NPN Color TV Horizontal deflection output w/damper Diode

Dat torretje Philips BU4506DF blijkt moeilijk te vinden.....
hoe geraak ik daaraan?

Een beetje electronica boer kan hem vast wel voor je bestellen lijkt mij

de 2 buitenste aansluitingen van de tor zijn de basis en de emittor.
Als je in-circuit meet, is de weerstand vrijwel 0, omdat er een stuurtrafotje over zit.
Je kunt hem alleen goed meten als je hem eruit haalt.

Als je kijkt naar de foto zie je dat ik hem eruit gehaald heb :-)
En ik meet ong. 30ohm over de beide uiterste beentjes, gelijk hoe ik hem pool.
En dat kan dacht ik niet, of vergis ik me?

Zit er geen weerstand (Rbe) tussen basis en emitter in die transistor. Kijk eens in de datasheet.
De vervanger de BU4506 heeft dat wel, en dan meet je dus die weerstand.

BTW de 2SD5141 is ook geljk aan een BUH315D, misschien is die makkelijker te verkrijgen.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Tx,
de philips BU4506DF is reeds besteld,
zou eind volgende week moeten binnenkomen,
indien niet proberen we die andere.

bij de datasheet staat R(be)=oneindig, R(L)= 50 Ohm
dat is wel voor de NTE2302, want van die 2SD1541 vind ik uberhaupt geen datasheet.

De philips blijkt niet langer bestelbaar...

[Bericht gewijzigd door Stev op ]

Ik heb uiteindelijk m'n bestelling binnen gehad.
De Philips transistor steekt erin.
Ik heb helaas nog steeds geen hoogspanning.
Bij nader onderzoek valt me wel wat op aan de hoogspanningstrafo.
Zie foto:

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=IMG_7387-2.JPG

Kan je dit ding vervangen? En is het wel zeker stuk?

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Het lijkt er op dat er ook een nieuwe HSP trafo in moet.
De focus pot enzo kan je niet apart vervangen dacht ik.

Maar er zijn hier mensen die dat vast beter weten.

Tja, lijkt erop.
Een ander symptoom is dat een galzen zekering van 1.5 ampere
spontaan doorknalt.
Resultaat: de display en zenderkiezer werkt wel, maar absoluut en duidelijk geen hoogspanning.
Ik denk dat ik 'm maar even opzij moet zetten, en het haar uitleggen.
Zonder schema/vervangstukken kom ik er niet uit.
Bedankt alleszins.

Op 8 juni 2004 16:38:30 schreef Stev:
Ik denk dat ik 'm maar even opzij moet zetten, en het haar uitleggen.

oei, dat zal hard aankomen, we leven met je mee.... ;)

die eindtrafo heeft doorslag gehad, daar moet idd een nieuwe in. die glasen zekering van 1.5 A zit neem ik aan in de voeding van de tv?
als dat zo is, is waarschijnlijk de tor van je voeding ook kapot( moet je ff doormeten of ie ook sluiting heeft).
Sloeg die zekering eruit toen je de tv met de nieuwe tor probeerde? als dat zo is heb je kans dat je nieuwe eindtor weer kapot is.

Die eindtor (vd hoogspanning) heb ik gelukkig meteen dubbel aangeschaft.
Maar grote vraag, waar vind je (niet duur) zo'n eindtrafo.

Der was ergens een site/winkel, waar ze van elke lot/flyback/etc een reproducties verkopen. Zal even voor je zoeken..

gevonden :) http://www.hrdiemen.com/indexeng.shtml

F111H9 J24 staat erop zo te zien.. kon met dat nummer niets vinden.. staat er nog ergens anders een nummer?

Hier een overicht van flybacks uit protech tvs: http://www.hrdiemen.com/eng/cgi-bin/marca_monitor.pl?monitor=protech&a…

PaWoN

volgens mij is je voeding dr uitgeknald, ik heb stage gelopen bij een bedrijf waar ze tv's repareerden!. Ik heb vaker gezien dat die transistors dr uitknallen!! (dus als je test, op alle pootjes kortsluiting), bij sommige tv's zitten er bij de lijntransformator nog 2 spoelen (zien dr uit als normale weerstanden) die doorbranden. En idd die lijntrafo lijkt me dood. ik hoop dat je hier wat aan hebt!. Ik heb dr verder niet zoveel verstand van. Nog veel suc6

ohw ja vergeten te vertellen, je hebt bij bepaalde types tv's ook voedingskitjes deze kun je gebruiken om de onderdelen die dan kapot springen te vervangen.Dus dan vervang je alle kapotte onderdelen in 1 keer. Ik weet niet waar je deze zo kunt krijgen, maar ik hoop je hiermeej te hebben geholpen

Ik heb niet het idee dat er wat mis is met die transfo, of heeft hij even geknald als je TV opzette?
Voor Protech bestaan geen voedingskitjes.

