Hallo iedereen,
Ik heb hier een wasautomaat van het merk miele type W3465 WPS waarvan de pomp blijft draaien en maar geen water wil nemen.
Switch onderaan nagezien => ok geen water overgelopen, heeft iemand raad/kennis van deze machines ?
alvast bedankt
Ronny.
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
zit daar een pomp in om water te nemen ook? is dat niet alleen om het water eruit weg te trekken?
Bij het vullen hoeft toch alleen een ventiel open te gaan en dan teren op de kracht die op het leidingwaternet zit of je regenwater systeem...
is enkel de afvoerpomp die constant zit te draaien, neemt geen water !
ken het principe niet goed van deze machines ...
bedankt
Ronny
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
een pomp werkt toch met schoepen? kan het niet zijn dat bv een stukje metaal door de filter geraakt is(zit die niet verstopt?) en dan bv een van de bladen of allemaal afgebroken heeft
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Zit er een pressostaat bovenin de machine? Dan is dat de waterniveau sensor. Als die blijft hangen door bijv. vuil in het slangetje, dan komt de machine in een noodloopporgramma en gaat afpompen.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Zit daar niet gewoon een waterslot achter de invoer ?
Ofwel waar het water binnenkomt, zit daar niet een electronische afsluiter (mogelijk 3-weg voor, vlekkenzout, hoodfwasmiddel en wasverzachter) die niet aangestuurd word?.
Hmm, wacht even, lees zojuist nog terug, de pomp blijft draaien, dus kennelijk blijft de machine ergens in zijn programma hangen......
Er zijn een aantalleden hier zeer handig met dit soort problemen, even gedult hebben tot ze dit draadje lezen.....
Ik zal de pomp eens demonteren, en zien of ze niet beschadigd is.
zou het evt. de electronische module niet kunnen zijn ?
alvast bedankt
Ronny.
op de tekening gezien zit opngeveer ter hoogte van impller een vochtigheids sensor ,als de pomp toch door iets verstopt is ,dan blijft hij ook pompen ,pompje even uit elkaar halen ,na terug zetten van dit ,even op de afvoerslang blazen ,er moet nu lucht in de trommel hoorbaar zijn ,had een keer gehad dat een nat fluisje van een wollen sok net voor het sensortje zat
als er een sensor zou op deze pomp zit, moet er dan niet meer aansluitingen aan zijn ?
(op deze pomp zit 1 connector 2draden)
Is het een machine met display of LEDs?? indien pompen te lang duurt geeft de machine vanzelf een error.meestal lampje AFPOMPEN gaat branden indien te lang duurt. tip: boven bij de zeepbak zit een slangetje voor ontluchting van hevelkamer van afvoer. Vaak deze verstopt door vuil. Slangetje te herkennen omdat hierop geen slangen klemmetjes zitten. Als machine slecht ontlucht, pompen gaat niet of slecht.
Pomt de machine al in de einde reset stand??? want dan is het de electronica, wat eigenlijk bijna nooit voorkomt bij miele.
Als spoelprogramma word gekozen, loopt er water in en pompt machine tegelijk???
is machine met led, ik zal de leidingen eens controleren
eigenaar is dat de trommel wel draait maar wil geen water nemen, heb al eens voorgehad dat hij zelf begint te warmen zonder dat er water in zit.
alvast bedankt
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als hij dat doet denkt de machine dat er al water zat in de trommel zit en gaat wassen , veel kans dat je pressostaat stuk is of de slang ernaartoe is verstopt , is een dun slangetje wat vanaf de onderkant trommel loopt . de pressostaat zelf zit meestal bovenin en schakelt met 2 standen ,de eerste klik zorgt dat de verwarming aangaat en de 2e is het maximaal signaal voor het waterniveau .
als je die slag losmaakt en erin blaast moet de pressostaat 2x klikken met blazen op de slang . zo niet haal de slang eraf en test of deze verstopt is en zo niet dan is je prossostaat stuk .
de presostaat bevind zich op de module (electronische) .. als je erin blaast hoor je niets
gaat naar boven ...
Ik zit al iets dichter in de buurt van de oorzaak ... heb de module gedemonteerd en daar zit die pressostaat op, had deze eens losgesoldeerd en bij ohmse meeting zat hij volledig kort. Effe kaltespray opgedaan en toen gaf hij volledige andere waarden ...
Deze terug op de module gesoldeerd en module terug ingebouwd en toen nam hij plots wel water.
Echter na een paar keer doet hij het weer niet meer, oppervlakkig terug kalte spray opgedaan en tijdelijk doet hij het weer.
