Show your projects! Part 20

Dit topic is gesloten

Voorproefje van buizenversterker V2.0
http://www.uploadarchief.net/files/download/snc00023.jpg

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Het ziet er nu al mooi uit, we zijn dus ernstig benieuwd naar het eindresultaat!

Just find out what you like and let it kill you
fred101

Golden Member

Apart , helemaal draadloos en vooral die open buisvoethouders >:-)

Pros, handig ding. Ik moet altijd in het donker in mijn lab de lichtknop vinden. Denk alleen niet dat het gaat werken onder parket :-)
Daar moet ik toch ook eens wat voor maken. Met bewegingssensor ofzo.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 15 oktober 2010 07:46:21 (61%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 14 oktober 2010 22:50:55 schreef significant: De houders heeft Dick Best, maar hoe prik je daar de kabels nu het beste in en welk type kabel is geschikt?

Zo te zien heeft Pros gewoon DIL voetjes "verzaagd" Daar kan je gewoon 0.5 mm2 insteken.
We gebruikten die voetjes ook om coponenten in te steken in een wire-wrap opstelling. Dat werkt beter dan de draadjes van de componenten zelf wrappen en nasolderen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Fred. Je kan ook een schoonloopmat voor de deur leggen. :D

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.

voor t licht aan te doen gebruik ik de scharnier van de voordeur als schakelaar , met een veertje in het pengat en via de 12v schakel ik met een relais dan het licht , niks van te zien .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

@pros: op je PCB zie ik aan de bovenkant iets wat veel weg heet van een elco. Op het schema kan ik geen elco ontdekken... Geinig ding inderdaad. Waar luiheid al niet toe kan leiden :).

@EricP: ik zal 'm even voor je tekenen:

code:

------+------ +5V
      |
     _|_
     --- +
     ___
      |
______|______ GND

(vergeef m'n matige ASCII-art)

@pros: En nog een foto'tje van die condensator-mat natuurlijk. Heb je boven en onder het karton 2 aparte lagen alufolie?

If you want to succeed, double your failure rate.

Bedankt voor die elco, Jochem. Die was ik zowaar vergeten. 't Is een 470µF/6.3V elco, voor alle duidelijkheid.

De sensor bestaat uit een stuk dik papier, afkomstig van een oude kalender, 60 x 40cm, dat dubbelgevouwen is. Daarover is een strook ALU-huishoudfolie gelegd, die aan de kanten is omgebogen en onderaan vastgekleefd.
Draadje is er gewoon op gesoldeerd. Eerst wat flux er op, en de bout op 450°C, dan krijgt het soldeersel vat op de ALU.
Voor een foto is het wat laat, vrees ik. Het tapijt wil niet meer gestoord worden... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
EricP

mét CE

:) Ja Jochem, zover was ik. Hint was meer dat schema en PCB niet overeenkomen :)

@pros: ik probeer even je schema en de werking te doorgronden. Kan jij zeggen of het klopt?

Doordat je als condensator een stuk karton met twee kanten alluminimumfolie gebruikt kan je de capaciteit wijzigen door erop te gaan staan. Hierdoor veranderd de frequentie van je LC oscillator. De NC7S14 zorgt ervoor dat dit een bloksignaal wordt door de Schmitt trigger.

Deze frequentie wordt door de uC in de gaten gehouden en als deze wijzigd weet je dus dat er iemand op staat. Klopt dit?

Dan nog een paar vraagjes (nog nooit iets met een LC oscillator gedaan):

Hoe bepaal je de waarde van L1?
Waarom zit L1 met één kant aan de uitgang van de NC7S14 verbonden?
C1, C2 en C3 zijn alledrie ontkoppelcondensatoren?

@pros: dus de (betonnen?) grond is daadwerkelijk de andere kant van je capaciteit.

If you want to succeed, double your failure rate.

Aangezien ze vanaf dit jaar de kabelgoten aan de banken hebben dichtgeschroeft* met een ALU-strip, hebben we er maar iets op gezocht zodat we niet met een lege accu zouden komen te zitten als we met de laptop bezig zijn ipv de voorziene desktops:
http://www.imgdumper.nl/uploads3/4cb82ba6cce88/4cb82ba6ba98d-Foto_op_15-10-2010_om_12.22.thumb.jpg

*achterop de bank zit een gleuf met een klep, verleden jaar moeste we eruit blijven en alles laten zitten zoals het was.
Dit jaar dachten ze slimmer te zijn dan ons :+

welke school heeft er nog crt monitoren ? ( gaan zeker moeilijker de rugzak in ) maar het is wel een leuke oplossing zo .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 oktober 2010 22:50:55 schreef significant:
Fraai pros.

