Show your projects! Part 20

Dit topic is gesloten

Ik heb weer een nieuwe stereocoder ontwikkeld. Deze coder kun je op een zender aansluiten zodat je in stereo uit kunt zenden. Hij is uitgerust met HF clippers en elliptische 15kHz filters. Omdat er redelijk veel vraag naar is heb ik de PCB`s bij een PCB boer laten maken.

Zie hier het resultaat:

http://i56.tinypic.com/ieoy38.jpg

http://i54.tinypic.com/2nu6gqx.jpg

En zo ziet het spectrum eruit. Hier kun je zien dat de filters goed hun best doen:

http://i54.tinypic.com/sd22oo.jpg

1

@ stavros:

Mooi!
En de onderkant van de print? We willen altijd de onderkant zien! ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Heel netjes. Leuk om nog eens een mooi oldschool through-hole ontwerp te zien. Publiceer je je schema ook? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Ik heb er geen schema van. Mijn ideen worden meteen vertaald naar een PCB. Ik teken het schema dus als een PCB. Ik kan er wel een schema van maken maar dan heb je er nog weinig aan. Er zit een AtTiny2313 in die van software moet worden voorzien.

Btw, het is een oversampled coder. 38kHz subarrier is 16x oversampled, 19kHz piloottoon is 32x oversampled.

1

Echoflex: ziet er heel mooi uit zeg, enne tja ik maak ook wel printjes uit mijn hoofd en zie het schema in gedachte voor me.
Alleen is dit wel erg knap vanwege de complexiteit, dat red ik niet.
Chapeau hoor!

Even een vraag: Wat bedoel je met Elliptische filters?
Graag een eenvoudige uitleg want het gaat om een uitdrukking die ik niet ken en leer graag!

Je sample frequenties liggen vrij hoog, levert dit geen problemen op door schakeltijdsvertraging versus het originele stereosignaal?
Ik bedoel dus het fazegedrag van de 38 en 19 kHz tov het originele stereosignaal.

Bij voorbaat dank,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

2 Jaar terug had ik een micro-PCtje gekocht (PCM-9370). Het printje is kleiner dan een 5.25 HDD en heeft een Transmeta Crusoe TM5600-500 processor onboard. Er bleken een aantal onderdeeltjes defect te zijn, zo ook een doorgefikt chippie bij de video-uitgang. Verder waren er een aantal connectoren kapot. Reparatie is een meerjarenprojectje geworden. Enfin, kapotte onderdelen losgesoldeeerd en vervangen. Vrijdag ontving ik het sluitstuk : een geschakelde voeding (5V @ 3.5A). Dus alles vastknopen als 1 geheel. Kwam ik erachter dat ik geen kabel had voor de 2.5 inch HDD :+

Gelukkig had ik zelf nog wat 50-aderige flatkabel liggen. Een stukkie afgestript tot 44 aders en toen onder Eagle een verloopprintje gebouwd. Na etsen het kabeltje tussen moederbord en HDD geplaatst en het werkt. Binnenkort zal ik Windows op het systeempje installeren en op zoek gaan naar een kleine, passende behuizing, al zal een broodtrommel ook voldoen.

Hieronder foto's :
Compleet systeem (PC-board / voeding / 2.5 inch HDD)
http://www.uploadarchief.net/files/download/pctje.jpg

De selfmade 44-pins flatcable met connectoren.
http://www.uploadarchief.net/files/download/hdd-44-kabeltje.jpg

[EDIT]
Oorspronkelijk stond hier een andere berichtgeving, maar dit leek me een interessanter mini-project om te melden.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 23 oktober 2010 22:45:08 schreef McDuff:

Even een vraag: Wat bedoel je met Elliptische filters?
Graag een eenvoudige uitleg want het gaat om een uitdrukking die ik niet ken en leer graag!

