AEG OKO Lavamat error E40 (Deur klikt)

Deurslot defect.Komt vaker voor als de machine in een douce staat, vocht. In het slot zitten twee vergrendelingen: een electromagnetische en een thermische. De thermische is defect. Vaak roestvorming op bi metaal en dan geen contact meer. Als je een beetje handig bent, kan je via manchet het slot er uithalen slot demonteren en roest verwijderen. Vaak weer okey. Anders zo'n 35 Eu een nieuwe.

Als aanvulling op mijn snelle reactie deze morgen.
Het type van de wasmachine is een: 72537

Kan ik hieraan nog iets testen. Als ik de deur dichtgedrukt houdd dan start hij wel meteen door (althans bij de 3 keer dat ik het nu getest heb)

[Bericht gewijzigd door Sebastiaan06 op woensdag 9 maart 2011 08:37:36 (96%)

Ronald45

Golden Member

Het antwoord staat boven jouw reactie

Op 9 maart 2011 12:08:52 schreef rfbroek:
Het antwoord staat boven jouw reactie

Goed dat je het zegt, door mijn haast vanochtend heb ik dit helemaal over het hoofd gezien!

Even een bumb, ik ben verhuisd en heb nu tijd gehad om het slot te demonteren.
Onderstaand de foto's. Echter is mij niet helemaal duidelijk welk stukje ik nu moet opschuren:

http://img221.imageshack.us/img221/1719/img2149x.th.jpg
http://img651.imageshack.us/img651/5641/img2146a.th.jpg
http://img825.imageshack.us/img825/7251/img2147d.th.jpg
http://img33.imageshack.us/img33/9661/img2148t.th.jpg

Popnageltje op koperen plaatje uitboren, onder dit plaatje zit een bi metaal welke aangetast is door roest en tevens hieronder zit een PTC, deze voorzichtig reinigen met een groene pannespons.Bi metaal moet geheel vrij zijn van roest!!! daarna met een boutje moertje weer vastzetten.

Hoi ik had het zelfde probleem vandaag
ook halve wege het programma gestopt
Deed niks meer water afgetapt via het slangetje rechts onderin
Het deurtje met veel klooien losgekregen
en het opgelost op de manier van smd

kleine aanvulling

aeg lavamat 72534

onder bij het manschet zit een flap til deze op hieronder zit een grijse "klem" maak deze los en verwijder deze rondom uit de manchete
nu kun je ter hoogte van het deurslot het rubber losmaken om zo het slot aan de binnenkant te bereiken
let op dat je de stekker uit het stopcontakt hebt gehaald
de twee kruisschroeven aan de voorzijde losmaken
nu kun je het slot er tussenuit krijgen
wit plastic losmaken van het slot met een kleine schroevendraaier
stekker los en dan op de manier van smd schoonmaken
bij die van mij zat maar een kleine hoeveelheid aanslag
net te zien dus ook als je niks ziet even reinigen met de pannenspons
en de boel weer terug monteren

bedankt voor deze oplosing
ook bij mij werkte hij
vriendelijke groet en bedankt iedereen
rolf

Bij mij werkte het ook. Maar het zag er wel uit alsof het bijna in brand had gestaan. Op de foto's van tustudent volgens mij ook. Is dat normaal? Worden die PTC altijd zo heet? Alvast bedankt. Groeten Anne

Die PTC word ongeveer 80 graden en is normaal. Het Bi metaaltje moet verwarmd blijven om deur gesloten te houden, dit soms 2.5 uur lang!!!

Hij deed het nu weer niet. Maar door de uitleg hier, appeltje eitje om hem te vervangen kost circa €30. Doet het nu weer. Denk toch dat hij bij mij te heet werd zelfs de stekker was zwart geblakerd. Iedereen bedankt voor de uitleg.

Hoi,
Wij hebben al jaren last van die E40 error. Ik denk al bijna vanaf de eerste jaren. Bij het starten van een programma, komt er al vaak een E40 error melding (waarbij de deurschakelaar eerst een paar keer in- en uitschakeld en daarna de E40 error verschijnt.)
Ik heb de deursensor/schakelaar er al uitgehad en schoongemaakt volgens bovenstaande advies, maar dat heeft geheel niets geholpen.
Als het niet aan de deursensor/-schakelaar ligt, waar kan het dan nog meer aan liggen? Uiteraard de bedrading lijkt mij en de hoofdelektronica. Maar zijn er nog meer mogelijke oorzaken?

