Ik ben het volgende van plan:
Ik heb een setje originele achterlichten liggen, deze zijn nu nog volledig halogeen, maar die wil ik compleet ombouwen naar led.

Wat het meest voor de hand liggend is, is dat de kleuren kloppen natuurlijk, dit wil ik gaan realiseren door platte superflux ledjes te gebruiken met een hoek van 120 graden.
is dat een goed idee of kan ik beter andere leds gebruiken, want ik twijfel nog over de leds, ik heb hier een hele berg ledjes maar geen superflux, maar deze lijken mij wel het beste ervoor.

Ik wil de leds dan voor alle functie's gaan gebruiken, wel in de juiste kleuren natuurlijk!!

Ik twijfel nog of ik achterlicht en remlicht in één moet maken, of dat ik aparte leds moet gaan gebruiken, en dan in 2 verschillende vermogens.
Ik ben niet technisch genoeg om met de wat lastigere electronica te werken, weerstandjes en diode's en dergelijke lukt me nog wel maar moeilijker moet je het me niet maken hahaha.

Optie 1:
Stel dat ik mijn achterlicht en remlicht in 1 wil maken, hoe schakel ik dit qua weerstand, want ik denk dat de achterlichten dan "gedimt" moeten branden, zeg op 60%, en wanneer ik rem moeten ze de volle 100% branden.

Optie 2:
Een rij van 3 of 4 superflux leds die op 50% of 60% branden, en daaronder een rij van 3 of 4 superflux leds die alleen branden bij het remmen, en dan 100% natuurlijk.

Welke raden jullie me aan??

En voor de 2e optie heb ik gelijk wat meer vragen, maar dat is gewoon altijd makkelijk om te weten, de specificaties van de leds geven dit aan:
Helderheid/lichtsterkte: 1600-2200mcd, 2000mcd @20mA
Doorlaatspanning: 2,9 - 3,5 V.
Doorlaatstroom: 20mA.
Max doorlaatstroom: 30mA.

stel dat ik hem op de volle 100% wil laten branden moet ie dus 30mA krijgen, en op 50% branden betekend dan 15mA ??

als ik van deze ledjes 3 stuks in serie zet met een weerstand van 150 Ohm, en aansluit op 13,8V ( auto ) klopt dit dan of doe ik wat verkeerd?

Mocht het kloppen, klopt dit dan ook, als ik dezelfde schakeling maak, maar dan met een weerstand van 300 Ohm, branden ze dan op halve sterkte? de leds krijgen dan maar 15mA is mijn beredenatie.

Ook niet geheel onbelangrijk is, bij ledtuning.nl betaal je €0,24 per weerstand terwijl bij leds-buy je er 25 hebt voor € 1,-
de eerste zijn 0,5w weerstanden, de andere zijn 1/4w weerstanden, wat is nou het grote verschil dat de prijs zo verschillend is?

Alvast bedankt!!

Je kunt niet zomaar een paar leds in een achterlicht frommelen, ze moeten door de RDW zijn toegelaten anders kun je er een bekeuring voor krijgen. De originele achterlicht reflector is voor een puntvormige lichtbron gemaakt, dus met meerdere leds zal dat niet zo goed werken. (Je hebt kans dat het verblindend/irritant is voor auto's achter je)
Op veel kant-en-klare BA15 led bolletjes staat ook "Niet voor gebruik op de openbare weg"...

Dat het niet mag weet ik, te hard rijden mag ook niet en dat doet ook iedereen, daarom wil ik dus kijken of het er normaal uitziet en of het kan, als ik het nisk vindt dan houdt het op!

maar de vraag was niet of het wel of niet mag, maar hoe maak ik het, niet negatief bedoeld, maar dat het niet zomaar mag is wel duidelijk.

Misschien een armatuur op de sloop zoeken wat al voor LED ontworpen is? Of is het een oudere auto?

Op 29 maart 2011 03:03:10 schreef roy84:
Dat het niet mag weet ik, te hard rijden mag ook niet en dat doet ook iedereen,

En daar krijgt iedereen ook regelmatig een bekeuring voor.
Neem je eigen verantwoording.

