Beste,
Het gaat om de knipperlichten van een Vespa. Ik heb in de knipperlichten losse witte LED's ingebouwd. Die gaan aan zodra de Vespa in zijn in zijn contact staat (dus dat er stroom op staat via de sleutel).
Maar zodra ik de knipperlichten aandoe, blijven de LED's branden, logisch want ze staan LOS van de oranje knipperlichten.
Zie filmpje wat ik nu heb: http://www.youtube.com/watch?v=GdnWS2OCjOI&feature=related
Ik wil eigenlijk zodra mijn knipperlichten aangaan (oranje) dat de witte LED's automatisch uitschakelen.
Dit resultaat wil ik hebben: http://www.youtube.com/watch?v=TfCLnkDLQ_M&NR=1
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Alvast bedankt.
Hallo,
Voor jou probleem zou ik een relais pakken met een verbreek en maak contact. Het maak contact gebruik je voor je knipperlicht en je verbreek voor je witte lampen. Dus een relais wat verbreekt/maakt als je de knipperlichten aanzet.
hieronder eventueel een link met relais, het is een wisselcontact relais wat je nodig hebt. daar zit nl een Maak en Verbreek contact op
http://www.hobby-en-modelbouw.nl/nl/dept_456.html
Groeten
[Bericht gewijzigd door Mike-y op (28%)]
Bedankt voor je reactie! Waar ik dan aan zit te twijfelen, gaan de witte LEDS dan niet aan als de knipperlichten aan zijn? Dus het moment dat de oranje lampjes uit gaan (tijdens het knipperen), dat de witte leds gaan branden.
ORANJE-WIT-ORANJE-WIT
Alvast bedankt!
Nee dat kan in theorie niet omdat jij je witte lampjes op het verbreek contact zetten en zodra jij je knipperlichten aanzetten verbreekt hij het contact waarmee hij het voor je knipperlichten maakt. of je zult een relais moeten ontdekken die het ook anders kan maar in theorie denk ik dat dit het makkelijkste is er bestaat natuurlijk wel de kans dat ze allebei gaan doen maar je kan ook je plus leiding van je witte lampjes met nog een relais verbreken wanneer jij je knipperlichten inschakeld dus op je stuur.
Groeten
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
,.,...,.,.
Zo, die kun je naar hartelust invoegen in bovenstaande post
Op 5 oktober 2010 16:42:10 schreef BryanB:
Dus het moment dat de oranje lampjes uit gaan (tijdens het knipperen), dat de witte leds gaan branden.
Ja, het beschreven relais zal moeten schakelen op het contact aan je schakelaar. Maar je kunt het ook aftappen van de knipperlichten zelf, dan moet je er een kleine vertraging inbouwen om te voorkomen wat jij beschrijft. Dan kan met een condensator. Volgens mij hebben ze dat op je tweede filmpje ook zo gedaan.
Wat ik mij zit af te vragen, er moeten toch wel van die relais zijn met een vertraging? Dus als de oranje knipperlichten uit gaan, dat na 2 seconden de witte leds gaan branden. Zoals op het filmpje. Want ik zou het niet weten hoe ik een vertraging kan maken.
Jochem
Een grote elco (natte vinger: 3300 µF) over je relaiscontacten (de spoel) neerzetten. Met daarvoor in de leiding een diode, zodat die knipperlichten niet terug gevoed worden. Met dat relais verbreek je dan dus je witte leds. Eventueel gebruik je een meer geavanceerde schakeling, zoals deze.
Voor een LED hoef je overigens niet persé een relais te gebruiken, het is ook prima met een paar torren te regelen.
Hoi,,
Waarschijnlijk komt er vanaf de schakelaar al een draad die knippert , dan knippert een normaal relais gewoon mee.
Dan krijg je inderdaad oranje. wit oranje wit enz..
Ook ik zou dan een simpele afval vertraging inbouwen , met een transistor, 1 diode en een condensator.
1)Het relais laten schakelen door de transistor.
2) Op de basis van de transistor word via een diode de draad van de schakelaar aan gesloten .
3) Op de basis de condensator naar de min/massa .
Dit zorgt ervoor dat als er even geen (knipperlicht pauze) spanning is voor de transistor toch het relais aangetrokken blijft voor enkele seconden.
Als de knipperlichten worden uitgeschakeld valt na een paar seconden het relais af en de witte led's gaan aan.
Het relais , dus de spoel krijgt de spanning van de aanvoerdraad van de witte led's.
De maak en verbreek contacten zo bedraden zoals Jochem dat al eerder voorstelde.
Dit is ongeveer het zelfde idee dat Jochem ook al voorstelde.
Bert.
Jochem
Het zou inderdaad kunnen dat je het met alleen een condensator niet haalt, hoewel ik toch goede hoop heb. Gezien de weinige ervaring van TS had ik eerst eens een enkele condensator voorgesteld.
Een extra tor kan altijd nog, en dan kun je misschien net zo goed meteen dat relais weglaten zoals ik al zei.