De zomer is weer voorbij, de beestjes zoeken een veilige plaats om te overwinteren. Voor fotoopa tijd om de uitrustings eens grondig te vernieuwen.
Je weet wel fotoopa is altijd bezig om vliegende insecten te fotograferen. Verleden jaar was dit uitsluitend in 3D maar het grote publiek is niet klaar om dit te visualizeren, ook de 3D display markt is nog te veel in volle ontwikkeling. Zo heb ik besloten om 2011 weer een jaartje in 2D te werken in afwachting van betere en vooral goedkopere 3D displays.
Tijdens het voorbij jaar zijn heel wat problemen ontstaan die dit jaar echt moeten opgelost worden. Zo heb ik besloten eerst heel wat testen uit te voeren om deze problemen eerst op te lossen. Hieronder zie je een testopstelling bestaande uit een DE1 board als centrale controller.
Daar bovenop de Intronix logic analyser mechanisch opgesteld zodat hij weinig hindert tijdens de metingen. Een oude driver board zorgt voor verschillende buffers nodig om de DE1 signalen te interfacen.
De meeste problemen verleden jaar waren tijdens het werken in volle zonlicht omgeving. Ik gebruik een optisch meetsysteem als detectie. Het princiepschema ontstaan na een topic op CO zie je hier:
De detecor kwam vroegtijdig in saturatie door de hoge hoeveelheid IR die in het zonlicht aanwezig is. Ik gebruikte een filter die alles beneden de 720 nm onderdrukte maar dat was onvoldoende. De gebruikte IR lasers werkten op 850 nm. Om dit op te lossen heb ik nieuwe, iets krachtiger IR lasers gekocht die op 980 nm werken.
En het geteste schema staat hier:
De gaatjesprint bestukt zie je hier:
Nog even een volledig overzicht hoe de detector samengesteld is:
en je ziet waarmee ik weer mijn wintermaanden kan doorbrengen. Dit project is nog niet af want straks komt een gloednieuwe ultra fast externe Uniblitz shutter binnen die slechts een shutterlag bezit van 3.5 msec. Dit moet mij toelaten insecten die je nauwelijks met het blote oog ziet vliegen nog in volle vlucht op te nemen. Tot hier mijn jaarlijks project in volle ontwikkeling. Alles moet ten laatste begin maart 2011 klaar zijn. Ik hoop dat de foto's zichtbaar zijn/blijven want Flickr maakt het wat moeilijker tegenwoordig. Anders kun je ze direct op mijn Flickr homepage terugvinden.