Een elliptisch filter is een LC filter die een zeer steile demping heeft. Hierdoor kun je met weinig componenten een zeer steil filter maken die bij een stereocoder gewenst is. Als je de zelfde demping wilt behalen met andere type filters dan heb je veel meer componenten nodig. Het nadeel van elliptische filters is dat deze niet fase lineair zijn en een behoorlijke slingering hebben vooral aan het einde van de passband. Deze slingering zie je in grote mate terug in de stopband. Bij mijn ontwerp is deze in de passband recht binnen 1dB.

Op 23 oktober 2010 22:45:08 schreef McDuff:
Je sample frequenties liggen vrij hoog, levert dit geen problemen op door schakeltijdsvertraging versus het originele stereosignaal?
Ik bedoel dus het fazegedrag van de 38 en 19 kHz tov het originele stereosignaal.

Wat deze coder doet is in kleine stapjes schakelen tussen links en rechts. Bij ouderwetse coders die keihard schakelen tussen links en rechts onstaan er erg veel harmonischen gecentreert rond 76kHz (copie van dsb signaal op 38kHz.) Om deze eruit te filteren heb je een zeer goed filter nodig die de passband (20Hz...53kHz) onaangetast laat. Deze filters zijn analoog niet goed te krijgen. Het is een keuze tussen slechtere kanaalscheiding en betere demping rond 76kHz of optimale kanaalscheiding en slechte demping rond 76kHz.

Als we nu in kleine stapjes tussen links en rechts schakelen verplaatsen we de harmonischen naar een hogere frequentie. Bij deze coder vinden we de harmonischen terug bij 608kHz. ver van de passband waardoor het MPX filter zodaning berekend kan worden dat het de passband niet meer aantast.

Het schakelen gebeurd met "gewogen" weerstanden. Door het schakelen tussen deze weerstanden ontstaat er een trapeze vormige sinus. Uteraard met vervorming. Deze vervorming is afhankelijk van het aantal stapjes wat er gemaakt wordt en de afwijking van de weerstanden. Dit zou moeten zijn: 1R,2R,4R,8R,16R,32R, etc,etc.

1

Ik begrijp dat het geen belangrijke eis is, maar hoe presteerd zoiets nu qua audio-THD+N als je er een goede decorder achter hangt ?

Geen idee wat de THD+N is met een goede stereo decoder. THD+n van deze coder met preemphsis en clipper uitgeschakeld is <0.3%. Vind ik op zich niet slecht vergeleken met andere coders die ik wel eens op mijn meetbank heb gehad. Met de clipper ingeschakeld en preemphasis uitgeschakeld meet ik van 25Hz...14kHz een THD+n <0.3%, wanneer het level boven 3dB komt wordt de THD+n dramatisch(logisch door de clipper). Zonder clipper gaat het bij 15kHz ook de mist in.

1

Echoflex Bedankt voor je duidelijke uitleg, ik snap het volkomen.
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

@ tidak ada

Op 23 oktober 2010 11:52:48 schreef Tidak Ada:
@ stavros:

Mooi!
En de onderkant van de print? We willen altijd de onderkant zien! ;)

op de onderkant ben ik niet zo fier , daar het om gaatjesprint gaat.
en is niet zo steeds gemakkelijk en zit je wat langer aan.

http://img204.imageshack.us/img204/9356/sizedspma0457.jpg

maar het werkt en dat is het belangrijkste.

Beginnende Hobbyist "ELKE DAG LEER IK IETS BIJ , MAAR KAN HET NIET ALTIJD ONTHOUDEN" Niemand is te oud om iets bij te leren !!
Sine

Moderator

Dat is in ieder geval al volgens de regels van de kunst.

