ik heb een vriend waar ik wat leds op ze scooter gooi
kunnen er rond de 30 zijn
ik weet niet wat ampere is van acuu maar scooter is iniedergeval 12volt
hoeveel leds kan ik hier op aansluiten ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (95%)]
kijk wel uit dat je de lak niet beschadigd als je ze gooit
30 leds is geen probleem, met 3 in serie zetten met een weerstand ervoor. dan heb je 200mA, daar ligt die accu niet wakker van.
laat ze wel niet een nacht aanstaan, want als die accu niet al teveel capaciteit heeft dan kan starten wel een lastig worden.
vorop waar me vriends benen zitten zit al een gat waar een schakelaar zat
maar als ik rij en accu word opgeladen krijgt de led dan niet meer ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (90%)]
Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Klopt, maar er werd toch nog niet gezegt wat voor weerstand er voor moest??
(Edit: zoek eerst de shift, komma en punt knop eens op je toetsenbord
)
[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op (34%)]
Wat voor soort weerstand moet er gebruikt worden dan ?
ik dacht eerder aan een
7812 erbij ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (57%)]
Als de accu 12V geeft of een beetje meer heb je weinig aan een 7812.
Het is zinvoller om een weerstand te berekenen afhankelijk van de maximale spanning van de accu en de maximale stroom die mag lopen door de led's.
7812 is nutteloos, dan heb je nog altijd een weerstand nodig.
wat voor een soort, een kwart watter lijkt me ruim voldoende ?
Voor een led moet inderdaad altijd een weerstand.
een veelgemaakte fout is dat mensen denken dat je op een led een bepaald spanning moet zetten en dat er dan de juiste stroom gaat lopen
dat is niet zo.
Een led heeft een hele lage interne weerstand (in doorlaatrichting). Je moet er een bepaalde stroom doorheen laten lopen en die stroom veroorzaakt een bepaalde spanning. niet andersom.
mmh het worden rode en wat blauwe ultrabright leds van 10 mm dickbest
mischien zelfs alleen rood met wit
http://w2ww.scooterfreaks.nl/forum/showthread.php?t=214177
bekijk die schema's is
dat is met accu vanaf contactsleutel naar schakelaar
en met een 7812 en weerstanden
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (97%)]
Fredjuhh
je wilt er 3 in serie zetten, maar dan is het belangrijk te weten welke spanningsval ze hebben. Het is 12V , maar als je scooter aan is zal de spanning richting de 14V gaan. Dan is het U=IxR >> (14-(3x spanningsval led)= I(Imax. min een beetje voor je leds) x R
Dus dat kun je nu zelf uitrekenen 
Edit: was te laat: staat ook al op die site, echter gaan ze daar van 12V uit met regelaar 
[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op (14%)]
die 7812 is niet direct nodig.
als de spanning heel onregelmatig is dan zou het kunnen zijn dat de leds wat flikkeren, maar dat is met een condensator ook gewoon op te lossen.
een 7812 is op heel veel plekken juist niet handig. die wil namelijk 3v mee op de ingang hebben om stabiel te werken, kortom 15v. en dat levert je scooter niet. dus wat er uit de 7812 komt is waarschijnlijk lager dan 12v of heel onstabiel.
zeker zoals hij daar in het schema staat. voor en na de 7812 moet namelijk een 100nF condensator. en een wat grotere (100uF?) ervoor is ook wel prettig.
als je ze heel stabiel wil krijgen dan moet je een stroombron maken. De weerstand doet in weze hetzelfde, maar doet dit voor 1 spanning. als de spanning hoger wordt, dan gaat er meer stroom lopen. Als je een echte stroombron gebruikt (kan al van 2 transistoren) dan gaat er een constante stroom lopen ongeacht de ingangsspanning.
ja maar je doet er 3 a 4 in serie (is het meest praktisch). op zich is 3 dan het makkelijkst. 10 strengen van 3. maar je zou ook (als de spanning dat toelaat) 8 strengen van 4 (32) kunnen doen.
het is op zich het handigst als je met die vriend uitdenkt hoeveel van welke leds (kleur) hij wilt. Als dat bekend is is de berekening zo gedaan
@shaqqy: Blijf maar van de quotes af, je maakt er weer een zooitje van... Gedraag je een keer anders hoef je niet meer terug te komen.
http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys lezen en begrijpen, en anders laat je het iemand anders maar voorlezen en uitleggen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]
kan je mischien is eenkeer duidelijk zeggen wat ik verkeerd doe ?
je blijft zeggen gedraag je maar wat doe ik fout !
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (62%)]
Knopje beantwoorden hieronder gebruiken , IPV quoten (knopje rechts)
-----------
|
|
V
BEANTWOORDEN
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (33%)]
maar dat word niet duidelijk gezegt en staat niet in faq
dus als hij het nou goed zei dee ik het al goed !
Op 24 augustus 2010 19:29:02 schreef shaqqy:
maar dat word niet duidelijk gezegt en staat niet in faq
Het staat heel duidelijk in de FAQ. Dat jij het niet snapt ligt puur aan jou.
En het is je al zovaak verteld, oa: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1098126#1098126
En daar ben je vervolgens al wat keren naar verwezen, maar lezen homaar...
Dus ophouden met de verloren onschuld te spelen, de volgende keer is het finito, einde, basta.
Fredjuhh
Topic gerepareerd, maar wel even een slotje om de TS tijd te geven na te denken. Topics verminken is stijlloos.