Het begon zeker leuk, maar helaas met een destructief einde. Volgensmij mompelt hij in de Aftermath nog een laatste verwensing..
Dit topic is gesloten
Het begon zeker leuk, maar helaas met een destructief einde. Volgensmij mompelt hij in de Aftermath nog een laatste verwensing..
Op 10 oktober 2010 12:41:42 schreef watchout3:
Maareu, moeten pluche beren enzo niet brandvertragend/werend werken?
Zijn ze ook, vandaar het overvloedige gebruik aan aanstekervloeistof
/Edit: @ MAH; had ik mss even moeten verduidelijken, de bedoeling was net om een "robot" te bouwen die zichzelf vernietigd. Niet erg geslaagd in dit geval, maar goed, heb er toch is mee kunnen lachen..
[Bericht gewijzigd door ScuD op zondag 10 oktober 2010 20:06:49 (29%)
Niet heel bijzonder maar nadat ik vanmiddag het volgende in elkaar gesoldeerd had:
Is het eindelijk gelukt om fatsoenlijk via usb met mijn attiny te kunnen praten.
Wel via een virtuele compoort, de emulator van bascom staat ingesteld op 1200 baud en de avr op 4800 baud, alleen dan werkt het, hoe dat komt is me nog een raadsel...
Leime
Die breadbordjes zijn niet altijd het meest optimaal qua grounding/storing etc.
Leime, precies 4x verschil, iets zegt me dat de clock divider niet goed staat (8x te traag) en er iets met de double speed settings van de uart fout moet staan. Tenminste als ik er vanuit mag gaan dat de UBRR setting op 4800 baud ingesteld zou staan...
Voor de rest: leuk bordje!
Op 10 oktober 2010 12:41:42 schreef watchout3:
Maareu, moeten pluche beren enzo niet brandvertragend/werend werken?
Ehh, wat vind je van het wapenfeit dat de electronica en een servo aan de binnenkant gewoon nog werken? En het ging heel langzaam, zo langzaam dat het saai werd om het helemaal te filmen....
@alex, benadski, Hij doet software-USB in z'n attiny. Het maakt dan als het goed is niks uit wat voor baud rate je op de PC instelt.
Mijn software-uart-emulatie in mijn (brushed) ESC roept bijvoorbeeld als de DTR van laag naar hoog gaat ineens: "USB-ESC controller\r\n". De ingestelde baud rate maakt helemaal niks uit. Het is wel een getalletje wat standaard software naar het ding kan doorgeven, dus als je daar iets nuttigs voor kan verzinnen zou je er iets mee kunnen.
[Bericht gewijzigd door rew op maandag 11 oktober 2010 09:14:43 (40%)
@benadski
Dat was me ook al opgevallen ben ook al aan het klooien geweest met de div8 fusebit maar dan moet de computer op 9600 baud en de attiny2313 op 4800 baud.
@rew
Ik heb een 2de attiny die de usb naar uart regelt deze om precies te zijn.
De attiny2313 moet op 12Mhz draaien wil je hogere snelheden behalen. Weet niet zeker of het echt noodzakelijk is maar ik heb er een externe kristal voor gebruikt. Weet niet of de interen wel op 12mhz kan draaien, standaard draai die in ieder geval op 1Mhz. Ben zelf nog hele hoop aan het leren, gang me er niet aan op als het fout is.
Maak ze nu met attiny45 en werkt prima(heb er al stuk of 6 gebruikt in verschillende avr projectjes), daar gebruik ik wel de interne oscillator, en die draait bij mij op 8Mhz(even uit mijn hoofd).
Met de U2X bit in UCSRA kun je op "enkele of dubbele" snelheid draaien, die staat waarschijnlijk fout.
@Peter79
De interne oscillator van een t2313 is 4 of 8mhz, op dit moment draai ik op 8mhz.
@Benadski
Ik zal er morgen eens naar kijken, bedankt voor de tip!
heb m'n ledlamp met 10x 10mm leds eens omgebouwd , gezien de oplaadfunctie niks was en de 10mm leds geven geen goed licht /bundel .
schakelkant met knoppen en oplaadplugje , deze is niet dimbaar gemaakt.
de 4x luxeons uit een philips gu10 spotje gesloopt ( de voedingen ervan janken toch steeds ) het bruine plekje is de lijm die het oude gat van het lemo laadstekkertje afdicht .
de binnenkant ervan , 6x liion 2600mah p/s parallel , dit is makkelijker om te laden zonder regelelectronica als in serie . de 4 luxeons hangen parallel met elk een eigen weerstand van 6ohm8 ( direct parallel gaat niet want ze zijn allen anders kwa werkspanning ) de schakeling is voor de batt low indicatie die nog steeds werkt op 3volt , alleen de serieweerstanden voor de leds zijn nu 1k geworden . de schakelaar schakelt pas na eerst uittrekken om nutteloos branden in de doos tegen te gaan .
edit: gisteren getest en de lamp haalt 100meter met de bundel . de andere ledlamp haalt 40 uur op 13ah (op max )en 3 leds , deze zal ook een 45 uur halen met 4 leds. ik wil de dimfunctie er nog opmaken maar heb geen lowdrop 3,3v regulator liggen
[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 13 oktober 2010 13:53:29 (10%)
Moderator
Nog eentje te gaan ...
