hallo,

ik ben bezig met de auto-audio.
nu heb ik een versterker welke een bepaald vermogen heeft op 12volt,

hoe hoger het voltage hoe hoger het vermogen van de versterker.
hij is stabiel tot 18 volt.

nu wil ik extra accu's achterin de kofferbak plaatsen om de versterker te voeden.
het hele electrisch systeem van de auto moet uiteraard op 12v blijven draaien.

is het mogelijk om achterin de kofferbak een hoger voltage te creëren
terwijl ik voor op 12v blijf draaien, en de boel achterin nog op kan laden met de dynamo?

hij levert;
5800 W RMS @ 1 Ohm, 12V
9000 W RMS @ 1 Ohm, 14.4V
10500 W RMS @ 1 Ohm, 16V
11500 W RMS @ 1 Ohm, 18v

Het kan, maar bij zulke vermogens wordt het een hele dure aangelegenheid.

om van 12v (eigenlijk 13.8-14.4v onderweg) 18v te maken moet je een schakelende regelaar gaan gebruiken. maar voor 10kW (even afgerond) is dat geen leuke regelaar meer.

11.5kW op 12v is overigens ruim 960A. een knappe auto die dat kan leveren en een beste kabelboom die je daarvoor nodig hebt.

bovendien werken schakelende regelaar met hoge frequenties die radiostoring kunnen opleveren. hier was een tijdje geleden al een topic waarbij iemand een ledbalk in zijn huiskamer had, gevoed met een schakelende voeding. die had nergens meer radio ontvangst. en dat is nog een kleine stroom.

als je 11.5kW moet gaan schakelen heeft de halve snelweg geen radio ontvangst meer en je zal een enorm bedrag uit moeten geven aan koeling van de regelaar en zulke hoog vermogens switchers

[Bericht gewijzigd door timberleek op (40%)]

ah vrijwel onmogelijk dus:D

er zou 90mm2 bekabeling inkomen van voor naar acheren.

dan schiet me nog een vraag te binnen,
als ik voor in een 12v accu heb en ik blijf achter ook gewoon op 12v spelen.
dan leg ik achterin bijv. 3 accu's deze worden leegetrokken als de motor uitstaat(door de versterker). de versterker mag de startaccu niet leegtrekken.

als ik de auto start en de dynamo draait, dan mag hij de accu's achterin opladen, is dit mogelijk met een relais?
en als ik hem achterin leegtrek en het relais gaat open, hoe groot kan dan de stroom wel niet worden als achterin 3 lege accu's staan en voorin 1 volle. hij zal dan de spanning gaan verdelen.

als achterin 3 lege accu's staan en voorin een volle dan zullen de relaiscontacten waarschijnlijk aan elkaar lassen op het moment dat je hem laat sluiten. autoaccu's houden van grote stromen leveren.

je zou dan al moeten kijken naar een speciaal relais voor grote vermogens (die dus enigzins tegen die pieken kan).

Op zich kan dat wel met relais. Ik weet de details niet, maar ik campers doen ze dat ook vaak. Campers, geen Kampers.

Watt RMS bestaat niet, het is gewoon Watt. Maar dat is een andere discussie

Het verschil tussen 9000 W en 11500 W is 1 deciBel. Vind je het de moeite om voor die ene dB je complete powertrain te herzien? Het toevoegen van een extra luidspreker geeft je meer winst, een grotere konusoppervlakte geeft namelijk een hoger akoestisch rendement, dus meer geluidsdruk bij het zelfde vermogen...

11,5KW? Ik vrees dat je dit nooit een de accu van een auto kan halen, zelfs nog geen 5,8kW.
Misschien een paar zware tractiebatterijen in de koffer leggen en beschermen tegen ver ontlading.

5,8kW, is zo'n beestig vermogen dat de autoruiten er gewoon van gaan in scherven springen.

dat is, als je het om kan zetten in geluidsvermogen.
bij zulke spullen is het vooral warmteontwikkeling. eigenlijk zou je beter wat meer uit kunnen geven aan hoger redement speakers

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (52%)]

Idd, timberleek, een beetje PA woofer doet 100 dB/1W/1m op z'n slofjes, terwijl de meeste car woofers zo'n 10-15 dB lager liggen. Dat wil zeggen dat er 10 tot 30 keer zoveel vermogen naar toe moet.

