Hey,

Gisteren gaf m'n versterker in de auto de geest. Hij stond niet eens luid.
Vandaag opengedraaid en de oorzaak kwam tevoorschijn. Enkele MOSFETs zijn volledig getoast.

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2612.jpg

Het gaat om de IRFZ44A

Nu is mijn vraag hoe dat is kunnen gebeuren. Kan ik ze zomaar vervangen? Of moet ik nog andere componenten controleren op hun werking?

Nog enkele foto's voor de volledigheid:

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2611.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2613.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2614.jpg

zo te zien zijn dat niet de eindtrappen maar de omvormer die van 12v 50v maakt . meet maar eerst of er geen sluiting in de versterker zit , dus impedantie van de uitgangen en de + en - van de voeding naar de eindtrappen . het kan ook zijn dat een grote elco stuk is gegaan , maar een luidspreker die ineens van 4ohm naar 2 ohm is gegaan kan ook een oorzaak zijn van dit defect ( kabels naar speakers toe ook )

Op 3 oktober 2010 18:23:36 schreef testman:..een luidspreker die ineens van 4ohm naar 2 ohm is gegaan..

Een kortsluiting kan ik nog inkomen, maar een spontane halvering van de luidspreker impedantie lijkt me sterk.

Hoe zie je dat precies voor je?

heb ook een setje speakers gehad waarvan 1 speaker minder geluid gaf . dat kwam door de woofer die 2ohm was geworden en verbrand , maar dat is toeval en kan net zo goed sluiting zijn of aanlopen door de verbrandde spoel .

de impedantie van een speaker is nooit gelijk als die wordt gegeven ion de datasheet. Deze varieert bij bepaalde frequenties, en hangt ook samen met de speakerkast. Maar dat zal vast het probleem niet zijn.

Een SMPS kan op veel manieren kapot gaan. In de auto heb je wel een hele rare boordspanning. Als één van de accupolen even los komt of je hebt een hele slechte accu dan kan de spanning wel klimmen naar spanningen boven de 100V.

Kwestie van kijken of de eindtrappen geen sluiting vormen. Als dat niet zo is, vervangen en weer proberen.

Meestal ruik en hoor je een verbrande luidspreker wel.

Ik weet niet hoe de TS het e.a. aangesloten heeft in zijn auto.
Niet toevallig een 4 Ohm subwoofer in brug aangesloten op deze versterker?

Het kan goed zijn dat er een eindtrap in sluiting ligt waardoor de halve voeding uitgefikt is.

Ik gebruikte hem als 3-kanaals. Waarvan ik op een gebrugd kanaal m'n subwoofer (van 4ohm) had.
datasheet van de sub: http://www.usspeaker.com/beyma%20power10-1.htm

De versterker viel uit en liet nog 3 kleine plofjes horen door de luidsprekers.

Hoe meet ik die eindtrappen na met een multimeter?

oef 4 ohm op een gebrugde versterker? elke versterker gaat een 2ohm impedantie zien en daar kan de versterker instabiel van worden.

Maar in feite zouden beveiligingen van de versterker de gevolgen daarvan moeten kunnen onderscheppen.

Maar je kunt de eindtrappen doormeten door gewoon te kijken of er een weerstand is op de voeding van de SMPS. (dus aan het secundaire gedeelte) mocht die nou 0 ohm zijn dan zit er iets anders goed fout.

en een andere simpele meting is kijken of er een sluiting is tussen de uitgang van de speaker en de voeding van de versterkers.

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op (13%)]

Meestal klapt de voeding eruit als er iets aan de hand is met de 12v kant, dus accu, of bekabeling. Check eerst even de zekering (overgangsweerstand, zeker bij glaszekeringen) en massa-aansluiitng.
En vervang alle fets, ook al is er misschien nog eentje goed.

Testen met een 5A zekering, maar liever met een voeding waarbij je een stroombegrenzing kan instellen op 5A.
Ruststroom van de gehele versterker ligt meestal op 1-2A.
En 4 ohm gebrugd kan prima met een car audioversterker....;-)
Rob.

