Ja idd maar kenveldregeling is niet iets wat je zomaar uit je duim zuigt. Daarvoor moet je weten hoe je motor zal reageren op dat LPG gas. (ik denk eerlijk gezegd niet zo goed maar goed ja)
Ik denk dat een opampje met wat potmeters voorlopig wel volstaat om te testen.
Die toerenteller pulsen zou je eventueel met een integrator kunnen bewerken (wel oppassen met resonanties in je regeling)
En idd met een µC kan je ook werken.

Heel mss zal de motor draaien. Diesel is een zelfontbrander dus als je een beetje lpg gas mengt met je inlaatlucht en dan diesel inspuit zal de motor mss lopen maar ik heb er ook mijn twijfels bij :p

ik snap dat ik met een opamp het signiaal kan versterken echter is een signiaal voor een injector een met een bepaalde frequenty die afhankelijk moet zijn van het toerental en de dutycycle moet dan afhankelijk zijn van de gaspedaalstand.

Hoe ik dan dat signiaal kan produceren met een opamp zie ik nog niet helemaal?

Daarom zeg ik > uC. Laat die opamp maar voor wat het is.
Dan kun je de openingstijd van je injectoren varieren hoe je maar wil.

ik weet behoorlijk wat van auto maar zoals jullie merken ben ik niet goed thuis in schakelingen vandaar dat ik jullie vraag om hulp.

even ter achtergrond info:

Je kan ongeveer 10 tot 20% lpg bij spuiten in een diesel, je hebt namelijk in een diesel erg ruim lucht. je hebt dus genoeg zuurstof voor de lpg.

De diesel ontbrandzelf door de druk en temperatuur in de verbandingsruimte, de ontbrande diesel steekt als het ware dan de lpg aan. Je moet idd wel opassen met de hoeveelheid lpg aangezien je kans hebt dat die dan gaat kloppen. Een diesel heeft namelijk erg hoge compressie.

Ik heb al vaker lpg injectie ingeboud, echter heb had ik toen een turbo diesel. En hand ik de diesel liniair met de turbo druk geregeld (wat erg goed ging). echter heb ik nu een diesel zonder turbo en ben ik aan het kijken hoe ik dit kan doseren

ik snap iets niet?waarom zou je bij een goed lopende diesel lpg willen bijspuiten?
leg eens uit?

gr, weetal

er sgiet me net wat te binnen,

heeft iemand een idee hoe een flow verschil meter te maken?

dan zou ik lpg kunnen inspuiten nagelang het flow verschil tussen de diesel toevoer en retour. dat zou denk ik wat makkeler zijn dan een microcontroller

een goedlopende diesel wil je bijspuiten om meer vermogen te generen en wat brandstofbesparing is ook een leuke bijkomstigheid.

een systeem zoals megasquirt doet dit voor je. Maarja je wilt het zelf oplossen.

Zoals je zelf al aan geeft kan hij gaan kloppen als je teveel inspuit. Dit kloppen zou je eigenlijk dus ook moeten meten, dat doen ze vaak met een piezo element. Hoe het bij diesels zit weet ik niet, maar tegenwoordig hebben alle benzine auto's een lambda sonde.(het lijkt mij wel dat diesels ook rijk kunnen lopen) En dit is natuurlijk ook nog een parameter voor een correct lopend blok. Eveneens luchtmassa meting.

dit allemaal tesamen moet je dus meten, verwerken en dan de duty cycle voor je injectoren uitrekenen, of opzoeken in een tabel.

Het kan zijn dat ik het fout heb, maar dat 2D kernveld waar fast4ever het over heeft word gebruikt voor het vervroegen van de ontsteking bij benzine motoren. Die heb je natuurlijk niet.

Maar je geeft zelf al aan dat je wat weet van motoren dus laat ik maar verder niks over zeggen. Als het echt zo is dat je de injectorentijd kunt bepalen door het toerental dan is het natuurlijk ook zonder microcontroller mogelijk.

Volgensmij is de toerenteller van hele oude auto's geen electrisch signaal, maar is gewoon een staalkabel die uit de versnellingsbak komt.(zoals oude golfjes) daar heb je dus niet zoveel aan, mits je daarop heel makkelijk gewoon een potmeter kan installeren.

Als dat zou je kunnen overwegen een hall-sensor te plaatsen ergens naast je vliegwiel om het toerental te meten. Deze waarde omzetten naar een analoge waarde.

