Beste circuits online mensen

Ik ga met een aantal anderen een elektrische mini-bike ontwerpen.
Echter heb ik bij de accu's nog een vraag waar ik geen informatie over kon vinden.
De motor die we willen gaan gebruiken wordt waarschijnlijk de ETEK-RT. En bij deze motor hebben ze het al snel bij stromen boven de 50A.
De minibike moet een maximumsnelheid hebben van 30 KM/H; dus een beetje vermogen hebben we al snel benodigd.

Echter is de regelaar en de motor nog niet eens zo een groot probleem. Wel de accu's. We willen natuurlijk graag gebruik maken van lithium-ion accu's. Ik heb er een aantal gevonden. Echter vraag me altijd af wat de maximum stroom is die door zo een accu mag stromen.
Ik heb bijvoorbeeld deze accu gevonden.
http://www.all-battery.com/li-ion18650148v10400mAhrechargeablebatteryp…
Is het mogelijk dat ik een aantal van deze packs in serie zet. En heb ik dan genoeg capaciteit? De minibike hoeft maar een kwartier te lopen, echter moeten de accu's niet kapot gaan door overbelasting. (vooral een li-ion niet.)
Als ik deze accu's niet kan gebruiken; welke raden jullie dan aan?

wel mooi projectje eerst al zal je voor deze batterij eerst eens een telefoontje of zo moeten doen , het is een custum pack waarbij ze geen technische specs geven
je weet hoe lang ze et zal uithoude in de bike daar hij 10400mAh s maar wat hij van stroom aankan zal je eens moeten opvragen bij hun.

je zecht in serie plaatsen maar dat verdubbelt de spanning , niet de max A.

parrallel plaatsen zou wel helpen voor de A, MAAR DOE DIT NOOIT. lithiums mag je alleen parrallel plaatsen als deze in het fabriek zijn samengesteld, het kleinste verschil in de batterijen kan als rampen geven.

nog 1 vraag , is het 14-15V en 50A dat je nodig hebt voor 15-20min

Bij die accu staat de max discharge current niet ingevuld.
Maar veel lithium accu's kunnen die hoge stromen niet aan.

Voor mijn elektrische kart project heb ik dat probleem ook.
Ik heb nu een setje Turnigy Lipo's als proef aangeschaft die in de modelbouw gebruikt worden. Ik heb ze gekocht bij Hobbyking.com
Ze zijn verkrijgbaar in 15C tot wel 45C uitvoering.
Bij 15C / 5Ah accu mag je dus volgens de fabrikant een stroom van 15x5 = 75 A trekken.

Hoe die accu's zich op de langere termijn houden is voor mij nog de vraag..

Trouwens met dat Etek motortje op een minibike ga je meer in de richting van de 70 km/h denk ik..

Je moet voor deze zoeken op de losse cellen waaruit het pakket is opgebouwd.

wat ik zo snel kon vinden:
de cellen zijn 3,~ volt en 2600mAH, ze zullen dus wel per 4 in serie geschakeld zijn en dan 4 strengen parallel.
ze zijn gekwalificeerd voor een discharge van 1.5C
dat is 3,9A per streng, 15,6 A in totaal.

In het pakket staan al losse cellen in serie, je zou deze pakketten dus ook in serie kunnen zetten, al weet ik niet of er nog extra beveiligingen etc inzitten die daar moeilijk over doen.

Hoe die accu's zich op de langere termijn houden is voor mij nog de vraag..

Ik heb turnigy 4Ah 25C voor het karretje van mijn dochter, werkt al 1 jaar prima, trek er pieken van 30A uit.

Goedkope tip zijn defect sparta ion batterijen, de cellen daarvan zijn meestal nog wel goed.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (19%)]

@ johohoke
nee: meer 60V met de bijbehorende stroom bij 30 KM/H continu
dus ik schat zo een 30 ampère.
echter moet het ding wel telkens kunnen optrekken en een beetje sneller mag ook wel. En bij het optrekken houdt ik al snel rekening mee met stromen van +/- 70 a 80 ampère.

@ zonnepaneeltje && @ nielske
ik heb op die website gekeken en het ziet er best interessant uit.
ik hoor alleen iets nieuws
15C en 45C... als ik het begrijp in jouw snelle berekening heeft de maximumstroom dus iets te maken met die C waarde laat ik het zo noemen.
dus een accu met 10a/h (bijvoorbeeld) en 45C kan een maximumstroom trekken van 45*10=450 amp?? (wel erg overdreven voorbeeld)

Ik denk dat ik dan idd beter een aantal van die accu packs in serie kan zetten

maar ze zeggen dus dat men bij deze accupack 100AMP max kan trekken??
ik vind dit echt behoorlijk veel namelijk!
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=917…

als dat zo is; dan kan ik dus 9 van deze in serie zetten
zodat ik een spanning heb van 66,6V

Kan dit op de ozo makkelijke ouderwetse loodaccu manier + - + - in serie zetten of gaat de elektronica in de accu vreemd doen?

en
erg bedankt voor de zeer nuttige informatie!

dus een accu met 10a/h (bijvoorbeeld) en 45C kan een maximumstroom trekken van 45*10=450 amp?? (wel erg overdreven voorbeeld

exact.