Alle eindtorren even doormeten met een simpel multimetertje met diodetest functie (5 euro bij de Gamma).
Kortgesloten transistoren pik je er dan zo tussenuit, meter mag niet piepen gaan of getallen laten zien onder de 500.
Alle mosfet in de voeding gewoon vervangen, en controleren of je hier ook nog een paar defecte dioden of zenerdioden (aan de gate's van de mosfets voornamelijk)kan vinden.

Ik zou eerder eens kijken of je sluiting meet over de eindtransistoren.
Je kan ze meten terwijl ze op de print zitten, een sluiting is immers toch laag-ohmiger dan de rest van de schakeling.
Maar het meest betrouwbare is om ze er even uit te solderen en dan te meten

Als je gaat meten bij de voeding kunnen er zoveel andere componenten tussen zitten die schijnbaar een 'kortsluiting' geven.
Dit zou ik voor later bewaren.

De oplossing die 12V Hifi aandraagt zou ik niet zonder meer uitvoeren.
Er is een grote kans dat de nieuwe fets er weer uitklappen.
Overigens is het niet zo dat iedere versterker 2 Ohm per kanaal aankan.

Eerst maar eens meten of je vreemde dingen (kortsluiting en overige brandsporen op de print) alvorens vervangen en onder spanning brengen!

De beyma vr450 is 2 ohm stabiel per kanaal, dus een 4 ohm sub kan je er zonder probleem gebrugd op aansluiten.
Rob.

Testen met een 5A zekering, maar liever met een voeding waarbij je een stroombegrenzing kan instellen op 5A.
Ruststroom van de gehele versterker ligt meestal op 1-2A.
En 4 ohm gebrugd kan prima met een car audioversterker....;-)
Rob.

2A ruststroom? Das meer dan 25 watt! Waaruit kan jij opmaken hoe groot het vermogen is en hoe efficient de SMPS en versterkers zijn?

Ik heb mijnes gemeten en die zit nét boven de 100mA. en dat is een 2x100 watt apparaat (200 échte watts)

En kun je eens technisch onderbouwen waarom alle autoversterkers gebrugd 4 ohm luidsprekers kunnen aansturen?

Er zijn niet heel veel (laagvermogen) versterkers die op 2 ohm kunnen draaien. En vaak mag je ook bij bruggen uitsluitend 8 ohm aansluiten.

je post beargumenteerd helemaal niks. Je zegt alleen dat er toevallig 1 versterker op de wereld is die 2ohm stabiel is.

Ik heb alle eindtransistoren uitgemeten en er is er geen enkel in kortsluiting.
Moet ik nu een stuurtransistor van de mosfets nameten ofzo? Ze zijn aan de source nogal sterk verbrand, wil dit iets zeggen?

Op de webpagina van de versterker staat

Bridged at 4 ohm 200 W x 2Ch

Dit wil toch zeggen dat ik 4Ω gebrugd mag aansluiten. Of niet?

Op 4 oktober 2010 18:15:27 schreef VWG3JB:
[...]

2A ruststroom? Das meer dan 25 watt! Waaruit kan jij opmaken hoe groot het vermogen is en hoe efficient de SMPS en versterkers zijn?

Ik heb mijnes gemeten en die zit nét boven de 100mA. en dat is een 2x100 watt apparaat (200 échte watts)

En kun je eens technisch onderbouwen waarom alle autoversterkers gebrugd 4 ohm luidsprekers kunnen aansturen?

Er zijn niet heel veel (laagvermogen) versterkers die op 2 ohm kunnen draaien. En vaak mag je ook bij bruggen uitsluitend 8 ohm aansluiten.

je post beargumenteerd helemaal niks. Je zegt alleen dat er toevallig 1 versterker op de wereld is die 2ohm stabiel is.

Je moet wel mijn antwoord even goed lezen denk ik.
Ik repareer wekelijks van dit soort gebakjes dus denk ik wel waarover ik praat. Car audio versterkers kunnen tegenwoordig vrijwel allemaal 2 ohm per kanaal aan belasting hebben, de echte lowbudget meuk merken daargelaten.
Rob.

-Het uitgangsvermogen is niet zo relevant.

-En 12V@100mA is 1.2W, daar kan je geen versterker die op 2 keer 50 a 60V draait zijn ruststroom mee geven. Je 100mA is een standby stroom, niet te verwarren met ruststroom.