[Bericht gewijzigd door Evarist op ]

Neen, de TV heeft niet geknald.
De remote was al jaaren, weg, en ik had net een universele erop afgestemd.
Ben maar 2 maal uit de waakstand geraakt.
De derde keer gaf hij geen beeld meer, vandaar dat ik afleid dat er wat mis is met de (hoogspannings)voeding.
Maar de zenderkeuze doet het nog steeds.

Ik sluit me bij ervarist aan, die trafo hoeft niet kapot te zijn.

Bij 2SD1541, BUH515, etc. meet je tussen basis en emitter in beide richtingen altijd een lage weerstand, dat hoort zo. Ook als ze er uitgehaald zijn. wat niet mag is tussen de collector (middelste pootje) en de emitter (een van de buitenste) dezelfde lage weerstand meten. Dan is-tie zeker stuk.

Kijk eens of je 140 volt niet ontbreken. meten aan de collector van de transistor (met de trafo op zijn plaats uiteraard)

Wat me ook interesseert is die glazen zekering die er uit knalt, in welk circuit zit die, kijk eens of je sporen kunt volgen, waar die naar toe gaat.

controleer ook losse contacten, een berucht probleem bij bepaalde philips toestellen was de stuurtrafo voor de lijntransistor, die wilde nog wel eens los gaan staan, met gevolg dat de lijntransistor er uit vliegt, nieuwe erin, paar dagen later vliegt die er weer uit |:-( en je zoekt je een ongeluk waarom.

nogmaals het kan best zijn dat ook de trafo stuk is, maar op het eerste gezicht ziet die er goed uit.

de trafo heeft boven de focuspotmeter doorslag gehad, gebeurd wel vaker

Het hoeft geen doorslag te zijn hoor, de belletjes zijn waarschijnlijk gewoon door een goedkope productiemethode ontstaan. Als dat witte op de foto geen stof is is ie denk ik wel stuk.

het is altijd makkelijk om zo'n lijntrafo te verdenken, helaas zijn die dingen heel wat betrouwbaarder als men denkt.
Als er hier al wat mis is met de lijntrafo dan is dat intern (sluiting tussen de wikkelingen).

eerst maar eens de 140V controleren, de transistor controleren, de sturing van de transistor controleren en dan conclusies trekken.

Ik sluit me aan bij dc2pcc. Er worden veel transfo's nutteloos vervangen.

Idd. Een trafo gaat meestal niet zomaar kapot, al gaan ze tegwenwoordig wel aanzienlijk sneller kapot dan in de tijd dat de cascade nog los was.

Schema dat ik zelf aanhoud als ik een lijntrap fix:

[1] Meestal rookt de schakel-tor als eerste uit als er iets mis is met de lijntrap. De tor is dus meestal door een ander defect onderdeel gesneuveld.

[2] Als de tor er toch uit ligt, dan kun je meteen checken of zich ergens sluiting voordoet tussen de collector en de emitter van de tor. Als dat zo is, dan is er zeker een ander onderdeel in de lijntrap gesneuveld. Een lage weerstand tussen emitter en basis is wel normaal!

[3] Vervang daarom altijd samen met de transistor ook de concensator die over die tor staat en de diodes die ook in verbinding met die tor staan (checken kan, maar het kost evenveel tijd om ze meteen te vervangen).

[4] Schakel de tv in. Als er nu iets niet direct begint te roken of er zekeringen uitvliegen en de tv het toch niet doet, controleer dan eerst of de lijntrap spanning krijgt (80v - 150v).

[5] Als dat het geval is, check dan met een scoop en geschikte(!!!) probes in 1:10 stand het signaal op de collector van de tor. Dit hoort 1 'schone' piek van ongeveer 800v - 1000v te zijn. Is dat niet het geval (piek veel lager of meerdere pieken), dan is heel waarschijnlijk de lijntrafo defect. Een defecte lijntrafo verandert namelijk de resonantie-frequentie van de lijntrap.

[6] Als de tor na een aantal keren in en uitschakelen sneuvelt, dan komt dit waarschijnlijk door een spanningspiek op de basis van de tor. Vervang dan de elco's in de voeding voor het stuurcircuit van de tor.

[7] bij philips beeldbuizen: controleer het printje op het afbuigjuk op onderbrekingen, deze zijn in staat de lijntor direkt bij inschakelen te killen. (is mij al meer dan eens gebeurd, dus spreek uit ervaring)