Of in de algemene auto onderdelen handel

Die hebben er zeker liggen, zelfs al moet je dan mischien wat kabeltjes aanpassen of het stekkertje maar zeker als je nog wilt testen mischien geen overbodige keuze

Op 21 maart 2011 20:35:50 schreef Bert M:
Even goed lezen. Boordcomputer is in zo'n oude Clio misschien nog maar een stapeltje transistoren en een controllertje, dat hoeft niets bijzonder complex te zijn

Als je dan toch electronisch aan het sturen bent, is het dan niet VEEL goedkoper om gewoon electronisch te knipperen ipv een EUR 5,- of EUR 10,- knipper relais er in te zetten?

@rew: ik doe slechts de aanname dat de Clio een elektronische sturing heeft, omdat zoiets het eenvoudigst te beschadigen is. Verder heb ik totaal geen kennis van auto's, laat staan de Clio specifiek - ik heb enkel wat basis theoretische en empirische kennis.

Maar je argument is wel valide. Eveneens geeft de TS aan dat het relais wel functioneert als hij 'm loshaalt - hij zou dan toch wel gemerkt moeten hebben dat 't om een knipperrelais gaat. Ook vermoed ik dat dat wel vermeld zou zijn op het relais.

Ik heb het relais even los gehaald, hierin zit een ic wat denk ik voor de knipper frequentie zorgt met een paar weerstanden. Verder zit er gewoon het relais in. Mischien is dit ic opgeblazen en zou het relais dus kapot zijn.
Wat ik echter niet snap is dat als ik op de pinnen van de relais voet meet ik geen enkele spanning meet ook niet als ik schakel.
Dit zou kunnen komen dat idd de ''computer'' een tik heeft gehad.ik zou verder ook niet weten Hoe dit allemaal geschakeld is helaas.

Ik ken geen Clio, maar zitten er nog niet meer zekeringen "ergens" ?? Heb je een instructie boekje??. Als het geen verborgen zekering is moet het er 1 wezen die je ziet , daar moet dan de functie bij staan voor het knipperlicht.

Hai,

Ik verwacht niet dat de richtingaanweizer door de boordcomputer in.
deze auto gestuurd word.

Ik vermoed dat de schakelaar van de alarmlichten defect is. Waarscheinlijk is het ic een 555 verwant ic, het lijkt mij ook sterk
dat deze defect is.

PDF bestand via Email , te groot voor uplouden >500kb

bij de clio zitten onder het dashboard kasje en onder de motorkap (bustuurders zijne) zekeringen bij het ruitensproeiervloeistof reservoir en een aantal relais in de buurt van de accu, maar volgens mij werkt een clio van het bouwjaar 94 nog met een bimetaaltje. er zit alleen een boordcomputer in om doormiddel van een oude testkast eventuele gemeten waardes te controleren dus daar zullen logischer wijs geen schakelingen voor de knipperlichten door heen gaan

Op 22 maart 2011 19:28:21 schreef nudle:
bij de clio zitten onder het dashboard kasje en onder de motorkap (bustuurders zijne) zekeringen bij het ruitensproeiervloeistof reservoir en een aantal relais in de buurt van de accu, maar volgens mij werkt een clio van het bouwjaar 94 nog met een bimetaaltje. er zit alleen een boordcomputer in om doormiddel van een oude testkast eventuele gemeten waardes te controleren dus daar zullen logischer wijs geen schakelingen voor de knipperlichten door heen gaan

klopt zekeringen zijn overal gecheckt ook onder de motorkap allemaal in orde.

Op 22 maart 2011 18:44:38 schreef Franssel:
PDF bestand via Email , te groot voor uplouden >500kb

hartelijk bedankt voor uw mail.
Is een zeer duidelijke beschrijving echter komt deze niet voldoende overeen met mijn clio, de mijne is een ouder type dus zit alles op een andere plaats of er niet eens in.
toch bedankt!

Op 22 maart 2011 17:31:42 schreef Stan1:
Hai,

Ik verwacht niet dat de richtingaanweizer door de boordcomputer in.
deze auto gestuurd word.

Ik vermoed dat de schakelaar van de alarmlichten defect is. Waarscheinlijk is het ic een 555 verwant ic, het lijkt mij ook sterk
dat deze defect is.

Zou heel goed kunnen dat deze toch defect is gegaan door sluiting oid.
stel dat het lampje dat in de schakelaar zit defect is zal de rest het dan ook niet doen? lijkt me sterk toch.
Wat ik wel weet is dat alles voor de knipperichten idd via de alarmlichten schakelaar loopt.

richtingaanwijzers hebben geen connectie met de boordcomputer
zoek ff uit waar de constante stroom vandaan komt op de alarmlichten want die gaan nooit via het contactslot wel voor de richtingaanwijzers tenzij ze als parkeerlicht gebruikt kunnen worden links of rechts

[Bericht gewijzigd door Franssel op (22%)]

Bij oudere auto 's is de alarm lcht schakelaar niet alleen een lampje.