Ja daar kun volgens de specificaties inderdaad 100A uit trekken, maar dan is ie wel in 3 minuten leeg.

Op 7 oktober 2010 10:58:59 schreef Dubbeld7:

@ zonnepaneeltje && @ nielske
ik heb op die website gekeken en het ziet er best interessant uit.
ik hoor alleen iets nieuws
15C en 45C... als ik het begrijp in jouw snelle berekening heeft de maximumstroom dus iets te maken met die C waarde laat ik het zo noemen.
dus een accu met 10a/h (bijvoorbeeld) en 45C kan een maximumstroom trekken van 45*10=450 amp?? (wel erg overdreven voorbeeld)

Klopt.

Kan dit op de ozo makkelijke ouderwetse loodaccu manier + - + - in serie zetten of gaat de elektronica in de accu vreemd doen?

Ja.
Die Turnigy stekkers kun je zo in elkaar steken, plus in min.

Als je de ruimte heb kun je beter packs met meer cellen nemen, dat scheelt dradenbende.

Dit soort batterijen kan nominaal 200A

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=144…

Als je dan pieken van 70-80A trekt blijf je lekker ruim binnen de specs. (je merkt het niet als er gedurende 0.1S even 4x meer getrokken wordt, en dan zit je alsnog boven de 250A burst spec!).

Om aan 60V te komen heb je rond de 14 of 15 serie-cellen nodig. Dan kom je op 5+5+4, terwijl ik naar de 4S gelinkt heb. Maar 3x4 moet ook kunnen. Dan nog zo'n setje parallel, en je hebt weer 10A. Wel ben je 300 euro lichter....

Als ik 20km/u kan fietsen met rond de 70W, zou het dan niet zo zijn dat je met zo'n 250W redelijk 30km/u moet kunnen fietsen?

(volgens mij moet zo'n ding dan trouwens als brommer gekeurd worden).

Als je de ruimte heb kun je beter packs met meer cellen nemen, dat scheelt dradenbende.

Zorg wel voor een passende oplader, en koop geen IMAX B8, die overlaad de cellen nl...

http://www.modelbouwforum.nl/forums/accu-laad-techniek/117185-imax-b8-…

Hierdoor kan ik mijn 6 Cell / 22.2v LiPo's nog steeds niet goed opladen. 6 cel of meer LiPo laders zijn niet zo courant helaas.

@zonnepaneeltje
Ja
Ik zal nog eens goed zoeken op die website

@rew
deze wordt echt een minibike
dus hij wordt niet gekeurd
dat zal ook namelijk nooit van zijn leven lukken haha!

kan men deze accu-packs parallel aan elkaar zetten dan?
ik dacht dat dit conflicteert omdat de cellen allemaal een iets andere spanning hebben...

@roland van leusden
idd; we zullen wel een goede lader moeten kopen
Maar ik zat zelf te denken aan een 6 cels 22,2V accu pack
die ik op de website ben tegengekomen.

kan ik die met deze dan wel laden?
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=659…
of kan ik dit beter doen met een andere lader?

[Bericht gewijzigd door Dubbeld7 op (81%)]

Parallell zou naar mijn idee inderdaad moeten kunnen (zelfde idee als met loodaccu's), maar gebruik dan wel exact dezelfde nieuwe packs, zodat er geen te grote verschillen insluipen.

Indien de cellen allemaal een iets andere spanning zouden hebben, hebben ze ook allemaal een iets andere laadtoestand (en als dat gebeurt doe je iets fout of is er al flinke slijtage of defect), dus dat vereffent zich veel beter dan bij bijvoorbeeld NiMH.

Zorg hoe dan ook voor beveiliging per cel, maar dat was al bekend neem ik aan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (51%)]

kan ik die met deze dan wel laden?
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idP...dischar…
of kan ik dit beter doen met een andere lader?

Staat letterlijk dat het een IMAX B6 kloon is, ik zou het niet doen gezien mijn ervaring met de IMAX B8.

Heb nu deze besteld:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=702…

There are several chargers now entering the China market that look similar to the Accucel. These chargers are produced with cheaper FETs and are unfortunately much less accurate and very unsafe. There has been reports of the copied chargers over-charging packs and not balancing correctly.

De Accucel-6 zou dit probleem dus niet hebben, ga het wel testen als ik 'm binnen heb.

De accucel 6 was mijn eerste lader. Die doet het perfect. Ik had de Imax B8 besteld voor wat meer power.....

Ik heb de IMAX B8 nu ingesteld op een LI ION met een max van 4.1V per cel. Nu laad ie m'n accus redelijk snel tot "bijna vol". [edit] Whoa! ik heb bijna 1.5x zo veel betaald voor mijn accucel.... dat zakt hard!

[Bericht gewijzigd door rew op (15%)]

pfff li-ion. iedereen kan dat. Brandstofcellen is wat je nodig hebt !

Brandstofcellen lijkt me idd erg ERG stoer
en dan heb je iets bijzonders wat niemand heeft
ik ben ze nog niet tegengekomen
en als ik ze tegenkom zijn ze ook peperduur

of ik moet ze zelf ontwerpen...
Dat lijkt me dan een mooie uitdaging....
Echter ben ik dan wel erg lang bezig met het ontwerpen

en idd; iedereen kan li-ion: ik dus ook!