Welke manier om snelheid af te regelen van Kenwood P-91 platenspeler

Ik heb een Kenwood P-91 platenspeler
Computer controlled, de 45rpm stand draait te langzaam.
Nu zie ik aan de onderkant van de platenspeler een klein potmetertje om het af te kunnen stellen, maar is het nu zo dat ik telkens een plaat moet opzetten en te timen of deze goed draait of is er een makkelijkere manier?

Vroeger had je daar een stroboscoop schijfje voor, die kan je op de draaitafel leggen.
Lampje erboven, als de blokjes schijnbaar stilstaan is het toerental goed.

http://www.jvanschaikconsultancy.nl/radiomuseum/philips/platenspeler/stroboskoopschijf/snelheidstester.jpg

Als je deze uitprint en daarna uitknipt kan je hem gebruiken.

http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/platenspelers/stroboscoop1.jpg

[Bericht gewijzigd door cmk op (21%)]

Juist! alleen waar is dat te vinden...
Serieus, als ik dat print? Dat is cool zeg.
Ik ga er mee aan de gang, bedankt voor het snelle antwoord!

[Bericht gewijzigd door L2E op (58%)]

Voor de schaal mischien even een PDF van maken ?

maar moet dat een stroboscoop zijn ?

ja dus : http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/platenspelers/#stroboscoop

een gewonen gloeilamp op 50~ Hz lijkt me niet veel uit te richten ?

kan je dan een LED op de lichtnet frequentie laten knipperen ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (73%)]

Gaat met gloeilamp, met spaarlamp niet.

moeten alle 3 schalen stil staan of aleen de binnenste ?

Welke schaal stil moet staan hangt af van het toerental dat je af wilt regelen. De buitenste is voor 33,3 rpm, de andere voor 45 resp. 78.

denk dat een TL lamp toch het beste werkt of een neonlampje

[Bericht gewijzigd door Franssel op (18%)]

ik zou ook voor TL lamp gaan met traditioneel voorschakelapperaat (geen HF) evt. met een rotte cos phi condensator, dan wordt het knipperen net iets heftiger....:P

Met een spaarlamp en een gloeilamp gaat het allebei wel hoor, maar het contrast wordt dan gewoon een stukje minder. Ik doe 't altijd met een spaarlamp.

Dan heb je een belabberd slechte spaarlamp, want in theorie kan dat niet werken (waarom niet?).. Of heb je een echte ouderwetse Philips SL? ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]

Ik weet niet of het zo hoort, maar er zit toch echt een kleine 50hz component in het licht. Het is een 3 jaar oude Osram geloof ik.
Een 25w gloeilamp doet het ietsje beter dan de spaarlamp.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (18%)]

ik heb wel platenspelers gezien waar de fabrikant een neonlichtje monteerde
lijkt me toch duidelijker

Ik heb het met een spaarlampje geprobeerd, zat in een richtspotje, maar daarmee zie je vrijwel niets, moet je erg lang concentreren.
Nu even een ouderwets gloeilampje gepakt en dat is erg duidelijk, zelfs met de gordijnen open :-)
Maar is zie tot mijn verbazing dat de 33 en 45 rpm goed draait, de streepjes staan stil. Ik heb het op ware grootte geprint, dus 12".
Maar als ik nu een 33rpm plaat draai dan klopt de tijd exact, maar een 45rpm plaat niet. Een nummer van 5m20 duur nu 6m40. Een behoorlijke afwijking dus. Is dit niet te zien op de stroboscoop of heb ik het wellicht niet goed gedaan?

vergeet niet dat met een plaat op de draaitafel extra gewicht aanwezig is en de naald is ook extra last . je kunt last hebben van een rotte potmeter die bij meer stroom voor de motor in toeren gaat zakken . als de regeling echt electronisch is dan moet je het zoeken in de regeling en knoppen . zit er een mechanische omzetting op dan zoek het in de aandrijving die slipt .

Is elektronisch, geen snaaraandrijving.
Ik dacht ook aan gewicht, dus eerst een plaat er op en daar boven op de print..streepjes staan echt stil, maar heb een tiental lp's getest van 45rpm en allemaal dezelfde afwijking. Kan het aan de naalddruk liggen?

Als een opname op de sticker van de plaat 5.20 duurt maar met afspelen 6.40 moet je duidelijk kunnen horen dat er iets niet klopt. Toonhoogte te laag, instrumenten klinken vals.

De inloop- en uitloopgroef worden bij vinylplaten niet mee gerekend met de opname tijd.