Er mag wat nog wat minder tin op plaatsen ... maar dit valt al onder netjes :)

Ik begrijp alleen die lus niet, die ongeveer midden op de print zit (meest rechtse lus)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Te veel tin zit er niet op, alleen mag het iets beter verdeeld. Nu kunnen de draadjes nog allerlei kanten op, zet ze altijd vast waar je de hoek om gaat. En altijd boven de pads blijven, niet tussen twee rijen in. Dat werkt makkelijk en zo voorkom je foutjes.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Om wat te kunnen experimenteren met ethernet (met AVR en mBed) moest ik op een of andere manier een RJ45 in m'n breadboard krijgen. Spijtig genoeg heb ik niet de mogelijkheden om te etsen, dus heb ik het op gaatjesprint gebouwd:

http://www.imgdumper.nl/uploads3/4cc4503186957/4cc4503186572-100_5837.thumb.jpg

http://www.imgdumper.nl/uploads3/4cc4506a495d0/4cc4506a48e05-100_5838.thumb.jpg

@ sine , bedankt dat het al een beetje valt onder " netjes" .

@ tidak ada , die lus ( ik denk dat het de die is dat jij bedoelt) die komt van pin 1 die rechtstreeks aan de massa ligt. die andere 2,6 en 7 liggen ook aan de massa maar niet rechtstreeks dus , dacht dat het dan zo moest , maar verbeteringen , aanpassingen wil ik altijd doen zodat ik beter , logischer kan begrijpen ,redeneren en me eigen verbeteren zodat ik eventueel in verere stadium me kan toespitsen met het uitwerken op pcb.

@ benadski , ja idd om de hoekjes ook vastzetten.

War vinden jullie beter gaatjes print of van die prints met die vierkante koperen vakjes. de kleine koperen ringetjes komen vlug los !

Beginnende Hobbyist "ELKE DAG LEER IK IETS BIJ , MAAR KAN HET NIET ALTIJD ONTHOUDEN" Niemand is te oud om iets bij te leren !!

Ik gebruikt ook eerst met rondjes, deze vallen nog wel mee vind ik.
Nu heb ik een groene vaan velleman daar komen ze ook snel bij los.
Meestal komt dit omdat ik het padje te lang verwarm, meestal als ik iets wil aanpassen of tin weg wil hebben.
Als dat bij jou ook zo is koop dan desoldeerlind of een desooldeerpomp.

oa eleshop heeft ze

[Bericht gewijzigd door leime op zondag 24 oktober 2010 18:25:16 (31%)

Sine

Moderator

Print met rondjes is veel handiger om op deze manier te bouwen, tussen de vierkante eilandjes blijft veel makkelijker tin hangen.

De zomer is weer voorbij, de beestjes zoeken een veilige plaats om te overwinteren. Voor fotoopa tijd om de uitrustings eens grondig te vernieuwen.
Je weet wel fotoopa is altijd bezig om vliegende insecten te fotograferen. Verleden jaar was dit uitsluitend in 3D maar het grote publiek is niet klaar om dit te visualizeren, ook de 3D display markt is nog te veel in volle ontwikkeling. Zo heb ik besloten om 2011 weer een jaartje in 2D te werken in afwachting van betere en vooral goedkopere 3D displays.
Tijdens het voorbij jaar zijn heel wat problemen ontstaan die dit jaar echt moeten opgelost worden. Zo heb ik besloten eerst heel wat testen uit te voeren om deze problemen eerst op te lossen. Hieronder zie je een testopstelling bestaande uit een DE1 board als centrale controller.

http://farm2.static.flickr.com/1197/5105238108_df306bfd0d_z.jpg

Daar bovenop de Intronix logic analyser mechanisch opgesteld zodat hij weinig hindert tijdens de metingen. Een oude driver board zorgt voor verschillende buffers nodig om de DE1 signalen te interfacen.
De meeste problemen verleden jaar waren tijdens het werken in volle zonlicht omgeving. Ik gebruik een optisch meetsysteem als detectie. Het princiepschema ontstaan na een topic op CO zie je hier:

http://farm5.static.flickr.com/4153/5059169117_22344ea0fb_z.jpg

De detecor kwam vroegtijdig in saturatie door de hoge hoeveelheid IR die in het zonlicht aanwezig is. Ik gebruikte een filter die alles beneden de 720 nm onderdrukte maar dat was onvoldoende. De gebruikte IR lasers werkten op 850 nm. Om dit op te lossen heb ik nieuwe, iets krachtiger IR lasers gekocht die op 980 nm werken.

