leesfoutje...
ik las direct afhankelijk van toerental en gasklepstand....
had bij een benzine even gemist...
Ter uitleg hoe een oude diesel wertk (niet gezegt dat de betreffende auto precies zo werkt maar het geeft wel een goede indicatie van het princiepe):
Zoek voor het gemak even op hoe een Bosch VE pomp werkt.
Dan zie je ook eenvoudig de aansturing van een diesel eigenlijk werkt. Je kunt dan zien dat toerental en gaspedaalstand idd linear verbonden zijn aan de hoeveelheid ingespoten diesel.
Het inspuittijdstip is (helaas voor mijn aplicatie niet altijd gelijk) er zit namelijk een vervroeging op.
De vervroeging kan gemeten worden met een druksensor in de dieselleiding van de pomp naar de verstuifer. Het moet dan wel een druk sensor zijn die erg snel reageert.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Wordt nodeloos duur en ingewikkeld je hebt dan wel 4 naaldlift of piëzo sensoren nodig.
Doe gewoon zoals Henk zegt.
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (14%)]
Beste heren bedankt voor de reacties tot nu toe!
Ik kan via mijn werk voor een paar tientjes een Siemens logo krijgen.
Deze ga ik gebruiken om 4 verschillende groten nozzles (waarmee ik dus 15 combinaties kan maken) aan te sturen op basis van een toerental signiaal en gaspedaal signiaal.
Ik snap dat jullie fan zijn van megasquirt, ik heb er 1 thuis liggen een MS2 en het is idd een leuk speeltje. Echter heeft hij ook zo zijn nadelen voor een toepassing op een diesel. Het verijst een hoop bekabeling en modificaties aan/op de motor om het te laten werken.
terwijl de praktijk leert dat je met 20% van de moeite vaak al 80% van het resultaat kan behalen. De laatste 20% is het moeilijkst te realiseren. Met megasquirt kun je idd heel ver komen met de juiste randapparatuur en kennis. Echter moet je je afvragen of de tijd/geld die je erin steek het resultaat waart is.
In een circuitwagen waar elk pktje meegenomen is waarschijnlijk wel, in mijn aplicatie absoluut niet. Dus als ik een groot gedeelte van die 80% kan halen met relatief eenvoudige middelen is dat voor deze aplicatie goed genoeg.
En dat is dan ook wat ik probeer te realiseren.
Mijn aanpak wordt dus nu;
Signiaal 1 = gaspedaal
Signiaal 2 = Toerental
tabelletje maken op papier van 5x5
Dan voor elk hokje de juiste nozle combinatie proberen te vinden.
En dit in de Siemens logo zetten met een paar window comparator functies. Ik denk dat ik daar een heel eind mee kan komen.
Wat vinden julie van deze aanpak?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als je die nozzelgroottes in de verhouding 1:2:4:8 neemt, zijn alle haalbare verhoudingen netjes op dezelfde afstand van elkaar (zonder dat er vreemde gaten vallen).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (43%)]