Hallo allen,
Ik zit met een vraagstukje waar ik niet helemaal uitkom.
Misschien dat iemand me kan helpen.
Ik heb een auto die een 24v systeem heeft, daarin heb ik een separaat 12v cirquit voor radio en versterker. Dit loopt momenteel via een omvormer (25A) maar ik wil overstappen naar een 24v versterker. Zodoende kan ik de omvormer ook voor mijn koelkast gebruiken in plaats van te moeten kiezen.
De omvormer kan de pieken van de versterker trouwens maar nauwelijks aan en ik denk dat de versterker eerdaags ophoud te bestaan :(
Afijn dus een 24v versterker maar een 12v radio. De radio stuurt, bij inschakeling een signaaltje naar de versterker om in te schakelen, wat gebeurt er als ik dit signaaltje naar een 24V versterker stuur?

kwestie van de versterker op 24v zetten en de radio een klein relais laten schakelen wat de 24v + laat schakelen voor de p-on van de versterker. gezien de versterker en de radio wel dezelfde massa gaan delen kan het al zijn dat de versterker aangaat met de 13v voeding , maar dat hangt van de versterker af . anders toch een relais ertussen .

Hoi Testman,
Ik ga het proberen of ik direct al inschakeling krijg, inderdaad gedeelde massa kan voldoende zijn en het is echt maar een minimaal stroompje.
Als het niet lukt dan gaan we een relaisje plaatsen, op zich niet mijn favoriete klusje maar zeker een oplossing!
Bedankt!