ups ombouwen of inverter kopen

hallo

ik kwam op marktplaats een advertentie tegen voor een apc back ups 280va

nu zat ik even te googlen en daar kom ik tegen dat ze 180w zijn. punt 1, waarvoor heb je een 180w ups? de gemiddelde thuiscomputer heeft al een 250w voeding en dan moet er nog een scherm bij. wat wil je ermee aan houden? een gloeilamp?

en dan punt 2
ik heb begrepen dat zo'n goedkope inverter een rotte spanning levert (gemodificeerde blokbolf) en dat dat problemen kan opleveren bij veel apparaten. een betere oplossing zou dan zijn om een oude ups te kopen en de omvormer daaruit te halen gezien die wel een mooie sinus levert.

is dat echt zo?
anders zat ik er aan te denken om zo'n upsje te gaan halen en een omvormertje te maken (kan toch gratis aan oude accu's komen).

die kleine upsjes zijn voor de modem en telefooncentrale en netwerkswitch . veel meer kan zo'n ding idd niet aan . er komt vaak ook blokgolf uit wat niet alle apparaten waarderen .
ik heb zelf ooit een blokgolf omvormer gebouwd met een lastrafo , en 24v voeding . maar een tv werkte er prima op , helas regelde het ding niet zelf bij dus elke zakkende mv accuspanning was aan de uitgang te zien , hij kon wel 2kw aan .

nu heb ik een 2200va ups die ik heb aangesloten op de mediacenter , tv , versterker . ik had hem onlangs als test laten draaien en had niet eens in de gaten dat ik al uren zat te kijken op accustroom . geen brom in het geluid of niks .

nadeel is wel dat een grotere accu als de originele niet snel vol is , de ups laad maar 1/10 van de accustroom en sommige laden ook maar een bepaalde tijd en gaan dan op druppelladen over wat vlot een aantal dagen duurt bij een accuvergroting van 4x .( dus ipv 7ah , 28ah accu's )

waar rook was, werkt nu iets niet meer

maar die kleine apc'tjes hebben dus (kwa 'mooie' uitgang) totaal geen voordeel op die goedkope 12-->230v omvormers waar je mee doodgegooid wordt

Sine

Moderator

Nop, die 300 - 500VA kunststoffen enkele accu doosjes geven een mooie blokgolf.

Alle metalen bakken ( 2x7ah ed ) duwen er een echte sinus uit.

Tidak Ada

Golden Member

Op 15 augustus 2010 23:43:56 schreef timberleek:
maar die kleine apc'tjes hebben dus (kwa 'mooie' uitgang) totaal geen voordeel op die goedkope 12-->230v omvormers waar je mee doodgegooid wordt

Behalve dan dat de kwaliteit van de componenten beter is. Ze worden waarschijnlijk niet zittend op een stapel jute zakken gemaakt door kinder, die na 10 uur werken op die zelfde zakken slapen.....

@sine:
Ben ik niet met je eens! Er zijn er zat, die die gemodificeerde "sinus" afleveren. Dat merk je direct als je er bijvoorbeeld een lamp op laat branden. Dan gaat hij raar doen. (Mij uitgelegd door een tecnicus vam MGE-UPS)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 16 augustus 2010 00:07:42 (21%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dus als ik echt wat zou willen doen met een ups omwille van de betere kwaliteit, dan moet ik ook gewoon meteen een betere kwaliteit ups kopen. anders schiet ik er niks mee op.

Voor een inverter is het dus onzin, dan kan ik net zo goed een goedkope inverter kopen. Een goede ups kopen om om te bouwen vindt ik weer zonde (voorlopig)

Op 16 augustus 2010 00:04:17 schreef Tidak Ada:
[...]
Behalve dan dat de kwaliteit van de componenten beter is. Ze worden waarschijnlijk niet zittend op een stapel jute zakken gemaakt door kinder, die na 10 uur werken op die zelfde zakken slapen.....

ja dat is wel weer zo, al heb ik begrepen dat een ups na een tijdje gebruik ook wel problemen krijgt. met name oververhitting. Dus dan zou ik hem sowieso al iets moeten aanpassen (betere koeling) als ik hem voor 'continu' bedrijf wil gebruiken

Tidak Ada

Golden Member

Eigenlijk zijn het en UPS-n, van het uninteruptable type (waarvan de omvormer dus continue de spanning aan de verbruiker levert en allen van net naar accu overschakelt, zonder dat de voeding onderbreekt) die een echte sinus afgeven.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

geen enkele ups levert de 230v uitgang via de accu's , bedenk hoeveel verlies dat geeft over een trafo en 30ampere gelijkstroom dat is niet betrouwbaar ,ook is de trafo in bijv een 2200va model niet 2200va en zou dus vrij vlug stuk gaan bij een omvormerfunctie continu .