Ja precies, ik ga timen op het moment er ook echt muziek klinkt.
Het klinkt niet vals en heb ook muziek wat ik uiteraard goed ken het klinkt ook niet te langzaam. Zal er toch veel zijn wat niet klopt wat er op de hoes en of plaat zelf staat qua tijd?

45 toeren LP's is een zeldzaamheid, ze zijn er wel geweest in the old days.
45 toeren waren de zgn. single en EP (extra play) 4 nummers op het formaat van een single.
Normaal zijn LP's (long play) 33 1/3 toeren.

Klopt je stopwatch?

Stopwatch en computer erbij, dus die kloppen.
Ik heb een enorme collectie 45rpm 12" staan, allemaal trance, house e.d. inderdaad allemaal singles.
Dit is overigens veel bekend werk, dus geen promo's die na verwachting niet zouden kloppen qua speelduur.

Als ik het zo lees is de tijdsaanduiding op je singels niet goed.
Als je een verschil van meer als een minuut meet dan moet je dat horen.
Je draaitafel moet bij singels 45rpm draaien. Dit kan je checken met de schijf. Als dit goed is, dan is de tijdsaanduiding fout.

Als het een amerkaans plaatje is , (afb. is nu weg ?) dan zou het een 60Hz verzie kunnen zijn ?

[edit] plaatje is weer terug en vermeld duidelijk 50Hz

Je kijk naar de juiste ring ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (32%)]

Op 14 april 2011 14:17:46 schreef Hugo Welther:
Als een opname op de sticker van de plaat 5.20 duurt maar met afspelen 6.40 moet je duidelijk kunnen horen dat er iets niet klopt. Toonhoogte te laag, instrumenten klinken vals.

De inloop- en uitloopgroef worden bij vinylplaten niet mee gerekend met de opname tijd.

Toonhoogte te laag is correct, maar instrumenten klinken niet "vals". De toonhoogte verhoudingen blijven namelijk gelijk. Maar misschien versta jij iets anders onder 'vals' dan ik.

Tot een bepaald percentage kun je muziek best langzamer of sneller afdraaien met een platenspeler, en alleen als je het tempo, het nummer of de zanger goed kent hoor je dat er wat fout is.

Oja, de schaal waarop je die stroboscoopschijf afdrukt maakt niks uit voor het resultaat. Het enige wat belangrijk is, is het aantal zwart-wit blokjes op de cirkel.

Binnenste ring is voor 78 toeren, de buitenste van de vier is voor 16 2/3 toeren ( is vrijwel niet toegepast) De ander zijn voor 45 en 33 1/3 toerenplaten.

Dat een moderne spaarlamp niet werkt, is logisch want die heeft een hoogfrekwentvoeding !!
Het gaat alleen met een gloeilamp, neonlamp(je) of met antiparallel geschakelde LED's op 50 Hz (60 Hz voor somige landen). Let goed op dat je hier geen stroboscoopschijfje voor 60 Hz gebruikt, want dan zit je fout.

Topklasse draaitafels uit de jaren 60 en 70, alsmede professionele transcriptiedraaitafels, hadden aan de buitenkant van het plateu een ingefreeste stroboscoop, verlicht met een neon lamp. Dat was onderandere de Thorens TD 124 en diverste spelers van Garrad. Beiden topklasse- en studiomateriaals. De TD124 kostte in die tijd zo'n 700 gulden zonder arm!!

@ Joopv:

Dat variëren van de snelheid was een van de pikante kenmerken van de toen bij mucici populaire Lenco draaitafel. Die had namelijk een continue variabele snelheidsregeling. Veel amateur mucici gebruikten platen van het merk "Music Minus One" Daar stond alleen de orkestpertij op en dan kon je meespelen op je eigen piano, zonder hem te moeten stemmen. Je verstemde gewoon de platenspeler.

Dat dat niet vals klinkt is niet helemaal waar. Toetsinstrumenten (Orgel, piano, clavecymbel, e.d.) zijn gestemd volgens evenredige stemming, waarbij de toonsafstand niet precies mathematisch over het octaaf is verdeeld. Dit is een systeem dat door Bach is uitgedacht ("Wohltemperierte Klavier"). Helaas verloopt die evenredige stemming als je de frekwentie verandert door de draaisnelheid van een plaat te variëren. Dat klinkt voor mensen met een absoluut gehoor als vals.

Dat laatste wist ik niet, bedankt voor dat detail. Ik zal dat effect eens proberen te beluisteren.