Dat doet hij toch door te kijken of het er normaal uitziet? Hij geeft zelfs aan dat hem duidelijk is dat het niet mag. Zolang hij de nieuwe achterverlichting alleen op de openbare weg gebruikt als ze niet verblindt en toch even goed zichtbaar is als de oude, is het een geval eigen verantwoording nemen in optima forma!

Ik heb zelf op mijn brommer, ledstrips zitten
als achterlicht, maar ook als remlicht
Ongeveer 2 maanden zit het erop, en ben 1 x aangehouden.
Het enige wat de agent wilde weten, is hoe ik het had gebouwd.
Verder niks van een boete of waarschuwing
dus zo slecht zijn ze nog niet;)

toch een leuk idee om zoiets te maken , de keurmeester kan alleen afkeuren , keurt die 'm goed dan is 't ook oke

ik heb onlangs zoiets gerepareerd , was een orgineel ombouwset van yamaha motorfiets a 85 euro

er zaten 2 leds in die sluiting maakte waardoor 3 andere leds fel bleven branden
5 maal 5 leds in serie met 5x een weerstand en een (1) transistor met weerstand voor schakelen tussen rem en achterlicht

superfelle rode leds 25grade 5mm artikel nr 10-04-04-UR bij leds-buy

de RDW praat over kleur en lichtsterkte dacht ik

De rdw controleert alleen het e-keur merk, als dat erin zit kijken ze niet verder, tenzij er asociaal felle lampjes in zitten, en dat geberut natuurlijk niet.

Ik wil het gaan gebruiken voor een wat ouder model auto, deze zijn we helemaal aan het opknappen en dan proberen om de revolutie van nu erin te krijgen, dus xenon in de koplampen, led knipperlichten, led dagrijlichten, en dus ook led achterlichten.

De rede dat ik zo (mischien iets té) reageerde op de post van Arco, is omdat ik al een jaar of 8 in de auto tuning zit, en op elk forum wat ik lees, en aan mee deel zijn er op 99 van de 100 topics telkens van die wijsneuzen die zeggen dat mag jij helemaal niet stoute jongen bla bla bla, en daar wordt ik gewoon een beetje moe van hahaha.

Maar goed ontopic, ik heb dus al een setje extra achterlichten liggen, welke ik inmiddels uit elkaar heb gehaald, althans ik heb de kap los van het reflector deel, in het reflector deel komen dan de leds, en daarna wordt de originele kap er weer op gekit, dus wel oem look maar toch met hedendaagse techniek.

Mischien ook wel iets leuks om te vertellen is dat ik zelf dagrijlichten heb gemaakt, ik heb siliconenrubber in een grilletje van de bumper gegoten, wat daarmee dus een negatieve mal is, vervolgens heb ik daar weer een positieve mal getrokken, en met mdf een maldeel gemaakt en ook daar weer een aantal malletjes van gemaakt (uitsparing/reflector deel van de led's), die malletjes heb ik in de eerste mal geplaatst, en toen het geheel volgegoten met een glasheldere hars, vervolgens de malletjes eruit gehaald en een printje met ledjes erin gemonteerd, resultaat is een super strak geheel wat er gewoon origineel uit ziet.

vergeet niet 2 maal 5W weerstanden voor de RAW te plaatsen omdat anders de knipperautomaat niet aan z'n vermogen komt om te knipperen of een aangepaste knipper automaat plaatsen

Dit geldt voor sommige auto's trouwens voor alle lampen. Vaak zitten die aangesloten via de boordcomputer, die bestudeert of de lampjes nog heel zijn. En die begrijpt het niet meer als een lampje plotseling 2W gebruikt ipv 20W...

@Arco, het gaat om een wat oudere auto, bouwjaar 2000 en hier zit nog geen canbus systeem in.

Voor de knipperlichten komen idd óf extra weerstandjes óf een electronische knipperlicht relais.

Kan iemand mijn vragen of een aantal van mijn vragen die ik stelde in het start topic beantwoorden?
want dan kan ik wat dingen bestellen en kan ik het weekend ermee beginnen.

