I/O schakeling relais

kan iemand mij vertellen welk relais ik nodig heb om 230v 800w te kunnen schakelen met een schakelaar uit een IP camera die maar met 100mA 40v belast mag worden?

IP camera heeft een I/0 uit met een
Max load 100mA
Max Voltage +40 V DC

ik dacht dat een 40v naar 230v relais zou werken maar de camera geeft geen voltage af alleen dat ie maximaal 100mA kan schakelen.

en als ik een 230volt relais gebruik sloop ik de uitgang van de camera want die kan maar maximaal 40v aan toch??...??

Je kunt misschien het beste een groot relais schakelen met een klein, licht relais.
Meet eerst eens welke spanning er precies uit je camera komt, dan kunnen we verder kijken.

ik meet niks als ik de port omzet, komt volgens mij geen voltage uit.... alleen een schakeling??

er staat,
PIN4
uses an open-drain NFET transitor with the source connected th GND. if ussed with an external relay, a diode must be connected in parallel with the load, for protection against voltage transients.

GJ_

Moderator

heb je een link naar de manual van die kamera?

Waarschijnlijk is het Het is een zogeheten open-collector uitgang die 100mA maximaal kan schakelen.

Je moet dus een relais tussen deze uitgang en een positieve spanning zetten. Hierbij rekening houden dat er maximaal 100mA mag gaan lopen.

Stel dat je een 12V relais neemt, dan moet de spoelweerstand minimaal R=U/I = 12/0.1 = 120 ohm zijn. Bij 5V is dit 50 ohm.

Hiermee kun je wel rondzoeken naar een geschikt relais.
Bijvoorbeeld bij http://www.voti.nl
http://www.voti.nl/winkel/p/RELAIS-005.html
Deze werkt op 5V en heeft een spoelweerstand van 62 ohm.

En vergeet die diode niet! Deze komt over het relais te staan, wijzend naar de +.

GJ_

Moderator

Neem een Releco C10A10BX 24VAD in een S10 voetje. Een diode is dan niet nodig.

--edit--
uitgaande van 24V natuurlijk.
Voor 12V gebruik je een C10A10DX 12VDC. Ook geen diode nodig. Bij die laatste wel opletten dat je de A1 aansluiting op de 12V zet en de A2 aansluiting op de uitgang. Bij de 24V versie maakt het niet uit hoe je hem aansluit.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 14 januari 2011 17:41:27 (31%)

Dank!,klein vraagje nog waar kan ik de C10A10BX 24VAD bestellen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 14 januari 2011 19:03:07 (78%)

Ik zie ook het volgende nog staan:

Notes:
• The I/O connector on AXIS P1346-E/AXIS P1347-E is connected to the housing electronics (fan/heater) at delivery, see
illustration under Hardware Overview, on page 5, and will trigger an input port event to indicate a fan or heater error
when activated. See Events, on page 29, for information on how to set up an event.
• For information on how to connect external devices, refer to the Installation Guide supplied with the product.

dat is volgens mij voor de buitenbuizing versie, ik heb hem nodig om 2 400w lampen aan en uit te schakelen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 28 januari 2011 18:42:04 (41%)

GJ_

Moderator

Ow, 400W lampen. Dan zou ik die hulprelais gebruiken om een contactor aan te sturen.
Die hulprelais kunnen wel 10A aan maar dat geld natuurlijk niet voor lampen. Daar heb je toch dikkere contacten voor nodig.

heb ik net die C10A10BX24AD met voetje besteld :)
zijn gelukkig de kosten niet, ik was met deze begonnen
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=503309
ik dacht ok.. die camera uitgang kan max 40v aan dus 24v realis zou moeten werken.. dus niet want er komt 0.0 volt uit de camera schakelaar... toen hing ik 24 volt bij de uitgang van de cam maar dat werkte ook niet..

uit 1 camera kwam helaas al rook, gelukkig was het een goedkoop model.. ik dacht misschien kan ik er direct 230 aan hangen... helaas rook was het gevolg :)

de bedoeling is dat die camera tegelijk 2 HQI bouwlampen van elk 400w kunnen aan zetten, in de camera geeft ik via een tijd schema aan wanneer ze aan moeten, maar ik wil ze ook handmatig via de interface van de camera aan of uit kunnen zetten.

