Andere adapter laptop

Hallo,

Ik heb een oude laptop liggen... Deze zou ik graag terug aan de praat krijgen.
Maar er is een probleempje... De originele adapter is kapot.
Ik heb hier nog paar adapters liggen.

Adapter Laptop (kapot): 12V DC 1,5A / 5V DC 2A
Batterij Laptop: 19V 7,9A

Adapter 1: 12V DC 2A / 5V DC 2A
Adapter 2: 12V DC 1,8A / 5V DC 1,5A

Als ik 1 van die adapters aansluit (welke weet ik niet meer), dan hoor ik zo een getik in die adapter. En dat lampje op de adapter gaat ook uit. Wat zou dat kunnen zijn?

Zou ik één van deze adapters kunnen gebruiken? Of kan ik er aanpassen vanbinnen of vanbuiten?

Alvast bedankt..

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Adapter 1 heeft in iedergeval de juiste specs.

Wat voor merk/type laptop is het? Defecte adapters (schakelvoedingen) geven vaak nog wel een spanning af als je meet met een multimeter. Maak eens een foto van de stekker (laptop en adapters) en post die. Dan kunnen we misschien iets meer vertellen. Let op de polatiteit. één keer verkeerd aansluiten en er is meer defect.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Sine

Moderator

Zeker dat die 12V adapter bij de laptop hoort ?

Die spanningen / stromen zijn veel te klein.

Op 12 november 2010 15:20:13 schreef Sjoerd Kreyns:
Adapter 1 heeft in iedergeval de juiste specs.

Wat voor merk/type laptop is het? Defecte adapters (schakelvoedingen) geven vaak nog wel een spanning af als je meet met een multimeter. Maak eens een foto van de stekker (laptop en adapters) en post die. Dan kunnen we misschien iets meer vertellen. Let op de polatiteit. één keer verkeerd aansluiten en er is meer defect.

Adapter maakt niets meer uit van die laptop.. deze heb ik al eens bewerkt op school.. en bij het testen (zonder aansluiten op laptop) heeft hij al een vokje meegemaakt... xD
Dus adapter 1 zou ik misschien wel kunnen gebruiken?

Op 12 november 2010 15:22:32 schreef Sine:
Zeker dat die 12V adapter bij de laptop hoort ?

Die spanningen / stromen zijn veel te klein.

Het is een OUDE laptop xD
Ik heb die eens gekregen van een maat van mij.. Hij heeft die adapter erbij gegeven, dus ik denk wel dat het die adapter is...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 12 november 2010 18:10:41 (20%)

Op de onderkant van een laptop staat doorgaans een sticker met de adapter spanning- en stroom. En meestal is de adapterspanning hoger dan de accuspanning.

Op de achterkant van de laptop staat 19V DC 7,5A...
Het is een oude laptop met z'n adapter waar 2 spanningen uitgaan.. (12V en 5V)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 12 november 2010 18:10:53 (50%)

staat er 7.5A, of staat er 7.5Ah. lijkt onbenulling, maar betekend volkomen iets anders.

Eens voor het zekerste gekeken... Er staat 7,5A.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 12 november 2010 18:11:02 (67%)

bjokal

Golden Member

De adapter zal dus 19V 7,5A moeten zijn. Die andere adapters is meer iets voor externe harddisks.

Ik heb zelf nog een oude medion. Die heeft ook een vierpolige plug voor de voeding, en de voeding is ook 19V 7,5A ;-)

Kijk trouwens uit met de pinbezetting van die adapters, die zijn niet allemaal hetzelfde.

[Bericht gewijzigd door bjokal op vrijdag 12 november 2010 17:15:25 (18%)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Die andere adapters die ik heb komen ook van externe harddisks...
De pinnen zijn hetzelfde verbinding als de originele adapter. Ga er vanavond nog eens naar kijken... Misschien testen met een computervoeding?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 12 november 2010 18:11:12 (50%)

Sine

Moderator

Een computer voeding komt maar tot 12V

De accu spanning zal nooit 19V zijn, dat is eerder de voedingsspanning die de laptop wilt hebben, een hele normale waarde ook daarvoor.

Ga niet zomaar wat lopen prikken in die power plug, het gros van de laptops kan erg slecht tegen verkeerde polariteit.

bjokal

Golden Member

De pinnen zien er hetzelfde uit, maar de spanning die op die pinnen staat is NIET hetzelfde. Dit gaat dus ook NIET werken.

Als je zo'n adapter van een externe harddisk aansluit op die laptop, dan sluit je de 12V en de 5V van die adapter kort.

Bij die 19V adapter worden namelijk 2 draden voor de plus en 2 draden voor de min gebruikt.

PS, gebruik voor het antwoorden de knop "Beantwoorden" onder het laatste bericht, en niet de Quote knop achter het bericht.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Op de adapter van de laptop staat wel 12V en 5V uitgang...
zal eens kijken naar de spanning van de accu zelf, misschien dat die inderdaad anders zal zijn...
Zal eens alles goed bekijken.

Sine

Moderator

Ga er nou maar van uit dat die adapter er NIET bij hoort !

Het vermogen is simpelweg veel te laag, zelfs voor een oude laptop.