Vraag is echter waar vind je zo'n pressostaat ?
is van het type SPX3078D K0541BS iemand enig idee waar je deze kan bestellen ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (73%)]
testman
je moet het typenummer van de machine gebruiken , en de code die bij het type staat om onderdelen te bestellen . maar als de pressostaat op de print is gesoldeerd dan zal het als een geheel verkocht worden met de print en dus vlot 300 euro kosten .
dan kun je ook een donor zoeken op mp , maar zo te horen is je pressostaat mechanisch niet 100% . kun je het ding niet open halen om de schakelmechaniek te smeren ? er zit een rubber vel in wat de druk naar de schakelaar doorgeeft zonder dat het met elkaar in contact komt .
als de pressostaat dicht is , kun je een klein gaatje boren ( 1,5mm )aan de kant waar de contacten zitten en er een beetje siliconenspray inspuiten om de mechanica aan de gang te krijgen , daarna maak je het gaatje dicht met lijm of een schroefje .
let op doorschieten met boren , beter een losse boorkop gebruiken met een boortje .
dit is een lapmiddel en zal niet blijven houden , dus uiteidelijk zul je een andere nodig hebben , of een ander model aansluiten met draad naar de print toe .
edit : het kan zijn dat het contact blijft plakken omdat het element direct wordt geschakeld door de pressostaat , dan is het contact verbrand en zal er toch een nieuwe inmoeten anders blijft dit terugkomen .
verdorie zal een dure herstelling worden, machine is amper 4j oud.
Ik zal nog effe verder zoeken ... die stukken worden toch ergens gemaakt ?
bedankt iedereen
je spreekt hier over :
dit is een lapmiddel en zal niet blijven houden , dus uiteidelijk zul je een andere nodig hebben , of een ander model aansluiten met draad naar de print toe .
kan dit ? een gewoon model aansluiten en draden solderen op de print ?
heeft iemand dit al gedaan ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]
testman
gezien het principe van een wasmachine hetzelfde is en de pressostaat op de druk van het stijgende water schakelt zou er alleen een verschil in het element inschakelen kunnen zijn , daar het max niveau vwijwel bij elke machine gelijk is . dan zou je een losse pressostaat kunnen gebruiken uit een oude machine . wel is het nodig om de juiste contacten te gebruiken met het overzetten . dus lage schakelniveau en het hoge , dat moet je uitmeten op de oude pressostaat . het zouden 3 of 4 contacten zijn , tenzij de machine een heel naukeurige sensor meting heeft met het ding om water te besparen oid .
heb volgende gevonden :
leiding pressostaat zat vuil in ... deze gereinigd en nu neemt het machine wel water, maar pompt het onmiddellijk weer af.
Het valt mij op dat het ledje inweken/voorwas begint te knipperen en soms knippert het ledje toevoer.
zou ik iets verkeerd gedaan hebben ?
zou het kunnen dat mijn weerstand gesneuveld is ?
heeft een paar keer gewarmd (wat ook niet normaal is) zonder water erin zijn deze machines niet beter beveiligd ?? brand !!!!!!!!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]
Die weerstanden zijn (destructief) beveiligd tegen oververhitten. Gewoon ohms doormeten, ongeveer 20 Ohm = OK, Oneindig = kaput.
Die elektroniques hebben dacht ik dubbelzijdige printplaatjes, je hebt toch niet te woest gesoldeerd?
idd, weerstand is nog goed, zeker niet woest gesoldeerd .;.
zou het kunnen dat ik mijn pressostaatkamer niet goed geplaatst heb ?
ga morgen terug alles demonteren
Waarschuwing voor de TS wegens topickicken. CO is een forum, geen chatroom.
heb ik iets verkeerd gedaan ?? (zeker niet de bedoeling)
mijn excuses ben gewoon einde raad en alles is welkom
Ik had even te snel over je post gelezen. Het ledje inweken/voorwas knippert zeg je. Normaal gesproken zal dit dan een aantal keer snel en een aantal keer traag knipperen. Tel het aantal keer traag (= tientallen) en aantal keer snel (= eenheden). Bvb: twee keer traag, vier keer snel = 24.
Post even wat de foutcode is, dan kunnen we verder.
P.S. Als die elektronique toch defect is, vraag dan na bij Miele of ze omruil-onderdelen hebben. Aangezien Miele die elektroniques zelf maakt herstellen ze ze ook.
@ testman: die pressostaatjes op de Miele-elektroniques zijn niet van het aan/uit-principe maar traploos. Eén uit een andere machine steken wordt dus moeilijk...