Beste lezer,

Mijn probleem is dat mijn puch maxi 12v lichtspoel, 35V levert op top snelheid.
Nu is het probleem dat het lampje dus steeds doorbrand. Op dit moment zit er een 48V heftruck lamp in, maar deze geeft bij lange na niet genoeg licht als je in een woonwijk rijdt.

Ik heb zelf zitten rekenen met een spanning stabilisator met een zener diode, maar ook hierbij heb je bij lage toeren minder spanning. alsnog te weinig om een 12v lamp goed te laten branden.

Daarna ben ik gaan kijken naar de schakeling met een lm7812. Ik denk alleen dat deze schakeling de 35V niet overleeft.

De MC78T12 zou wel 3A trekken, maar ik denk dat deze ook de hoge ingangs spanning niet overleeft.

Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden? Het liefst de schakeling zo klein mogelijk, heb weinig ruimte binnen het frame waar het droog is, of er ruimte zit.

Specs
lamp
4.8 ohm
12V
2.5A
(gerekend met 30W lamp) (is iets overpowerd, dimlicht is 15w groot 25w)

Met vriendelijke groet,
Nilvo

Je kunt natuurlijk de spanning begrenzen door een flinke zenerdiode.
Een flink aantal 1N5352 parallel moet genoeg zijn.

Maar het zal wel flink heet worden..

Een alternatief is een switcher die de 35V (of meer) wel aankan.
Bijvoorbeeld een LT1070HV.

http://cds.linear.com/docs/Datasheet/10701fe.pdf

Op blz. 8 van de datasheet staat een schema voor 5V.
Door R1 aan te passen naar 12kOhm heb je een constante uitgangsspanning van 13,2V. De maximale stroom is ongeveer 4A, voldoende dus.

Oplossingen genoeg dus.

Tomos heeft spannings regelaars op de huidige brommertjes.
Die maken een 12V signaal. Zijn gemakkelijk te monteren en
je lokale fietsenmaker zal ze wel hebben.

Gr Theo

Op 14 augustus 2010 17:17:55 schreef nilvo:
Mijn probleem is dat mijn puch maxi 12v lichtspoel, 35V levert op top snelheid.

In welke situatie heb je dat gemeten?
Zo'n lichtspoel zal wel dezelfde eigenschap hebben als een fietsdynamo. De spanning die ze aangeven meet je alleen maar als hij nominaal belast is. In onbelaste toestand is de spanning veel hoger.
Ik heb pas gemeten aan een fietsdynamo. Nominale spanning is 6V, maar onbelast bij flink doortrappen meet ik 25V.

Mij is opgevallen dat, hoe zwaarder de lamp is die je er in draait hoe eerder hij kapot gaat. Ik had eerst ook een zware autolamp voorop, maar later ben ik teruggegaan naar standaard lampjes voor en achter.