Alvorens mijn eerste vraag te posten zal ik me eerst even voorstellen. Mijn naam is Bernard, ben 37 en hobby graag aan auto's. Ik probeer bij voorkeur zoveel mogelijk te bereiken met zo weinig mogelijk middelen en het liefst ook gebruik ik schakelingen die bijvoorbeeld in andere auto's zijn toegepast. Hier rust ik mijn eigen auto mee uit.
Projectje waar ik nu mee bezig ben is een universele module voor coming home verlichting. Deze moet bij het sluiten of openen van de auto met de remote de (mist-)lampen een tijdje activeren. In mijn chevrolet uit 1987 is dit al origineel geleverd maar dat is een enorm apparaat. Mijn bedoeling was om een variant te bouwen rondom een 555 maar het lijkt dat de laadtijd te kort wordt als ik hem met de remote activeer.
Ik zat nu naar de schakeling van dit forum te kijken:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/38/diversen/timer.html
Paar vragen hierover:
- werkt dit ook met de hogere boordspanning van een auto, zo nee wat zou ik aan moeten passen?
- hoeveel laadtijd heeft dit circuit nodig en is dit gekoppeld aan de tijd dat de schakelaar wordt ingedrukt?
laadtijd te kort met 555? die is vrijwel VOLLEDIG afhankelijk van de RC combi, kan tot ms maar ook tot bijna een uur in extreme gevallen. de hier genoemde schakeling is zeker niet beter: de lek over de torren is vele malen groter als die van de comperatoren in de 555.
@High met Henk: moet ik dan de C verhogen of de R verlagen? Ik had de C al verhoogd maar dat helpt nog te weinig. De laadtijd schat ik niet veel hoger van 0,3 seconden.
Het werkt inmiddels. Ik heb de R verhoogd, de C verkleind en er een potje tussen gezet om de tijd regelbaar te maken. Bedankt voor het meedenken!