Op 5 februari 2011 14:16:18 schreef Peter Claus:
11,5KW? Ik vrees dat je dit nooit een de accu van een auto kan halen, zelfs nog geen 5,8kW.
Misschien een paar zware tractiebatterijen in de koffer leggen en beschermen tegen ver ontlading.

5,8kW, is zo'n beestig vermogen dat de autoruiten er gewoon van gaan in scherven springen.

Koop een Prius o.i.d. en tak hem van de poweaccu af :)

dan heb je meteen iets van 150v (dacht ik) om te gebruiken

Op 5 februari 2011 14:16:00 schreef Fuzzbass:
Het verschil tussen 9000 W en 11500 W is 1 deciBel. Vind je het de moeite om voor die ene dB je complete powertrain te herzien? Het toevoegen van een extra luidspreker geeft je meer winst, een grotere konusoppervlakte geeft namelijk een hoger akoestisch rendement, dus meer geluidsdruk bij het zelfde vermogen...

Hier komt nog bij dat het menselijk oor (of de verwerking in de hersens) helemaal niet linear is. Om een geluid 2 keer zo hard te laten klinken voor het subjective gehoor moet de geluidsdruk 10 dB toenemen.
Om uberhoubt een geluid harder te laten klinken zal de geluidsdruk minstens 3 dB moeten toenemen, ander is het verschil niet te horen.
(bron: "Het meten van geluid", Bruel & Kjaer 1985)

Na een paar dagen met 10000W in een ruimte van een paar kubieke meter maakt het niet veel meer uit, dan moet je toch naar Hans Anders...

Ik ben toch wel heel nieuwschierig wat voor versterker dat is :9 .
Misschien een foto?

Edit:
Met een stroomopname van 483.3 A bij 12 V :P

Ff rekenen, je accu is laten we zeggen 90 Ah en je hebt een beste alternator en die pakweg 100 A kan leveren.

Blijft over 383.3 A, wat uit je accu wordt getrokken.
Kortom, je kan je versterker welgeteld 14 Minuten aanzetten en dan valt je auto stil. :+

[Bericht gewijzigd door vladimir kalasnikov op (64%)]

@joopv: +1 dB is waarneembaar, maar daar is ook alles mee gezegd. +3 dB is een duidelijk waarneembare toename van het geluidsniveau.

moet je kijken wat dat met je motorvermogen doet.
11.5kW --> 16pk. en dan nog een berg verliezen erbij.

20pk ben je zo kwijt aan die versterker.
en dan nog airco (die zul je nodig hebben), is geloof ik ook iets van 10% van je motorvermogen. en nog wat andere gadgets.

suc6 ;-)

het gaat om een helon 9000.1

http://www.car-hifi-styling.de/catalog/images/Audio%20System%20Helon%209000.1%20Carhifi%20Autohifi%20Audiosystem

nu hoorde ik dat het team (van het merk van die versterker) gewoon op 18 volt speelt.
zij zouden een 12 en 6 volt accu in serie plaatsen, kan dat wel en hoe zit het dan met AH?

tevens haal je met een enkele PA woofer geen 157 DB, anders zou je deze bij de DB-drag wedstrijden ook wel tegen komen :P

Ik kan zo'n onzin niet begrijpen. Met mijn 2X 30watt in de wagen kan ik alles heel duidelijk horen, zelfs als de trein passeerd tewijl ik wacht aan de overweg.

Ik haal 170dB. Mijn geluidssysteem wordt niet geheel elektrisch gevoed, maar werkt met waterstof en zuurstof in verbrandingskamers. Onder hoge druk worden de gassen in de kamers gemengd en ontstoken. Het timen van inspuiten en ontsteken bepaalt de golfvorm van het geluid. Hangt wel een prijskaartje aan. :P

EDIT: Weet je zeker dat dat ding 9kW haalt? Die draadjes zien er wat dun uit... Kijk trouwens eens wat de spanning is van die 8 bufferelco's is (in het midden per 4 gegroepeerd)
http://www.audiosystem.mobildata.hu/kep2/Helon9000_04_400.jpg

hmm ik krijg er altijd een beetje het idee van: iedereen weet dat het neit kan. continu 11 Kw. is niet te doen.