[...]
... 2A ruststroom? Das meer dan 25 watt! ...

Een versterker neemt bij een ruststroom van 50mA (niet echt veel!) al 2.5 Watt op bij 50 volt. Er zitten 4 van deze versterkers in, da's al zo 10 Watt. Met 100mA ruststroom kan het dus zo richting die 20 Watt gaan in rust!

FullPower

Op 4 oktober 2010 19:49:26 schreef Henry S.:
[...]
-Het uitgangsvermogen is niet zo relevant.

-En 12V@100mA is 1.2W, daar kan je geen versterker die op 2 keer 50 a 60V draait zijn ruststroom mee geven. Je 100mA is een standby stroom, niet te verwarren met ruststroom.

klopt dat klinkt wat verdacht. Toch meet ik dat. Dan zijn er 2 optie's: of mijn meter is brak, of mijn versterker is effiecient, in rust stroom dan. Ik denk toch dat laatste. Hij staat hier op mijn bureau en blijft ijskoud, 20W moet je op zijn minst voelen. En anders, 100mA standby is ook best enorm.

Voorderest klopt het wel wat jullie zeggen ik keek gewoon met mijn neus.

over impedanties en versterkers: dit is voor het eerst dat ik een autoversterker heb gezien waarvan de specs zeggen dat ze tot 1ohm stabiel is. Kon dat in de PA wereld maar, dan hebben we maar 1 versterker nodig die 16 speakers kan driven.

Ik heb wat auto versterkers aan de labvoeding gehad en die nemen in rust makkelijk 1 ampere. Zelfs een auto radio met CD in functie neemt 1 ampere weg. Lage spanning dus hogere stroom om het vermogen te verkrijgen.

Mijn Philips DAP auto versterker neemt 1,2 ampere zonder belasting, maar dat is niets in verhouding van de 30-35 ampere in vol gebruik.

Een 4 kanaals versterker met 5-8 mA ruststroom door de eindtrapen, en dat bij 35 VDC symm spanning na omhoog transformeren.

budget versterkers hebben geen rustroom en blijven koud, mijn Philips DAP 600 word licht warm door de ruststroom door de eindtrap.

Helemaal niet raar, zo werkt een step-up transformatie nou eenmaal.

De stoom in rust dus zodat hij uit is is enkele mA, in rust bedoel ik dus in werking zoder uitsturing.

Op 4 oktober 2010 20:47:07 schreef VWG3JB:
klopt dat klinkt wat verdacht. Toch meet ik dat. Dan zijn er 2 optie's: of mijn meter is brak, of mijn versterker is effiecient, in rust stroom dan.
Ik denk toch dat laatste. Hij staat hier op mijn bureau en blijft ijskoud, 20W moet je op zijn minst voelen. En anders, 100mA standby is ook best enorm.

100mA is zeker erg veel voor standby, of je meter wel of niet goed is kan je zelf controleren ;) Maar 20W omgezet in warmte moet je zeker merken.

OT: Gisteren een andere versterker met ongeveer dezelfde eigenschappen aangesloten en even getest.
Vandaag viel ie na 10min opeens in veiligheid.
Ligt het dus aan de luidsprekers of sub ipv de versterker?

Misschien maakt je bedrading zo nu en dan kortsluiting.

De versterker hangt ook zonder belasting in veiligheid.
Heb ik maar even de uitgangen nagemeten en er was er ene in sluiting. Aan de kant dat de subwoofer hing.
Is er nu een eindtrap stuk?

De bedrading maakt nergens sluiting denk ik. Het moet aan de sub liggen.
Ik heb hem nagemeten en hij geeft 3Ω aan. Geen betrouwbare meting maar misschien een indicatie?

Nu zit ik hier met 2 versterkers die stuk zijn..

Je moet wel zeker weten dat je geen kortsluiting in de bekabeling hebt zitten, anders blijft je aan het repareren.
Checks de sub ook goed, conus naar beneden drukken (loopt ie aan?) en dan nog eens meten, aansluitlitze OK?
Rob.

3 ohm gelijkstroomweerstand lijkt me redelijk normaal voor een 4 ohm speaker, maar inderdaad controleren of de conus soepel loopt en of de bedrading goed is.