Hallo, ik heb een probleem met mijn philips fa920 versterker.
De 5 ampere zekeringen op de print zijn kappot maar ik kan niet vinden waar de sluiting zich in bevind. Mischien dat iemand hier mij verder op de goede weg kan helpen.
De gelijkrichter die zich achter de zekeringen bevind is ook nog goed.
De transistoren zijn ook allemaal nog goed. Als ik meet na de gelijkrichter meet ik een sluiting. Ik dacht eerst ook aan de
transistoren en die heb ik vervangen maar de sluiting blijft.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de voedingselco's kunnen ook stuk zijn of de brugcel zelf ligt in sluiting. er worden ook wat losse spanningen gemaakt met de versterkervoeding , miss ligt er een stabilisator uit .
Franssel
de zekeringen 5A zijn alleen voor de eindtrap zekering 1250 en 1251
plus 37V en min 37V
bruggelijkrichter 6283
elco's 2326 en 2327
[Bericht gewijzigd door Franssel op (21%)]
Franssel
bruggelijkrichter 6283
elco's 2326 en 2327
gekontroleerd ?
waar meet je die sluiting , toch niet over de trafo !!
dan toch ff de eindtorren loshalen
want die kleine torretjes en het ic zouden zichtbaar schade hebben bij sluiting met 5A
[Bericht gewijzigd door Franssel op (58%)]
Franssel
waar meet je die sluiting , toch niet over de trafo !!
dan toch ff de eindtorren loshalen
want die kleine torretjes en het ic zouden zichtbaar schade hebben bij sluiting met 5A
zonder brugcel op elcoaansluiting gemeten ?
mooie versterker trouwens heb er hier 2 gerepareerd en spelen dagelijk met mooi geluid
testman
het zijn ook marantz ontwerpen uit de goede philips tijden nog.....
je hebt ook lang zat gewacht met het evt opladen van de elco's ? die lijken met te snel meten sluiting te geven , maar die waarde loopt langzaam op .
als de bias van de eindtrappen te hoog is zou er sluiting kunnen komen , maar dan zou eerder de tor die dat regelt stuk zijn en de nieuwe trappen meteen doorgeslagen .
de eindtorren zijn met een directe sluiting wel te meten , gewoon tussen e en c meten , zit er sluiting in dan is hier vrijwel 0 ohm aanwezig.
Ik meet de sluiting aan de + en - kant waar de gelijkrichter op gemonteerd wordt en kan ook geen zichtbare schade ontdekken.
De nieuwe eindtorren slaan niet door. had ik al gemeten. zodra ik nieuwe zekeringen monteer branden ze direct door.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]
testman
en wat meet de brugcel van + naar ~ en - naar ~ ? wat meet je trouwens naar de middentab toe ? vanuit de plus en min natuurlijk.
[Bericht gewijzigd door testman op (45%)]
De brugcel heb ik eruit gehaald. en op de punten op de print waar de + en - van de brugcel komt te zitten meet ik de sluiting.
Franssel
Dat lijkt het probleem te zijn geweest. na het loshalen van de torren van het koelblok is de sluiting verdwenen.
Weet je ook waar ik die het beste kan bestellen of kun je die bij elke electronica winkel kopen. B.V.D.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]
Franssel
helaas kan ik daar geen antoord op geven omdat ik ze bij de firma NEDIS bestel en dat is een groothandel
maar denk bij elke goede electronica zaak wel , anders heb ik er nog wel liggen
je kunt zonder belasting de torren zonder koeling testen , wel de temperatuur in de gaten houden , wel de 0Volt instellen anders worden ze toch warm
Het is niet aan te bevelen de versterker in te schakelen zonder koelplaat dat gaat maar heel kort goed, voor je het beseft ben je te laat is mijn ervaring.
testman
je torren kunnen nog goed zijn , vaak hangt de collector aan de + en dat is de ingaande kant van de tor , even meten op diodestand of ze wel echt stuk zijn , gezien de achterkant aan de c hangt .
Franssel
Op 23 februari 2011 23:29:05 schreef snameroc:
Het is niet aan te bevelen de versterker in te schakelen zonder koelplaat dat gaat maar heel kort goed, voor je het beseft ben je te laat is mijn ervaring.
ben gewent via een net gescheiden variac te werken rond de 140 volt en heb zonder belasting nooit problemen gehad de laatste 30 jaar hihi
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 23 februari 2011 22:15:59 schreef testman:
het zijn ook marantz ontwerpen uit de goede philips tijden nog.....
Sorry maar de enige echte Marantzontwerpen dateren juist van vòòr de Philipsovername in 1980, alles na 1980 (o.a. de PM-serie) is geen Marantz meer maar puur Philips met een Marantz-logo...
testman
ehm... de 800 serie is ook nog een marantz ontwerp ( die hebben dezelfde componenten met het marantz logo ) de 900 serie heeft minder marantz aan boord idd , maar de 600 serie nog wel .
ik weet niet waar je zit met de marantz-philips samenwerking , maar in de eerste 8 jaar van de 70's was het bij philips niks als hardboard als kappen onder . alleen de laatste 3 jaar van de 70's gaf degelijker spul van alu . maar de x80 serie alsook de 109,209,309 waren makelij van panasonic . de x70 serie was wel een echt philips product , ook de labserie 572 was van philips usa ( was ook goed te zien van binnen )
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het klopt ook echt niet dat het Philipsontwerpen zijn. Als er MZ op staat voor het serienummer en het er van binnen Japans uitziet, er geen 12NC's op printplaten staan enz, is het toch minstens grotendeels een Marantzontwerp. Misschien zijn het minder goede ontwerpen dan vroeger, maar zelfs dat betwijfel ik.
Philips betrok in de tijd dat ze -vooral economisch- een vinger in de pap hadden, toch meestal juist de bijzondere spullen bij Marantz en Marantz alleen hier en daar een CD-speler bij Philips (en natuurlijk de loopwerken voor hun eigen CD-spelers). Er werd wel kennis uitgewisseld natuurlijk, en dat zal zeker zijn nut gehad hebben maar betekent juist dat de ontwerpen beter worden inplaats van slechter. Technisch bleef Marantz (net als bijvoorbeeld Grundig) onafhankelijk van Philips, en inmiddels werken ze samen met Denon. Ik noem als Marantzontwikkelingen de betere audioapparatuur, maar vooral ook de high-tech draagbare apparatuur zoals de eerste series draagbare CD-spelers, draagbare LCD-televisies, hier en daar een videorecorder (dat heeft zich niet doorgezet, Philips prefereerde zijn eigen modellen met turbodrive), en vreemd genoeg de double window (PIP) modules voor televisies (zat daar soms een Marantzpatent op ofzo? normaal kwamen modules eerder uit Oostenrijk).