http://farm5.static.flickr.com/4050/5075046803_1dc3f2fc3d_z.jpg

En het geteste schema staat hier:

http://farm2.static.flickr.com/1337/5107132353_09d24768d3_z.jpg

De gaatjesprint bestukt zie je hier:

http://farm2.static.flickr.com/1123/5099163591_f571052c65_z.jpg

Nog even een volledig overzicht hoe de detector samengesteld is:

http://farm2.static.flickr.com/1205/5110666918_57b3fcaca6_z.jpg

en je ziet waarmee ik weer mijn wintermaanden kan doorbrengen. Dit project is nog niet af want straks komt een gloednieuwe ultra fast externe Uniblitz shutter binnen die slechts een shutterlag bezit van 3.5 msec. Dit moet mij toelaten insecten die je nauwelijks met het blote oog ziet vliegen nog in volle vlucht op te nemen. Tot hier mijn jaarlijks project in volle ontwikkeling. Alles moet ten laatste begin maart 2011 klaar zijn. Ik hoop dat de foto's zichtbaar zijn/blijven want Flickr maakt het wat moeilijker tegenwoordig. Anders kun je ze direct op mijn Flickr homepage terugvinden.

Ik heb ook iets met "lasers" gebouwd dit weekend :-)
Alleen, ik koop goedkope laserpointers in China (ietsje meer dan een euro per stuk), en sloop daar het lasergedeelte uit ...
(inclusief nog een stukje print met weerstand en diode op, zodat ik die laserdiode gewoon met 5V kan aansturen)

Een laser-gebaseerd lichtsluisje (voor een trapsturing") is het resultaat:

Bovenkant:
Rechts bovenaan naast de condensator, zit een BPW34. Daar naast zit de laserdiode door de print door. Het spiegeltje (1cm x 1 cm), komt aan de "andere kant". Zodra de lichtstraal onderbroken wordt, zit op de linker pin van de 3-voudige screw-connector, 5V. (op de rechter pinnen zet ik GND & +12V in)
De uitgang komt aan een microcontroller, vandaar die 5V uitgang dus)
Deze lichtsluis is succesvol getest tot 14 meter. (onze tuin is niet langer,
en het is behoorlijk lastig om het spiegeltje "uit te lijnen" over grotere afstanden denk ik.

Bovenkant:
http://www.digitalplayground.be/images/electronics/laser_lichtsluis_1.jpg

Onderkant:
http://www.digitalplayground.be/images/electronics/laser_lichtsluis_2.jpg

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

vind ik een mooi knap projectje waar ik interesse voor toon!
14m is best wel ver. lichtsluisje hier op Co is maar enkele mm (cm)
zou gewoon ne grote spiegel hangen , lijkt me makkelijker om uit te lijnen ;-)

Dus de laser (straal) pointer is constant zichtbaar!

Beginnende Hobbyist "ELKE DAG LEER IK IETS BIJ , MAAR KAN HET NIET ALTIJD ONTHOUDEN" Niemand is te oud om iets bij te leren !!

zo'n lasterstraal zie je niet hoor :-)
't enige dat je ziet, is een rooie stip op het spiegeltje ...
Als je het nauwkeurig zou kunnen uitlijnen, kan je wel 50 meter en meer overbruggen :-)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Daar heb je nou reflectors voor, die reflecteren het licht precies dezelfde kant weer op, ookal zit ie scheef! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

wat kan je met dit eventueel aansturen ?

Beginnende Hobbyist "ELKE DAG LEER IK IETS BIJ , MAAR KAN HET NIET ALTIJD ONTHOUDEN" Niemand is te oud om iets bij te leren !!

Dit topic is gesloten