Thanx in advance!

Je kunt eens zien of dat het werkt zonder reflector, want die leds geven echt wel veel licht. Wij hebben op het werk (NMBS) eindseinen met rode HE-leds (5mm) en een nieuwe type met SMD leds in en ik moet zeggen die lichten moeten bij nacht meer dan 400m zichtbaar zijn. Die 5mm variant zitten 100leds in en die smd 50 of minder in. Die smd variant geeft MEER licht af dan da 5mm variant en er zit geen spiegel in, gewoon vlakke printplaat met pvc venster voor.

Als 2000 al oud is, dan rijd ik zeker alleen in antieke auto's ;-)

In tegenstelling tot LED's is het echter wel extreem lastig om aftermarket xenon zo te monteren dat echt niemand er last van heeft en je zelf nog steeds wat kan zien... Maargoed dat is meer als tip, het schijnt wel te mogen (is onlangs veranderd, ben de draad ff kwijt).

Om te voorkomen dat je LED-knipperlichten niet "gezien" worden door het knipperrelais kan je natuurlijk weerstanden parallell zetten maar dat gaat een beetje in tegen het hele voordeel (laag verbruik). Er zijn wel speciale relais te krijgen of je kan je bestaande exemplaar wellicht modificeren.

officieel mag het niet, als je je daar van bewust bent.

Die wet is zom om idd onveilig situaties te voorkomen, dus alles origineel. in belgie zijn ze er nogal in doorgeslagen.... (daar is zelfs voor een sticker een tunings attest nodig)

enfin.

als het neit opvalt, niet hinderlijk is, zal 95% van de agenten je gewoon laten gaan, echter heb je die 5% bromsnor agent, dan heeft hij het recht je een prent te geven.

mijn advies is veel iig grote hoek en vooral niet te intens, en evt bolvormig weg werken. elke led heeft een afstraalhoek idd en een gloeplamp straalt alle kanten op. Das 1 van de 1e eigenschappen die opvalt.

ken zat mensen die met LED replacement rijden en nooit wat horen, omdat het niet opvalt. Dus gewoon zo'n led ding ipv een halogeentje.

klopt idd Maarten de wet is al daarop aangepast
heb bij de RDW info gevraagt om oa mijn stadslampjes te vervangen door koud witte ledjes omdat ze toch wat blauwachtig leken

Vind dit persoonlijk nogal een riskante bezigheid. Dat je ledjes op je scooter/brommer unit knutsel soit. Maar je auto?

Overdag werkt het misschien allemaal best, en 's avonds vast ook. Vervelende is dat er altijd situaties zijn, die regelmatig voorkomen, waar goed licht essentieel is. Denk aan mist, lage zon, harde regen en overige situaties. Verder voer je ze ook met 130km/h
Lampjes die je in je auto schroeft zijn daarop gemaakt (lees "fel" genoeg). Dat van je LED's doe je op het oog onder ideale omstandigheden (neem nl aan dat je niet in de gietende regen gaat checken of je goed zichtbaar bent).

Kun je die units niet aftermarket halen?

je opmerking over te hard rijden raakt kant noch wal; als iedereen van de brug springt doe jij dat toch ook niet?

Verzekeringsmaatschappijen zijn ook gek op dit soort geknutsel. Is een prima kapstok voor ze om heel moeilijk te doen om uit te keren in geval van schade ....

kan allemaal wel zijn, maar ik rij tegenwoordig zat achter officiële auto's waar je de achterlichten, remlichten en knipperlichten nog nauwelijks van ziet branden, vraag mij af welke kwieten die keuringen van nieuwe wagens doen
verder opvallend veel mensen met kapotte voorlichten

Op 29 maart 2011 15:47:27 schreef kombucha:
kan allemaal wel zijn, maar ik rij tegenwoordig zat achter officiële auto's waar je de achterlichten, remlichten en knipperlichten nog nauwelijks van ziet branden, vraag mij af welke kwieten die keuringen van nieuwe wagens doen
verder opvallend veel mensen met kapotte voorlichten

Wederom een leeg argument, als andere mensen met slechte verlichting rond rijden ga je dat zelf dus ook maar doen?