Het gaat om een AEG OKO Lavamat 74630update.
Typ 47A CB AA 01A
PNC 91400204302

het hele slot vervangen zal helpen , smd heeft dit schoonmaken wrs al vaker gedaan , miss heb je iets niet schoongemaakt wat wel zou moeten. overigens krijg je de melding eerder als de deurrubber te dik over de rand zit geklemd. als de deur meer druk nodig heeft om sluiten komt deze melding eerder als een deur die je zo dichtgooit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman, Dank je voor je reactie.
Om eerlijk te zijn heb ik mijn twijfels of het wel aan het slot ligt, aangezien het al bijna vanaf het begin optreedt en de wasmachine heeft nooit in een vochtige ruimte gestaan. Vandaar mijn vraag waar het nog meer aan kan liggen.

als het altijd heeft gewerkt door je knie tegen de deur te zetten , is ook altijd het slot de veroorzaker geweest. het slot moet sluiten dus een no contact wordt nc en dan gaat het deurslot een ptc verwarmen dat een 3 minuten timedelay vormt ,dit zodat het slot niet ineens opengetrokken kan worden. het probleem zit in het contact wat niet wil sluiten . vocht is 1 ding , maar het kan ook een fabrikage probleem zijn natuurlijk .

of het is een verschil in gewenning ; het ene merk gaat lopen als je de deur rustig dichtklikt en het andere merk moet met enige kracht de deur gesloten worden , als dit al vanaf het begin was heb je miss wel altijd te zacht de deur dichtgedaan. ten gevolge van de omgang met de oude wasmachine miss.

ik doe de deur altijd met m'n knie dicht en dan komt de error niet . de andere wasmachine is een whirlpool en die gaat zo dicht met de hand . toch werkt die ook weleens niet , maar dan komt er geen error . de machine loopt gewoon niet aan dan .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Om er zeker van te zijn gaan we gewoon aankomende tijd eens kijken of extra aandrukken helpt. Wordt vervolgd.
Hartelijk bedankt, testman.

Beste testman,
Helaas blijkt het aandrukken van de deur niet altijd de oplossing te zijn en lijkt de oorzaak ergens anders te liggen. Tot vandaag leek het extra aandrukken te helpen. Hoe ik ook aandrukte vandaag het hielp niets. De deurvergrendeling bleef schakelen en eindigde in de E40 foutmelding. Keer op keer. Alleen het uitschakelen en spanningsloos maken (steker uit stopcontact) van de wasmaschine hielp. Na een kleine 10minuten spanningsloos en opnieuw inschakelen werd de deur wel vrijgegeven, konden we de deur openen en het wasprogramma starten zonder verder probleem.
Dus als het niet aan de deurvergrendeling ligt waar kan het nog meer aan liggen? Zijn dan alleen de hoofdelektronica en de bekabeling mogelijke bronnen van de storing?
Gr. Jeri

Hoi nog even terug te komen op deze post.

Na een half jaar kreeg ik ook weer hetzelfde probleem met de zelfde foutcode.
Toen weer het slot gereinigd maar dit hielp niet.
Toen toch maar een reparateur gebeld.
Die kwam en zij gelijk dat het aan de waterpomp lag deze vervangen probleem opgelost!

Maar dan is het geen E40 storing

Op 8 maart 2011 12:09:27 schreef HarryO:
... Voor meer details moet je een diagnosetest uit voeren, dit is per model afhankelijk. (display, lampjes, electronica, type klok ).

Diagnose test ?? WTF

Ik heb hier een Miele staan die al zeker 25 jaar oud is en draait meestal 3 keer per week. In deze Miele zit geen elektronica maar uiteraard wel een mechanische klok. De was komt er altijd zeer brandschoon uit. Inderdaad, bij het centrifugeren draait de trommel geen "50,000" toeren. Maar daar zit ik niet mee. :-)

Wassen is eigenlijk heel simpel:
- er is water nodig
- er is zeep nodig (nooit in het het bakje gooien, maar direct tussen de was)
- er moet beweging zijn om de kleding te schonen.

De wasmachine doet hetzelfde als mensen vroeger deden op wasbordjes of in een wasteil. In dit principe in niets veranderd, alleen het gaat geautomatiseerd.