Ik zie op jouw foto ook iets waar ik al heel lang naar op zoek bent (kabels in een dip houder als ik het mag omschrijven).

De houders heeft Dick Best, maar hoe prik je daar de kabels nu het beste in en welk type kabel is geschikt?

massief netwerkkabel, meestal is et niet massief maar de wat duurdere cat5 kabel is wel massief draad
is geweldig spul voor breadboards en hiervoor.

@leejoow & Jochem: de ALU-folie vormt een capaciteit tov. van zijn "omgeving" (het is tenandere een houten vloer). Een heel kleine capaciteit, dus. Vermits de oscillator op ±1MHz draait, en de spoel 1000µH bedraagt, zal dat een 22pF zijn.
Zodra je in de buurt komt, zakt de frequentie naar ±800kHz, wat betekent dat de capaciteit van 22pF naar 40pF gaat.

Omgevingstemperatuur, de vochtigheidsgraad v/d lucht en de stand v/d maan hebben uiteraard allemaal een invloed op de schakeling. De ATtiny berekent dan ook constant de gemiddelde frequentie, en geeft een seintje als die plots merkbaar lager wordt.

Waarom zit L1 met één kant aan de uitgang van de NC7S14 verbonden?

Bij het inschakelen van de voedingsspanning is de 'C' ontladen, en de ingang v/d inverter laag.
Bijgevolg maakt hij z'n uitgang hoog.
Het duurt nu even, voor ook de ingang hoog wordt. Dat wordt beplaald door de L/C-verhouding.
Zodra de ingang hoog is, maakt de inverter zijn uitgang terug laag, enz...

Vermits de C heel klein is, heb ik de grootste RF-choke gekozen die Dick B. op voorraad heeft. Dit om de frequentie binnen de perken te houden.
C1 en C3 zijn idd. ontkoppel-condensatoren.
C2 heeft een andere functie: die zorgt voor een duidelijke RESET bij het inschakelen van de voeding.

Wat die "connectors" betreft: draadjes uit een telefoonkabel passen daar precies in, maar in dit geval gaat het om soepele draad van 0.14mm[sup2[/sup]. Als je die torst en netjes vertint, passen ze net zo goed.

Wat ik nog vergeten was: de NC7S14 heeft een ingangscapaciteit van 10pF, waaruit volgt dat er voor de ALU-folie amper 12pF overblijft. Daar komt nog een propagation-delay van enkele nS bij, die de oscillatie-frequentie enigzins beperkt. Die 12pF zal dus nog iets minder zijn.

@Jochem: als m'n voet nog een 10cm verwijderd is, reageert het ding. Dat valt uiteraard softwarematig te wijzigen.

[Bericht gewijzigd door pros op vrijdag 15 oktober 2010 14:06:52 (12%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ah juist, je hoeft er dus eigenlijk niet eens op te gaan staan voor hij reageert? Of is de afstelling wel zodanig dat hij juist dan pas reageert?

If you want to succeed, double your failure rate.
Schimanski

Golden Member

Op 14 oktober 2010 23:34:22 schreef electro_freakz:
Voorproefje van buizenversterker V2.0
[afbeelding]

De plaats van de voedingstrafo lijkt mij niet erg gelukkig. Strooiveld zal zeer waarschijnlijk brom opleveren.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ik zit hier altijd maar te kwijlen op al de mooie projectjes die hier de revue passeren :-)

Sinds kort ben ikzelf ook weer wat meer actief bezig met electronica.
Aangezien mijn modelspoorbaan volop in opbouw is, heb ik de kans gegrepen, om voor het "digitale gebeuren" hieromtrend, zelf wat decoders enzo te bouwen.