alle upssen hebben een erg snelle detectie om bij uitval meteen op accu's te schakelen , ook een spanningsdip is een activerings reden van de inverter .

de sinusbakken zijn idd duurder en van metaal , en de nog betere hebben "user replaceble battery's ", wat betekent dat je met 1 of 2 schroeven hooguit de accu's kunt vervangen terwijl hij aanstaat .

de gemodificeerde sinus is een verkoopverhaal net als pmpo , het betekent gewoon blokgolf maar moet klinken als sinusgolf .

upssen in een 19 " rack met veel servers gaan sneller stuk door oververhitting en trillen van het hele rack door de vele harddisks .ook zijn er upssen die op een hoge accuspanning ( bijv 13,8 volt ) draaien wat ook eerder uitval geeft , meestal is dat 13,5volt wat beter is bij stby laden . de capaciteit is wel wat hoger met 14,4volt maar dan kun je halfjaarlijks de accu's vervangen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ testman: de UPS'en die op mijn pa's werk stonden waren toch echt van het type dat via de omvormer de verbruiker voedde: inschakelen bij net-uitval was simpelweg niet snel genoeg.

Het had daarnaast ook een filterende functie: via een prachtige verbinding met de PC kon je exact zien wat voor rotzooi er op het net rondhing, en dus tegengehouden was.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

als gezegd houdt zo'n ups dat niet vol , de truc is om de spanning vanuit de inverter altijd aan te hebben staan en iets lager te zijn als de uitgangsspanning . middels een relais schakelt de ups om zodat de ingang niet meedraait op de inverter en dus de hele aangesloten fase mee zou laten draaien .

reken maar een 3000va ups die op 48vdc werkt , dat is een 60 ampere bij 2500watt die moet de trafo leveren en gaat naar de accu's die het meteen omzetten in 230v , dat geeft erg veel verlies en de electronica is er niet op gemaakt . als een ups niet een continu gebrom geeft net als op de backup dan is hij omschakelbaar .

de electronica gooit meteen het relais om naar de inverter en draait ook gewoon door , er zit ook een tab op een grote ups trafo die er 5 volt bijgeeft als de accuspanning lager wordt gaat er een relais om maar dit wordt ook gebruikt bij de omschakeling .

ik heb 2 van die 3000va modellen van apc gedemonteerd en opgetekend van 230v schema en dan zie je die regeling .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zijn inderdaad UPS-en die zonder relais omschakelen van netspanning naar accuspanning. De zogenaamde online UPS-en. Deze maakt van de rommeligere ingangsspanning (van bijvoorbeeld een aggregaat) een mooie sinus. Volgens mij zitten er gewoon 2 converters in zo'n ups, eerst wordt er een dc spanning van gemaakt die daarna weer naar een ac spanning wordt geconverteerd.

fripster

Golden Member

zo'n online UPS richt de inkomende spanning gelijk naar een DC bus, en gaat dan via PWM een mooie uitgangssinus maken. De accu's staan continu standby om de spanning op de DC bus over te nemen. Werkt het allerbeste, de rest van de ontwerpen zijn wat mij betreft niet zo nuttig.

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 16 augustus 2010 08:59:29 schreef fripster:
zo'n online UPS richt de inkomende spanning gelijk naar een DC bus, en gaat dan via PWM een mooie uitgangssinus maken. De accu's staan continu standby om de spanning op de DC bus over te nemen. Werkt het allerbeste, de rest van de ontwerpen zijn wat mij betreft niet zo nuttig.

Het probleem hierbij is wel dat dat batterij continu onder spanning staat. Dit benadeelt de levensduur van de batterijen. Bij online-systemen moet je dus duurdere nemen die hier wel tegenop kunnen.

joopv

Golden Member

Op 15 augustus 2010 21:43:42 schreef timberleek:
nu zat ik even te googlen en daar kom ik tegen dat ze 180w zijn. punt 1, waarvoor heb je een 180w ups? de gemiddelde thuiscomputer heeft al een 250w voeding en dan moet er nog een scherm bij. wat wil je ermee aan houden? een gloeilamp?

De gemiddelde thuiscomputer hangt niet aan een UPS. Dat terzijde, ook een zakelijk gebruikte PC heeft aan 180W vaak meer dan voldoende. Wat op de voeding staat is niet wat een pc daadwerkelijk verbruikt hoor.

(kan toch gratis aan oude accu's komen).