Wat een hoeveelheid displays... 3-voudige dikke precisie-voeding was het he?
Op 12 oktober 2010 17:36:11 schreef testman:
heb m'n ledlamp met 10x 10mm leds eens omgebouwd
Dit vraagt om een beamshot... Wat voor lenzen heb je gebruikt ?
10 graden lenzen met het matte filter eruit gehaald. een beamshot moet ik vanavond even maken daar het nu te licht is . maar een 10watt gloeilamp maglite is toch nog sterker als een 4x2watt ledlamp . de andere ledlamp heeft wel een diepontlaadbegenzing voor de liion's die is al ingebakken in de spanningsregelaar .
Ik heb een paar Atmega128 in TQFP-64. Ruim een jaar geleden had ik er een socket voor gekocht, om er een printje voor te ontwerpen : ISP <=> TQFP64-socket.
Afgelopen weekend heb ik er dan eindelijk tijd voor gevonden om 'm te bouwen. Vaak plaats ik -voor een dergelijke socket- er alleen een knoopcel-batterij-houdertje op voor de Vcc. Dat wou ik nu eens ietwat anders aanpakken, door er ook een 78L05 op te zetten, samen met een beschermdiode, zodat ik het ook met een labvoeding kan voeden. De wijze van voeden wordt met een jumpertje ingesteld en verder met een blauw (5.0V) of een groen (3.0V) ledje zichtbaar.
Goed, foto van de adapter (10-polige ISP zit net achter het klepje verborgen op de print) :
En voor de onderkant-fetisjisten :
Het adaptertje is al uitvoerig getest en werkt zeer prettig.
Ik ben nog op jacht naar een MLF-20 (Attiny2313) en MLF32 (Atmega8) socket. Die laatste is niet eenvoudig / goedkoop te vinden.
P.S.1 Het etsen van de onderkant verliep niet perfect en het printje zit nog niet in de lak.
P.S.2 Yamaichi gebruikt wel een erg vreemde rastermaat : iets van 1.57 mm, waardoor het printje niet eenvoudig te ontwerpen was.
Golden Member
en waarvoor gebruik je het, want neem aan dat de meeste printen die een SMD processor bestückt hebben zelf een isp connector hebben.
Logischere productie stap lijkt me namelijk print solderen - > programmeren ipv programmeren en dan solderen?
Of wil je voor geprogrammeerde controllers verkopen misschien?
Op 14 oktober 2010 15:51:08 schreef oxurane:...ISP <=> TQFP64-socket
Mooi, ik heb ook al een jaar een vergelijkbare socket liggen, maar dan om 87C52s in TQFP te programmeren in een parallelle programmer. Ik moet me daar ook eens aan zetten...
Een prutsding, maar wel handig omdat het mij wat werk uit de handen neemt:
't Is een LC-oscillatortje, waarvan de C bestaat uit een stuk karton, omgeven door ALU-folie. Dat ligt onder het tapijt in de traphal.
Een ATtiny45 houdt de frequentie v/d oscillator in het oog, en ontsteekt de trapverlichting als ik in het donker over de "condensator" loop. Dat bespaart me telkens de moeite om op het knopje van de trapverlichting te drukken...
Oh, ja. Wie de oscillator niet terugvindt op de print, moet aan de onderzijde op zoek gaan.
Slim bedacht!
Leuk dingetje , Pros.
Gemak dient de mens
Hoe heb je die LC oscillator opgebouwd? (schemaatje?)
Dat schema stelt ook al weinig voor:
Ik had voordien dit geïnstallerd:
Dat reageerde soms niet als ik er overheen stapte, en soms wel als ik niet eens in de buurt was.
De nieuwe versie heeft het voordeel dat de oscillator rustig zijn gang kan gaan, en de AVR zijn frequentie bemonstert, terwijl bij de oude versie de opamp zowat alles moest doen.
@MAH: Een print is nooit compleet, als er niet minstens één LED aanwezig is...
Mooi handig, ik zou het waarschijnlijk oplossen met bijvoorbeeld een PICsensortje maar ieder zijn eigen voorkeur.
Ik zie wel dat je nog een mooie gullwing-led op de print hebt gezet.
Fraai pros.
Ik zie op jouw foto ook iets waar ik al heel lang naar op zoek bent (kabels in een dip houder als ik het mag omschrijven).
De houders heeft Dick Best, maar hoe prik je daar de kabels nu het beste in en welk type kabel is geschikt?
@significant: dat zijn gewoon connector strips met ronde aansluitingen, zoals ze ook wel in ICvoetjes zitten. Gewoon een harde draad in prikken of een headerpin aan een soepele draad zetten. Ze zijn eigelijk niet speciaal bedoelt voor kabels maar voor steekverbindingen omdat een kabel vast geschroefd hoort te worden.
Dit topic is gesloten