Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 5

Dit topic is gesloten

Ik dacht al, je hebt werkplekken voor cursisten ofzo :)

Hartstikke mooie ruimte zo man!

If you want to succeed, double your failure rate.

compleet met oven en koffiepotten om de late uurtjes nog door te komen.... het is bij iemand met een grote garage zo te zien :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Wat een ruimte zeg, heerlijk en zo netjes, en wat een hoop computers, ook relaxed zo'n zithoek erbij. ik mis alleen apparaatjes die je meestal vaak in electronica omgevingen ziet, ik weet dat bij sommige niet nader te noemen personen er misschien wat te veel van staan, maar dit is het andere uiterste

Binnenkort hoop ik ook updates te kunnen laten zien. Morgen komt pietelectro de stroomvoorziening verbeteren, ik heb nu een hele berg stopcontacten liggen. En zondag komen Tidak en Dirk met tafels schuiven en de boel herinrichten. Ik heb alles uitgetekend op de computer, dat werkt wat sneller als ter plekke moeten passen en meten en een aantal dingen horen als set bij elkaar.

Als er nog mensen zijn die zich as zondag vervelen denk ik niet dat ze een extra handje vervelend vinden ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De werkruimte is eigenlijk bedoelt voor 2 dingen.

1-- Computer Assemblage, Reparatie en Modificatie
2-- Electronica assemblage en reparatie

Maar dan niet bedrijfs gericht. Wij verdienen er wel geld mee, maar met dat geld kopen wij weer nieuwe onderdelen, nieuwe en 2e hands computers en computerhardware. Maar voor het grootste gedeelte gaat het geld naar uitjes, zoals een weekje Disneyland Parijs, Of een een weekendje Rommelmarkten bezoeken. Of naar Parar Malams gaan. Dat soort dingen. Eigen zou je kunnen zeggen dat we geld verdienen om er plezier mee te beleven.

De werkruimte is erg relaxt, er hangt altijd een prettig sfeer. De muziek is goed en de componenten vliegen dikwijls om onze oren. Soms is het best een flinke bende daar, maar elke avond ruimen we het weer op en maken we het goed schoon met een goed schoonmaak middel. De vloer wordt gedweild en alles wat op de werkbanken ligt wordt weer netjes opgebrogen, zodat we de volgende dat weer fris aan het werk kunnen.

Op 8 april 2011 17:37:49 schreef fred101:
ik mis alleen apparaatjes die je meestal vaak in electronica omgevingen ziet,

Ja die missen inderdaad nog. Die staan nog niet in deze ruimte. De ossiloscoop staat er wel, een 4 kanaals 100Mhz. Een kleine voeding van 12 volt staat er ook, maar een volwaardige Labvoeding, functie generator en dergelijk ontbreken inderdaad nog.

A Near Sighted Miner In Shaft 39, Lit His Sigar And Blew Up The Mine http://www.htfelectronics.nl/nl

@fred , heb je nog goot gevonden ? en giet goed met de koffie en koekjes , dan komen ze nog eens terug :) ( werkt ook bij cv monteurs en dergelijke ) heb zondag ook geen plannen maar waardenburg is wat ver met de brommert .....

Tidak Ada

Golden Member

Dus dat oventje is niet voor reflow, maar voor pizza en sausijzenbroodjes?
Inderdaad niet veel elektronica te zien; zo aan de spuitbusjes en het gereedschap te zien, meer case-modding.... ;)

Op 8 april 2011 18:01:36 schreef testman: ......maar waardenburg is wat ver met de brommert .....

Inruilen tegen een brommobiel? :D Overigens is het mooi weer hoor :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
free_electron

Silicon Member

Op 8 april 2011 17:01:36 schreef Zirconium:
zoals je kan zien heb ik de 8.75 vierkante meter werkruimte ingeruild, voor een wat grotere werkplaats van 35 vierkante meter.

kijk kijk. die heeft het zelfde idee als ik. Morgen ga ik kasten halen bij Ikea. De werktafels / meettoren / soldeerijzers staan al op hun plaats maar de rest is nog een hoop dozen...

Als de boel klaar is post ik ook wel foto's

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@ free , wat is een standaard groep voor wcd's afgezekerd in de usa ?

