvan is dat spiegelfrequenties onderdrukt worden en dat er minder kans is op vervelende intermodulatie door sterke zenders elders op de band, of door sterke signalen buiten de FM-omroepband.
De antenne moet je op een aftakking aan het koude eind van de spoel aansluiten. Indien de HF-voorversterker of de mengtrap een hoge ingangsimpedantie heeft, kan je die op de top van de kring aansluiten.
Heel vaak wordt er in een FM-omroepontvanger voor de ingangskring een HF-voorversterker in Gemeenschappelijke Basisschakeling toegepast. Aan de uitgang van deze versterkertrap zit dan de ingangskring die verder op de mengtrap is aangesloten. De antenne wordt op de emitter van deze versterkertrap aangesloten.
Je ontkomt bijna niet aan meelopen, omdat het signaalbereik (tot 108) en het spiegelbereik (vanaf 108,9) zo dicht tegen elkaar aan liggen. Een vast bandfilter dat 108 doorlaat en 108,9 niet zou ongemeen kostbaar worden.
Maar een HF versterker heb je al, en aanpassing is ook niet nodig; je kunt dus ieder schakelingetje gebruiken dat laagohmig in- en uit gaat. Bijvoorbeeld zo:
C5 is je afstemcondensator (of varicap). Er staat hier 10pF, maar je hebt een variabele nodig, zo'n gewone FM afstemcondensator of varicap. Totaal tot zo'n 25pF.
V1 met R1 is de bron (de antenneleiding), R2 is de belasting (je MAR versterker).
e: C2 en C4 bepalen de bandbreedte. Die nu zo'n 5MHz, dat is een goed compromis tussen selectiviteit en kringverliezen. Met grotere condensatoren wordt de bandbreedte smaller. De aanpassing blijft hetzelfde, zodat je makkelijk kunt experimenteren.
bedankt! Heeft dit type filter ook nog een naam? En hoe ziet hij er uit als ik hoogohmig in wil, en laagohmig uit?
Wat is eigenlijk de impedantie van een sprietantennetje, zo eentje als je op iedere radio vind? Die sprietantennetjes hebben geen radialen/aardvlak dus het is geen "halve" dipool.
enne, wat vinden jullie van de keuze van de componenten? En wat denken jullie van de TBA120?
Neu, niet echt een naam. Dit is een parallelkring. Alleen de in- en uitgang zitten op een aftakking; dat had in theorie ook op de spoel gekund.
Een spriet werkt tegen 'massa'. Dat is de radio; het kastje dus. Veel is het niet, maar toch rekenen we de spriet als laagohmig.
En of dat nu 20, 50, 75 of 100 ohm is, dat maakt niets uit. Dat verschil is onmerkbaar, vooral bij een ontvanger.
Hoogohmig kun je maken door de top van de kring te nemen. In dit geval is de impedantie daar ruwweg 5kΩ.
Maar dat is voor de FM-band wel èrg hoogohmig hoor! Dat is bijvoorbeeld de reactantie van een condensator van 0,3pF ook.
De TBA120 werkte ook op 10,7MHz. Daar zullen er heel wat op gewerkt hebben. Zou hij nog wel te krijgen zijn?
Een TDA7000-achtige ontvanger kun je natuurlijk ook voor 10,7MHz bouwen en achter de mixer plakken.
Je wilt je ontvanger misschien liever tot 108MHz laten lopen, anders mis je een groot aantal stations.
Hij is nog prima te krijgen bij kent. Wat is eigenlijk het verschil tussen de gewone en de S versie?
Als ik straks van 50ohm van de rf versterker naar de mixer ga (1kohm) dan moet ik dat wel met een trafootje doen toch? Dat verschil lijkt me wel erg groot.
Als er niet aangepast hoeft te worden, hoe verbind je verschillende trappen dan aan elkaar? Rechtsreeks, met een koppel Ctje of met een 1:1 trafo?
Hoi Pientertje je hebt een leuk en interessant topic opgezet (je doet je naam eer aan...)
