het grote interessante aanbiedingen topic deel3

Dit topic is gesloten

Wie zegt nou dat die Aldi meter het niet voldoet aan z'n specs? Als het tot 1 decimaal achter de komma juist is, dan is het voor 95% van de metingen ok. Niet iedereen is hier meetinstrumentofiel he.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fred101

Golden Member

Precies, de spijker op zijn kop. Ik heb dat in ieder geval niet gezegd ;-)
Dat zal ik ook nooit doen zonder het eerst te testen.

Maar andere mogen wel zonder toelichting zeggen dat hij "goed " is of dat hij "klopt" waarbij ik dus blijkbaar, onder een bepaalde prijs, zelf niet uit meettechnische belangstelling mag vragen waar hij die conclusie op baseert. Raar hoor :-(

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 16 september 2012 20:10:40 schreef flipflop:
Wie zegt nou dat die Aldi meter het niet voldoet aan z'n specs? Als het tot 1 decimaal achter de komma juist is, dan is het voor 95% van de metingen ok. Niet iedereen is hier meetinstrumentofiel he.

Stelling: Digitale meters werken ---meer dan analoge meters -- dogmatisme in de hand.

Speciale pre-order korting op ti.com voor de nieuwe Stellaris launchpad bordjes

Heb er ook 2 besteld, ben benieuwd wat de prijs na de introductie word.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Fred;En Zo is het, je kunt op je sloffen wel aanvoelen dat een goedkope meter geen fluke of aanverwante merken is en zeker geen lab.meter.
De meter zal best wel in nieuwstaat aan de opgegeven spec's voldoen.
Alleen moet je je niet gaan afvragen: hoe groot de spreiding, voor hoe lang en onder welke omstandigheden de spec's nog gehandhaafd blijven.
Maar voor gewoon het huis- tuin- en hobby- knutselbudget zal hij best wel voldoen. Dat ze bij lagere batterijspanning niet correct meer aangeven is logisch. Op de 'batterij leeg' indicator letten ïs altijd een vereiste; denken van: ach het kan nog wel even is voor mij een te groot, vaak op verkeerde zuinigheid gebaseerd, optimisme.
Zorg gewoon dat je een volle reserve batterij bij de hand hebt dat werkt veel zekerder en prettiger.
Voorkom dus de klacht: de batterij is leeg en ik voel me ook niet lekker!
Aldus sprach....
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Goed, even weer een reactie van mijn kant. Omdat de PC-voeding maximaal 8A zou kunnen leveren, keek ik even vreemd op dat de Meterman 37XR (geen goedkope meter) het niet kon meten. Juist daarom twijfel ik waar het probleem nu ligt. Omdat de MOSFET tot 16A kan schakelen, heb ik het "idee" dat er of iets met de Meterman is, of, tsja, dat er echt boven de 10A aan stroom wordt getrokken.

Bij Okaphone kan ik een analoge meter (0..15A) kopen. Of ik kan een 8.99 EUR kostend kastje bij de Aldi halen. Op het eerste gezicht denk ik dan : ik ga voor die van de Aldi, want dan zitten er meteen een paar extra functies bij.
Tijdens het meten mag de meter gerust 10% ernaast zitten, het gaat mij erom dat ik een indruk heb van de hoeveelheid stroom die er loopt.
De vraag is, of de Aldi-meter het inderdaad aan kan. Flash2b geeft een helder antwoord waar ik goed mee uit de voeten kan : max. 10 seconden meten over 15 minuten. Ik hoef inderdaad niet over langere tijd te meten, die 10 seconden zijn voor mij al voldoende.
Ik ga maandag even kijken bij de Aldi. En mocht de Aldi-meter aangeven dat er toch minder dan 10A loopt, weet ik ook er iets met mijn Meterman aan de hand is. Mocht het toch boven de 10A zijn, dan heb ik in ieder geval een leuke digitale Ampere-meter. En voor die 0,04 EUR extra (8.99 EUR - 8,95 EUR), heb ik dan een paar extras om te kunnen meten.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 14 september 2012 11:28:12 schreef Tidak Ada:
ACTION heeft hele mooie niet te diepe stapelboxen

