Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Ja dat kan maar dan heb je een hoop herrie , ofwel geen bediening hé
probeer eerst de fout te vinden met een testlampje op het relais dat de claxon bedient en aangestuurt wordt door eventuele electronica en schakelaar
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik heb hier het schema voor je waar oa het claxon circuit opstaat.
Deze loopt via BSI 2 die zit onder de motorkap waar ook 2 grote 80A zekeringen op zitten, daar zit ook het claxon relais. Je kan met een spannings zoeker kijken of er spanning op het relais komt. Maar zoals je aangeeft dat de claxon het wel doet met contact uit klinkt als een massa probleem.
http://www.uploadarchief.net/files/download/partner_20hdi.zip
Edit: schiet mij net iets te binnen, doet de achterruit verwarming het wel goed?
ik weet niet of mijn achterruit verwarming het doet .
Zal het morgen proberen, maar wat als hij het niet doet?
waar doel je op?
Franssel
Hoi Paul zonder contact doet de claxon het ook niet , denk zelfs nooit
jammer dat het zipbestand niet opend bij mij
defect contactslot denk je mbt de achterruit verwarming , mogelijk
[Bericht gewijzigd door Franssel op (23%)]
Paul Welther
Van de eerste post was ik uitgegaan dat hij het zonder sleutel in contact wel deed. Verkeerd gelezen denk ik. Een slecht contact slot komt ook veel voor inderdaad maar dan doet de achterruit verwarming het niet en/of ook de kachelventilator.
@Franssel Zip doet het bij mij wel maar is een mdi bestand ivm de grote.
Franssel
Ik heb eens een advies gekregen om het contactslot te vervangen omdat de achteruitverwarming of kachel het niet deed van een kennis zijn auto
en zowaar het hielp , weet niet of zijn claxon het deed maar alles werke gewoon dacht ik
Klopt maar een mdi bestand waar open ik die mee ?
autodata 3.18 misschien
Nou mijn claxon doet het als ik de sleutel maar niet omdraai zodat hij contact maakt.Dus sleutel eruit claxon doet het sleutel met contact doet de claxon het niet.
Maar ook de achterruit verwarming doet het en de buitenspiegels verwarming doet het ook.
Dus toch een contaktje achter de airbag??? En niet een storing in het contaktslot?
Franssel
Op 12 januari 2011 09:25:32 schreef rothe:
Nou mijn claxon doet het als ik de sleutel maar niet omdraai zodat hij contact maakt.Dus sleutel eruit claxon doet het sleutel met contact doet de claxon het niet.
Maar ook de achterruit verwarming doet het en de buitenspiegels verwarming doet het ook.
Dus toch een contaktje achter de airbag??? En niet een storing in het contaktslot?
en dan toch een andere claxon kopen terwijl hij weet dat ie het wel doet ??????
toch schema nakijken , of is dat te simpel
claxon bediening werk dan via ontsteking als massa , hetgeen verdwijnt als er spanning op gezet wordt
klinkt beter voor rothe als zwevende massa
Dus mag ik concluderen dat het de massa van de claxon het is?
Dus deze nakijken? Misschien een extra draadje trekken?
De allround garage heeft een paar weekjes geleden een andere claxon gemonteerd en deze is nu aangekoppeld, maar misschien doet de massa hiervan niet.
Dus morgen even controleren . Vandaag geen tijd voor.
Maar kom maar met ideeën.
Ik weet niet of je intussen al een andere oplossing hebt, maar ik heb hier een foto (en beschrijving) van de kabeldoorvoer.
%20(396%20x%20528).jpg)
Je moet dat plastic "plaatje" net onder het raam waar de ruitenwissers doorheen steken losmaken, zijn 2 plastic schroeven. Dan zie je zon ribbelbuis met een kabelboom, met daarboven zon rubber dopje. Hier heb ik toen destijds een vd-draadje doorheengeprikt, met een beetje bewegen zie je hem net boven je zekeringkastje binnenkomen. De kabel kun je dan zo achter de veerpoot langs de motorruimte inleggen.
succes
Goedemorgen of avond als je dit leest ELEKTROSCHOLIER.