Daarnaast moet je ook nog weten in welke slag een bepaalde cilinder is. Dit weet je natuurlijk al door de hall sensor, voor een microcontroller ben je dan klaar, maar voor een schakeling zonder uC is het wel zo makkelijk om te weten wanneer de tijd is aangebroken om de injectoren in te spuiten. Als je dit op een manier kan meten, dan is het alleen nog een kwestie van zoals B.V. voorschrijft een sommator gebruiken.

Op 14 januari 2011 22:42:04 schreef moalizer:
er sgiet me net wat te binnen,

heeft iemand een idee hoe een flow verschil meter te maken?

dan zou ik lpg kunnen inspuiten nagelang het flow verschil tussen de diesel toevoer en retour. dat zou denk ik wat makkeler zijn dan een microcontroller

een goedlopende diesel wil je bijspuiten om meer vermogen te generen en wat brandstofbesparing is ook een leuke bijkomstigheid.

Ik denk dat je aan de sturing van de injectoren wel redelijk kunt afleiden hoeveel brandstof er wordt ingespoten.

Tís geen commonrail, dus signaal van de verstuivers halen word lastig ;)

Het wordt wel al ingewikkeld :p
Nu kan je inderdaad niet meer om een µC heen.
Het idee met de opamp was er dus naast :p

Je zou haast een regeling moeten gebruiken die lijkt op de motorsturing van een indirecte inspuiting bij benzine.
Dus inspuiting voor de inlaatslag waarbij de hoeveelheid afhankelijk is van het toerental en gaspedaalstand.
Nu moet je enkel nog een manier zien te vinden waarmee je het inspuittijdstip kan bepalen

Mijn mening is dat je het simpelst een Megasquirt 1 of 2 bouwt, die zijn er ook als bouw pakket. Dan heb je een tandkrans op de krukas nodig om het toerental en BDP te bepalen samen met een luchtmassa meter kun je de LPG hoeveelheid programmeren hoe je het wilt.

Een jaar of 8 geleden heb ik ooit mee geholpen om een regelsysteem te maken voor deze toepassing.
http://www.iwemaenterprise.nl/index.html Het was voor deze firma. Kijk hier maar eens wat het geworden is.
Je moet de Engelse site hiervan hebben.

dank jullie antwoorden dusver!

betreft megasquirt of iets in die trend: zou ik idd daarvoor kunnen gebruiken, echter gebruik je dan geen signiaal van je luchtu flow want daar heb je niks aan in een diesel(geen gasklep). Je zou megasquirt moeten tricken middel een gaspedaalstand 0-5v geeft en die op mapsensor invoer aansluiten.

ik wil eigenlijk een eenvoudige aansturing maken zonder rekening te houden met inspuittijd (ik snap dat dit niet ideaal) met 1 centrale injector.

aangezien mijn kennis over schakelingen niet vergenoeg rijkt om een microcontroller te bouwen zat ik zelf te denken aan een volgende soort opzet:

klein electro motortje gebruiken als altenator.

Daarmee een spanning maken die linear is aan het toerental. (als iemand een beter idee heeft hoe een spanning te genereren die linear een het toerental is, hoor ik het graag

dan een potmeter op het gaspedaal.

Max spanning gaspedaalonderin =maxspanning max rpm

Vervolgens beide spanningen bij elkaar optellen met een opamp.

2% 3% 6% 10% nozzles in het gemeenschappelijkdeel van het inlaatspruitstuk.

vervolgens met een schakeling de verschillende nozzle combinaties aansturen.

bij voltage x schakel nozle 2%
Bijvoltage x+y schakel nozle 3%
Bij voltage x+y+Z schakel nozle 2%+3%

Etc..

Iemand een mening toevoeging verbetering hierover?