Als eerste, een 8-voudige relais decoder.
Normaliter heeft een decoder één adres met 4 uitgangen, maar dat vond ik zonde van de overgebleven pinnen op de microcontroller, dus heb ik maar een versie gemaakt dat 2 adressen heeft, en zodoende 8 uitgangen. Het ding kan zowel Marklin Motorola protocol alsook het DCC protocol aan. (kwestie van configuratie bit te verzetten tijdens compileren, ik heb dus 2 hex-files)
Vroeger freesde ik mijn printen, maar aangezien ik er nogal vrij veel nodig heb (moet een 100-tal seinpalen aansturen, dus moet van die 8-voudige relais decoder, er minstens 12 bouwen)
Adres kan eenvoudig ingesteld worden met een drukknopje (adres dat daarna door centrale verzonden wordt, wordt aangenomen als nieuw adres)
Ook is er de mogelijkheid om de 8 relais aan te sturen met een externe stroombron tussen 5 & 12V (gelijkstroom), zodoende om "kostbare" digitale spanning uit te sparen. (via een jumper kan eventueel wel digitale spanning gebruikt worden om de relais aan te sturen)

Ik heb op m'n printen zoveel mogelijk "groundplane" laten zitten, om zodoende meer printen te kunnen etsen met dezelfde hoeveelheid ets-product :-)
Ook heb ik zoveel mogelijk hoeken van 90° proberen vermijden.
Beide prints zijn single-sided, zonder draadbruggen ... (vind ikzelf een hele prestatie, lol)

Bovenkant:
http://www.digitalplayground.be/images/modelrailroading/electronics/01.jpg

Onderkant:
http://www.digitalplayground.be/images/modelrailroading/electronics/02.jpg

Mijn wissels (ook een 100-tal), ga ik aansturen met servo's.
Ook hiervoor heb ik een klein printje ontworpen.
Alles in instelbaar: adres, uitslaghoek, snelheid enz ... en dit per servo, via programmeerbare CV-waardes (zelfde manier als die gebruikt wordt om locomotief parameters te programmeren)
(uit 1 eurocard van 10x16 cm, krijg ik exact 7 van onderstaande printjes)
Er kunnen 4 servo's aangesloten worden op één decoder, en worden verder
op dezelfde manier aangestuurd als een gewone decoder. (1 adres = 4 uitgangen)

Bovenkant:
http://www.digitalplayground.be/images/modelrailroading/electronics/03.jpg

Onderkant:
http://www.digitalplayground.be/images/modelrailroading/electronics/04.jpg

Printen zijn getekend met eagle, en manueel geroute.

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Op 15 oktober 2010 13:24:04 schreef pros:
uitleg

Thnx voor de uitleg :) Maar waar zit dat spoeltje? Niet op je print zo te zien?

Jawel, hoor. Het heeft zich vermomd als een weerstandje. Zoiets, dus.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

De weerstanden in het schema zitten SMD aan de andere kant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 oktober 2010 12:55:22 schreef testman:
welke school heeft er nog crt monitoren ? (gaan zeker moeilijker de rugzak in) maar het is wel een leuke oplossing zo .

Aah vandaar dat het halve 'je mooiste gratis aanwinst' topic uit jou posts bestaat...

Heel misschien dat er nog een uitlezing opkomt van de spanning/stroom maar dat staat nog niet vast.
Aangezien het nogal risicovol is, alles gaat mechanisch goed moeten vast zitten aangezien het niet in een vaste opstelling staat, en vooral geen ontwerp fouten want anders gaan de laptopjes niet meer binnen mogen vrees ik ;(.

Momenteel zou ik het aprecieren indien er iemand commentaar gaf op men USB-logger (voorheen USB-scoop)

nou nee ,toen ik op school zat werd er alleen 72pin simm geheugen gejat ( wat er op de stort lag was nieuwer als de schoolpc's ) . maar ik doel meer op het feit dat de pckasten erlangs nieuwer zijn als de monitor op de foto . ( met een tft kun je je laptop mooi voor de monitor zetten )

waar rook was, werkt nu iets niet meer

wat er op de stort lag was nieuwer als de schoo lpc's

Das een vaste regel die niet snel doorbroken zal worden.

maar ik doel meer op het feit dat de pckasten erlangs nieuwer zijn als de monitor op de foto .

Ik heb liever een nieuwe PC dan een cool-ogend TFT/LCDtje...

met een tft kun je je laptop mooi voor de monitor zetten )

Afhankelijk van het lokaal vind je platte schermen en een degelijke pc, grote schermen en een degelijke PC, of grote schermen en een PC die minstens 6jaar geleden al lang afgeschreven was...
Ruimte voor je laptop nog kwijt te raken heb je in vrijwel elk lokaal :)
Het jammere is dat we in het praktijk lokaal van elektronica van die ouwe rommel hebben staan, waar we veronderstelt worden multisim te laten op draaien... (de overige lokalen zijn meestal wel dik in orde)

Dit topic is gesloten