Hoi allemaal
Ik ben opzoek naar een schakeling (led) die de temperatuur van mijn motorkoelwater kan weergeven (orginele klok is defect)
In koude toestand 15 graden (er zit een NTC voeler in) heb ik een weerstand van 1.8k ohm
bij 15 graden ongeveer 1800 ohm
bij 50 graden ongeveer 150 ohm
bij 80 graden ongeveer 25 ohm
Wie kan mij helpen aan een schema met Leds, liefst oplopend (steeds een led extra bij hogere temperatuur.
Dick
B.V.
Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)
Je bent op zoek naar zoiets .
http://www.national.com/mpf/LM/LM3914.html#Overview
Een v.u meter kun je hiervoor ook gebruiken.
Deze moet je wel verzwakken .
Maar ik ben wel benieuwd om welk merk en bouwjaar auto het gaat .
[Bericht gewijzigd door daandc op (17%)]
Hoi Allemaal
Ik heb het volgende schema voor een led bar/dot temperatuurmeter met een NTC.
Het bovenste schema is een orginele die werkt.
De onderste heb ik zelf aangepast omdat ik in mijn motorblok (van mijn motor) een Ntc heb zitten aan massa.
Wat doe ik fout?
Het werkt niet.
http://www.uploadarchief.net/files/download/temp_bar1-model.pdf
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Beginnen ze allemaal te branden bij koude motor (en gaan ze uit als ie warmer word) misschien? Of is er een ander probleem?
Beste Benadski
De tweede van onderen begint te branden,door zelf de weerstand te veranderen door een weerstand (25 en 100 ohm) ipv een ntc heb ik geprobeerd de led uitslag te veranderen.Helaas geen verandering,ook niet door wat aan de trimmers te draaien.
Dick
Dick,
Het voorbeeld schema werkt met weerstanden van 10000 en 22000 ohm (ntc).
Voor noemde weerstanden staan in serie op de spanning van uit pin 6/7 en de min.
Tussen de weerstanden is een aftakking gemaakt naar pin 5,deze meet de spanning die over 22000 ohm (ntc) weerstand valt.
En afhankelijk van de spanning op pin 5 worden er bv leds aangestuurd.
De ohmse waarde van jouw NTC ligt een faktor 1000 lager als het ontwerpschema.
En in jouw aanpassing lijkt het of pin 5 nog gewoon op de 10000 0hm weerstand zit ipv tussen de nieuwe 10000 ohm en jouw NTC.
Op deze manier zal het niet gaan werken denk ik.
Doordat je NTC op een andere plek in serieschakeling zit en de NTC waarde 1000 maal kleiner is.
Je zult een andere schakeling moeten bedenken om op pin 5 voldoende spanning te krijgen.
Het gaat om een spanningsdeler met een 10/22 verhouding.
Als je deze NTC in een 10/22 verhouding wilt gebruiken dan kan het ic de stroom waarschijnlijk niet leveren.
Stel je vraag anders bij algemene elektronica.