Met de tegenwoordige wasmachines krijg je er allerlei super programma's bij (Wol gestijfd, Katoen gekreukeld, sokken en onderbroeken strijk klaar, enz.) Dit is natuurlijk volledig gelul, want dat kan niet. Staat wel in de folder dat het kan.

En al deze dure wasmachines hebben tegenwoordig een printplaat nodig, want een mechanische klok is "niet meer van deze tijd"

Alle fabrikanten van witgoed zijn de weg kwijt en denken niet meer aan de consument maar aan het grote geld.

Ik wacht op de eerste wasmachine die via een RGB LED strip (over de lengte van de machine) laat zien in keuren en lengtes hoe ver het wasprogramma is. Wel weer even de handleiding er weer bij pakken; Roze kleur op 20 CM is linksom wassen, 3 slagen. Op 15 CM is het twee en een halve slag linksom. Lichtblauw 34 CM is drie slagen rechtsom. Enz. Centrifugeren geeft rook en stank, omdat de koolborstels na een jaar al op zijn.

Dit is wat ons wordt opgedrongen en gaat gegarandeerd binnen vier jaar kapot. Dat is uiteindelijk het doel van de fabrikant.

Maar goed, een wasmachine moet minimaal 8 jaar meegaan (zie consuwijzer.nl), dit is de verwachte levensduur. Ja, ook als je drie kinderen hebt.

Soms zijn we gewoon zonder elektronica beter af.. ik ben zeer blij met mijn Miele van 25 jaar oud.

I love it when a plan comes together !

.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op dinsdag 18 juni 2013 19:53:51 (100%)

I love it when a plan comes together !

Bij onze lavamat 76800 hetzelfde probleem.
De deur klikt 3x en vervolgens ging de wasmachine piepen en komt foutcode E40 in beeld.
De schroeven van het slot zaten nog goed vast en met de knie tegen de deur drukken wou ook niet helpen.
Voordat ik het slot eruit ging halen heb ik in het slot met contactspray gespoten. Dit werkte in eerste instantie niet. Daarna heb ik aan het pinnetje van het slot getrokken in de richting waarin hij sluit.
Dit omdat er waarschijnlijk te hard aan de deur getrokken is terwijl hij nog vergrendeld was.

Vervolgens startte ik de wasmachine weer op en deze deed gelijk vergrendelen zonder tegen de deur te duwen. Waarschinijk had de contactspray even nodig maar kan ook het pinnetje geweest zijn.
Zeker de moeite waard om te proberen voordat de rubber en slot eruit gehaald wordt.

Contactspray is niet een goede oplossing om in een slot te spuiten met name vettige contactspray. Als het vettig is, zou ik het slot vervangen omdat er een klein verwarmings PTC inzit en brand kan veroorzaken. Controleer stekkers, is de meest bekende oorzaak

Beste mensen,

Ook wij hebben de E40code,dit is al enige tijd. Na een tijd resetten, knieetje etc, is het echter nu een definitief probleem. Echter er is een combinatie probleem , namelijk blijft in de molen ook water staan. Het loopt niet weg. De filter aan de onderzijde is schoongemaakt en nu is de molen weer leeg.
De deur geeft nu ook de beschreven 3 klikken maar daarmee komt enkel de deurvergrendeling op gang, daarna komt de code en gaat de machine niet verder naar een wasprogramma. De E 40 code blijft zich herhalen. Hij heeft een haperend bestaan geleid, enkele keren heb ik het water er uit moeten laten lopen. Maar nu werkt hij helemaal niet meer. Na het advies van sbm heb ik wel
het deurslotje eruit gehaald en gepoetst maar nog geen resultaat.

Mijn vraag is kan er een combinatie van kapotte onderdelen zijn.
Ik denk erover het slotje te vervangen omdat dit zelf nog te regelen is. Maar als bv de waterpomp ook stuk is , dan is het wellicht niet rendabel. Een nieuw slot is ook 60 euro, ... Heeft iemand een paar tips? Thanks, Li Lavamat

Pompen genereert een andere fout dan E40. Dus deurslot vervanging lijkt geen probleem in dit geval. Daarbij een alternatief pompje kost rond de 39 euro

dank je wel. Uit je boodschap begrijp ik dat het water den de deur dus niets met elkaar te maken hebben.
groetjes