Ik werk met Linux. Voor zover ik weet, als ik Linux vertel beeld op de externe vga te zetten, doet ie dat totdat ik hem vertel dat niet meer te doen. Windows gaat weer handig voor jou zitten nadenken, en dat zal wel "handig" zijn in 95% van de gevallen, maar als het niet handig is kan je daar vast niks aan instellen. Zo werkt het nu eenmaal met Windows.

Ja, zoals electron voorstelt, zou het doorverbinden van die ID bitjes moeten helpen.

En dat houdt in dat ik het kastje weer naar je toe zou moeten sturen (ik ga er tenminste vanuit dat je dit wilt doen)?

Goed, kan ik wel doen, maar ik kan het dus niet testen. Zoals je donderdag gezien hebt, werkt het perfect met mijn linux-bak en mijn LCD. Het is vervelend werken als iets niet in 1x werkt en je het niet kunt testen.

Ik zou me bij electron24 willen aansluiten, echter beschrijf je het volgende:

Op 17 september 2010 18:13:56 schreef charlesvk:
Hoe ik de VGA-stekkers ook aansluit, mijn laptop geeft zowel wanneer ik op A als op B druk dat Windows "tada"-geluidje en verandert van resolutie.

Je krijgt hem dus op beide standen niet aan de praat? Je zou verwachten dat hij alleen op de zwart-stand (B?) eraf gegooid wordt?

Overigens snap ik het windows-z'n-schuld-verhaal niet helemaal, als ik onder windows m'n monitor afkoppel dan verandert er helemaal niks. Wel is het zo dat laptops vaak hun eigen native systeempje hebben voor de externe aansluiting. Gaat het hier om een laptop? Want dan zou de laptop misschien het hele device 'unpluggen', waarbij Windows dan logischerwijs ook de hele driver afsluit. Niet echt Windows z'n schuld in dat geval, maar de oplossing blijft hetzelfde: meer lijntjes aangesloten laten om de laptop voor de gek te houden.

@Jochem: Ik zou het even opnieuw moeten aansluiten als je het precies wilt weten, maar wat ik bedoelde te zeggen was dat ik beide stekkers op alle poorten heb geprobeerd en vervolgens A dan wel B heb ingedrukt. De ene keer 'las' de beamer A en de andere keer B als zijnde het signaal.

Het gaat om een laptop en ik denk inderdaad dat er gebeurt wat je zegt wat dat unpluggen betreft.

@rew: Fijn, dan stuur ik hem naar je op. Ik hoop dat je nog een stuk appeltaart hebt bewaard ;)

Ik hoop het niet (van die appeltaart)! :P

In de eerste instantie was het de bedoeling om hem symmetrisch te maken:

Bij de ingang koppel je A-HSYNC aan B-HSYNC zodat welke er ook naar de uitgang is doorgekoppeld: De monitor ziet de ingangs signalen van A-of-B waar je dan ook maar je kabel op hebt aangesloten. Echter...

Als je switcht, zijn de contactjes EVEN los, en gaat mijn LCD waar ik het op getest heb, opzoek naar de nieuwe instellingen. En dat was nu de bedoeling dat dit niet zou gebeuren. De ingang het dichts bij de uitgang is dus nu kwa Hsync en Vsync direct doorgelust naar de uitgang. Dat is degene die je moet gebruiken. Omdat dit eerst niet de planning was, ben ik vergeten de andere ingang te blokkeren. Sorry.

Voor zover ik de discussie heb gevolgd gaat het er om, om tijdens het opzetten van een ander programma de beamer zwart te zetten. Voor mij lijkt dit niet zo moeilijk, tenminste wanneer ik geen andere dingen over het hoofd zie. De meest simpele oplossing lijkt mij om de RGB signalen te blokkeren. 3 Torretjes op deze lijnen, aansturen met een 0.4 volt signaal en voila een muting schakeling. Ik heb geen ervaring met een dergelijk probleem, het is slechts een suggestie, omdat de meeste techneuten dikwijls te moeilijk denken.

Groetjes Hans.

Zoef, als je de uitgang van de VGA kaart ineens kortsluit, wat zou die daarvan vinden?

Als de Vsat van de tor nog een beetje afhankelijk is van de stroom, blijft er een zwak signaal over. Mogelijk ga je dan als het goed donker is, toch nog wat zien.

Anyway, waar haal je de voeding vandaan om de torren mee aan te sturen?

Het plan om een switch te nemen en een paar signalen door te lussen is helemaal niet slecht. Maar kennelijk "ziet" charles z'n laptop het scherm verdwijnen en haalt het signaal weg.

In dat geval bouw je gewoon een 1:1 buffertrap in een doosje met een paar connectors en 6 torretjes met nog een paar componenten. Een 9 volt batterij als voeding, schakelaartje bovenop, signaal weg dus zwart. Standaard VGA is 75 ohm, dus zal dat geen problemen geven. Lijkt mij voor een ervaren techneut niet echt moeilijk. Een blikje om het printja als afscherming en je bent klaar. Dat zet je gewoon tussen de VGA kabel.

Groetjes Hans.

Oftewel: alles doorlussen behalve RGB. En of je die RGB nou met torren of mechanisch wegschakelt is niet zo belangrijk. De huidige oplossing doet het op de laatste manier en maakt handig gebruik van een goedkoop kant-en-klaar produkt.

Rew, de switch is vanavond op de post gegaan; hij zou overmorgen bij je moeten zijn.

We houden contact,

Charles

Toen ik een maand geleden dit bericht plaatste

Op 24 augustus 2010 11:13:18 schreef joopv:
Een VGA connector is tegenwoordig niet alleen een transportmiddel van Hsync / Vsync en RGB signalen van pc naar scherm.

Belangrijk leesvoer voor mensen die dit soort dingen willen gaan maken:

http://pinouts.ru/Video/VGAVesaDdc_pinout.shtml

zag ik naderhand de opmerkingen van Bramsky en dacht ik: als nu alleen de rgb lijnen onderbroken worden hebben ze niks te maken met die bidirectionele I2C communicatie, en alle Windows wijsheid die daar gebruik van maakt.....

Hallo rew,

Heb je de switch goed ontvangen?

Ik wil je even laten weten, dat ik volgende week in het buitenland ben en waarschijnlijk niet kan reageren, mocht er wat zijn.

Zonder tegenbericht neem ik daarna wel contact op.

Groet, Charles

Ja, ik heb de switch gezien, maar ik heb geen tijd gehad om er wat aan te doen. Vrijdag de hele dag lopen zoeken naar waarom m'n internet het niet deed.

Hé rew,

Heb je inmiddels een en ander weten te maken?

Groet, Charles

Nee, deze week server-problemen gehad en andere urgente zaken moeten doen....

Oké, dat is vervelend. Maar wanneer denk je er dan tijd voor te hebben, want anders kom ik hier een beetje raar te zitten?

Je deed het toch eerder ook zonder? :)

Ik heb zoiets ook eens ooit gebouwd, de truuk zat er bij mij in om ALLEEN maar de RGB en Sync signalen mee te sturen. De I2C lijnen had ik onderbroken. Vervolgens vertel je aan windows dat er een plug en play monitor aanhangt (default monitor). Dan werkt het prima :). Moet je wel zelf de juist resolutie instellen omdat windows dat dan niet meer kan zien.