Zelfs PA amps op zalen halen het niet: 4 a 5 kw is de max en dan zitten ze op krachtgroepen. Het heeft ook helemaal geen zin: je kunt er toch geen speaker krijgen die meer als 1 Kw aan kan, dus je moet al speakers gaan koppelen.

en dan denkt men uit 12V of hier 18 V ineens continu 11 kw te trekken. ik zeg met mijn gewone boerenverstand KLINK KLARE ONZIN!!

je moet eerst converteren naar minimaal 152 V DC en dan daarmee het ingans signaal versterker en zorgen de Rin heel klein blijft.

grote kans is dat bij 1 ohm de werkelijke Rin (of in geval klasse H) 15% of meer is. dan verstook je dus een kleine 2 kw in je amp, dan de voeding ook nog zijn verliezen laten pakken die ook niet gering zullen zijn. kom je zeker aan 3 kw die je amp verstookt. zou het ding dus 15000 w moeten trekken op 12 V das dus een stroom van ca 1259 A op 12. De maximale stroom van 1 accu is heel kort iets van 500 A, dus moet je er al 3 naast elkaar zetten voor de continu stroom. Enfin dat gedaan hebben bedenk je dan ook dat de pieken hoger zijn, dus een 4e en 5e accu parallel. Het hele concept zit afgezien van de daaddiktes nu natuurlijk al ver in het belachelijke.

daarbij moet je omzetter dus ook een minimale Rin hebben en je bakabeling enz. enz.

het concept is gewoon belachelijk. eigenlijk zou je die halon gewoon eens echt aan de tand moeten voelen om het belachelijke idee volledig onderuit te halen. die 11 kw is puur een getal door de fabrikant bepaald in 1 ms toen het ding zowat uit elkaar plofte.

maar even terug on topic.

een 6 en 12v accu in serie kan prima. zorg voor een gelijk aantal Ah's of een schakeling die het geheel afschakelt als de kleinste capaciteit accu leeg is

Je wil toch wel stereo horen?
Dan heb je twee van die versterkertjes nodig.
Ze zijn primair met 800A gezekerd, dus je energiebron moet minstens 1,6kA bij 18V leveren.
Zie http://www.autoshopdetijger.nl/website/product_info.php?products_id=37…
Dit kan alleen geleverd worden door een aggregaat met ca 500kg accu`s.

Edit
Ik lees net dat ze tot 350Hz gaan, dus je hebt (ook voor stereo) er maar één nodig.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (11%)]

Tja zo'n enkele helon 9000 is toch echt voor watjes als je er twee aan elkaar linkt dan kom je pas echt van je plaats: http://www.autoshopdetijger.nl/website/product_info.php?products_id=37… Het kost wat maar dan heb je ook wat. Motor eruit halen en de vrije ruimte volzetten met accu's, achterruit vervangen door speakers... en je bent de eerste met sound propulsion :-)

Nu serieus. Volgens mij gaat het in serie schakelen van een 12+6 volt accu niet lukken met deze stromen (is er uberhaupt wel een 6v accu te krijgen die 100 A levert). Los hiervan zul je wederom iets moeten verzinnen om alles opgeladen te houden.

eigenlijk moet je dat gewoon inbouwen in een vrachtwagen.
dan zet je de eerste helft van de trailer om in een accupack en de andere helft in een 'luisterruimte'.

dan heb je een 24v boordnet. dan heb je geen step up converter meer nodig. er hoeft alleen maar 6v af. dat is prima te doen met een 7818:+.
ik bedoel maar, dat moet je 6*800=4.8kW verstoken, eitje toch ;-)

Op 6 februari 2011 14:35:19 schreef hesman:
Nu serieus. Volgens mij gaat het in serie schakelen van een 12+6 volt accu niet lukken met deze stromen (is er uberhaupt wel een 6v accu te krijgen die 100 A levert). Los hiervan zul je wederom iets moeten verzinnen om alles opgeladen te houden.

of het haalbaar is is een tweede. maar het principe van een 12v en 6v accu in serie is goed mogelijk. dan creëer je gewoon een accu met 9 cellen in serie ipv 6(12v) + 3(6v). een 6v accu die honderden amperes kan leveren... tja het is vast wel te vinden als je genoeg slappe was te voorschijn tovert. maar hetzelfde probleem geld bij de 12v accu imo.

800A leveren is sowieso een aardige uitdaging. dan kun je de dynamo wel van je blok afhalen en een grote generator terugplaatsen

[Bericht gewijzigd door timberleek op (53%)]

Ben ik nou de enige die totaal het nut niet ziet van die 18V? Dat ding gaat op 12V al hard genoeg.

Harder dan je ooit wilt hebben, met minder vermogen dan er ooit op de verpakking zal staan.