Nog een aardig boek van Wes Hayward is "Solid State Design For The Radio Amateur". Het is niet meer in de winkel, maar soms kom je het wel eens tweedehands tegen (het is de voorloper van EMRFD).
Op 7 september 2010 21:12:28 schreef Frederick E. Terman:
Neu, niet echt een naam. Dit is een parallelkring.
Met een aardige bandbreedte, zou het een bandfilter kunnen noemen.
De TBA120 werkte ook op 10,7MHz. Daar zullen er heel wat op gewerkt hebben. Zou hij nog wel te krijgen zijn?
Een TDA7000-achtige ontvanger kun je natuurlijk ook voor 10,7MHz bouwen en achter de mixer plakken.
TBA120 is volop te krijgen, TDA7000 wordt minder.
Op 7 september 2010 21:23:25 schreef pientertje:
Als ik straks van 50ohm van de rf versterker naar de mixer ga (1kohm) dan moet ik dat wel met een trafootje doen toch? Dat verschil lijkt me wel erg groot.
Dat moet wel ja.
Als er niet aangepast hoeft te worden, hoe verbind je verschillende trappen dan aan elkaar? Rechtsreeks, met een koppel Ctje of met een 1:1 trafo?
Beide kan, Ctje is gemakkelijkste, groot genoeg kiezen opdat het signaal niet verzakt wordt door het ontstaande laagdoorlaatfilter.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]
Op 7 september 2010 22:33:24 schreef Henry S.:
[...]
Beide kan, Ctje is gemakkelijkste, groot genoeg kiezen opdat het signaal niet verzakt wordt door het ontstaande laagdoorlaatfilter.
Beide? Wat bedoel je, er waren drie opties? Wat kan -naast het Ctje- nog meer, rechtstreeks of het 1:1 trafootje?
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Heel vaak is de spriet een kwartgolf antenne met een lage impedantie, waarbij de andere helft van de dipool door de massa van de ontvanger wordt gevormd.
Op 7 september 2010 21:49:39 schreef Schimanski:
Nog een aardig boek van Wes Hayward is "Solid State Design For The Radio Amateur".
Het slingert de laatste tijd rond in de nieuwsgroepen. Zoek op titel.
Ik ben weer aan het klooien gegaan, ik heb besloten om hem volledig discreet te bouwen. Ik heb nu het audiodeel gemaakt. Nu wil de detector gaan bouwen, maar ik heb geen idee hoe ik die moet testen. Hebben jullie nog een mooi schemaatje voor een 10.7 MHz fm test generatortje, of moet ik gewoon maar een beetje stabiele vco maken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik denk dat je voor een detector een FM gemoduleerd signaal moet hebben. Ik weet eigenlijk niet of een kale draaggolf ook gedetecteerd wordt. Ik dacht van niet maar FM is ( nog steeds ) niet mijn sterkste punt.
Een meetzendertje hiervoor kan je maken met een 10,7 Mhz kristal. Maar je zou ook gewoon een kleine VCO kunnen maken. Dan kan je hem via de varicapdiode moduleren. Als je er dan een zaagtand opzet kun je hem ook nog sweepen. De zaagtand op de X van je scoop, het signaal na een filter via een 10:1 probe met evt serieweerstand naar de Y ingang en je hebt een wobbelaar. ( of je bouwt de poormans netwerk analyser die ik samen met Zweetvoetje bedacht en gebouwd heb.) je hebt er wel een meetzender bij nodig of je bouwt een vfo in. De detectie gebeurd in spectrum analyser software voor je soundcard.sinds ik een vna heb , heb ik het niet meer gebruikt maar het werkte best goed. ( niet voor je detector maar wel voor je filters)
http://www.pa4tim.nl/?p=1371
[Bericht gewijzigd door fred101 op (20%)]
ok ik snap het schema, ik heb dus alleen een vco nodig die over het hele bereik (zeg 1-12MHz) kan sweepen, en een beetje sjieke zaagtandgenerator met instelbare minima en maxima om het juiste bereik er uit te kiezen.