Op 15 januari 2011 10:08:06 schreef Shiptronic:
Tís geen commonrail, dus signaal van de verstuivers halen word lastig ;)

Op mijn '98 Ford heeft een van de verstuivers een naaldliftsensor. Wellicht kan je een dergelijk signaal ook wel gebruiken, hoewel in mijn geval niet echt nodig, er zit een (lagedruk)turbo op.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]

Wat bedoel je eigenlijk met een oude diesel?
Een tweetakt van 60 jaar geleden of een motor van 10 jaar oud?
Het merk ook even meegeven mss dat er hier kenners aanwezig zijn :p

De luchthoeveelheid varieert met het toerental dat heeft niks met een gasklep te maken, aangezogen lucht is redelijk lineair met het vermogens verloop van de motor, immers slagvolume x tijd bepaald de aangezogen hoeveelheid (bij de ideale motor).
Als je het eenvoudig wilt houden pak dan de W aansluiting van de dynamo als toeren signaal.
Dan kan je een gaskleppotmeter gebruiken en met wat opamps een spannings gestuurde oscillator of PWM schakeling fabrieken.
'Even simpel' is het niet.

luchthoeveelheid in een diesel is idd direct afhankelijk vant toerental in een benzine telt de stand van de gasklep ook mee.

In een diesel zegt de lucht hoeveelheid niks, over de hoeveelheid diesel. In een benzine moet je wel degelijk bepaalde verhoudingen aanhouden.

De betreffende wagen is een fiat ducato uit 1995 met een 2.5D

Iemand nog op of aan merkingen of mijn vorige bericht? Ik zou graag verschillende meningen horen over deze aanpak.

je weet blijkbaar niet geneog van motoren, want een diesel heeft helemaal geen gasklep

ding heeft ALTIJD een overschot aan lucht.

mijn tip: koop een megasquirt bouwpakket, soldeer dat in elkaar en je bent klaar!

Dat zegt hij toch henk? ;)

leesfoutje...

ik las direct afhankelijk van toerental en gasklepstand....
had bij een benzine even gemist...

Ter uitleg hoe een oude diesel wertk (niet gezegt dat de betreffende auto precies zo werkt maar het geeft wel een goede indicatie van het princiepe):

Zoek voor het gemak even op hoe een Bosch VE pomp werkt.

Dan zie je ook eenvoudig de aansturing van een diesel eigenlijk werkt. Je kunt dan zien dat toerental en gaspedaalstand idd linear verbonden zijn aan de hoeveelheid ingespoten diesel.

Het inspuittijdstip is (helaas voor mijn aplicatie niet altijd gelijk) er zit namelijk een vervroeging op.

De vervroeging kan gemeten worden met een druksensor in de dieselleiding van de pomp naar de verstuifer. Het moet dan wel een druk sensor zijn die erg snel reageert.

gewoon die megasquirt kopen, is de goedkoopste en simpelste oplossing.

Wordt nodeloos duur en ingewikkeld je hebt dan wel 4 naaldlift of piëzo sensoren nodig.
Doe gewoon zoals Henk zegt.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (14%)]

Beste heren bedankt voor de reacties tot nu toe!

Ik kan via mijn werk voor een paar tientjes een Siemens logo krijgen.

Deze ga ik gebruiken om 4 verschillende groten nozzles (waarmee ik dus 15 combinaties kan maken) aan te sturen op basis van een toerental signiaal en gaspedaal signiaal.

Ik snap dat jullie fan zijn van megasquirt, ik heb er 1 thuis liggen een MS2 en het is idd een leuk speeltje. Echter heeft hij ook zo zijn nadelen voor een toepassing op een diesel. Het verijst een hoop bekabeling en modificaties aan/op de motor om het te laten werken.

terwijl de praktijk leert dat je met 20% van de moeite vaak al 80% van het resultaat kan behalen. De laatste 20% is het moeilijkst te realiseren. Met megasquirt kun je idd heel ver komen met de juiste randapparatuur en kennis. Echter moet je je afvragen of de tijd/geld die je erin steek het resultaat waart is.

In een circuitwagen waar elk pktje meegenomen is waarschijnlijk wel, in mijn aplicatie absoluut niet. Dus als ik een groot gedeelte van die 80% kan halen met relatief eenvoudige middelen is dat voor deze aplicatie goed genoeg.

En dat is dan ook wat ik probeer te realiseren.

Mijn aanpak wordt dus nu;

Signiaal 1 = gaspedaal
Signiaal 2 = Toerental

tabelletje maken op papier van 5x5

Dan voor elk hokje de juiste nozle combinatie proberen te vinden.

En dit in de Siemens logo zetten met een paar window comparator functies. Ik denk dat ik daar een heel eind mee kan komen.

Wat vinden julie van deze aanpak?

Als je die nozzelgroottes in de verhouding 1:2:4:8 neemt, zijn alle haalbare verhoudingen netjes op dezelfde afstand van elkaar (zonder dat er vreemde gaten vallen).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (43%)]