beste forumers,
De bosch kiv3232 van mijn grootmoeder koelt niet meer goed. het is een koelkast/diepvries combi met 1 compressor. Deze werd niet kouder dan 10°c.
nu heb ik de koelkast uit de muur gehaald, de thermostaat doorverbonden en de koelkast getest. Na +- 5 uur is deze 4°c.
Een nieuwe thermostaat zou dit probleem moeten oplossen maar, ik hoorde de koelkast ook draaien toen de thermostaat er nog in zat. Als ik de thermostaat doormeet is er gewoon verbinding tussen de pennen dus zou hij moeten werken of geschakeld blijven maar dan zou de koelkast te koud moeten worden en niet te warm. of kan een thermostaat gewoon op de verkeerde temperatuur schakelen? Ik dacht dat zoiets werkte of kapot was en niets daar tussen.
De deurrubbers zijn nog goed.
Zou een nieuwe thermostaat dit probleem oplossen of is er nog iets anders wat tot deze vreemde storing kan leiden?
met vriendelijke groet
Hans
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
5 Uur om aan +5°C te geraken? (ik veronderstel dat je hier de luchttemperatuur binnen de koelkast gemeten hebt)
Is véél te lang.
Thermostaat is waarschijnlijk nog OK.
Gaslek of compressor heeft niet genoeg compressie meer.
Dan is het einde oefening voor de koelkast (ik veronderstel dat deze niet meer onder waarborg is).
Ik heb gemeten met een thermometer in een glas water in het midden van de koelkast. De koelkast is inderdaad al lang niet meer onder garantie. de temperatuur voordat ik de thermostaat doorverbond was 22°c, ze was een tijdje uit geweest.
met vriendelijke groet
Hans
Hoi Hans,
5 uurtjes is wel OK, van 22 gr naar 4gr. Eerst word de vriezer gekoeld, daarna gaat de koelkast aanrijpen achterin. zo lopen de leidingen nou eenmaal met een ddeurs met een compressor.Meet ook ff het vriesruim, als deze rond de -30 is met doorverbonden thermostaat, werkt koelsysteem ok. lijkt me een lamme thermostaat
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een analoge thermostaat is sowiso erg instabiel , heb het van de zomer bijgehouden bij m'n eigen bosch en bauknecht en die zaten soms onder 0 en soms waren ze net 9 graden . de hysterisis om in te schakelen is erg veranderlijk bij veel koelkasten , zeker in de zomer als ze veel draaien .
Als een koelsysteem goed is, moet als er maar genoeg warmte in de kast zit deze warmte afgegegeven worden aan de condensor, (rooster achterop de koelkast) deze moet behoorlijk warm worden. Is alleen de compressor(pot) warm dan is hij koeltechnisch niet goed meer, hetzij compressie hetzij koelmiddel. (Compressor moet dan natuurlijk constant draaien voor deze test)
enkel de compressor is warm, de condensor is lauw, eigenlijk bijna koud. ik denk dat een nieuwe koelkast de beste oplossing is.
Bedankt voor de reacties
Met vriendelijke groet
Hans
de vriezer is nu -30, juist gemeten.
ik ga deze thermostaat bouwen. Hopelijk werkt de koelkast dan weer goed.
Bedankt voor alle reacties.
met vriendelijke groet
Hans
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
let wel dat de vriezer bepalend is voor de temperatuur , de koelkast is sneller koud als de vriezer en de vriezer geeft onder de -18 al sneller bedorven eten .
Zoals je zegt is IDD de thermostaat echt defect. Als de vriezer -30 is, rooster lauw of koud, dan is koelsysteem in orde Dat is het karakteristiek van het gas, maximum er uit bereikt. Wat was de KKast temp op dat moment??? als het goed is rond de 0 a -2. Gister nog een thermostaatje vervangen van een ignis kast, zelfde euvel. alles werd steeds warmer. Nu net gemeten,OK
koelkast was op dat moment +- 4°c.
ik ga dit weekend een nieuwe thermostaat bouwen
met vriendelijke groet
Hans