@ tidak , heb nu eindelijk een goede brommert die ook nog electrisch start bij -10 en ook echt 275km op 5 liter loopt , maar dat volledig doorelkaar gerammeld zijn na een 25km of meer is nog niet weg . ik heb kennissen wonen niet zo ver van fred af ( -20km ) maar daar kom ik ook vrijwel nooit want 48km is best ver op dat ding .

fred101

Golden Member

Daar weet ik alles van, tijdens mijn studie ben ik 3 jaar lang met de brommer (zundapp GTS50) iedere dag van Berlicum naar Eindhoven gereden en dat was een aardige rit, vooral in de winter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Was ook maar een joke: Voor de prijs van een brommobiel kun je een nette auto, á la Fiat Panda of iets anders uit die belastingvrije categorie kopen en dat is toch weer een stuk duurder dan zo'n brommert.
Zündapp, bestaan die nog?? Was in mijn tijd een soort chique Puch voor snoevers.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
free_electron

Silicon Member

Op 8 april 2011 21:49:20 schreef testman:
@ free , wat is een standaard groep voor wcd's afgezekerd in de usa ?

standaard is 15 ampere voor verlichintg , 20 ampere voor wcd.
als je wcd hebt met 1 pin onder 90 graden is het 25 ampere.

ik heb 2 aparte groepen in de garage ( elk met eigen zekering )
Er komt een bifase binnen ( 208 volt met centertap dus L1 L2 en N)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
maartenbakker

Golden Member

208 volt is toch 3-fasen? Lijkt mij dat je eerder richting 240 volt zal hebben?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Fred, het hangt er nog even om, maar ik ben nog steeds aan het proberen of ik zondag ook wat tijd vrij kan maken. Vanaf hoe laat zijn de andere heren er ongeveer? En hoe lang hebben we circa nodig?

@free: ik weet nu al dat ik die nieuwe ruimte van jou niet wil zien. Ik werd van de oude al jaloers...

@Zirconium: Je hebt net in V&A een paar hele mooie dubbele labvoedingen (2x 0-30V 3A + 1x 5V/2A vast) gemist. Stonden voor de keurige prijs van 100 euro (hetgeen ik vorige week ook voor zo'n zelfde model heb betaald).

Op 8 april 2011 22:30:05 schreef free_electron:
[...]
standaard is 15 ampere voor verlichintg , 20 ampere voor wcd.
als je wcd hebt met 1 pin onder 90 graden is het 25 ampere.

ik heb 2 aparte groepen in de garage ( elk met eigen zekering )
Er komt een bifase binnen ( 208 volt met centertap dus L1 L2 en N)

Hier is het 240 met centertap, die ook naar de zware apparaten geleid wordt. Onze hoofdaansluiting is trouwens 200A. Da's een redelijk uit de kluiten gewassen kabel. Geen idee of dat normaal is maar de airco koelt wel goed :)

Suffering from wiseass oneliner blackout

hmm , dus in de usa kun je maar 2200 watt op 1 groep zetten en hier is dat door de hogere spanning al 3680 watt bij 16amp groepen .

het is dat het niet 1,2,3 gaat maar de usa kan hun net betrouwbaarder krijgen door de huizen naar 240v te zetten , scheelt draaddikte , minder wijktrafo's , en de hoogspanning naar boven upgraden kan ook 1/3 aan vermogen schelen zonder de draad te verdikken . helaas zal de isolatie het niet aankunnen en het in zijn geheel redelijk onhaalbaar zijn .

ik vroeg me dat al langer af , gezien ik ( verre )familie heb in texas en die hebben van die enorme wasmachines waarvan ik dacht dat het opwarmen wel lang zou duren met lichter afgezekerde groepen door de 110v .

fred101

Golden Member

Ach ze hebben in ieder geval AC, had weinig gescheeld of het was DC gebleven >:-) (ik roep maar wat hoor, weet de geschiedenis niet precies)

Jochem, Tidak komt s-nachts aan en slaapt in zijn campertje. Dirk ergens tussen 11 en 12. Voel je niet schuldig als het niet lukt.
Het ontwerp:
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/10/opstellingklein.png

[Bericht gewijzigd door fred101 op 9 april 2011 00:58:47 (15%)

free_electron

Silicon Member

wasmachines werken anders in de VS. Amerikaanse wasmachines hebben en koud EN ene WARM water ingang komende van de boiler.
Mijn wasmachiene verbruikt amper 200 watt.. en piek 1100 als ze stoom maakt.

