Komt er uit deze versterker wel lekker wat herrie? En wat voor speakers moet ik er dan bij?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]

ik heb gelezen dat er evenveel herrie uit komt als bij die van de kijkshop maar deze verbruikt de helft van de stroom.
en als speakers gewoon 4 ohm en minimaal 15 watt rms nemen

Nee Bart jan,daar heb je ook niets aan.... 40 Ohm
Daar moeten weer speciale speakers bij,wil het gaan klinken.

Je kan natuurlijk ook een zwaardere accu nemen.... maar ja dan moeten er weer wielen onder ;-)

Die andere tip van fred leek me nog niet zo verkeerd,en goedkoop!
Waarschijnlijk speelt ie ook nog de hele dag ;-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]

Jij maar het is natuurlijk veel leuker om zelf te maken!

Ik had ook nog een versterkertje gezien van velleman. Deze. Zou het hier niet mee kunnen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]

Volgens de site van kratradio is hij 4 Ohm. Vermogen zegt niet alles. In theorie wel maar in de audiopraktijk niet. Dat zijn virtuele Watts. Wel grappig in die link is de reactie op de krat radio voor een klant. Die schrijft dat er een goed geluid in zit, commentaar van de bouwer, je zou hem eens moeten horen... ;-)

Velleman is 2 x 12VAC voeding, wordt lastig uit een accu (wel raar AC )

Ik zou ook inderdaad gewoon een autoradio er in duwen en geen versterkers, als ik persee zo' n lomp zwaar ding zou willen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]

MAAR..............
Ben ik nu gek,of begrijp ik het niet???
We hebben het over versterkers met een ic die waarschijnlijk ook in je radio zit.
De tegenwoordige radio's doen zo,n nouwatzou het zijn,tussen de 15 en 25 watt.....
Ik zou zeggen,laat die versterker achterwege,en maak hem met een paar goede speakers,en een leuke radio

Maar nogmaals mijnsinziens...

Verspil je enegrgie niet met nutteloze energie

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]

ik heb dezelfde combinatie
7AH gel acu en mca-200 versterker
en deze haalt bij mij ong 4 a 5 uur op één batterij lading.
wel staat de muziek gewoon en niet luid

ik hoop dat je hier mee iets bent maar met die TA versterkers werken ook uitstekend hoor en zullen minder verbruiken dan een mca 200

Voor zover ik begrijp is er geen autoradio aanwezig, maar is het een versterker + speakers in een krat (en accu) waaraan je een mp3 speler koppelt.

waarom eigenlijk telkens dik gedrukte reacties?

Die ta2024 is inderdaad een betere keuze. Die marquant is ook ca 2x 18w. Er zit geen voeding oid in die de spanning ophoogt. dus er komt niet meer uit. Die ta2024 levert ongeveer hetzelfde (goede verhalen over gehoord) en is veel zuiniger met energie. Dat is ook belangrijk met oog op je accu. En die heeft amper koeling nodig. Dat is weer makkelijker met inbouwen.

Hoe doen ze dat dan. Ook 2x18 W en minder energie ? Die Marquant zal maximaal iets van 3 tot 4 A gebruiken maar waarschijnlijk minder. Dat is 36 tot 48 W bij 100% rendement.
Die ander verbruikt dus blijkbaar iets van 1,5 A. Dat is dus maximaal 2 x 9 W bij 100% rendement.

Ik noemde een autoradio omdat die tegenwoordig vaak de mogelijkheid hebben een mp3 of zelfs usb stick aan te sluiten.

Oh dan heb ik het verkeerd begrepen... dacht dat er een radio bij in zat.
Dikke letters btw,gewoon omdat ik dat mooi vind,en schuin ook trwns.

Maar bart jan,als je hetv toch leuk vind om te bouwen,kijk gewoon hier op de site, bijv. HIER
Dat is een leuke 10 watt versterker,neemt maar 1 Amp.
Bouw er gewoon 2, een voor links en 1 voor rechts.
Boxen er aan en knallen met die hap ;-)

Oeps link doet het niet...

maar hier dus...

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/3/audio/10-watt-versterker.…

en je bent voor een paar euro klaar!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]

minder verliezen in de versterker zorgt voor een hoger rendement natuurlijk.
waar de mca-200 een normaal soort versterker is, is de ta2024 een schakelende versterker. De versterker werkt op basis van pwm. Daardoor hoeft de eindtrap alleen te schakelen en niet half open te gaan enzo. En schakelen is hetgene waar ze het meest efficient in zijn.

kijk maar naar het verschil in koeling. die hele buitenkant van de mca is een koelblok. De ta2024 heeft volgens mij niet eens koeling

Timberleek, kunnen ze dan meer vermogen leveren dan ze opnemen, het rendement kan toch niet meer dan 100% zijn.

Ik heb me vergist, stefferke heeft het over die marquant, die zal dus ook maar iets van 2 x 9W in theorie zijn. Dus iets van 2x5 W in werkelijkheid. Die ander verbruikte minder, dat zal dus iets van een Ampere zijn ?
Dan heb je 12 W opgenomen vermogen, ofwel 2x5 W als hij heel rendabel is. Dan klopt het wel dat ze even veel herrie maken. Maar eigenlijk is het te triest voor woorden.

nee zo bedoel ik het niet.

die marquant zal voor een gelijk uitgangsvermogen meer vermogen opnemen dan die ta2024

Voor Bart-Jan12 en Firma Digitaal nog even de huisregels.

-Posts editten, niet het topic kicken
-Geen onnodige quotes
-En zeker geen posts compleet in bold/italic!

RMS-vermogen: 2 x 10W
Nog minder dan een Marquant brol.

Dus toch maar die van kratradio.nl? Maar dan heb je ook eentje met een weerstandmod. Welke moet ik dan nemen? En welke speakertjes?

die met de weerstandsmod heeft een wat hogere versterkingsfactor geloof ik.

wat je zelf wilt. hij kan evt wat harder, maar verbruikt dan ook meer.

en speakers is niet zo heel kritisch. 4-8 ohm in elk geval.
heb beste zou zijn, speakers met hoog rendement. die produceren relatieve veel geluidsdruk per watt ingevoerd vermogen. Maar die zijn meestal wel een stuk duurder voor zover ik weet

die modded versie hoef je alleen te gebruiken bij speakers groter dan 150mm en bij gebruik van ipod/mp3/telefoon/walkman/discman. bij kleinere speakers volstaat de normale versie.

De afmetingen van je speakers hebben niks met je versterker te maken...

Ik wil een kratradio maken zonder radio. Dus eigenlijk gewoon versterker + speakers + iPod. Is het dan verstandig om die met weerstandmod te nemen of de gewone versie?

Ik heb deze speakers gevonden. Hierop kan ik met mijn ipod toch gewoon de normale verie van de TA2024 nemen?

ik denk dat je hierbij de modded versie nodig hebt. maar ik weet het neit zeker

Ik heb nog even gezocht, en ik heb het volgende gevonden:

Als je een ipod op de standaard versie van de TA2024 aansluit, zal het volume een stuk minder zijn. Als je de versie met weerstandmod neemt, zal de TA2024 meer vermogen produceren. Ik denk dat ik de gewone versie neem, en dan de weerstanden zelf erop soldeer. De weerstanden heb ik hier namelijk thuis al liggen.

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie hulp!

groeten,
Bartjan12

oke laat nog even weten of het gelukt is! met evt. foto