De Duiters hebben dat efficienter en duidelijk geregeld dan in Nederland: als de auto voorzien is van HID lampen ("xenon") dan MOET de auto aan alledrie de eisen voldoen en moet bovendien de koplamp eveneens de typering DC, DR of DCR hebben, dit alles onafhankelijk van het bouwjaar van de auto. Niet fijn voor achterafinbouwers maar wel een stuk duidelijker en vaak ook fijner voor de medeweggebruikers. Halogeen reflectorkoplampen presteren vaak ronduit beroerd als het op strooilicht aankomt (Golf 4 en 5, BMW E46, Renault Twingo, Opel Astra om maar een paar types te noemen).
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Hey, niet zo klagen over de E46 he! 
Nee, ik snap wat je bedoelt, als iemand Xenon in z'n E46 zet moet hij ook gewoon de projector-units pakken zoals het hoort.
Niks mis mee met de E46, hoor 
Maar je weet hoe dat gaat: (OEM) projectorkoplampen zijn te duur en dan moeten er HID lampen op H7 voetjes o.i.d. in de bestaande halogeenkoplamp. Ik zou zeggen: doe het goed of helemaal niet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik reed laats binnendoor naar culemborg in mijn 101. Erg donkere bochtige weg. Komt er een auto aan met van dat felle blauwe licht wat door het beroerde wegdek erg op en neer ging. Zag er bij het passeren uit als zo 'n fast en furious geval. Verlaagd, donker glas, twee mannen met petjes op. Ik denk dat het verlagen de reden was waardoor de vering ook niet veel deed en de koplamp zelfs mij in mijn 101 verblindde.
Mijn hoofd zit daar op ongeveer 2 meter hoogte dus zeg niet dat je niet verblind omdat je laag bent als je ook zo'n verlaagde stuiterbak hebt. Ik dacht dat hij groot licht aan had dus ik flits een keer. Geen reactie. Nog een keer en weer niks. Geen probleem dan zet ik ook gewoon ook mijn verstralers aan (dat zijn 6 dikke hella's extra met het groot licht erbij) toen flitste hij met zijn groot licht en dat had een heel andere kleur. Dat was dus blijkbaar ook zo'n ombouw set. Daar had hij in ieder geval weinig aan hier want ik had minder last van zijn groot licht dan van dat blauwe licht dus hield ik de mijne ook maar aan
Daarom kon ik ook zien wat voor auto het was, hij reedt nog maar iets van 25 toen hij me passeerde.
Ik had ook zo'n APK abonement bij de RDW. Maar op een geheven moment kon dat niet meer. Ik kreeg een brief dat het tegenwoordig gratis op internet stond en ze stopte met de abo's. Dat abo was erg makkelijk, heeft heel vaak onterechte afkeur van mijn oldtimers voorkomen. Vaak sputterde ze tegen dat ik het niet wist maar mijn antwoord was heel simpel, vraag maar een herkeur door de rdw aan. Een keer deden ze dat ook. Daar heeft hij wel spijt van gehad. Alle 5 de punten onterecht en ik was dubbel blij. De rdw man keurde hem namelijk als nog af op een kapotte bladveerbus welke de garage niet gezien had, wat echt bijna niet te zien was maar ik ook niet gezien had.
Daar rij ik niet graag mee rond dus die heb ik gelijk maar vervangen. Er is maar weinig in de apk wat aan de grillen van de keurmeester is overgelaten. Roest schade is zo'n punt wat moeilijk ligt en "schade". Aan je gordel maar de rest is vrij duidelijk en zwart wit omschreven. Alleen moet je dan goed kunnen lezen.
Veel gehoorde kreet; als het er op zit moet het werken. Nee, als het geen keurings eis is weet de apk meester niet of het werkt, hij hoeft het namelijk niet te keuren ( dat was ook wat de rdw man zei)
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 10 oktober 2010 10:28:28 schreef fred101:
Geen probleem dan zet ik ook gewoon ook mijn verstralers aan (dat zijn 6 dikke hella's extra met het groot licht erbij)
Haha, ik zie het helemaal voor me.
Jij bent zeker ook degene die ze inhuren bij nachtelijke wegwerkzaamheden; daar weten ze vaak ook zo'n bak licht bij te toveren