Hallo,
Ik moet voor een klein projectje een lipo4 accu(3,3V, 1100maH) opladen dmv fietsdynamo's. Deze dynamo's zitten bevestigd op de voorste remklauwen van de fiets waardoor er alleen opgeladen wordt als er geremd wordt. Ik moet dus 2 wisselstromen bij elkaar optellen. Aangezien deze waarschijnlijk uit fase lopen wil ik ze eerst gelijkrichten.
Is het dan voldoende om deze 2 wisselstromen naar 2 dc-stromen om te zetten en deze op te tellen? Of moet er nog meer gebeuren? En wat is de makkkelijkste manier om een lipo4 accu op te laden als je maar af en toe een klein stroompje krijgt van het remmen?
Alvast bedankt.
De lipo is 3.7 volt.
Je kunt de 2 dynamos apart gelijkrichten, afvlakken met condensator (belangrijk) en dan in serie zetten voor dubbele uitgangs spanning. Maar of het allemaal ideaal werkt..
Een zo'n dynamo geeft toch al 6 volt? Je kunt ze dan eventueel ook apart gelijkrichten en parallel op een afvlak condensator zetten. 6 volt lijkt me prima om (met een regelaar) een 3.7 volt lipo op te laden (max 4.2 volt)
Voor het laden van een lipo heb je zowiezo een laad regelaar nodig. Gewoon spanning op de cell zetten is onverantwoord (brandgevaar, zie youtube)
Volgens mij wil de TS de stromen parallel zetten.
Inderdaad eerst allebei gelijkrichten met een brug, en dan samen op een bufferelco.
Je moet bij fietsdynamo's wel op de spanning letten. Die is nominaal 6V, maar dat krijg je alleen maar als je ook nominaal belast. De meeste dynamo's hebben een nominale stroom van 0,5A.
Trek je minder of geen stroom, dan is de spanning veel hoger. Kan na afvlakking wel 40V worden.
Wat ik niet snap is waarom de dynamo's alleen maar werken als je remt. Zo schiet het laden niet op.
[Bericht gewijzigd door KlaasZ op (11%)]
Op 5 oktober 2010 13:31:07 schreef knifter:
De lipo is 3.7 volt.
LiPo batterijen zijn 3.7V, maar LiFePo4 batterijen zijn 3.3V.
Ik ben daar zelf ook eens ingestonken, stapel beschermingsprintjes gehaald voor LiPo, komen mijn LiFePo4 batterijen binnen, damn! verkeerde spanning.
Op 5 oktober 2010 13:50:21 schreef KlaasZ:
Wat ik niet snap is waarom de dynamo's alleen maar werken als je remt. Zo schiet het laden niet op.
ik denk dat het een soort regeneratief remmen moet voorstellen.
maar na gelijkrichting kun je ze inderdaad parallel zetten (incluis bufferelco)
maar houdt inderdaad rekening met de onbelaste spanning van dynamo's. als je lader dat niet kan hebben is het snel uit met het spel
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Klein bijkomend probleem is natuurlijk wel dat normale fietsdynamo's een kant van de wikkeling intern aan de montagebeugel geknoopt hebben, dus apart gelijkrichten lijkt me geen optie. Je zou kunnen proberen ze geisoleerd aan de fiets te monteren, of de dynamo's te modificeren om die verbinding te verwijderen en apart naar buiten te brengen, als je ze open kunt maken zonder ze onbruikbaar te maken.
Is een naafdynamo niet handiger? Die dingen hebben veel kleinere verliezen, zodat je de extra weerstand niet of nauwelijks kunt merken als je geen stroom afneemt.
dat verschilt per dynamo.
de 'oude' dynamo's hebben dat inderdaad vaak. maar nu zie je dat steeds minder. vooral door het toepassen van steeds meer kunststoffen etc.
de dynamo op mijn fiets heeft ook gewoon een plus en een min draad
Op 5 oktober 2010 13:57:34 schreef mbbneon:
[...]
LiPo batterijen zijn 3.7V, maar LiFePo4 batterijen zijn 3.3V.
Excuus TS. Dit was mij onbekend! 3.3 it is dus..
Op 5 oktober 2010 14:12:30 schreef timberleek:
de dynamo op mijn fiets heeft ook gewoon een plus en een min draad
Ja, maar let op. De mindraad (massa) is intern ook aan de bevestigingsbeugel verbonden
Op 5 oktober 2010 14:11:07 schreef SparkyGSX:
Is een naafdynamo niet handiger?
Geeft in ieder geval minder mechanische weerstand. Maar ook hier is één poot elektrisch aan het gestel verbonden. En nog lastiger los te krijgen dan bij een banddynamo.
Ik had hier inderdaad niet aan gedacht bij mijn eerste antwoord. Je moet dus minstens één van de dynamo's elektrisch isoleren.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De reden dat de TS ze in serie wil zetten, is waarschijnlijk dat de spanning te snel terugloopt; ze moeten immers tijdens het remmen juist hun werk doen. Daar kan je echter beter een boost-converter a la joulethief tegen gebruiken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@KlaasZ: dat het ding aan het frame zit, lijkt me bij een naafdynamo niet echt een probleem. Ik zou in ieder geval niet weten waar je die tweede naafdynamo zou moeten laten, waarbij het een probleem zou worden.
Als je alleen energie wilt onttrekken bij het remmen, kun je dan een remschakelaar gebruiken, en het verder elektronisch regelen. Aangezien je sowieso een laadregelaar nodig hebt, kun je daar ook de spanningsconversie (buck of boost) doen.
Op 5 oktober 2010 17:00:02 schreef SparkyGSX:
Ik zou in ieder geval niet weten waar je die tweede naafdynamo zou moeten laten, waarbij het een probleem zou worden.
Ik ook niet. Bij mijn weten bestaan er (nog) geen naafdynamo's voor achterwielen.
Bedankt voor alle reacties
om even een paar dingen weg te strepen. Het kan geen naafdynamo zijn en naar de bevestiging hoeft nog even niet gekeken te worden. Ook is efficiëntie niet aan de orde.
Het gelijkrichten lukt me wel. Hoe moet het erna met die bufferelco? waar zorgt die precies voor?
als je alleen een gelijkrichter toepast is het nog geen gelijkspanning. dan krijg je namelijk dit:
de bufferelco die erna komt buffert de spanningspieken.
kort gezegd: hij slaat de pieken op en gebruikt die dan om de dalen op te vullen.
dan krijg je dit:
en hoe groter de buffer dan is hoe kleiner de daling in de dikke lijn. maar dit is tot op zekere hoogte nuttig. er was een vuistregel voor. ...uF per kW (of in jou geval W), maar ik weet niet meer hoeveel dat was
Op 5 oktober 2010 14:11:07 schreef SparkyGSX:
Klein bijkomend probleem is natuurlijk wel dat normale fietsdynamo's een kant van de wikkeling intern aan de montagebeugel geknoopt hebben, dus apart gelijkrichten lijkt me geen optie.
Enkelfazig gelijkrichten... maar dan heb je een twee keer zo grote elco nodig voor dezelfde gemiddelde spanning.