Naar mijn idee bega je een milieu delict als je accu's uit het circuit haalt waarbij ze gerecycled worden. Garage's moeten in ieder geval een sluitende administratie bijhouden.

Anyway - de meeste serieuze UPS'en:
- werken niet op 12 maar op 48V accuspanning.

- zit er vaak nog een hoop software in en omheen die er voor zorgt dat aangesloten servers netjes down gebracht worden, en dat de UPS de belasting afschakeld als de servers down zijn. Want je wilt echt niet dat de spanning zomaar verdwijnt als de accu's leeg zijn, en je wilt ook niet dat een UPS helemaal leeg is op het moment dat de netspanning weer terugkomt.

- Doen ook aan zelftesten en accu capaciteits metingen op regelmatige tijden. Goede kans dat jouw 'oude accu's' meteen afgekeurd worden door de interne management software.

Op 16 augustus 2010 09:29:05 schreef joopv:
[...]De gemiddelde thuiscomputer hangt niet aan een UPS. Dat terzijde, ook een zakelijk gebruikte PC heeft aan 180W vaak meer dan voldoende. Wat op de voeding staat is niet wat een pc daadwerkelijk verbruikt hoor.

nee dat ben ik met je eens, maar inclusief scherm (je moet natuurlijk ook kunnen zien wat je af moet sluiten) vindt ik het toch vrij krap. dan vindt ik het aannemelijker dat ze voor modems etc zijn zoals testman zei.

Op 16 augustus 2010 09:29:05 schreef joopv:
[...]Naar mijn idee bega je een milieu delict als je accu's uit het circuit haalt waarbij ze gerecycled worden. Garage's moeten in ieder geval een sluitende administratie bijhouden.

het zijn accu's uit de beveiligingswereld. een kennis zit erin en die heeft een shitload aan die oude dingen staan. Ze zijn niet zo goed meer als nieuw natuurlijk, maar 5 min ups tijd zou ik ik in principe al genoeg vinden. Ik neem ze over voordat hij ze afvoert en als ik ze alsnog wegdoe gaan ze weer terug naar hem om samen met de rest naar recycling te gaan. ik dump ze niet ergens ofzo. eigenlijk een soort dubbele recycling.

Op 16 augustus 2010 09:29:05 schreef joopv:

Anyway - de meeste serieuze UPS'en:
- werken niet op 12 maar op 48V accuspanning.

- zit er vaak nog een hoop software in en omheen die er voor zorgt dat aangesloten servers netjes down gebracht worden, en dat de UPS de belasting afschakeld als de servers down zijn. Want je wilt echt niet dat de spanning zomaar verdwijnt als de accu's leeg zijn, en je wilt ook niet dat een UPS helemaal leeg is op het moment dat de netspanning weer terugkomt.

- Doen ook aan zelftesten en accu capaciteits metingen op regelmatige tijden. Goede kans dat jouw 'oude accu's' meteen afgekeurd worden door de interne management software.

daar heb je wel een punt, en die 48v exemplaren zijn ook niet de upsen die je tegenkomt voor 20 euro natuurlijk

ja die mogelijkheden heb ik gezien ja. rs232 verbinding met de computers om status te checken en voor sturing.

die zelftesten zijn inderdaad wel een goed punt. Daar had ik nog niet aan gedacht. ik weet niet wat er allemaal getest wordt, maar capaciteit is op zich nog wel te overbruggen door een parallelschakeling te maken (al is dat niet slim bij oude accu's)

maar voorlopig sta ik weer even met beide benen op de grond. als ik een ups wil moet ik een goede kopen (en dan ook goede accu's) en niet zo'n 20 euro geval

accu's zijn makkelijk aan te komen , maar een ups gaat meteen plat op 3 jaar oude brandalarm accu's , die kunnen geen 25amp meer leveren . ( merk autodealers hebben een registratie maar de lokale garage doet vaak minder moeilijk )

ik heb zelf een online ups die ook als variac werkt , middels een 10 turn achterop kan hij ingesteld worden van 180-255v en dat komt er ook altijd uit dan , met een nette sinus 50hz , de accu's hangen idd met de - aan de netspanning dus stekker verkeerd om en er hangt fase aan de accu's . deze start ook op zonder accu's en blijft ook werken zonder piepen .

deze ups had nieuwe accu's is 2200va en werkt op 72v en was toch niet duur , nu zitten de 7ah accu's er nog aan maar met een zelfde set 24ah accu's parallel , dit ding weegt ook niks zonder accu's daar er ook geen trafo inzit .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_2640.jpg

ups software is downloadable , ook bij apc en er is idd veel uit te halen op stroomverbruik en runtime op accu's en hoe er gehandeld wordt met stroomuitval ( meteen afsluiten of wachten tot de accu's leeg raken ) .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