Op 29 maart 2011 02:01:29 schreef roy84:Optie 1:
Stel dat ik mijn achterlicht en remlicht in 1 wil maken, hoe schakel ik dit qua weerstand, want ik denk dat de achterlichten dan "gedimt" moeten branden, zeg op 60%, en wanneer ik rem moeten ze de volle 100% branden.

Zie bijvoorbeeld dit schema: http://www.motelek.net/schema/led/12v_hecklicht2k.png

Je kunt ze parallel uitbreiden en de kentekenverlichting weglaten. Met de 120R weerstand bepaal je het dimpercentage.
Ik heb hier wel eens een topic over gehad. Zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/84229/1/led+gemeten+edit

Optie 2:
Een rij van 3 of 4 superflux leds die op 50% of 60% branden, en daaronder een rij van 3 of 4 superflux leds die alleen branden bij het remmen, en dan 100% natuurlijk.

Welke raden jullie me aan??

1 of 2 is een kwestie van smaak.

En voor de 2e optie heb ik gelijk wat meer vragen, maar dat is gewoon altijd makkelijk om te weten, de specificaties van de leds geven dit aan:
Helderheid/lichtsterkte: 1600-2200mcd, 2000mcd @20mA
Doorlaatspanning: 2,9 - 3,5 V.
Doorlaatstroom: 20mA.
Max doorlaatstroom: 30mA.

stel dat ik hem op de volle 100% wil laten branden moet ie dus 30mA krijgen, en op 50% branden betekend dan 15mA ??

Rekentechnisch wel maar de lichtsterkte van een led loopt niet lineair met de stroomsterkte. Kwestie van proberen met verschillende weerstanden of een potmetertje.
Ik heb die flux ledjes trouwens hier gekocht, bij vele is verzenden gratis: http://stores.ebay.nl/Satistronics-Store/5mm-LEDs-/_i.html?_nkw=flux&a…

als ik van deze ledjes 3 stuks in serie zet met een weerstand van 150 Ohm, en aansluit op 13,8V ( auto ) klopt dit dan of doe ik wat verkeerd?

Daar heb je handige rekentools voor. Zie bijvoorbeeld: http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Mocht het kloppen, klopt dit dan ook, als ik dezelfde schakeling maak, maar dan met een weerstand van 300 Ohm, branden ze dan op halve sterkte? de leds krijgen dan maar 15mA is mijn beredenatie.

Zie tool hierboven.

Ook niet geheel onbelangrijk is, bij ledtuning.nl betaal je €0,24 per weerstand terwijl bij leds-buy je er 25 hebt voor € 1,-
de eerste zijn 0,5w weerstanden, de andere zijn 1/4w weerstanden, wat is nou het grote verschil dat de prijs zo verschillend is?

Alvast bedankt!!

Er zijn veel prijsverschillen. 0,5W is overigens een zwaardere uitvoering. Vaak niet nodig. Kijk ook eens hier voor weerstanden: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewCat&catId=35

Koolweerstanden kan prima.

Succes.

he he, eindelijk iemand die deze vent inhoudelijk helpt met zijn vragen, hulde!

Zat al een tijdje mee te lezen en mezelf op te vreten hier.

@Roy84: succes met je project!

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (99%)]

Ik heb ook mijn stadslichtjes vervangen door leds.
Komt veel meer licht af, bijkomend voordeel dat ze ook langer meegaan.

Ik denk dat je het beste het originele ontwerp aan kunt houden, ik bedoel als achterlicht gedimt en als je remt dat ie dan 100% oplicht.

Dat het niet mag is duidelijk, mijn risico.
Dat de kans aanwezig is dat ik ermee gepakt wordt, mijn risico.

Ik zou graag inhoudelijk op mijn vragen wat antwoorden krijgen, ik ben blij dat deze nu komen, ik vindt het toch jammer dat het een beetje offtopic gaat.

Bedankt voor de antwoorden waar ik wat aan heb!!