Beste allen,
Iemand die weet of de controlemodule (service nummer 26 8543) (achter het bedieningspaneel) van bovenstaande Siemens wasmachine (WXM1460EU/01 - FD801001131) nog leverbaar is en hoeveel euro's dit ongeveer kost? Kwestie van te weten of het nog de moeite loont om mijn machine (10 jaar) te herstellen. Ik heb een, duidelijk slechte las op de verwarmingsrelais, hersoldeerd (relais contacten zijn intact: ik heb ze getest met externe 12V voeding na ze uitgesoldeerd te hebben). De weerstand krijgt zijn 230V helaas niet meer. De sensor (nieuw !) en weerstand zijn OK. Dus verdenk ik de microprocessor unit zelf die het vertikt om de relais onder spanning te zetten
Graag info !
Bedankt !
Marc
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het gebeurt vaker dat de klap van het spoor rondom het relais wat wegbrand de ic's opstookt door de emd die dat soms voortbrengt . soms heb je geluk en soms niet , loopt de motor wel als de machine aanstaat ?
soms gaat zelfs de aardlek eruit met zo'n knal , omdat de klap naar aarde overslaat .
Hi testman !
Inderdaad, er was een las die uitgevonkt was op de printplaat rond een pootje van de relais. Door het vonken zal er wel ergens een chip gesneuveld zijn. Voor de rest doet de machine het: ze neemt water, draait lekker links-rechts maar ze warmt niet...
Groeten !
Marc
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
meet je relais nog door op de print ? in ohms meet je de spoel nog ? en er zit geen printspoorbreuk bij de pootjes ? ook kan er een klein torretje voor zitten wat genekt is .
je hebt ook de temperatuur op meer
er als 40 graden staan ? en de temperatuursensor meetwaarden komen ook aan op de regelprint ? ( er kan een kabelbreuk zijn )
Alles wat je vermeld is ok. Ik heb zoals eerder vermeld de relais getest. In de print krijgt hij geen 12V spoelspanning aangeboden. Hoeveel volt ik voor de temperatuursensor moet meten weet ik niet, want ik heb geen schema of servicemanual. Ik meet geen kabelonderbreking. Misschien heb jij een schema pdf-je van de module? Of is de service doc zonder inwendig schema van de module?
Groeten !