Bedankt voor de foto en uitleg.
Morgen ga ik eerst de massa van de claxon controleren en als daar niets mis mee is dan ga ik nieuw draad trekken via jou wijze. Heel aardig dat je mee wilt denken.
Dank je wel en ook dank aan alle andere meedenkers. (denk dat het eigenlijk alleen mannen zijn geweest)
Afz.: Rothe
Paul Welther
De massa van de claxon is het dus niet want hij doet het immers met sleutel eruit. Ik vermoed dat er toch een massa probleem bij de zekering kast onder de motorkap is. Als ik met niet vergis zit die op het binnenscherm in de buurt van die zekering kast.
Paul welther ik zal het aan de garage waar ik de 24e een afspraak heb voorleggen.
Ik heb de afspraak gemaakt voor de massa van de claxon, maar als jij het zegt dan zal ik het doorgeven
Bedankt
elektroscholieer! vanmiddag heb ik daadwerkelijk zoals jij vertelde de draad doorgetrokken. Het ging redelijk eenvoudig. Dankzij jou foto en beschrijving.. Nu de 24e jan, bij de garage afwachten of het aan de massa ligt. Ik heb ook naar de massa gekeken , maar daar bleef het ook bij. Beetje aan gerammelt, maar ik weet het niet.
Als het niet aan de massa ligt dan sluit ik een aparte kabel aan voor de claxon. Hij ligt er nu tenminste.
Nogmaals mijn dank
Op de een of andere manier kan ik mij het niet voorstellen dat het de massa is waar het aan schort.
Contact uit claxon doet het . contakt aan claxon doet het niet.
Rare peugeot
Franssel
Op 14 januari 2011 19:28:25 schreef rothe:
Op de een of andere manier kan ik mij het niet voorstellen dat het de massa is waar het aan schort.
Contact uit claxon doet het . contakt aan claxon doet het niet.Rare peugeot
had ook gezegd massa vd de bediening , niet van je toeter
controleer het relais , massa en voedingssignaal op de spoel met en zonder sleutel (met en zonder contact aan)
Tja dat krijg je als je er niets vanaf weet, dan interpreteer je het soms fout.
Maar nu weet ik het en zal ik het aan de monteur het doorgeven.
Ben benieuwt.
Mijn dank
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de klaxon werkt wel als het contact uitstaat , maar niet als het aanstaat met een lopende motor ? dat klinkt meer als een draad die verkeerd zit aangesloten . als de auto geen sleutels in het contact heeft dan hoeft de klaxon niet te werken maar voor de apk keuring wel als het contact aanstaat . het lijkt wel of er een relais tussenzit wat omschakelt als het contact is omgezet , dus de relais spoel zit over de acc heen van het contact en schakelt uit dan .
heeft er in het verleden geen nadien bijgemaakte aanpassing opgezeten waar een fout inzit ? dat kan vanalles zijn als een open dakaansturing of omvormeraansluiting of een vaste spanning voor een aanhanger met kiepregeling erop ...
Paul Welther
Ik denk dat er in de zekering kast onder motorkap (BSI 2) een probleem zit, komt ook vaker voor.
Daar zit een ST6 prosessor in met wat relais drivers. Of de de massa van BSI 2 is slecht. Overigens zou na 3minuten zonder sleutel in contact het systeem in sleepmode gaan dan zou de claxon niet meer mogen werken.(met de deuren dicht) De stuur schakelaar werkt namelijk via de Canbus.
Die BSI kost rond de 100euro.
Goedemiddag alle goede raadgevers
Alles wat er nu gezegt is print ik uit en zal het aan de monteur laten lezen ( nou ja alles? veel)
Het gaat mij allemaal wel een beetje boven mijn pet. Maar ik heb jullie uitspraken en ben benieuwt. Ik laat het zeker hier weten wat de resultaten zullen zijn. Kunnen jullie zeggen : Zie je wel, dat zei ik toch.........