25amp hebben die 7ah loodgel dingen sowieso moeite mee denk ik. gezien er op de zijkant van die accu's staat 'max initial current 2.1A'.
na een uitval wil je dan wel nieuwe accu's denk ik.

maar het niet meer kunnen leveren van zoveel ampere is wel op te lossen door een parallelschakeling te maken imo (wel goede paren bijeenzoeken enzo)

maar voor zo'n ups kan ik denk ik beter op een beurs kijken. daar zijn volgens mij vaker leuke aanbiedingen

Tidak Ada

Golden Member

Op 16 augustus 2010 10:50:47 schreef timberleek: ja die mogelijkheden heb ik gezien ja. rs232 verbinding met de computers om status te checken en voor sturing.

Dat is (helaas inmiddels vervangen door USB.
Verder hebben sommige Betere UPS-en een Netwerk faciliteit. Zeker noodzakelink, als ze bij een server in de kast staan. Je kunt ze dan bedienen middels een console, of iedere andere PC in het netwerk (als je daar toestemming voor hebt (gegeven)) middels Telnet oid.

Die max initial current is de max, beginlaadstroom. Per slot van rekening kan je met zo'n accu ( en zelfs kleinere) ook een ferme halogeenschijnwerper van 1 Mega Lumen of de startmotor van een scooter laten draaien.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

o dan heb ik die initial current verkeerd begrepen. vandaar

en wat is er eigenlijk helaas aan het usb verhaal? rs232 zie je toch juist amper meer. of bedoel je dat voor hobby doeleinden (rs232 makkelijker te gebruiken met microcontrollers etc)

Sine

Moderator

Op 16 augustus 2010 00:04:17 schreef Tidak Ada:
@sine:
Ben ik niet met je eens! Er zijn er zat, die die gemodificeerde "sinus" afleveren.

Dat zeg ik, een blokgolf ... al die kleine doosjes doen dat, de grote Smart-UPSen doen dat niet, daar komt een nette sinus uit. ( APC )
Bij MGE eigenlijk het zelfde, de kleine kunststoffen doosjes leveren "mooie" blokjes, de grotere pulsar EX serie maakt een mooiere sinus dan er uit het lichtnet komt. Maar daar hoeven we het niet meer over te hebben MGE is exit helaas.

Op 16 augustus 2010 01:26:35 schreef testman:
geen enkele ups levert de 230v uitgang via de accu's , bedenk hoeveel verlies dat geeft over een trafo en 30ampere gelijkstroom dat is niet betrouwbaar ,ook is de trafo in bijv een 2200va model niet 2200va en zou dus vrij vlug stuk gaan bij een omvormerfunctie continu .

Er zijn er wel degelijk die dat doen, de zogenoemde 'true online' of 'dual conversion' UPS-en ... en dat tot flinke vermogens ( ik heb er hier eentje staan van 1kVA die dat doet, niet met blikken trafo's maar met geschakelde omvormers.

alle upssen hebben een erg snelle detectie om bij uitval meteen op accu's te schakelen , ook een spanningsdip is een activerings reden van de inverter .

Bijna ... er zijn in grote lijnen drie types 'true online', 'line interactive', en 'Standby'

En daar zijn nog wat tussenverschijningen van.

eentje om te googelen.

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb nog veel zaken die beter op RS232 of centronics werken dan op USB.
Zo heb ik een dure A3 printer van epson, die als hij op USB werkt niet via het netwerk is te gebruiken en bovendien de status van o.a. de inktpatronen niet weergeeft.

USB is echt niet alles. het is alleen veel makkelijker voor het grote publeik.
Ook IEE1394 o.a. blijft superieur, m.i.

Maar nu wordt het te veel OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

yep ik heb ook com op de ups zitten maar heb geen parallel of compoorten meer op m'n pc zitten , nu een losse kaart erin gezet maar de drivers van deze ups zijn niet te vinden .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@timberleek:
Heb hier nog het binnenwerk van een APC Back-UPS 1200VX staan. Enkel het frame met elektronica, de accubak / behuizing is er om weg. Gratis af te halen, kan wel een foto maken als je wilt. Aan de achterkant moet je alleen zelf even een WCD maken om je apparaten aan te sluiten.

he brokencore

je bedoelt dan het 'werkzame' gedeelte lijkt me.

fototje is altijd welkom

Sine

Moderator

Daar heb je niet veel aan ben ik bang, of je moet accu's in serie gaan zetten. Die grote bakken werken meestal op 36 /48 / nog meer V