Arco zekering bij mij is 60 ampere ...
ik heb ook zo een 200 ampere kabel binnenkomen. das een pols dik ding.

wat me wel opvalt is dat de koperdraad hier veel harder is dan die in europa... miljaar zeg, zo een stuk romex is harde draad. ( en nee het is geen copper clad maar soliede koper kern. )

het heeft 1 geweldig voordeel. je hebt slechts 1 warme draad.
Zwart = hot
wit = neutreel ( je centertap )
bloot koper is aarding.
in je elektriciteitskast hangen wit en bloot koper aan elkaar.

het is altijd de zwarte draad die onderbroken wordt ( alle schakelaars zijn enkelpolig hier.

Op 9 april 2011 00:45:39 schreef fred101:
Ach ze hebben in ieder geval AC, had weinig gescheeld of het was DC gebleven >:-) (ik roep maar wat hoor, weet de geschiedenis niet precies)

Jochem, Tidak komt s-nachts aan en slaapt in zijn campertje. Dirk ergens tussen 11 en 12. Voel je niet schuldig als het niet lukt.
Het ontwerp:
[afbeelding]

en je gaat al die apparatuur op 42 centimeter krijgen ? ge gaat serieus moeten persen hoor... ik vrees dat je de lampebakken gaat moeten ombouwen naar 0402 of 0201 componentnjes en 10 of 16 layer printjes... >:)

en je gaat een straf vergrootglas nodig hebben om je 2 centimeter brede 7704 af te lezen...

als je een hamer nodig hebt om je 'glazen ballonnetjes met schroot in' klein te kloppen wil ik er altijd eentje sturen :p

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 9 april 2011 14:35:22 (36%)

He fred, heb je soms aandelen in die apparatuur?

vind je het gek dat niemand meer een functiegenerator etc kan vinden. zo kan ik ook schaarste creeren. ;-)

Mocht je ooit eens stoppen met die hobby heeft heel co in een keer genoeg apparatuur

free , bij jou is de binnenkomende koperkabel toch afkomstig van een mast ipv een grondkabel net als hier ? want die kabel is stugger als koperdraad uit grondkabel . hier is de hoogspanningskabel ook niet van koper maar aluminium met een staaldraad kern , wegens de overspanning zou de draad anders breken onder het eigen gewicht ...

heb van de week een 120mm2 in handen gehad die buig je zo omdat deze uit losse 4mm2 bestaat , maar er is diversiteit aan koperhardheid in kabel . heb hier een netsnoer van een ontwikkelbak die eigenlijk voor 120v is gemaakt , daar is bijna een litze 4mm2 snoer . dat is ook met koelleidingen , zijn ze nieuw dan rollen zo af . maar ruim je een oude installatie op dan knikt het koper overal.

@fred er zit een grote fout in de tekening , de onderste lijn van de vloer hoort door te buigen in het midden :)

fred101

Golden Member

Testman, nee hoor, daar staat op jou advies een stapel tek scopes als stut.

timberleek, als je goed kijkt zie je daar maar twee functiegenerators staan . Meer heb ik er ook niet.
Ik ben nu wel redelijk compleet. Ik "mis" alleen nog een heel veel digit ( ik heb nu een 5,5 benchmeter en dadelijk een fluke 8500 , 6,5 digit , maar dat is ter reparatie dus die gaat helaas weer terug naar zijn baasje, maar ik kan er dan wel mooi even mee spelen. En een meerzender die verder dan 512MHz gaat.

Verder een THD meter en dingen als slotted line, linestretchers, en ander Semi antiek RF netwerkanalys meetspul. Ik zou zo bv nog wel een GR of HP RF complexe- impedantiebrug willen. Zeg maar de voorganger van de VNA.

maar fred , zelfs ik heb nog een 6 digit meter staan . ik had van jou toch meer verwacht... :)

Ik denk dat ik het niet ga redden Fred. Ik hoopte vandaag de schilderwerkzaamheden afgerond te hebben, maar dat gaat niet lukken. Ik kijk even hoe ver we komen, misschien dat ik morgen toch even aan kom waaien (zal dan vanaf 10u-10u30 zijn denk ik).

Mail me dus voor de zekerheid je adres even!

waardenburg is niet heel groot , een goede gok is ook vast te doen :P

mag je overigens nog wel schilderen buiten met directe zon erop ? ( of je bent binnen bezig natuurlijk. )

High met Henk

Special Member

ehh fred: dit topic heette "werkplek, prutshoek, soldeertafel, knustselkamer"

niet: "magazijn voor antieke meetapparatuur en andere voodoo zaken"

en werken kun je er volgens mij ook niet meer met al die klerezooi voor je snufferd...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Zooi of zooi en wie of wie >:)

Dit topic is gesloten