de camera staat in een portacabin op een bouplaats en de lampen hagen op 6 meter hoogte

Wat kan ik het beste nemen om dat voorelkaar te krijgen zonder dat ik nog een cam sloop? Snap dat stukje niet over hulprelais sorry...
weet niet eens wat een opencollector uitgang is. maar dat ga in nu via google opzoeken :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 28 januari 2011 18:42:15 (12%)

GJ_

Moderator

eerst de 24V en het relais zo op je uitgang aansluiten

code:


   24Vdc---------+
                 |
                 |
               [   ]relais (aansluitingen A1 en A2)
                 |
                 |
 uitgang cam(4)--+


   massa cam(1)--+
                 |
                 |
                 |
   0V------------+

ok thanks, nog een vraagje, ik heb een 3.3v uitang op de cam zitten op pin 2, kan ik die niet gebruiken om en relais te voeden, als ik die namelijk op dat conrad dingetje aansluit meet ik 3.3v zou dat ook voldoende zijn de C10A10BX24AD te kunnen voeden/scakelen ?

GJ_

Moderator

3.3V is een beetje weinig. In dat relaisvoetje past ook een solid state relais maar die is voor 5..30V aansturing, dus die 3.3 valt buiten specs. Hij valt wel pas af onder de 2,5V maar dat wil niet zeggen dat ie bij 3.3V al weer inkomt natuurlijk. Dat is precies het grijze gebied.

Relais al even binnen werkt goed met hulp van je tekening, ik durf alleen die lampen nog niet aan te sluiten zonder contactor..

Wat voor contactor kan ik het beste nemen ?, zie er een hoop staan maar weet helaas niet welke, zou je misschien zo schema kunnen maken zoals die van het relais?
tis me niet helemaal duidelijk of ik die met 24v aan moet sturen of 230v

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 28 januari 2011 18:42:31 (30%)

GJ_

Moderator

code:


   24Vdc---------+-----------+
                 |           |
                 |           |
    Releco A10 [   ]- - - - \
                 |           |
                 |           |
 uitgang cam(4)--+           |
                             |
                             +-----+
   massa cam(1)--+           |     |
                 |           |    ---
                 |         [   ]  / \1N4007
                 |           |     |
   0V------------+-----------+-----+

magneetschakelaar bijvoorbeeld Schneider LP1K0601BD. Je kunt ook wachten tot de beurs in Rosmalen, wellicht is er op de CO stand een te scoren.

@sine: een SSR is duurder en heeft als nadeel dat die altijd spanning blijven doorlaten, ook als de lamp uit is.

Sine

Moderator

@sine: een SSR is duurder en heeft als nadeel dat die altijd spanning blijven doorlaten, ook als de lamp uit is.

Die worden langzaam ook erg betaalbaar :
http://www.baco-army-goods.nl/solid-state-relais-30-240-volt-40a.html

En ze lekken iets inderdaad, het hangt maar net van de toepassing af of dat een probleem is, voor een paar halogeentjes zal dat wel meevallen.

GJ_

Moderator

Voor de lamp is het geen punt, maar een lamp uitschakelen om eraan te werken kan wel een vervelende ervaring worden. Je mag dan niet vergeten het geheel echt van het net te scheiden.

De prijs van dat hockeypuck model is overigens wel erg laag.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 28 januari 2011 21:33:44 (15%)

Sine

Moderator

We schakelen natuurlijk allemaal netjes de spanning uit voordat we aan dit soort automagische dingen gaan werken ;)

GJ_

Moderator

Tuurlijk. En toch word de mens nog steeds verder verfijnt door regelmatig ingrijpen van Darwin.

Wederom bedankt GJ_

zijn er ook andere schakelaars die ik kan gebruiken? de LP1K0601BD kan ik helaas niet in NL vinden

GJ_

Moderator

Eigenlijk iedere LP1 van Schneider (telemecanique) met de door jou gewenste spoelspanning. Een 230Vac spoel mag ook hoor, je hebt 230V bijdehand. Het schema word dan ietsje anders.