Ik krijg ideeën om iets heel leuks te maken van ding van jou fred... Gewoon een vfo, lcd + micrcontrollertje + dac toevoegen.
edit:
vond nog deze leuke website: http://my.integritynet.com.au/purdic/rf-amplifier-with-feedback.htm
[Bericht gewijzigd door pientertje op (15%)]
Om een FM detector af te regelen moet je inderdaad alle frequenties kunnen maken die hij moet kunnen detecteren. Dus bijvoorbeeld 10,2 tot 11,2 MHz; dan heb je wat overlap, en kun je de 'S' curve mooi zien.
Sweepen is makkelijk, maar het kan ook met de hand.
Je kunt ook een 1 kHz audio sinus moduleren op je testzender op 10,7 MHz, en dan afregelen op minimum vervorming. Als je enig muzikaal gehoor hebt, kan dat op het gehoor; het oktaaf moet je wegregelen.
Om snel even wat te testen kun je natuurlijk ook het 10,7 MHz middenfrequent signaal uit een andere FM ontvanger even lenen.
Maak het signaal los waar hij naar zijn detector gaat, en stop het signaal in jouw detector.
Op 5 december 2010 09:39:00 schreef fred101:
Ik denk dat je voor een detector een FM gemoduleerd signaal moet hebben. Ik weet eigenlijk niet of een kale draaggolf ook gedetecteerd wordt. Ik dacht van niet maar FM is ( nog steeds ) niet mijn sterkste punt.
Een kale FM draaggolf is juist heel goed te detecteren.
Ik zou een VCO nemen, eventueel met sweep maar een potmeter kan ook. Oud 10.7MHz MF spoeltje en een varicap.
fred ik heb je schema nog eens bekeken, en wat is nou precies het nu van die RF in? Waarom een ruisbron en een sweep?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De RF is gewoon een Vaste frequentie. Deze mix je met ruis. Ruis is breedbandig dus je hoeft niet te sweepen.
Stel je wil een filter op 10 MHz afregelen dan zet je de RF op 10 MHz. Dat mixed met een heel breed ruis signaal. Dat stuur je door het filter. Na het filter mix je dat signaal weer terug zodat het binnen je soundcard bereik valt. Daar zie je dus de filtervorm verschijnen. Alle ruis die onvezwakt door het filter gaat zet een sterk signaal neer maar de ruis die verzwait is door het filter komt ook verzwakt in je soundcard binnen.
Je hebt een RF in, dat is bv een VCO of meetzender.
Een RF uit gemixed met ruis, welke naar je filter gaat, een signaal wat na je filtee weer terug het apparaat in gaat en een audio uit welke naar de pc gaat.
dawmast
@Frederick E. Terman:
Je kunt ook een 1 kHz audio sinus moduleren op je testzender op 10,7 MHz, en dan afregelen op minimum vervorming. Als je enig muzikaal gehoor hebt, kan dat op het gehoor; het oktaaf moet je wegregelen.
Hoe bedoel je dat precies met het op het gehoor afregelen van een FM-detector?
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Maar hier kun je beter met driehoek of sinussignalen meten. Een ruissignaal is wat lastiger.
Fred beschreef hierboven al hoe je dat moet doen met XY-modus van de oscilloscoop. Dit is eigenlijk de enige echte goede methode.
Hoe bedoel je dat precies met het op het gehoor afregelen van een FM-detector?
Gewoon, luisteren naar de 1 kHz sinusmodulatie, en dan de discriminatorkring afregelen op minimale vervorming.
Zolang je er naast zit, hoor je het oktaaf van de testtoon; die toon draai je dus weg en dan staat de tweede kring goed.
De eerste kring draai je van te voren, met zwak signaal, op maximaal herrie.
Uiteraard worden deze afregelingen nog wat keren afgewisseld.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Mjaa.. de meest 'kale' zou je kunnen zeggen.
Als je het gewend bent, hoor je die 2kHz gewoon als apart toontje, vooral als je expres het kerntje wat heen en weer draait om te horen wat er gebeurt.
dawmast
En hoe moet ik zo'n FM-discriminator op het gehoor afregelen d.m.v. een muzieksignaal vanuit de ether?