Bij onze lavamat 76800 hetzelfde probleem.
De deur klikt 3x en vervolgens ging de wasmachine piepen en komt foutcode E40 in beeld.
De schroeven van het slot zaten nog goed vast en met de knie tegen de deur drukken wou ook niet helpen.
Voordat ik het slot eruit ging halen heb ik in het slot met contactspray gespoten. Dit werkte in eerste instantie niet. Daarna heb ik aan het pinnetje van het slot getrokken in de richting waarin hij sluit.
Dit omdat er waarschijnlijk te hard aan de deur getrokken is terwijl hij nog vergrendeld was.

Vervolgens startte ik de wasmachine weer op en deze deed gelijk vergrendelen zonder tegen de deur te duwen. Waarschinijk had de contactspray even nodig maar kan ook het pinnetje geweest zijn.
Zeker de moeite waard om te proberen voordat de rubber en slot eruit gehaald wordt.

Contactspray is niet een goede oplossing om in een slot te spuiten met name vettige contactspray. Als het vettig is, zou ik het slot vervangen omdat er een klein verwarmings PTC inzit en brand kan veroorzaken. Controleer stekkers, is de meest bekende oorzaak

Beste mensen,

Ook wij hebben de E40code,dit is al enige tijd. Na een tijd resetten, knieetje etc, is het echter nu een definitief probleem. Echter er is een combinatie probleem , namelijk blijft in de molen ook water staan. Het loopt niet weg. De filter aan de onderzijde is schoongemaakt en nu is de molen weer leeg.
De deur geeft nu ook de beschreven 3 klikken maar daarmee komt enkel de deurvergrendeling op gang, daarna komt de code en gaat de machine niet verder naar een wasprogramma. De E 40 code blijft zich herhalen. Hij heeft een haperend bestaan geleid, enkele keren heb ik het water er uit moeten laten lopen. Maar nu werkt hij helemaal niet meer. Na het advies van sbm heb ik wel
het deurslotje eruit gehaald en gepoetst maar nog geen resultaat.

Mijn vraag is kan er een combinatie van kapotte onderdelen zijn.
Ik denk erover het slotje te vervangen omdat dit zelf nog te regelen is. Maar als bv de waterpomp ook stuk is , dan is het wellicht niet rendabel. Een nieuw slot is ook 60 euro, ... Heeft iemand een paar tips? Thanks, Li Lavamat

Pompen genereert een andere fout dan E40. Dus deurslot vervanging lijkt geen probleem in dit geval. Daarbij een alternatief pompje kost rond de 39 euro

dank je wel. Uit je boodschap begrijp ik dat het water den de deur dus niets met elkaar te maken hebben.
groetjes