Dit zijn inderdaad handige doosjes voor de wat grotere onderdelen. Bijkomend voordeel voor de eigenaren van een Ikea Besta kast; van het middenmaatje (€ 1.39) passen er precies 12 in de bovenkastjes
http://imageshack.us/a/img607/4310/besta.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Ziet er gebeiteld uit, wieltje !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Oxurane, je voeding is 8A maar ik begrijp dat je er een MOSFET achter hebt die je schakelt.
Als dat schakelen met een bepaalde frequentie gebeurd krijg je een DC blokgolf met een bepaalde dutycycle en frequentie. Dat ga je bijna met geen enkele DC stroommeter meten.
Ik zou een 0.1 shunt weerstand pakken en daar de spanning over meten. En als je inderdaad schakelt ligt het aan de crest factor en het frequentie bereik van je meter of je dat kan meten ( in het AC bereik). Een alternatief is dan om met twee scopeprobes " differentieel" meten over die shunt.

Ik geloof niet dat een 8A voeding er zonder problemen veel meer dan 10A uit gooit. Als de FET 16 A kan hebben wil het niet zeggen dat dat er ook loopt. Zonder koelprofiel moet zo'n ding bij 8A niet gepulsed DC al behoorlijk heet worden. Als er bv een spoel bij betrokekn is kan het best zijn dat er flinke inductie pieken zijn. Als dat het geval is zal je huidige meter misschien piepen, maar niet iedere meter laat horen dat hij het er niet mee eens is. Sommige zijn direct kapot, vooral omdat het >10A bereik meestal niet gezekerd is ( die zekeringen zijn nogal duur) hou in ieder geval de meter niet in je hand voor de veiligheid.

Maar zonder schema is er weinig van te zeggen, je zou er een topic voor kunnen openrn voor je 5 multimeters verder bent en eigenlijk misschien wel in AC had moeten meten of met een scope ( en bv currentprobe)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zou het niet simpeler zijn om een gewone analoge paneelmeter van 30A DC aan te schaffen, kosten minder dan 7 euro inc.btw ex verz.kst.Zijn bij diverse webwinkels verkrijgbaar.
Weet alleen niet of die dingen continue 20Amp kunnen hebben, al is het niet nodig voor jouw toepassing.
10 seconden zeg je, is al genoeg, nou dan heb je al een enorme veiligheidsmarge.
Als er veel onkruid op de DC spanning zit zal een eventuele meetfout ook minder zijn dan bij een digitale multimeter laat staan hoelang je kunt meten voordat het plastic begint te verschrompelen.
Je blindstaren op cijfers achter de komma is zinloos bij dergelijke
metingen. Tenzij je echt precisie metingen moet uitvoeren maar dan kun je de eerder beschreven shunt methode toepassen.
En je uiteindelijk analoog goedkoper uit bent.
Maar ja, da's mijn mening.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Tidak Ada

Golden Member

Nadeel van die weekijzermeters is dat ze een niet-lineaire schaal hebben, zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde.

Wat veel beter is, is de aanschaf van een dikke shunt plus een bijbehorend digitaal paneel metertje. Ik heb ze tot 500 A gezien !
Het metertje wijst dan volle schaal bij 75 mV. De shunt is daarop afgeregeld door vijlen of zagen. Grof werk, maar correct naar mijn ervaring.

Prijs ligt onder de €20,- inclusief verzending uit de Volksrepubliek.

Voorbeeld op eBay : # 150887900820 (50 A $9.99 incl. verzending)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja, dat klopt maar dat is aan de schaalverdeling te zien,ze zijn meestal bedoeld voor wisselstroom.
Paneeldraaispoel meters voor DC hebben een lineaire schaal.
Tja, die prijzen, ze kosten tegenwoordig bijna niets meer.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

De kogel is door de kerk ik ga extra ladekastjes aanschaffen. Weet iemand waar ik nu "prijsbewust" wat kastjes kan aanschaffen? Echte raaco is natuurlijk het beste, maar wat "nep" kan ook best. Als we het kapot krijgen, dan gebruiken we het weer zoveel dat we tzt raaco kunnen veroorloven. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De laatste keer dat ik Raaco's goedkoop zag was de 48-lades versie bij de Formido voor 19,99 euro per stuk. Je zou eens kunnen kijken wat de normale prijs daar is (wellicht kunnen ze hem voor je bestellen mocht hij niet vast in het assortiment zitten).