Als je kijkt naar de aansluit connector zal je vaak zien dat deze 5 of meer aansluit draden bevat.

Onderstaand is een princiepe schema:
http://download.collem.nl/ra.jpg

Ik ga niet ontkennen dat dat een schema is, maar het is natuurlijk geen correct werkend schema.

Buiten dat: doorgaans lopen de alarmlichten over een grotendeels ander circuit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (34%)]

Inderdaad Maarten , in dat schema zou de knipperfrequentie strek wijzigen en buiten de wettelijke norm vallen

een RAW moet verraden door sneller te knipperen als de belasting wijzigd door defect lampje

http://www.uploadarchief.net/files/download/raw%20clio.doc

http://www.uploadarchief.net/files/download/alarm%20clio.doc

Dat klopt en daar had ik nog niet eens aan gedacht... De duidelijkste fout is dat de noodschakelaar niet correct werkt.

Dat klopt ook, bij oudere auto 's kun je al aan het knipper ritme. zien dat er een lampje stuk is, rest van de lampjes gaan sneller knipperen.

Dit is dus een princiepe schema van oudere auto 's en motoren.

Ik heb in het verleden bij diverse (odere) auto 's en motoren dit. soort problemen verholpen.

En natuurlijk is het een priciepe schema.

[Bericht gewijzigd door Stan1 op (28%)]

niet met je eens helaas , ook bij nieuwe autos moet het knippertempo aangeven als een lampje stuk is en ook moet het nog steeds hoorbaar zijn , daarom zit de knipperautomaat onder het dachboard , muv autos die via een luidsprekertje vd boordcomputer laat horen dat de richtingaanwijzer aanstaat

Hai, o dat kan best, van de nieuwere auto 's en de bijbehorende
techniek weet ik niet veel van af. Ik sleutelde nog aan auto 's toen er nog geen mc 's
in auto 's zaten en een auto nog uit wat plaatwerk, 4 wielen, een paar lampjes
een stuur en een motor bestond :) een ongeveer een jaar of 15 geleden!!!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]

Zou zeggen stap eens in een auto en ondervind het hihi

het is zelfs zo dat mijn waarschuwingssignaal van het niet dragen vd de gordels wordt onderbroken op het moment dat ik richting aangeef om het geluidsignaal van de richtingaanwijzer te kunnen horen

Op 23 maart 2011 09:20:27 schreef Stan1:
Bij oudere auto 's is de alarm lcht schakelaar niet alleen een lampje.

Als je kijkt naar de aansluit connector zal je vaak zien dat deze 5 of meer aansluit draden bevat.

Klopt zitten bij mij een stuk of 7 draden aan, maar om precies te zeggen waar ze allemaal heen gaan zou je de kabelboom al deels uit elkaar moeten trekken omdat je gewoonweg niet overal bij kan.
dit betekend dus wel dat alles zon beetje via deze schakelaar loopt en dan pas naar het relais.
mischien dat daar een onderbreking is ontstaan of iets dergelijks.

Morgen avond gaat er in iedergeval iemand anders na kijken in de hoop dat 4 ogen meer zien dan 2.

allemaal in iedergeval vast bedankt voor het harde mee denken.

Klopt, dat bedoel ik nu, staar je niet blind op mijn schema.
het is een principe schema, waarschijnlijk heb je te maken
met 2 plussen, de ene direct en de andere via het contact slot.

7 draden zeg je.

Is even kijken:
1 Plus continu.
2 Plus via contact slot en richting aanweizer schakelaar (links).
3 Plus via contact slot en richting aanweizer schakelaar (rechts).
4 Knipper licht Links.
5 knipper licht rechts.
6 naar knipper relais.
7 van knipper relais.

Dit lijkt mij wel logische.

Natuurlijk is dit niet de aansluit volgorde, een schema is wel handig
voor dit soort problemen / uitdagingen ;)

Maare als ik jou een tip mag geven, ik zou even een andere schakelaar op scharrelen, even lans de sloop.

Nee er zitten 9 draden aan de alarmschakelaar en 4 aan de knipperautomaat en 3 aan de raw schakelaar zoals je kunt zien in het schema

vanaf de abcde kabelboom komt bij A(7) de constante + voor alarmlicht

en + bij D (4) de plus via contactslot voor de raw

slechts 1 zekering 10A

hoop dat het duidelijk is , plaats het orginele schema nu voor de 2e keer
Ow en zwarte draden liggen aan massa

http://www.uploadarchief.net/files/download/kleurcode%20clio.jpg

Het is weer gefikst.
blijkbaar was toch het relais kapot gegaan.
Wel gek dat ik geen spanning kon meten, waarschijnlijk dan toch iets verkeerd gedaan.

iedereen bedankt voor het mee denken, hier mag een slotje op.

Mooi kan ie weer knipperen haha
"relais" je bedoeld knipperautomaat