Jaaa inderdaad... Heb eens gekeken naar de originele adapters op internet. Zo te zien is het geen originele!
Laptop is trouwens een Acer Aspire 1700.
Zou ik dat niet op een andere manier kunnen laten werken? Z'n nieuwe lader kost 74Euro!! :S
Grt

Voor 24 euro bengen ze een geweldig stukje chinese kwaliteit tot aan je deur:
19V 7.9A 150W AC Adapter for Acer Aspire
http://cgi.ebay.com/19V-7-9A-150W-AC-Adapter-Acer-Aspire-1800-1801-/27…

(Zorg wel dat je een goede brandverzekering hebt.)

Turbokeu

Golden Member

@part: Is niet de goede adapter, de Aspire 1700 heeft een 4-pins voedingsconnector.
De originele voeding is 180W (ter grootte van een dikke baksteen).

De Aspire 1700 (heb hem zelf 4 jaar gehad, staat nu bij mijn zoon) is meer een 'mobile desktop' dan een laptop.
17" 1280x1024 LCD, de processor is een desktop P4 van 2.8 of 3.0GHz (bij mij 3.0GHz), het geheugen is (nu 2GB) standaard DDR (geen SODIM), de harde schijf is een standaard PATA 3.5" HDD/7200RPM (nu 300GB).
Losse Nvidia videokaart, miniPCI Wifi, subwoofer.
Met de Li accu houdt hij het max 45-60 minuten uit.
De Aspire 1700 kostte 1800€ in 2004.

http://www.turbokeu.com/mycomputer/laptop/as1710_3.jpg

Het is nog steeds met voorsprong de snelste laptop die ik ooit gehad heb, veel sneller dan mijn actuele Aspire 9814 (2000€ in 2006), en zelfs sneller dan de meeste actuele laptops.

Aspire 1700 (17" LCD) vs Aspire 9814 (20.4" LCD):
http://www.turbokeu.com/mycomputer/laptop/as9814_1.jpg

Het enige nadeel van de Aspire 1700: Wegens de 3 fans en de zware warmteontwikkeling is het letterlijk en figuurlijk een stofzuiger (ook het geluid!).
Enige defecten tot nu toe: Onlangs VGA fan vervangen, soms slecht kontakt in originele 180W adapter.

@Manolito: Als de laptop voor de rest in orde is zou ik een nieuwe adapter zeker nog wel overwegen.
Vervangende adapter voor 30€: http://cgi.benl.ebay.be/Adapter-Acer-Aspire-1700-1710-ADP-150CB-B-19V-7-9A-4PS-/310263850662?pt=DE_Technik_Computerzubeh%C3%B6r_Notebook_Netzteile&hash=item483d2aa6a6
Vervangende adapter voor 40€: http://cgi.benl.ebay.be/Adapter-Acer-Aspire-1700-1710-ADP-150CB-B-19V-…

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ooow.. Dit is leuk om te weten!
Ik weet niet of hij voor de rest nog goed is,
heb hem gekregen met de (slechte) adapter en hij ging niet aan.
(waarschijnlijk batterij leeg en door die slechte adapter zal hij niet aan gaan)
En is er zo geen manier om hem eerst te testen? (voor ik zo een adapter aanschaf)
Misschien een adapter die meer dan 19V uitgeeft en een stroom kan leveren van een 10A en dan tussen de adapter en laptop een weerstand steken, zodat de spanning 18,5 - 19V wordt?
Alvast bedankt!!

ah is het zo'n laptop , die heb ik 1 gehad van dell ( inspiron 9100 ? )was de eerste xps en had er een ht p4 3,20 ghz inzitten . dat ding had ook een baksteen 180 watt adapter . ik heb het ding aan de gang gehad . bij de dc connector zat een smd ic wat de processorspanning regelde en door de fijne plaatsing bij de dcjack ging dat ic los zitten en was niet te solderen , had ook bga solderingen . heb er uiteindelijk een paar stukjes rubber ondergemaakt waardoor er druk op het ic stond en zo bleef hij werken . zaten ook 3 fans in dus maakte ook wel herrie bij vollast . niet lang erna viel het ding steeds plat als ik een mp3 afspeelde en kreeg een willekeurig blauw scherm in windows . het bleek dat de subwoofer trillingen gaf die ergens een los contact triggerde en dat heb ik nooit gevonden , alles nagesoldeerd met hetelucht maar niks . heb het ding in onderdelen verkocht wat meer opbracht als de aankoop als zijnde defect :)

veel laptops worden uiteindelijk genekt door het vele versjouwen , het mobo tordeert daardoor steeds en icm de rohs soldeertin gaan de grote componenten los zitten mettertijd . het best zou zijn om de kast star te maken dus een dikke bodem eronder zetten , maar het zijn bedrijven en die willen ook verkopen .....

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 13 november 2010 10:49:40 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Turbokeu: Die adapter, geeft die 2x 19V uit of geeft die 2x 9,5V uit? En over welke pinnen?
Zitten de 2 GND links en de 2 + rechts?
Alvast bedankt

Manolito, ALs je denkt met een weerstand de spanning te kunnen verlagen, is er maar 1 acceptabele oplossing voor jou: Koop een passende adapter....

Als je nu "even" 1A, 5V nodig had (5W) dan kunnen we "even" wat bedenken.

Maar 180W is nogal wat, en dat kan je niet makkelijk even "tijdelijk" ergens vandaan toveren. Voor EUR 30,- een adapter kopen is de makkelijkste en meest haalbare oplossing.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Anders heb je kans op meer "vonkjes" ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."