Oude advertentie

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

@Jochem :
Is Overtoom duurder? Het is per slot van rekening bedrijfsmatig.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 17 september 2012 14:01:16 schreef rew:
De kogel is door de kerk ik ga extra ladekastjes aanschaffen. Weet iemand waar ik nu "prijsbewust" wat kastjes kan aanschaffen? Echte raaco is natuurlijk het beste, maar wat "nep" kan ook best. Als we het kapot krijgen, dan gebruiken we het weer zoveel dat we tzt raaco kunnen veroorloven. :-)

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/813112/Werkplaatsmagazijn-met-60-va…

Op 17 september 2012 15:32:24 schreef Tidak Ada:
@Jochem :
Is Overtoom duurder? Het is per slot van rekening bedrijfsmatig.

Ja, die is duurder (en ook van aankopen bij de Formido kun je bedrijfsmatig natuurlijk gewoon de BTW terughalen).

If you want to succeed, double your failure rate.

Het is conrad geworden. Die 60 vaks dingen zijn wat groot (Ze passen niet in de ikea kasten die we hebben), maar we verzinnen wel wat... Ik heb meteen een stel "assortimentsdoosjes" gekocht, zodat we de hele kleine onderdelen die we veel gebruiken daarin kunnen bewaren. (1k 0805, led groen 0805, mosfet sot23).

Thanks guys!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

vandaag de reclame van de aldi gehad maar in belgie staan die multimeters er niet in.
Zal waarschijnlijk wel komen en als ze er in komen ga ik er zeker direct 2 gaan hallen want heb enkele jaren geleden ook eens eentje gekocht en die doet(voor wat ik er mee moet doen)het nog altijd even goed als de eerste dag.
Voor die prijs zou ik er niet zonder willen zitten.
Danny

Lucky Luke

Golden Member

Ik heb ook zo'n conradkastje in bestelling staan, nu ze voor €25 staan. Als je er 2 nodig hebt kun je ook nog die vanaf-40-euro-bestelwaarde kortingscoupons toepassen. Er is er 1 voor 10% en een voor €5 korting, je kan alleen niet allebei gebruiken. (Meld je aan voor die nieuwsbrief, dan krijg je €5 korting vanaf €40 bestelwaarde. (Je kunt je ook gelijk weer afmelden))

Op 25 maart 2012 11:34:16 schreef Fredjuhh:
En dat is met deze code: 020479-NB

(Ik weet niet of dat de 10% of de €5 is. Maakt ook niet uit als je precies 2 kastjes koopt...)

de bug van de €5 korting meermalen toevoegen zit er nog steeds in, trouwens... Heb niet durven uitproberen of ze ook leveren dan, zal wel niet.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Op 17 september 2012 18:30:26 schreef danny1:
vandaag de reclame van de aldi gehad maar in belgie staan die multimeters er niet in.

De aanbieding is van vorige week, staat niet meer op de site en ook niet in het nieuwste krantje.

Het is trouwens dezelfde Elix AL72D die twee jaar geleden werd aangeboden, en doet met denken aan een Velleman meter (die snel twee keer zo duur is). Voor 'Nietfredden' een koopje.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@Henry S
Ik bekijk iedere week de reclame van de aldi maar verleden week stonden ze er ook niet in hoor.
Let op ik spreek wel van de aldi in belgie he.
Want het is net zoals de action.
Of er staat een weekaanbieding in voor nederland en maar pas enkele weken later in belgie.Of omgekeerd.
Maar ja we zien wel maar als die erin komen dan haal ik er gegarandeerd 2 stuks.
Danny

Henry S.

Moderator

Op 17 september 2012 19:06:08 schreef danny1:
@Henry S
Ik bekijk iedere week de reclame van de aldi maar verleden week stonden ze er ook niet in hoor.
Let op ik spreek wel van de aldi in belgie he.

Ok ik wist niet dat er verschillen waren (al had ik dat kunnen bedenken omdat er zelfs verschillen tussen Aldi Nord en Sud zijn).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

@danny1
Houdt ook Aldi France in de gaten ! Rijssel ligt dacht ik niet ver van je vandaan...

@Vincent hieronder :

Lagere BTW in Duisland !

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 18 september 2012 00:11:24 (22%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Woon zelf dichtbij de Duitse grens. Mij valt het op dat vaak de aanbiedingen eerder zijn in Duitsland en ook iets goedkoper. Scheelt niet veel maar toch.

Dit topic is gesloten